Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 37 Bilag 1
Offentligt
1169436_0001.png
1169436_0002.png
1169436_0003.png
1169436_0004.png
Notat
Modtager(e):Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Kopi:
Kommenteret høringsoversigt til lovforslag nr. L 37 om ændring af lov omoffentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejdemed fonde. (Mulighed for universiteterne til at formidle visse boliger ogstudielån i forbindelse med internationale uddannelsessamarbejder)Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser har den 6.juli 2012 sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring, jf. FIV alm. del – bilag254 (folketingsåret 2011-12). Ministeriet har den 23. august 2012 sendt entilføjelse til lovforslaget i høring, jf. FIV alm. del – bilag 266 (folketingsåret2011-12). Herudover har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.Ved høringsfristens udløb den 29. august 2012 var der indkommet 13høringssvar.I dette notat er der givet et kort resumé af de væsentligste bemærkninger tillovforslaget.Overordnede bemærkninger til lovforslagetDanske Universiteterbemærker med tilfredshed, at der bliver en tydeligerehjemmel for universiteterne til at kunne formidle amerikanske studielån.Københavns UniversitetogIT-Universitetettilslutter sig lovændringen.Øvrige bemærkninger til lovforslagetDanmarks Tekniske Universitetanfører, at det er positivt overfor hjemlerne vedr.formidling af boliger og betaling af tomgangsleje/leje for studerende og ansatteved SDC.Danmarks Tekniske Universitetfinder, at især hjemlerne vedr. ansatteogså bør udbredes til andre områder og at det bør være op til universiteterne atvurdere i hvilke situationer, universiteterne skal afholde sådanne udgifter.Ministerenoplyser, at universiteterne allerede i dag har mange samarbejder medudenlandske universiteter. For at give universiteterne de bedste muligheder for attiltrække og fastholde de bedst kvalificerede medarbejdere til de danskeuniversiteter på den økonomisk mest forsvarlige måde, er det også vigtigt at skabeattraktive vilkår for bl.a. ophold i udlandet.
8. oktober 2012

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.Side
12/000299-301/1
Der er allerede i dag bestemmelser i tjenesterejseaftalen, som hjemler vissemuligheder for betaling af bolig ved tjenesterejser og udstationering.Bestemmelserne gælder generelt for ansattes ophold i udlandet. At udvide hjemlenvedrørende forflyttelser, så den også gælder for andre internationale samarbejderend SDC, ligger derfor i naturlig forlængelse af de allerede gældende regler.Ministerenoplyser, at antallet af danske studerende, der skal tage en heluddannelse i Kina mangedobles med årets optag på Det Danske Universitetscenteri Beijing og det er derfor nødvendigt, at der er mulighed for at formidle boliger tildisse studerende.Spørgsmålet om en generel hjemmel til formidling af boliger til studerende iforbindelse med internationale samarbejder tages op i forbindelse med denkommende evaluering af lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielleaktiviteter og samarbejde med fonde.Danmarks Tekniske Universitetfinder, at lovforslagets muligheder for formidlingaf boliger og betaling af leje bør udvides til også at gælde ved indstationering afhøjt kvalificeret arbejdskraft.Ministerenoplyser, at lovforslaget retter sig mod internationale samarbejder iudlandet. Det forekommer derfor ikke hensigtsmæssigt, at hjemlerne ogsåudvides til at gælde indstationerede medarbejdere. Universiteterne har allerede idag mulighed for at indskyde midler i fonde til etablering af universitetsnæreboliger for studerende eller gæsteforskere i Danmark, jf. § 10, stk. 2, i lov omoffentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde medfonde. Det kan i forbindelse med evalueringen af loven tages op, om dengældende hjemmel skal udvides til også at gælde leje af boliger, betaling afanvendelsesudgifter m.v.Aarhus Universitetanfører, at der kan være behov for en specifikation af, ombetaling af tomgangsleje for boliger skal komme fra universiteternes budgetter ellerfra SDC's fælleskasse.Aarhus Universitetvurderer, at midlerne bør tages af SDC'sfælleskasse.Ministerenoplyser, at hjemmelen giver mulighed for, at finansiering af boligerm.v. til medarbejdere der sendes til Det Danske Universitetscenter i Beijing kanske både via Uddannelsesministeriets og de danske universitetersfinansieringsbidrag til SDC-samarbejdet og det enkelte universitets budget. Forså vidt angår administrativt ansatte, som er sendt til Det DanskeUniversitetscenter i Beijing, og ansatte i SDC-sekretariatet vil det være naturligt,at finansieringen kommer fra Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelsers og de danske universiteters finansieringsbidrag tilSDC-samarbejdet, da SDC enten betaler disse ansattes løn eller forventes atkompensere universiteterne for disse ansattes løn.For så vidt angår videnskabeligt personale, som de enkelte universiteter sender tilDet Danske Universitetscenter i Beijing, vil det være naturligt, at finansiering afboliger m.v. er et tillæg til vedkommendes lønpakke og derfor skal ses isammenhæng hermed. Finansieringen kommer derfor fra universiteternes egnebudgetter. SDC yder et tilskud til det universitet, der er ansættelsesmyndigheden.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side
2/2
Det er tjenestestedet, der afgør om en ansat skal udstationeres eller forflyttes. Detmå i den forbindelse overvejes, hvilket alternativ der er mest økonomisk forinstitutionen. Afgørelsen er bestemmende for, hvorvidt der er hjemmel itjenesterejseaftalen eller i den foreslåede hjemmel.Danske Universiteteranfører, at der med forslaget lægges op til, atuniversiteterne vil skulle dække evt. udgifter i forbindelse med boliger tilstuderende ved Det Danske Universitetscenter i Beijing, der i perioder kan ståtomme.Danske Universiteterhavde gerne set, at denne hjemmel også gjaldt SDCselv.Aarhus Universitetanfører, at der kan være behov for en specifikation af, ombetaling af tomgangsleje til studerendes boliger skal komme fra universiteternesbudgetter eller fra SDC's fælleskasse.Aarhus Universitetvurderer, at midlernebør finansieres af SDC.Ministerenoplyser, at det i praksis ikke er de enkelte universiteter, der indgåraftale med kinesiske udlejere, men SDC-sekretariatet og dermed Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelsers og de danske universitetersfinansieringsbidrag til SDC-samarbejdet, der afholder udgiften. Finansieringen tilformidling af boliger til studerende m.v. vil derfor som udgangspunkt komme fraMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelsers og dedanske universiteters finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet.Københavns Universitetforeslår, at gruppen af studerende udvides, for også atmuliggøre formidling af boliger til for eksempel studerende på sommerskole ellerikke-ansatte ph.d.-studerende.Ministerenoplyser, at den foreslåede hjemmel kan udvides, så det bliver muligtfor universiteterne at formidle boliger m.v. i Folkerepublikken Kina til samtligestuderende, som er optaget eller indskrevet på et uddannelsesforløb ved DetDanske Universitetscenter i Beijing. Dette gælder såvel ikke-ansatte ph.d.-studerende, studerende på sommerskole samt studerende, som er påudvekslingsophold ved Det Danske Universitetscenter i Beijing.Skatteministerietanfører, at en person, der er ansat ved et dansk universitet ogudsendes af universitetet til at udføre arbejde i udlandet, er fuldt skattepligtig tilDanmark, hvis der er tale om en dansk statsborger. Det betyder, at vederlag -herunder værdien af fri bolig - til ansatte, som udgangspunkt er skattepligtigindkomst efter danske regler. Det afgøres konkret efterdobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Folkerepublikken Kina,hvilket land der har beskatningsretten til de ansattes indkomst.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side
3/3
På baggrund af høringen er der foretaget følgende overordnede ændringer ilovforslaget:Teksten i § 14 a, stk. 1, er ændret til "Et universitet kan formidle boligeriFolkerepublikken Kinatil studerende, der via et dansk universitet er optagetellerindskrevet pået uddannelsesforløbudbudt på Det DanskeUniversitetscenter i Beijing".De almindelige og specielle bemærkninger er præciseret for at det tydeligtfremgår, hvilke studerende der er tale om i § 14 a, stk. 1.Lovforslaget ændres, så hjemlerne for så vidt angår muligheden for at stilleboliger til rådighed for medarbejdere m.v. gøres generelle, så de også kanbruges ved andre internationale samarbejder end ved Det DanskeUniversitetscenter i Beijing.Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, at finansieringen af destuderendes boliger m.v. som udgangspunkt kommer fra Ministeriet forForskning, Innovation og Videregående Uddannelsers og de danskeuniversiteters finansieringsbidrag til SDC-samarbejdet, men også kan kommefra de enkelte universiteter.Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, at tjenestestedet skalforetage en konkret vurdering af, om der er tale om udstationering ellerforflyttelse. Dette er afgørende for, hvorvidt der er hjemmel itjenesterejseaftalen eller i den foreslåede hjemmel.Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, at finansieringen af deansattes boliger m.v. kan ske både via Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelsers og de danske universiteters finansieringsbidrag tilSDC-samarbejdet og det enkelte universitets budget, da typen af ansættelsekan have betydning for, hvor det vil være naturligt, at finansieringen kommerfra.Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, hvad der menes medanvendelsesudgifter.Bemærkningerne er præciseret for at tydeliggøre, at en dansk statsborger, derer ansat ved et dansk universitet og sendes ud af universitetet, er fuldtskattepligtig til Danmark. Det afgøres konkret efterdobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og FolkerepublikkenKina, hvilket land der har beskatningsretten til de ansattes indkomst.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side
4/4
Herudover er der foretaget lovtekniske justeringer i lovforslaget.