Kulturudvalget 2012-13
L 24 Bilag 5
Offentligt
1174934_0001.png
1174934_0002.png
1174934_0003.png
Kulturministeren
Udvalget for Landdistrikter og ØerChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
6. november2012
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 18. oktober 2012stillet mig følgendespørgsmål, nr. 4 (Lov nr. 24), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Ad L 24: Ændring af museumsloven (Udvikling af museumsområdet m.v.) Vil ministe-ren tilsende udvalget en overskuelig oversigt, som ganske kort beskriver alle de enkelteforslag i lovforslaget til nye, ændrede eller ophævede bestemmelser?Spørgsmålet skal ses i sammenhæng med, at udvalget har besluttet at behandle lovfors-laget ud fra en landdistriktsvinkel, jf. ULØ alm. del – bilag 7.

Svar:

Jeg skal indledningsvis oplyse, at formålet med lovforslaget er at skabe rammebetingel-ser, der bidrager til fortsat udvikling af et sammenhængende, decentralt museumsvæ-sen med fagligt og økonomisk bæredygtige museer i hele landet, hvor der kontinuerligtog systematisk sker en udvikling af kvalitet og professionalisering i museernes virk-somhed.Nedenfor følger som ønsket en kort beskrivelse af alle de ændringer, der fremgår af detfremsatte forslag til Lov om ændring af museumsloven (L24). De angivne punkter hen-viser til punktangivelsen i lovforslaget.Punkt 1-3: Om- og sammenskrivning af formåls- og opgaveparagraffer, så faglig og øko-nomisk bæredygtighed samt museernes samfundsmæssige rolle og indbyrdes samarbej-de betones. Desuden forenkles og forkortes teksten en anelse, men der bygges i høj gradvidere på lovens oprindelige ordlyd.Punkt 4: (samt punkt 12): Ophævelse af krav om indsendelse af arbejdsplaner medhenblik på regelforenkling.
Dok. nr. 1516599
Side 2
Punkt 5: (samt punkt 13 og 20): Teknisk ændring af bestemmelserne om museernespligt til at indberette deres samling til de centrale kulturarvsregistre.Punkt 6-7: Rettelse af paragrafhenvisning i forlængelse af øvrige ændringer.Punkt 8: (samt punkt 17): Ny forenklet tilskudsstruktur. Forslaget indebærer bl.a., atsondringen mellem §§ 15 og 16 (almindelig og særlig tilskudsordning) ophæves, at mi-nimumskravet til ikke-statsligt tilskudsgrundlag forhøjes, og at de tidligere særlige til-skud (tidligere amtslige tilskud, ø-tilskud, kompensation for gratis adgang for børn ogunge) fremover bliver en integreret del af det statslige driftstilskud til det enkelte mu-seum. Konkret betyder det bl.a., at opfyldelse af nyt minimumskrav til ikke-statsligttilskud vil udløse et statsligt driftstilskud på mindst 1 mio. kr. (det statslige maksi-mumtilskud efter § 15, alm. tilskudsordning, udgør i dag knap 0,8 mio. kr.). Hertilkommer, at der etableres en overgangsperiode på tre år for opfyldelse af nyt mini-mumskrav til ikke-statsligt tilskud. Endelig videreføres de eksisterende ø-tilskud somen integreret del af det statslige driftstilskud til de museer, der hidtil har modtaget ø-tilskud.Punkt 9: Rettelse af paragrafhenvisning i forlængelse af øvrige ændringer.Punkt 10: Ophævelse af krav om direkte repræsentation for tilskudsgivende myndighedi museets bestyrelse.Punkt 11: Ophævelse af krav om, at museumslederen skal have en relevant museums-faglig baggrund og være heltidsbeskæftiget.Punkt 12: Jf. under pkt. 4.Punkt 13: Jf. under pkt. 5.Punkt 14: Ophævelse af krav om indsendelse af budget mv., der nu findes i lov om øko-nomiske og administrative forhold for modtagere driftstilskud fra Kulturministeriet.Punkt 15: Rettelse af paragrafhenvisning i forlængelse af øvrige ændringer.Punkt 16: Ophævelse af dispensationsbestemmelse som følge af ophævelse af krav tilmuseumslederen, jf. pkt. 11.Punkt 17: Jf. under pkt. 8.Punkt 18: Afvikling af direkte statstilskud til konserveringscentre. Forslaget indebæ-rer, at de statslige tilskud, der hidtil har været ydet direkte til en række konserverings-centre, fremover vil blive fordelt til de statsanerkendte museer, som har været tilknyt-tet de enkelte centre. Hensigten er at lade de statslige tilskud følge ansvaret for beva-
Side 3
ringsopgaven – som ligger hos museerne. Afviklingen af de direkte tilskud til konserve-ringscentre vil ske efter en overgangsperiode på tre år.Punkt 19: Hjemmel til at fastlægge ny rådgivningsstruktur for Kulturstyrelsen (§ 17 a)samt etablering af pulje til udvikling af museumsområdet (§ 17 b).Punkt 20: Jf. under pkt. 5.Der henvises i øvrigt til lovforslagets bilag 1, hvor lovforslagets ændringer er sammen-stillet med gældende ret.
Uffe Elbæk