Skatteudvalget 2012-13
L 50 Bilag 10
Offentligt
1178268_0001.png
1178268_0002.png
1178268_0003.png
J.nr. 12-0212891Dato: 14-11-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 50 - Forslag til lov om afgift af husstandsomdelte reklamer (rekla-

meafgiftsloven).

Hermed sendes kommentarer til Danske Reklame- og RelationsbureauersBrancheforenings henvendelse af 2. november 2012 (bilag 6).
Holger K. Nielsen/ Lene Skov Henningsen
Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) har fået udarbejdet enanalyse fra Copenhagen Economics, hvori der fremføres, hvilke konsekvenser reklameaf-giften vil få for beskæftigelsen i Danmark og for forbrugerpriserne.Det fremføres, at både beskæftigelsen og forbrugerpriserne påvirkes negativt. Beskæftigel-seseffekten angives til 120-380 arbejdsplader indenfor produktion, tryk og distribution afreklameaviser. Stigningen i forbrugerpriserne angives til 500 mio. kr. og op mod 2 mia. kr.ved sammenligning af erfaringerne fra Østrig.

Kommentar:

Afgiften på husstandsomdelte reklamer er en del af finanslovsaftalen for2012, og skal ses i denne sammenhæng. Samlet set vil finanslovsaftalen for 2012 øgebeskæftigelsen.Isoleret set forventes reklameafgiften at have en effekt på beskæftigelsen. Det er dog van-skeligt at fastlægge, hvor stor denne effekt vil være, idet flere forhold har betydning, her-under hvem der skal bære afgiften, og om reklameafgiften vil medføre, at tryksager, som idag trykkes i udlandet, fremover vil blive trykt i Danmark.Beregningerne af beskæftigelseseffekten foretaget af Copenhagen Economics tager ud-gangspunkt i, at den grafiske branche skal bære hele afgiften.Grafisk Arbejdsgiverforening har oplyst til Skatteministeriet, at der er ca. 750 personer be-skæftiget med produktion af tilbudsaviser til både hjemmemarkedet og eksport. I 2011 varden samlede omsætning i branchen på 1,65 mia. Beskæftigelsesmæssigt svarer en omsæt-ning på 1 mio. kr. derfor til 0,45 beskæftigede. Ved en reduktion af reklamemængden på20.000 ton som forudsat i lovforslaget vil det betyde en tabt omsætning på skønsmæssigt160 mio. kr. og et fald i beskæftigelsen på ca. 70 personer i den grafiske branche.Effekten på den grafiske branche svarer dog ikke til den endelige virkning på den samledebeskæftigelse.Med udgangspunkt i de varige arbejdsudbudseffekter skønner Skatteministeriet ved brug afstandardberegninger, at lovforslaget vil medføre et fald i beskæftigelsen på under 50 ful-tidsbeskæftigede.Skatteministeriet er således ikke enig i beregningerne foretaget af Copenhagen Economics.Det er desuden ikke sikkert, at reklameafgiften alene vil påvirke beskæftigelsen negativt.Flere af de store reklametryksager trykkes i dag i udlandet, idet der ikke er kapacitet til attrykke denne type i Danmark pga. tryksagens størrelse. Såfremt størrelsen af den enkeltehusstandsomdelte reklame mindskes, er det muligt, at disse vil kunne trykkes i Danmark.Denne effekt kan forhindre, at beskæftigelsen alene påvirkes negativt.
Side 2
I forhold til forbrugerpriserne er der flere elementer, der kan påvirke disse. En afgift vilmedføre en reduktion af mængden af husstandsomdelte reklamer, og reduktionen vil skeder, hvor virksomhedernes gevinst ved reklamen er mindre end afgiftens størrelse.Samtidig kan det forventes, at nedgangen i mængden af husstandsomdelte reklamer vilmedføre en forøgelse af reklamemængden i andre medier - herunder it-baserede medier.Dette kan betyde, at gennemsigtigheden på markedet forbliver uændret, og at forbrugerpri-serne derved ikke stiger.I arbejdet fra Copenhagen Ecomomics refereres der desuden til et ikke-publiceret papir fraLondon School of Economics, der analyserer virkningen af en østrigsk reklameafgift. Skat-teministeriet er dog betænkelig ved sammenligningen af flere grunde:- Den østrigske reklameafgift en generel afgift på alle typer af reklamer.- Afgiften blev indført i 2000, og der er sket meget med annonceringen i digitale me-dier siden da.- Analysen er udført på et meget spinkelt grundlag.Det vurderes derfor ikke, at analysen af erfaringerne i Østrig kan overføres til danske for-hold.
Side 3