Kulturudvalget 2012-13
L 24 Bilag 17
Offentligt
1196661_0001.png
1196661_0002.png
1196661_0003.png
1196661_0004.png
1196661_0005.png
1196661_0006.png
1196661_0007.png
Bekendtgørelse nr. x af x 2013
Bekendtgørelse om museer m.v.I medfør af § 12, stk. 1 og 2, § 13 a, stk. 5, § 14, stk. 2, § 17 b, stk. 2, § 26, stk. 3, § 27, stk. 10, § 29,stk. 5, og § 32, stk. 2, § 34, stk. 1 og 2, og § 38, stk. 2, i museumsloven jf. lovbekendtgørelse nr. 1505 af14. december 2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 1517 af 27. december 2009, § 26 i lov nr. 1531 af 21.december 2012 og lov nr. x af x 2012 og § 7, stk. 3, i lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomi-ske og administrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet fastsættes:Kapitel 1Statslige hovedmuseer

§ 1.

Statslige hovedmuseer er forpligtet til at yde museumsfaglig bistand til de øvrige statslige museersamt statsanerkendte museer, jf. museumslovens § 12.Stk. 2.Omfanget og karakteren af bistanden i henhold til stk. 1, herunder udførelse af konserverings-opgaver, fastlægges af Kulturstyrelsen. For det naturhistoriske område fastlægges bistandens omfang ogkarakter i samråd med Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser.Kapitel 2Statsanerkendte museer

§ 2.

Museets ansvarsområde skal være afgrænset emnemæssigt, tidsmæssigt og så vidt muligt geogra-fisk.Stk. 2.Ændring af et museums ansvarsområde forelægges Kulturstyrelsen til godkendelse. Før Kul-turstyrelsen godkender en sådan ændring, skal ændringen sendes i høring hos øvrige museer, der berø-res af forslaget. Kulturstyrelsen kan rejse spørgsmål om ændring af ansvarsområdet over for museetsbestyrelse, f.eks. som følge af nye museumsinitiativer.

§ 3.

Museets vedtægter skal godkendes af den offentlige hovedtilskudsyder. Herudover skal museetsvedtægter opfylde krav til vedtægter i lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og administra-tive forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet. Hvis flere kommuner betaler lige storeårlige driftstilskud til museet, aftales det mellem de pågældende kommuner, hvilken af disse der skalgodkende vedtægterne.Stk. 2.Museets vedtægter skal indeholde bestemmelser om museets ansvarsområde.

§ 4.

Det påhviler museets bestyrelse at holde Kulturstyrelsen underrettet om, hvem der varetager dendaglige ledelse af museet.

§ 5.

Kravene i museumslovens § 14, stk. 1, nr. 5, til den museumsfaglige standard vedrører indsam-ling, registrering, bevaring, forskning og formidling, mens krav til bygningsmæssig standard skal ses isammenhæng med bl.a. magasinforhold og sikringsforhold.

§ 6.

Museets genstande, kunstværker og anden dokumentation er en del af samlingen, når de er regi-streret. Registrering skal ske snarest muligt efter indsamlingen. Indberetninger til de centrale registreover kulturhistorie og kunst samt oplysninger til registret over arkæologiske lokaliteter og fundstederskal være gennemført snarest muligt efter registreringen. Museets registrering skal være tilgængelig for
offentligheden i overensstemmelse med Kulturstyrelsens retningslinjer herfor. Museets indberetning tilde centrale registre udformes i overensstemmelse med Kulturstyrelsens retningslinjer herfor.Stk. 2.For så vidt angår de naturhistoriske museer, skal genstande, kunstværker og anden dokumenta-tion være registreret i museets samling snarest muligt efter indsamlingen.

§ 7.

Ved udskillelse af genstande, kunstværker og anden dokumentation fra museets samling forståsgave, bytte, salg og kassation.Stk. 2.Udskillelse af genstande, kunstværker og anden dokumentation fra museets samling til andreend statslige museer eller statsanerkendte museer kan kun ske med Kulturstyrelsens godkendelse. Sty-relsen kan give tilladelse til udskillelse, når særlige omstændigheder taler derfor.

§ 8.

Vederlagsfri skolebesøg som led i undervisningen omfatter:1) elever i folkeskolen, elever på frie grundskoler og elever på efterskoler,2) elever og kursister i de gymnasiale uddannelser, herunder enkeltfag heraf,3) elever på erhvervsrettede grunduddannelser og deltagere på produktionsskoler og4) kursister på almene voksenuddannelser.Stk. 2.Museet kan kræve, at sådanne besøg anmeldes forud, og at de begrænses til en nærmere fastsatdel af museets åbningstid.Kapitel 3Budget, regnskab og revision

§ 9.

Ved opstilling af museets budget og regnskab skal med henblik på ydelse af statsligt driftstilskud,jf. § 11 anvendes den specifikation, der fremgår af bilag 1.

§ 10.

Museets revisor skal årligt foretage revision af tilstedeværelsen af og forretningsgange vedrøren-de museets samling (samlingsrevision).Stk. 2.Revisor skal gøre sig bekendt med museets accessions- og registreringsprocedure (herunderprocedure for genstande indleveret til udtalelse) og skal have oplyst, hvor stor en del af museets sam-ling, der er uregistreret, samt hvor de enkelte dele af samlingen befinder sig. Revisor skal påse, at regi-strering af museets samling sker på en sådan måde, at der sikres en entydig sammenhæng mellem gen-stand, kunstværk og anden dokumentation og museets registrering. Revisionen omfatter museets egensamling, herunder uddeponerede genstande.Stk. 3.På grundlag af museets samlingsregister bestemmer revisor, hvilke numre (mindst 20) der skaludtages til samlingsrevision. Revisor oplyser først ved fremmøde på museet, hvilke numre der er udta-get.Stk. 4.Fra museets samling (magasin, udstilling m.m.) udvælger revisor mindst 5 genstande, hvortilregistreringen skal forevises.Kapitel 4Statstilskud

§ 11.

Kulturstyrelsen fastsætter det årlige statslige driftstilskud til statsanerkendte museer. Det årligestatslige driftstilskud fastsættes på baggrund af bevillingen, der er afsat på finansloven til formålet.Stk. 2.Tilskud efter stk. 1 forudsætter, at ikke-statslige tilskud til museet udgør mindst det sammesom det minimumsbeløb, der årligt fastsættes på finansloven. Vurderingen heraf sker ud fra det senestehele regnskabsår. Opfylder museet ikke kravet i 2. pkt. kan vurderingen dog ske ud fra et gennemsnit afde ikke-statslige tilskud til museet de seneste tre hele regnskabsår.
Stk. 3.Det år, hvor et museum statsanerkendes, er første bevillingsår for museet. Vurderingen af, ommuseet opfylder kravet om ikke-statsligt tilskud stk. 1 sker på baggrund af et revideret regnskab, somligger et år forud for bevillingsåret eller på baggrund af et budget for første bevillingsår. Hvis museet påtidspunktet for statsanerkendelsen ikke opfylder kravet i 2. pkt., kan vurderingen dog ske ud fra et gen-nemsnit af de ikke-statslige tilskud til museet de seneste tre hele regnskabsår.

§ 12.

Ansøgning om tilskud til udvikling af museumsområdet i henhold til museumslovens § 17 b,stk. 1, indsendes til Kulturstyrelsen.Stk. 2.For så vidt angår rådgivning af Kulturstyrelsen i forbindelse med administrationen af muse-umslovens § 17 b, stk. 1, henvises til bekendtgørelse om rådgivning af Kulturstyrelsen på museumsom-rådet.

§ 13.

Kulturstyrelsen kan inden for rammerne af den på finansloven afsatte bevilling til formålet ydeet særligt driftstilskud til de konserveringscentre m.v., der indtil den 31. december 2006 modtog amtsli-ge driftstilskud, jf. museumslovens § 16 a, stk. 1.Kapitel 5Sikring af kultur- og naturarven ved forberedelse og gennemførelse af jordarbejder

§ 14.

Kulturstyrelsen udarbejder en vejledning om foretagelse af arkæologiske forundersøgelser ogundersøgelser.Stk. 2.Kulturstyrelsen fastsætter i tvivlstilfælde grænsen mellem større og mindre forundersøgelse iden konkrete sag.Stk. 3.I særlige tilfælde kan der ydes tilskud til dækning af den anlægsansvarliges udgifter til størreforundersøgelser. Kulturstyrelsen tager stilling til tilskudsspørgsmålet som led i behandlingen af denkonkrete sag.Stk. 4.Ved beslutningen om eventuelt tilskud kan der bl.a. lægges vægt på, om udgifterne til forun-dersøgelsen udgør en uforholdsmæssig stor udgift i forhold til den samlede anlægsudgift. Det kan her-under også indgå i vurderingen, om jordarbejdet er bestemt til at skulle udføres inden for et af Kultur-styrelsen udpeget kulturarvsareal, jf. museumslovens § 23, stk. 4.Stk. 5.Kulturstyrelsen kan i ganske særlige tilfælde ved godkendelse af et budget for en større forun-dersøgelse beslutte, at den anlægsansvarlige forud for forundersøgelsens påbegyndelse skal stille enbankgaranti eller anden form for sikkerhedsstillelse. Beløbet, der kan kræves sikkerhed for, kan maksi-malt udgøre, hvad der svarer til de budgetterede udgifter til forundersøgelsen, som den anlægsansvarligeskal afholde.Stk. 6.En godkendelse af et budget for en større forundersøgelse bortfalder, hvis godkendelsen ikkeer udnyttet inden 1 år efter, at den er meddelt til den anlægsansvarlige eller, at den anlægsansvarlige ikkeinden 1 år efter, at godkendelsen er meddelt, har anmodet museet om at iværksætte forundersøgelsen. Isærlige tilfælde kan Kulturstyrelsen dog efter anmodning fra den anlægsansvarlige beslutte, at budget-godkendelsen ikke bortfalder efter 1 år. Anmodningen skal fremsættes over for Kulturstyrelsen indenudløbet af 1-årsfristen.

§ 15.

Kulturstyrelsen kan bemyndige statslige og statsanerkendte kulturhistoriske museer til at standseigangsatte jordarbejder, der berører fortidsminder i medfør af museumslovens § 27, stk. 3.Stk. 2.Kulturstyrelsen fastsætter den økonomiske ramme for den enkelte arkæologiske undersøgelseefter en faglig arkæologisk vurdering.Stk. 3.I særlige tilfælde kan der ydes tilskud til dækning af den anlægsansvarliges udgifter til arkæolo-giske undersøgelser. Kulturstyrelsen tager stilling til tilskudsspørgsmålet som led i behandlingen af denkonkrete sag.
Stk. 4.Ved beslutningen om eventuelt tilskud kan der bl.a. lægges vægt på, om udgifterne til den ar-kæologiske undersøgelse udgør en uforholdsmæssig stor udgift i forhold til den samlede anlægsudgift.Endvidere kan der ved vurderingen lægges vægt på:1) om den anlægsansvarlige forud for igangsætning af jordarbejdet har indhentet en udtalelse efter mu-seumslovens § 25,2) om der forud for igangsætning af jordarbejdet er gennemført en forundersøgelse efter museumslo-vens § 26,3) om den anlægsansvarlige i videst muligt omfang har forsøgt at tilrettelægge det konkrete jordarbejdesåledes, at behovet for arkæologiske undersøgelser begrænses mest muligt, men at der til trods herforskal foretages arkæologiske undersøgelser, og4) om jordarbejdet er bestemt til at skulle udføres inden for et af Kulturstyrelsen udpeget kulturarvsa-real, jf. museumslovens § 23, stk. 4.Stk. 5.De statslige og statsanerkendte kulturhistoriske museer indhenter oplysninger om anlægsarbej-dets samlede økonomiske ramme, som videregives til Kulturstyrelsen. Kulturstyrelsen administrerertilskudsordningen og meddeler den anlægsansvarlige størrelsen af et eventuelt tilskud samtidig medmeddelelse om, at den arkæologiske undersøgelse skal gennemføres efter det godkendte budget.Stk. 6.Kulturstyrelsen kan i ganske særlige tilfælde ved godkendelse af et budget for en arkæologiskundersøgelse beslutte, at den anlægsansvarlige forud for undersøgelsens påbegyndelse skal stille enbankgaranti eller anden form for sikkerhedsstillelse. Beløbet, der kan kræves sikkerhed for, kan maksi-malt udgøre, hvad der svarer til de budgetterede udgifter til undersøgelsen, som den anlægsansvarligeskal afholde.Stk. 7.En godkendelse af et budget for en arkæologisk undersøgelse bortfalder, hvis godkendelsenikke er udnyttet inden 1 år efter, at den er meddelt den anlægsansvarlige eller, at undersøgelsen ikke eriværksat inden 1 år efter, at godkendelsen er meddelt den anlægsansvarlige. I særlige tilfælde kan Kul-turstyrelsen dog efter anmodning fra den anlægsansvarlige beslutte, at budgetgodkendelsen ikke bort-falder efter 1 år. Anmodningen skal fremsættes over for Kulturstyrelsen inden udløbet af 1-årsfristen.

§ 16.

Kulturstyrelsen kan bemyndige statslige og statsanerkendte naturhistoriske museer til at standseigangsatte jordarbejder, der berører usædvanlige naturhistoriske genstande i medfør af museumslovens§ 29, stk. 2.Kapitel 6Forsikringsmæssig risiko

§ 17.

Kulturministeren fastsætter de nærmere betingelser, herunder bl.a. ansøgningsfrister, mini-mumsbeløbsgrænse for forsikringsværdien samt sikringsmæssige krav, for at staten påtager sig den for-sikringsmæssige risiko efter museumslovens § 32, stk. 1.Stk. 2.Kulturministeren nedsætter et sikringsudvalg, der bl.a. skal have til opgave at rådgive om deforhold, der er nævnt i stk. 1.Kapitel 7Selvejende institutioner

§ 18.

Overdragelsen af tidligere amtskommunalt ejede bygninger, i hvilke statsanerkendte museer ogamtskommunalt finansierede konserveringscentre varetager deres opgaver, sker i overensstemmelsemed reglerne i bekendtgørelse nr. 877 af 16. september 2005 om fordeling af aktiver og passiver, rettig-heder og pligter og ansatte som følge af opgaveflytninger den 1. januar 2007 i forbindelse med kommu-nalreformen. Værdien af bygningerne indgår ved beregningen af den andel af den tidligere amtskom-
munes nettoformue, som staten i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse nr. 877 af 16. sep-tember 2005 skal modtage i henhold til myndighedernes aftale eller delingsrådets beslutning.Stk. 2.Ved overdragelse af ejerskabet af en tidligere amtskommunalt ejet bygning til en selvejende in-stitution overdrages samtidig aktiver og passiver samt rettigheder og pligter, som kan henføres til ejer-skabet af bygningen.Kapitel 8Administration, bemyndigelser og klageadgang

§ 19.

For så vidt angår administration, bemyndigelser og klageadgang henvises bekendtgørelse omhenlæggelse af opgaver og beføjelser på bygningsfrednings- og museumsområdet til Kulturstyrelsen.Kapitel 9Ikrafttræden m.v.

§ 20.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2013. For de statsanerkendte museer, hvis ikke-statslige tilskud pr. 1. januar 2013 ikke udgør det minimum for ikke-statslige tilskud, som årligt fastsæt-tes på finansloven, får § 11, stk. 2, først virkning fra den 1. januar 2016. § 13 har kun virkning fra den 1.januar 2012 til den 31. december 2015.Stk. 2.Med bekendtgørelsens ikrafttræden ophæves:1) Bekendtgørelse nr. 1512 af 14. december 2006 om museer m.v.2) Bekendtgørelse nr. 1510 af 14. december 2006 om regnskab og revision af statsanerkendte museerm.v.Kulturministeriet, denMarianne Jelved/Katrine Tarp

Bilag 1

Budget- og regnskabsskema for indberetning til Kulturstyrelsen

Budget og regnskab skal indeholde specifikation af følgende poster:Noter22. Personale28. Lokaler ejendomme, friarealer32. Samlingens forvaltning m.v.38. Undersøgelser og erhvervelser44. Konservering50. Udstillinger54. Anden formidlingsvirksomhed58. Administration60. Entre62. Betalinger for undersøgelser i henhold tilmuseumslovens kapitel 870. Husleje, prioritetsrenter og afdrag72. Andre renter82. Kiosk- og cafeteriavirksomhedI alt konto 22 til 8290. Tilskud fra kommuner91. Tilskud fra regioner92. Ikke-offentlige tilskud93. Tilskud fra EU og Nordisk Ministerråd94. Tilskud fra offentlige virksomhederI alt konto 90 til 9496. Driftstilskud fra staten97. Projekttilskud m.v. fra statenI alt konto 96 til 97Totale udgifter og indtægterNettoresultat (indtægter fratrukket udgifter)

Museets underskrift og revisionens påtegning

På museets vegne:Underskrift ved museets leder:Revisionspåtegning:UdgifterIndtægter
1
Ad. note 1Som en regnskabsmæssig note optages alle direkte og indirekte udgifter knyttet til bygherrebetalte størreforundersøgelser og arkæologiske undersøgelser, jf. museumslovens kapitel 8. Indirekte udgifter udgøren andel af udgifter til generel ledelse, administration og hjælpefunktioner. Noten følger samme indde-ling som det samlede regnskab, for så vidt angår relevante poster.