Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 31 Bilag 1
Offentligt
1168472_0001.png
1168472_0002.png
1168472_0003.png
1168472_0004.png
1168472_0005.png
1168472_0006.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Sundhedsjura og lægemiddelpolitikSagsbeh.: SUMAMKHSags nr.: 1100664Dok. Nr.: 961466Dato:8. august 2012
Høringsnotat vedr. ændring af klage- og erstatningsloven (privatmedfinansiering m.v. af patientskadeerstatningsordningen, ve-derlag og befordringsgodtgørelse til Forbrugerrådets og DanskePatienters repræsentanter i tandlægenævnene m.v.)1. Høring over lovforslagetUdkast til forslag til lov om ændring af lov om klage og erstatningsadgang indenforsundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven) er sendt i høring i perioden 10. maj2012 – 11. juni 2012 til nedenstående:Bedre Psykiatri – landsforeningen for pårørende, BPK – Brancheforeningen forprivathospitaler og klinikker, Danmarks Apotekerforening, Danske Bioanalytikere,Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regi-oner, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk IT – Råd for IT- og person-datasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, DanskSelskab for Patientsikkerhed, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for AlmenMedicin, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlæge-forening, Dansk tandplejeforening, Dansk Tandplejerforening, Datatilsynet, DeOffentlige Tandlæger, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Centrale Han-dicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen, Ergoterapeutforeningen, Erhvervs-og Vækstministeriet, Farmakonomforeningen, Finansministeriet, FOA, Forbruger-rådet, Foreningen af Fodterapeuter, Foreningen af Parallelimportører af Lægemid-ler, Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikringog Pension, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjerne-sagen, Hjerteforeningen, Hospice Forum Danmark, Industriforeningen for Generi-ske lgm (IGL), Jordemoderforeningen, Justitsministeriet, KL, Konkurrence- og For-brugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen Af nuværende og tidlige-re Psykiatribrugere, Landsforeningen for Bedre Hørelse, Landsforeningen for Ufri-villigt Barnløse, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, Landsfor-eningen SIND, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen (LIF), Megros,National Sundheds-it, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Patient-foreningen i Danmark, Patientforsikringen, Patientombuddet, Pharmadanmark,Praktiserende Lægers Organisation, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, RKKP– databasernes fællessekretariat, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsom-budsmanden på Grønland, Rigsrevisionen, Scleroseforeningen, Sjældne Diagno-ser, Social- og Integrationsministeriet, Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsfor-valtningen Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland,Statsforvaltningen Syddanmark, Statsministeriet, Sundhedsstyrelsen, Tandlæge-foreningen, VaccinationsForum, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri,Yngre Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen, Ældresagen, Økonomi- og In-denrigsministeriet, 3F.Lovforslaget er desuden offentliggjort på www.borger.dk under Høringsportalen.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget høringssvar fra (i alfabetiskrækkefølge):
Side 2
Brancheforeningen for Privathospitaler og KlinikkerDansk ErhvervDansk KiropraktorforeningDansk SygeplejerådDanske HandicaporganisationerDanske PatienterDanske RegionerDanmarks ApotekerforeningDatatilsynetDen Nationale Videnskabsetiske komiteDepartementet for Sundhed, GrønlandDet Etiske RådFærøernes LandsstyreErhvervs – og vækstministeriet (Erhvervsstyrelsen)FOA - Fag og ArbejdeForbrugerrådetForsikring og PensionJordemoderforeningenKLKonkurrence – og ForbrugerstyrelsenLægeforeningenPatientforsikringenPatientombuddetSundhedsstyrelsenTandlægeforeningenÆldremobiliseringenØkonomi- og Indenrigsministeriet2. Generelle bemærkningerDer udtrykkes generelt opbakning til hovedparten af lovforslagets indhold. Det erfremhævet af flere høringsparter, at det er fornuftigt, at de private sygehuse ogklinikker får et økonomisk medansvar for patienterstatningerne. Det er afgørende,at lovforslaget ikke ændrer på patienternes mulighed for erstatning. Omvendt harogså nogle høringsparter udtrykt bekymring for en eller flere af de foreslåede æn-dringer, herunder påpeger flere høringsparter, at lovforslaget i sin nuværende former konkurrenceforvridende, og at det bør præciseres i bemærkningerne, hvem derer omfattet af erstatningsforpligtelsen.3. Bemærkninger vedr. Private sygehuse og klinikkers medfinansiering afpatientskadeerstatningsloven3.1. Privatpraktiserende speciallægerFlere høringsparter herunder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen påpeger, atlovforslaget indeholder et konkurrenceforvridende element, idet de privatpraktise-rende speciallæger ikke er omfattet af lovforslaget. Det medfører, at deres skaderfortsat dækkes af regionerne, hvilket indebærer, at de kan udbyde deres ydelserbilligere end de sygehuse og klinikker, der fremover skal forsikre sig.
Side 3
Det fremgår endvidere af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens høringssvar, at debegrundelser, som ministeriet har lagt til grund for denne sondring, ikke har betyd-ning for den konkurrencemæssige vurdering.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse bemærker, at lovforslaget vil blive æn-dret, således at de privatpraktiserende speciallægers rent private behandlinger ogbehandlinger som følge af det udvidede frie sygehus valg omfattes af lovforslaget.3.2. Præcisering af hvem der er omfattet af lovforslagetFlere høringsparter anmoder om en præcisering i lovforslaget af, hvem der er om-fattet af forsikringspligten, idet det er uklart, hvordan private sygehuse og klinikkerdefineres og hvilke behandlinger, der er omfattet.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at lovforslaget vil blivepræciseret, således at det i bemærkningerne fremgår, hvilke private sygehuse ogklinikker, der er omfattet af forsikringspligten og hvilke behandlinger, der er omfat-tet.3.3. Model for forsikringspligten herunder sanktioner for manglende forsikringBrancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker og Dansk Erhverv udtrykkerbekymring for, at det bliver uforholdsmæssigt omkostningstungt for privathospita-lerne og klinikkerne at forsikre sig individuelt. Brancheforeningen foreslår en ord-ning tilsvarende Tandlægernes Patientforsikring eller den norskePerformance-model.Forsikring og Pension bekræfter, at forsikringsselskaberne på trods af effektiv ad-ministration vil skulle have dækket administrationsomkostninger og forventer en visfortjeneste. De nævner ikke noget i den størrelsesorden (faktor 2-4), som branche-foreningen nævner.Forsikring og Pension vurderer, at en fælles forsikringsordning for både offentligeog private sygehuse vil være den mest attraktive for forsikringsselskaberne at bydepå. F&P finder det uacceptabelt, såfremt ordningen fortsat medfører solidariskhæftelse, således at forsikringsselskaberne skal dække skader påført af hospitalerog klinikker, der ikke har tegnet forsikring. F&P foreslår, at myndighederne (Sund-hedsstyrelsen) fører tilsyn med, om de private sygehuse og klinikker lever op tilderes forsikringsforpligtelse og har hjemmel til at lukke sygehuse og klinikker, derikke kan eller vil forsikre sig.Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker foreslår, at ministeriet lader siginspirere af den finske model, hvorefter sygehuse, der har undladt at tegne forsik-ring skal betale en forhøjet forsikringspræmie.Danske Regioner påpeger bl.a., at der er behov for at præcisere fordelingen afansvaret, hvis der er flere skadevoldere uanset, om det er offentlig/offentlig, offent-lig/privat eller privat/privat, der har forårsaget patientskaden.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at det ikke har været hen-sigten med lovforslaget at ændre grundlæggende på den nuværende erstatnings-ordning som den norske og finske model og en model som tandlægeforsikringen
Side 4
ville medføre. Formålet er primært at sikre en mere retfærdig fordeling af omkost-ningerne forbundet med patienterstatninger.Lovforslaget vil ikke i sig selv bidrage direkte til færre patientskader i væsentligtomfang. Det er heller ikke et selvstændigt formål med dette lovforslag på kort sigtat luge ud i de ”brodne kar” i branchen, men det forventes forsikringsbranchenopstiller kvalitetskrav for at kunne tegne en forsikring, og at præmien stiger, jo flereskader, de enkelte sygehuse og klinikker begår. I sammenhæng med Sundheds-styrelsens tilsyn herunder det private tilsyn med private sygehuse og klinikker kandet have en effekt på kvaliteten af behandlingen på de enkelte sygehuse og speci-allæger.Såfremt forsikringsbranchen fx sammen med brancheforeningen ønsker at etable-re en fælles ordning, hvor alle de private forsikringspligtige deltager, er der ingenbegrænsninger herfor i lovforslaget.Ministeriet præciserer i lovforslagets bemærkninger, at private sygehuse, klinikkerog speciallægepraksis skal registrere deres forsikringsdækning i Sundhedsstyrel-sen. Derudover præciseres Sundhedsstyrelsens tilsyn med, at de private sygehuseog klinikker tegner forsikring.Sanktionen for ikke at have tegnet forsikring er som hidtil bøde. Da patienterneikke må stilles ringere, lægges der op til, at regionerne skal udbetale erstatningen,hvis der opstår en situation, hvor et privat sygehus, klinik eller speciallægepraksisikke har tegnet forsikring, Regionen kan herefter søge regres mod både det privatesygehus/klinikken men også ejeren.Patientforsikringen tager stilling til fordeling af ansvaret ved flere skadevoldere.3.4 Takstfinansiering af afgørelser i PatientskadeankenævnetPatientombuddet har i deres høringssvar gjort opmærksom på, at udgifterne tilPatientskadeankenævnets virksomhed og Patientombuddets sekretariatsbetjeningaf nævnet dækkes efter klage- og erstatningslovens § 18 ved takstfinansiering ogafholdes af staten, regionsrådene og kommunalbestyrelserne.Det fremsendte lovforslag indeholder ingen bestemmelser eller bemærkningervedrørende finansieringen af Patientskadeankenævnets virksomhed efter indførel-se af erstatnings- og forsikringspligt for de private sygehuse og klinikker.Patientombuddet skal opfordre til, at der tages stilling til, om betalingspligten i lo-vens § 18 skal udvides til også at omfatte de private sygehuse og klinikker, herun-der eventuelt disses forsikringsselskab.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at det indarbejdes i lov-forslaget, at de private sygehuse, klinikker og speciallæger skal bidrage til takstfi-nansieringen af Patientskadeankenævnet. Der vil være tale om begrænsede mer-udgifter.3.5 § 29, stk. 3 Regionsrådenes indberetning til SundhedsstyrelsenDanske Regioner påpeger, at deres indberetningspligt fremover kun skal gælde ide tilfælde, hvor regionen har erstatningsforpligtelsen. Patientforsikringen foreslår,
Side 5
at man opretholder princippet om, at det er den, der udbetaler erstatningerne, derindberetter til Sundhedsstyrelsen. Fremadrettet bør det således være de erstat-ningspligtige forsikringsselskaber, der skal indberette deres del af erstatningerne tilSundhedsstyrelsen.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at bestemmelsen indtilvidere bibeholdes uændret. Som bestemmelsen ser ud nu, er regionsrådene aleneforpligtet til at indberette skader, hvor de er erstatningspligtige. Da bestemmelsensindhold og anvendelse tidligere har været drøftet med Sundhedsstyrelsen, agterministeriet at se på formålet og anvendelsen af bestemmelsen i praksis.3.6. Økonomiske konsekvenserDanske Regioner, Dansk Erhverv, Forsikring og Pension samt Brancheforeningenfor Privathospitaler og Klinikker tager forbehold for de økonomiske konsekvenseraf lovforslaget.4. Bemærkninger vedr. vederlag og befordringsgodtgørelse til Forbrugerrå-dets og Danske Patienters repræsentanter i tandlægenævneneTandlægeforeningen påpeger, at det har været en forudsætning for den ændredesammensætning af tandlægenævnene, at det var udgiftsneutralt for tandlægerne.Danske regioner tager forbehold for økonomiske forudsætninger.Forbrugerrådet og Danske Patienter kvitterer for lovforslaget, herunder at deresmedlemmer kan blive honoreret for deres arbejde.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at der ikke ændres i lov-forslaget på dette punkt.5. Bemærkninger vedr. Patientforsikringens mulighed for at indhente oplys-ninger i elektronisk formF&P foreslår, at det tydeliggøres, at Patientforsikringen kan indhente oplysningerfra Forsikringsselskaberne.Danske Regioner påpeger, at Patientforsikringen ikke kan forvente at indhenteoplysninger generelt i elektronisk form fra hospitalerne. Hospitalerne vil ikke p.t.kunne give Patientforsikringen oplysningerne i elektronisk form.Datatilsynet fremhæver bl.a., at det bør fremgå af lovforslaget med hvilken hjem-mel i persondataloven, at Patientforsikringen kan indhente politi – og obduktions-rapporter. Derudover bør det præciseres, at der kun gives adgang til oplysningermed respekt for persondatalovens reglerMinisteriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at Datatilsynets bemærk-ninger vil blive indarbejdet i lovforslaget. Derudover præciseres i lovforslaget, atPatientforsikringen tillige kan indhente oplysninger elektronisk fra forsikringssel-skaberne.6. Øvrige bemærkningerDanske Patienter ytrer bl.a. ønske om at blive repræsenteret i hhv. Patientskade-ankenævnet og Lægemiddelskadeankenævnet.
Side 6
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse skal bemærke, at det vil blive indarbejdeti lovforslaget, at Danske Patienter bliver repræsenteret i hhv. Patientskadeanke-nævnet og Lægemiddelskadeankenævnet på lige fod med Forbrugerrådet og Dan-ske Handicaporganisationer. Som noget nyt, vil Patientforsikringen ikke længerekunne deltage som observatør under nævnsbehandlingen i Patientombuddet.