Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 31 Bilag 7
Offentligt
1190391_0001.png
1190391_0002.png
Att.: Medlemmerne af Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Kære medlemmer af Folketingets Sundheds- og ForebyggelsesudvalgTak for tilsendt svar fra ministeren på udvalgets spørgsmål 15 (L 31). Øfeldt Centrene ønsker hermed atfremkomme med flg. kommentarer:Som vi læser § 19, stk. 1 nr.1i lov om klage- og erstatningsadgang, så lægger loven direkte op til, at derydes erstatning, når der er tale om ydelser foretaget på etsygehus,hvilket naturligt giver borgeren enforventning om, at man ved behandling på et sygehus er sikret efter de almindelige regler om klage- ogerstatningsadgang, hvis der sker en skade.Derfor er det, efter Øfeldt Centrenes opfattelse, et alvorligt problem, hvis borgerne alligevel ikke er sikret.Ministeren anfører som begrundelse for, at Øfeldt Centreneangiveligtikke skulle kunne omfattes af lov omklage- og erstatningsadgang, at tilbuddene på de private specialsygehuse m.fl. i § 79, stk. 2 bl.a. består aflægelig udredning og behandling, ligesom alle sygehusene har tilknyttet speciallæger inden for relevantspeciale i varierende omfang, og at Øfeldt Centrene adskiller sig afgørende på dette punkt.Ministeren undlader at oplyse udvalget om, at ministeren i et tidligere svar af 13.12.2011 på udvalgetsspørgsmål 1 (L 48), har anført, at sundhedsloven ikke indeholder en egentlig definition afsygehusbehandling, og at ”sygehusbehandling” anvendes om undersøgelse, behandling, specialiseretgenoptræning mv., som varetages ambulant eller under indlæggelse på et sygehus:http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/l48/spm/1/svar/843168/1056457.pdfMinisteren undlader endvidere at oplyse udvalget om, at ministeren i et andet tidligere svar af 13.12.2011 påudvalgets spørgsmål 2 (L 48): ”Om ministeren finder, at der bør være ansat autoriseret sundhedspersonale,når man modtager sygehusbehandling?”, har svaret udvalget: ”atFolketinget med lov nr. 327 af 18. april2011 om indførelse af en ny § 79, stk. 3, (specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centret), harvedtaget, at specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centret skal være omfattet af reglerne omsygehusbehandling i sundhedsloven:http://www.ft.dk/samling/20111/lovforslag/l48/spm/2/svar/843169/1056459.pdfNår Øfeldt Centrene (afFolketinget)er defineret somsygehusbehandlingi sundhedsloven, forekommer detmærkværdigt, at Øfeldt Centrene, efter ministerens opfattelse, tilsyneladende ikke skal defineres somsygehusbehandling i lov om klage- og erstatningsadgang, når denne lovogsåomfatter sygehusbehandling.Der bør vel gælde samme definition i begge lovgivninger?Det forekommer ligeledes mærkværdigt, at ministeren ønsker at udelukke Øfeldt Centrenes patienter framuligheden om at blive omfattet af klage- og erstatningsadgang, når Øfeldt Centrene i § 79, stk. 3 varetagerregionernes planlagte behandlingskapacitetpå lige fod med institutionerne i § 79, stk. 2. De økonomiskerammer for regionernes planlagte behandlingskapacitet, vedr.bådeØfeldt Centrene i § 79, stk. 3 oginstitutionerne i § 79, stk. 2, fremgår afsammebekendtgørelse nr. 521 af 4.6.2012:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141615Ministerens svar til udvalget om, at der ikke er lovhjemmel til at omfatte Øfeldt Centrene af lov om klage- ogerstatningsadgang, synes derfor snarere at hvile på ministerensegen fortolkningend på et egentligt juridiskgrundlag.Det er således fortsat Øfeldt Centrenes opfattelse, at spørgsmålet, om hvorvidt Øfeldt Centrenes 500ugentlige lægehenviste patienter, svarende til 40.000 årlige behandlingstimer, bør omfattes af lov om klage-
og erstatningsadgang, på lige fod med øvrige patienter i kontakt med sygehusvæsenet, ikke handler omlovhjemmel, men alene af om der er et politisk ønske herom.Øfeldt Centrene appellerer derfor til udvalgets hjælp til en løsning af sagen.De venligste hilsner
Teddy Øfeldt
Øfeldt Centrene ApS -www.ofeldt.dkBjælkevangen 232690 KarlslundeTlf.: 4615 2428Fax: 4615 5160.Mose Allé 82610 RødovreTlf.: 3670 6405Fax: 3670 6406.