Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 30 Bilag 18
Offentligt
1197446_0001.png
1197446_0002.png
1197446_0003.png
1197446_0004.png
1197446_0005.png
1197446_0006.png
1197446_0007.png
Til lovforslag nr.L 30
Folketinget 2012-13
Tillægsbetænkning afgivet af Sundheds- og Forebyggelsesudvalget den 17. december 2012
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- ogerstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet(Ret til hurtig udredning i sygehusvæsenet og differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)]1. ÆndringsforslagVenstres medlemmer af udvalget har stillet 2 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2012 og var til1. behandling den 26. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og Fore-byggelsesudvalget. Udvalget afgav betænkning den 13. de-cember 2012. Lovforslaget var til 2. behandling den 17. de-cember 2012, hvorefter det blev henvist til fornyet behand-ling i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.SpørgsmålNogle af udvalgets spørgsmål, som er stillet og besvaretinden 2. behandling, er optrykt som bilag 2 til tillægsbe-tænkningen.3. IndstillingerEtflertali udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsei den affattelse, hvori det foreligger ef-ter 2. behandling.Etmindretali udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lov-forslaget tilforkastelse.Mindretallet vil stemme for de stil-lede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbetænknin-gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-linger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti tillægsbetænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V), tiltrådt af etmindretal(DF, LA og KF):Til § 11)Den undernr. 2foreslåede§ 82 baffattes således:»§ 82 b.Til personer, der er henvist til udredning på sy-gehus, jf. § 79, yder regionsrådet i bopælsregionen udred-ning ved sit sygehusvæsen, andre regioners sygehuse ellerprivate sygehuse og klinikker, som regionen har indgået af-tale med eller umiddelbart kan indgå aftaler med, jf. § 75,stk. 2, inden for 1 måned, såfremt det er fagligt muligt oguanset kapacitetshensyn, jf. dog stk. 2-4.Stk. 2.En person, der er henvist til udredning jf. stk. 1,kan til brug for udredningen vælge at modtage diagnostiskeundersøgelser på et af de sygehuse, klinikker m.v., som re-gionsrådene har indgået aftale med efter § 87, stk. 4 (aftale-sygehuse).Stk. 3.Såfremt regionsrådet i bopælsregionen ikke kanyde udredning, jf. stk. 1, inden for 1 måned, kan en person,der er henvist til udredning på sygehus, jf. § 79, vælge atblive behandlet på et af de sygehuse, klinikker m.v., som re-gionsrådene har indgået aftale med efter stk. 5 (aftalesyge-huse).Stk. 4.Såfremt det ikke er muligt at udrede personen in-den for 1 måned, jf. stk. 1, skal regionsrådet inden for sam-me måned udarbejde en plan for det videre udredningsfor-løb.
AX014661
2
Stk. 5.Regionsrådene pålægges i forening at indgå aftalermed de privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark ogsygehuse m.v. i udlandet, som ønsker at indgå aftale om be-handling af patienter efter stk. 1.Stk. 6.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fast-sætte nærmere regler om adgangen til udredning og regions-rådenes forpligtelser efter stk. 1-5.Stk. 7.Bestemmelserne i stk. 1-6 omfatter ikke henvis-ning til psykiatrisk udredning.«[Angivelse af, at kapacitetsmæssige hensyn ikke indgår ivurdering af, om det er fagligt muligt at udrede inden for fri-sten, udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med ret til hurtigudredning og til diagnostiske undersøgelser på sygehus iforbindelse med ret til hurtig udredning]2)Nr. 5affattes således:»5.§ 87affattes således:»§ 87.En person, som er henvist til sygehusbehandlingog udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de sygehuse,klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med ef-ter stk. 3 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregio-nen ikke inden for 1 måned kan tilbyde behandling ved egnesygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som regions-rådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter. Fristenregnes fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b.I de tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, reg-nes fristen fra modtagelse af henvisningen på regionsrådetssygehus.Stk. 2.En person, som har fået tilbudt en dato for kirur-gisk behandling på et regionalt sygehus, kan vælge at blivebehandlet på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer da-toen.Stk. 3.Regionsrådene i forening indgår aftale med de pri-vatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og sygehusem.v. i udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling afpatienter efter stk. 1 og 2 og § 82 a.Stk. 4.Stk. 4. Ministeren for sundhed og forebyggelsefastsætter regler om1) afgrænsning af og vilkår for behandling, der er omfattetaf stk. 1, herunder at undtage bestemte behandlingsfor-mer,2) regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om behand-ling, der er omfattet af stk. 1-2, og3) krav til dokumentation m.v. fra de privatejede sygehu-se, klinikker m.v., der indgår aftale efter stk. 3.««[Ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1 måned samt præcise-ring af området for indgåelse af aftaler med privatejede sy-gehuse, klinikker m.v.]BemærkningerTil nr. 1Med den foreslåede nyaffattelse af § 82 b indføres der rettil udvidet frit valg i forbindelse med retten til hurtig udred-ning. Således følger det af § 82 b, stk. 3, at såfremt regions-rådet i bopælsregionen ikke kan yde udredning ved sit syge-husvæsen, andre regioners sygehuse eller private sygehuse
og klinikker, som regionen har indgået aftale med, jf. § 75,stk. 2, inden for 1 måned, kan en person, der er henvist tiludredning på sygehus, jf. § 79, vælge at blive behandlet pået af de sygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene harindgået aftale med efter stk. 5 (aftalesygehuse). Af det fore-slåede § 82 b, stk. 5, fremgår det, at regionsrådene pålæggesi forening at indgå aftaler med de privatejede sygehuse, kli-nikker m.v. i Danmark og sygehuse m.v. i udlandet, som øn-sker at indgå aftale om behandling af patienter efter stk. 1, 2og 3.Efter stk. 1 angives det eksplicit, at kapacitetsmæssigehensyn ikke kan indgå i vurderingen af, hvorvidt den udred-ning, som regionsrådet i bopælsregionen yder ved sit syge-husvæsen, andre regioners sygehuse eller private sygehuseog klinikker, som regionen har indgået aftale med ellerumiddelbart kan indgå aftaler med, jf. § 75, stk. 2, er fagligtmulig. Det tydeliggøres således, at kapacitetsmæssige udfor-dringer af en sådan art, som kan løses ved at henvise til an-dre offentlige eller private sygehuse, ikke kan begrunde, atfristen for hurtig udredning, jf. den foreslåede § 82 b, ikkeopfyldes.Situationer, hvor det ikke er fagligt muligt at udrede in-den for 30 dage, kan f.eks. være, hvor der som led i udred-ningen skal udføres en række undersøgelser i forlængelse afhinanden, eller hvor den behandlingsansvarlige læge har be-hov for en observationsperiode for at kunne vurdere, om pa-tientens tilstand er stabil.Med tilføjelsen er det understreget, at kapacitetshensynikke kan være afgørende i forhold til, hvorvidt det er muligtat udrede inden for 30 dage. Det kan dog ikke udelukkes, atder i sjældne situationer kan opstå mangel på en meget spe-ciel ressource, som det ikke er realistisk muligt for regionenat få adgang til. Et sådant forhold vil ud fra en konkret vur-dering kunne udgøre en gyldig faglig grund til, at fristen forretten til hurtig udredning inden for 30 dage ikke kan over-holdes.Med forslaget til § 82 b, stk. 2. indføres der udvidet fritsygehusvalg ved specifikke diagnostiske undersøgelser i for-bindelse med udredning, jf. § 82 b. Således kan en person,der er henvist til udredning, i løbet af udredningsperioden på30 dage vælge at blive undersøgt på et af de sygehuse, kli-nikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efterstk. 5 (aftalesygehuse).Med forslaget bemyndiges ministeren for sundhed ogforebyggelse til at fastsætte nærmere regler om adgangen tiludredning og regionsrådenes forpligtelser efter de foreslåedestk. 1-5, jf. § 82, b, og stk. 6.Det følger af det foreslåede § 87, stk. 3, at såfremt det ik-ke er muligt at udrede personen inden for 1 måned, jf. stk. 1,skal regionsrådet inden for samme måned udarbejde en planfor det videre udredningsforløb. I de situationer, hvor enperson måtte vælge at benytte det udvidede frie sygehusvalgtil hurtig udredning, jf. den foreslåede § 87, stk. 3, anses pla-nen for udarbejdet i forbindelse med patientens overgang tiludredning på privat sygehus, klinik m.v. I de situationer,hvor patienten ikke benytter det udvidede frie sygehusvalgtil hurtig udredning, skal der udarbejdes en plan for det vi-dere undersøgelsesforløb. Begrebet plan skal i denne sam-
3
menhæng opfattes i en bred betydning. I de fleste tilfældevil det være muligt at give en fyldestgørende plan for det vi-dere undersøgelsesforløb. I andre tilfælde kan der være såstor usikkerhed om en patients symptomer og sygdom, at detikke er muligt at lægge en plan længere end én undersøgelsefrem, idet det videre forløb vil afhænge af resultatet af dennæste undersøgelse. I så fald skal patienten have besked omdenne næste undersøgelse.I medfør af stk. 6 bemyndiges ministeren til at fastsættenærmere regler om adgangen til udredning og regionsråde-nes forpligtelser efter stk. 1-5.Til nr. 2Som følge af den foreslåede affattelse af § 87 har en per-son, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, mulig-
hed for at vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, kli-nikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efterstk. 3 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionenikke inden for 1 måned kan tilbyde behandling ved egne sy-gehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrå-det samarbejder med eller sædvanligvis benytter. Efter for-slaget differentieres retten til det udvidede frie sygehusvalgsåledes ikke.Det foreslås desuden, at der i § 87, stk. 4, henviseseksplicit til § 82 a foruden § 87, stk. 1 og 2, således at re-gionsrådenes forpligtelse til i forening at indgå aftale medde privatejede sygehuse, klinikker m.v. i Danmark og syge-huse m.v. i udlandet, som ønsker at indgå aftale om behand-ling af patienter, præciseres.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S)fmd.Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen (S)Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen (RV)Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V)nfmd.Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V)Fatma Øktem (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 30Bilagsnr. Titel17Udkast til tillægsbetænkning
5
Bilag 2Nogle af udvalgets spørgsmål og ministeren for sundhed og forebyggelses svar herpåSpørgsmålene og ministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.Spørgsmål nr. 16:»Ifølge lovforslaget har patienten ret til at klage, hvis de i lovforslaget angivne tidsgrænser ikke over-holdes. Det fremgår dog, at patienten ikke har ret til erstatning i forbindelse med en klage på baggrund afoverskridelse af udredningsretten på 30 dage. Kan ministeren redegøre for, at hvordan hun mener, at ud-redningsretten er en gevinst for patienterne, når 1) de ikke kan få erstatning i tilfælde af overskridelse, 2)der ingen konsekvenser er for regionerne i tilfælde af overskridelse, og 3) der ikke er mulighed for at bli-ve omvisiteret privat i tilfælde af overskridelse? «Svar:Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger regulerer sundhedsloven ikke i dag generelt, hvor langtid der må medgå til udredning af patienter i sygehusvæsenet.Med den foreslåede § 82 b om ret til hurtig udredning ønsker regeringen at styrke patienternes rettighe-der og sikre, at sygehuspatienter ikke skal løbe spidsrod for at få en diagnose. I medfør af den foreslåedebestemmelse får patienterne ret til hurtig udredning i det offentlige sygehusvæsen, og regionerne får pligttil at udrede patienterne inden for fristen, hvis det er fagligt muligt. Hvis det ikke kan realiseres på regio-nens egne sygehuse, indebærer det en pligt for regionen til at søge andre muligheder, herunder på andreregioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker.Dét, mener jeg, er en væsentlig styrkelse af sygehuspatienters rettigheder, selv om der stadig vil værepatienter, der ikke kan udredes på 1 måned. Der vil desværre altid være patienter, der rent fagligt er megetsvære at udrede, og dét kan lovgivningen ikke ændre på.Spørgsmål nr. 91:»Hvornår skal et udredningsforløb senest være afsluttet i de tilfælde, hvor det ikke fagligt er muligt atafslutte udredningen inden for 30 dage, og hvor patienten alene får ret til en såkaldt »plan for det videreudredningsforløb«? «Svar:Med den foreslåede § 82 b får patienterne ret til hurtig udredning i det offentlige sygehusvæsen, og re-gionerne får pligt til at udrede patienterne inden for fristen, hvis det er fagligt muligt. Hvis det ikke kanrealiseres på regionens egne sygehuse, indebærer det en pligt for regionen til at søge andre muligheder,herunder på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker.Som det fremgår af min besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedr. L 30 skal en udredningsplan – som mini-mum – skal indeholde oplysninger om tid og sted for de forventede kommende undersøgelser i et udred-ningsforløb. Hvis det f.eks. er klart, at patienten skal gennemgå 3 yderligere undersøgelser, så vil detteskulle indgå i udredningsplanen, såfremt det ikke er muligt at afslutte disse inden for fristen på 30 dage.I andre situationer vil det kun være muligt at træffe beslutning om den næste undersøgelse i udrednings-forløbet, f.eks. hvis patientens symptomer er meget uspecifikke. I så fald skal udredningsplanen indeholdeinformation (tid og sted) om denne næste undersøgelse.Der er således ikke fastsat yderligere tidsfrister for udredning, men i de situationer, hvor det ikke er fag-ligt muligt at udrede en patient inden for 30 dage, skal der som beskrevet ovenfor udarbejdes en individu-el plan for patienten, således at patienten sikres et sammenhængende forløb.
6
Spørgsmål nr. 145:»Ministeren bedes oplyse om kapacitetsmæssige hensyn falder ind under betegnelsen »fagligt muligt«for en region og dermed kan bruges som årsag til ikke at udrede en person inden for 30 dage? «Svar:Kapacitetsmæssige udfordringer af den art, som kan løses ved at henvise til andre offentlige eller priva-te sygehuse, er ikke en faglig grund, som kan begrunde, at udredningsfristen ikke opfyldes.Derimod kan det ikke udelukkes, at mangel på en meget speciel ressource, f.eks. en særligt sjældenekspertise, som regionen allerede i fuldt omfang anvender, og som det ikke er realistisk muligt for regio-nen at købe sig til, kan udgøre en gyldig faglig grund til, at retten til hurtig udredning inden for 30 dageikke kan overholdes.Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 91 vedr. L 30.Spørgsmål nr. 147:»Ministeren bedes oplyse, om det er hensigten, at patienter med psykiske sygdomme også bliver omfat-tet af ret til hurtig udredning og differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg – den såkaldte behandlings-garanti.«Svar:Jeg kan henvise til bemærkningerne til L 30.Det fremgår heraf, at regeringen og Danske Regioner i aftalen om regionernes økonomi for 2013 er eni-ge om, at det psykiatriske område skal sidestilles med det somatiske område. Regeringen og Danske Re-gioner er i det lys enige om, at der afsættes 200 mio. kr. i 2013 til at påbegynde en kapacitetsudbygning ipsykiatrien med henblik på at forberede indførelse af en udrednings- og behandlingsret i psykiatrien.Spørgsmål nr. 149:»Ministeren bedes oplyse, om det er ministerens vurdering, at alle aftaler vedrørende det udvidede frievalg vil blive ophævet og erstattet af udbud.«Svar:Bestemmelserne om regionernes indgåelse af aftaler under det udvidede frie sygehusvalg ændres ikkemed det foreliggende lovforslag. Forslaget vedrører derimod betingelserne for patienternes benyttelse afdet udvidede valg. Det er derfor ikke min forventning, at aftalerne under det udvidede frie sygehusvalg vilblive ophævet.Hvad angår aftaler med private sygehuse m.v. via udbud, så vil regionerne ligesom i dag fortsat havemulighed for at inddrage anden offentlig eller privat kapacitet i løsning af sygehusvæsenets opgaver.Spørgsmål nr. 150:»Ministeren bedes oplyse, om der i dag er en deadline for, hvornår patienter, der er henvist til udredninghos en privatpraktiserende speciallæge, skal være udredt.«Svar:Der eksisterer ikke i dag regler i sundhedslovgivningen om, at patienter skal udredes eller tildeles ud-redningsplaner inden for en given tidsfrist i praksissektoren.Jeg kan i øvrigt henvise til min besvarelse af spørgsmål 57 (L 30).Spørgsmål nr. 151:
7
»Brancheforeningen for Privathospitaler er nervøse for, hvor længe patienter med diffuse symptomerfremover skal vente på at få stillet en diagnose. Ministeren bedes derfor oplyse, om patienter, der har dif-fuse symptomer, med forslaget om ret til hurtig udredning kommer til at vente længere tid på at få stilleten diagnose end i dag.«Svar:Forslaget om en udredningsret inden for 30 dage i sygehusregi har til hensigt at sikre hurtigere og merepræcise udredningsforløb i sygehusvæsenet, så patienterne hurtigt får klarhed om deres diagnose.Det er min klare forventning, at dette især vil være til gavn for netop de patienter, som har meget kom-plekse eller diffuse symptomer, og som derfor i dag ofte har udsigt til lange udredningsforløb.Spørgsmål nr. 152:»Ministeren bedes oplyse, om en patient, der er henvist til en MR-scanning på hospitalet, med forslagetvil kunne få denne scanning på et privathospital på det offentliges regning, hvis ikke MR-scanningen kangennemføres inden for 30 dage på et offentligt sygehus.«Svar:Patientens adgang til at benytte det udvidede frie sygehusvalg i det nævnte tilfælde afhænger af henvis-ningens karakter.Hvis den diagnostiske undersøgelse (f.eks. en MR-skanning) er en rekvisition i henhold til praksisove-renskomsterne fra en alment praktiserende læge eller praktiserende speciallæge til brug for dennes egenudredning af patienten, vil der med regeringens forslag gælde de samme regler for udvidet frit sygehus-valg ved mere end 30 dages ventetid, som er gældende i dag.Hvis den diagnostiske undersøgelse indgår som en del af udredningsforløbet i sygehusregi, vil den ikkevære omfattet af det udvidede frie sygehusvalg, men derimod patientens ret til samlet udredning inden for30 dage.Hvis den diagnostiske undersøgelse indgår som en del af behandlingsforløbet (dvs. hvor patienten erudredt, men hvor det f.eks. skal sikres, at patienten er klar til at gennemgå en større operation), vil under-søgelsen være omfattet af de differentierede ventetider på enten 30 eller 60 dage.Spørgsmål nr. 153:»Ministeren bedes oplyse, om patienter i dag har krav på en klar udredningsplan med endelig deadlinefor, hvornår der skal være stillet en diagnose, ved undersøgelse på sygehus eller ved privatpraktiserendespeciallæge.«Svar:Der eksisterer ikke i dag generelle regler i sundhedslovgivningen om, at patienter skal udredes eller til-deles udredningsplaner inden for en given tidsfrist, hverken i praksissektoren eller i sygehusregi.Der er dog udarbejdet særskilte regler om maksimale ventetider for behandling af patienter med livs-truende kræftsygdomme og visse tilstande ved iskæmisk hjertesygdom. Jeg kan i den forbindelse henvisetil min besvarelse af spørgsmål 57 (L 30).Regeringens forslag om en ret til udredning inden for 30 dage i sygehusregi er således en ny patientret-tighed.