Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 39
Offentligt
1191476_0001.png
1191476_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 6. december 2012Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: DEPMHESags nr.: 1206349Dok nr.: 1110823
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 3. december 2012stillet følgende spørgsmål nr. 23 (L 39 – forslag til lov om ændring af sund-hedsloven og apotekerloven (Regelforenkling i den kommunale tandpleje, op-hævelse af pensionisters tilskud til håndkøbslægemidler og ændring af kompe-tenceregler om apotekernes udnævnelse m.v.), som hermed besvares.Spørgsmål nr. 23:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 3/12-12 fra Landsforeningenfor Kliniske Tandteknikere (LKT), jf. L 39 - bilag 9.”Svar:Det fremgår af henvendelsen fra Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere(LKT), at man efter foreningens opfattelse bør genoverveje forslaget om at op-hæve fritvalgsordningen i privat praksis i omsorgstandplejen. Det anføres i denforbindelse, at kommunerne alene har begrænset eller slet ingen erfaring medat tilbyde tandplejebehandling i hjemmet, ligesom de ifølge foreningen ikke rå-der over det nødvendige udstyr eller personale til at varetage opgaven. Detfremgår desuden, at foreningens medlemmer (der udelukkende udfører be-handling med tandproteser) jævnligt kører hjem til ældre og handicappede ogkan rykke ud med få dages varsel, mens man må vente op til flere uger på atfå behandling i en offentlig omsorgstandplejeordning. Det understreges desu-den, at de ældre og handicappede bør bevare muligheden for at modtage be-handling hos deres kliniske tandtekniker, som de har kendt gennem længeretid og derfor er trygge ved. Endelig fremgår det af henvendelsen, at foreningenfinder, at de besparelser, der vil kunne opnås ved at ophæve fritvalgsordnin-gen i omsorgstandplejen hurtigt opvejes af udgifter bl.a. til indkøb af mobilt ud-styr, kørsel for personale ud til de ældre/handicappede og ansættelse af klini-ske tandteknikere på de offentlige klinikker.Jeg kan oplyse, at kommunerne ifølge sundhedsloven har pligt til at tilbydeomsorgstandpleje til borgere, der på grund af nedsat førlighed eller vidtgåendefysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kan udnytte de almindelige tand-plejetilbud. Det kan ske ved hjælp af offentligt ansatte tandlæger/kliniske tand-teknikere eller praktiserende tandlæger/kliniske tandteknikere. Kravene til om-sorgstandplejen er de samme, hvad enten tandplejen ydes ved hjælp af offent-ligt ansat personale eller praktiserende tandlæge/klinisk tandtekniker.Det vil sædvanligvis være nødvendigt at anvende mobilt tandlægebehand-lingsudstyr i personens hjem eller i umiddelbar nærhed heraf i forbindelse medvaretagelse af omsorgstandplejen. Der er imidlertid ingen regler, der nærmerefastsætter, hvornår kommunerne er forpligtede til at tilbyde patienten behand-ling i eget hjem frem for på en klinik. Det er således en individuel vurdering,
Side 2
hvornår det skønnes mest hensigtsmæssigt at udføre behandlingen i egethjem eller på en klinik. En sådan vurdering vil være baseret på patientens al-mentilstand samt behandlingens indhold og formål.Jeg har ikke oplysninger om, hvordan de enkelte kommuner konkret har tilret-telagt deres omsorgstandpleje, herunder hvor mange borgere, der aktueltmodtager tandpleje i eget hjem frem for på en klinik. At en behandling tilbydesi eget hjem er imidlertid ikke ensbetydende med, at der vil være tale om en – isundhedsfaglig henseende – bedre behandling, end hvis den tilbydes på enoffentlig klinik.Lovforslaget ændrer ikke på, at kommunernes mulighed for at indgå aftalemed én eller flere praktiserende tandlæger eller kliniske tandteknikere om va-retagelse af omsorgstandplejen. En kommune, der fx ikke råder over udstyr tileller har erfaring med at tilbyde behandling med tandproteser i borgerens egethjem, har således mulighed for at indgå aftale herom med en privatpraktise-rende tandtekniker. Kommunen behøver derfor ikke nødvendigvis at indkøbemobilt udstyr eller ansætte kliniske tandteknikere for at kunne varetage opga-ven.Man må heller ikke glemme, at fritvalgsordningen i omsorgstandplejen benyt-tes at meget få borgere – skønsmæssigt 300 på landsplan (svarende til 1 pct.af omsorgstandplejens samlede brugerkreds). Det er faktisk det, der er bag-grunden for, at regeringen nu foreslår ordningen ophævet.Endelig kan jeg oplyse, at det som led i finanslovsaften for 2013 er besluttet, atder skal gennemføres et serviceeftersyn af sundhedslovens krav til indholdetaf den kommunale omsorgstandpleje bl.a. med henblik på at sikre, at de rele-vante målgrupper benytter ordningen, og for at undersøge behovet for, at bru-gerne får behandling ved en klinik frem for i hjemmet.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich