Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 31
Offentligt
1180648_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. november 2012Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1100664Dok nr.: 1092273
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. november 2012stillet følgende spørgsmål 8 (L 31) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål 8:’’Hvad er ministerens holdning til den norske model, hvor alle aktører betalerind til en offentlig patientskadeerstatningsordning – både offentlige og private –og hvor præmierne er fastlagt på baggrund af en 5-årig historik? Hvad er mini-sterens begrundelser for at have fravalgt en model lig den norske?”Svar:Den norske patientskadeerstatningsordning finansieres af forskellige parter påbaggrund af forskellige regler. De 4 helseforetak (erstatningsansvarlige forhospitalsdriften og offentligt ejede) betaler således bidrag i forhold til deresandel af patientskaderne. Fylkerne (erstatningsansvarlige for tandskaderne)og kommunerne (erstatningsansvarlige for kommunehelsetjenesten) betalerpå baggrund af indbyggertal. De private sygehuse m.fl. indbetaler en standard-takst, som baserer sig på antallet af ansatte og skadesrisikoen for de enkeltegrupper. Fx betales der årligt et bidrag på 52.000 norske kroner for hvert ki-rurg-årsværk på et privathospital – uafhængigt af antallet af skader og ska-dens omfang.I den norske model opdeles bidragene fra de private sygehuse således i for-skellige grupper, hvor de mest risikobetonede betaler mest. Men hermed sik-res ikke en adfærdsregulering inden for gruppen, idet en god kirurg skal betaledet samme i bidrag som en dårlig.Lovforslaget giver ikke nærmere retningslinjer for, hvordan de enkelte privat-hospitaler skal tegne forsikring (enkeltvis/kollektivt). Det er imidlertid nærlig-gende at forvente, at de private hospitalers forsikringsaftaler vil basere sig påen struktur, hvor præmien fastsættes på baggrund af forsikringsretlige elemen-ter såsom selvrisiko og skadeshistorik. Der vil med andre ord være et økono-misk incitament til, at det enkelte sygehus undgår behandlingsskader.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye