Kulturudvalget 2012-13
L 24 Bilag 1
Offentligt
1168642_0001.png
1168642_0002.png
1168642_0003.png
1168642_0004.png
1168642_0005.png
1168642_0006.png
1168642_0007.png
1168642_0008.png
1168642_0009.png
1168642_0010.png
1168642_0011.png
1168642_0012.png
1168642_0013.png
1168642_0014.png
1168642_0015.png
1168642_0016.png
NOTATTil ministerenHøringsnotat om udkast til forslag til lov om ændring af museumsloven (Ud-vikling af museumsområdet m.v.)Kulturministeriet sendte den 28. juni 2012 et udkast til forslag til lov om ændring afmuseumsloven (Udvikling af museumsområdet m.v.) i høring. Høringsfristen var den20. august 2012.Til og med den 20. august 2012 har 22 organisationer m.v. afgivet høringssvar, se bilag1.I det følgende redegøres der for hovedsynspunkterne i de modtagne høringssvar.*****Danske Regioner, Konservatorskolen og Dansk Industri har ingen bemærkninger tillovforslaget.Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Universiteter,Aalborg Universitet, Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultetved KU, Organisationen Danske Museer, Foreningen af specialmuseer i Danmark,Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark, Dansk ICOM, Fællesrådet, deFaglige Råd for hhv. kunsthistorie, arkæologi og nyere tids kulturhistorie, Statens Na-turhistoriske Museum, Bornholms Museum, Bornholms Kunstmuseum og BornholmsKommune, Sydvestjyske Museer, Museet for Varde By og Omegn, Lemvig Museum,Danmarks Tekniske Museum, Dansk Magisterforening og Akademikernes Centralor-ganisation samt Marstal Søfartsmuseum har afgivet bemærkninger til lovforslaget.Der er generel tilfredshed med, at der er gennemført et udredningsarbejde som grund-lag for ændring af museumsloven. Der er også generel enighed om intentionerne baglovændringen, herunder betoningen af museernes samfundsmæssige rolle og fremme afet sammenhængende museumsvæsen med faglige og økonomisk bæredygtige museer.Desuden er der generel opbakning til målsætningerne om kvalitet, professionalisering,forenkling og udvikling på museumsområdet.1. Bemærkninger angående formålsbestemmelsen og opgavebestemmelsenOrganisationen Danske Museer, Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark,Dansk ICOM samt Bornholms Museum, Bornholms Kunstmuseum og Bornholms Regi-onskommune har bemærkninger til lovforslagets formålsbestemmelse og bestemmelsenom museernes opgavevaretagelse.25. september 2012
Dok. nr. 1481823
Side 2
Organisationen Danske Museer udtrykker undren over formålet med og intentionenbag lovforslagets § 2 om museernes pligt til at samarbejde om deres opgaver samt un-dren over, at bestemmelsen ikke også gælder for de statslige museer.Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark ønsker bestemmelserne om for-mål og opgaver formuleret bredere og mere mundret, så forståelsen af bestemmelserneikke forudsætter læsning af bemærkningerne.Dansk ICOM foreslår i lovforslagets beskrivelse af museernes tre overordnede opgaver,at lade sikring af kultur- og naturarven være den førstnævnte – for at betone beva-ringsarbejdet som grundlag for de øvrige opgaver med at tilgængeliggøre, aktualisere ogudvikle.Bornholms Museum, Bornholms Kunstmuseum og Bornholms Regionskommune ønskerkrav til faglig og ressourcemæssig bæredygtighed nærmere defineret. Der anføres tilligeundren over, at kunstmuseernes særlige rolle som bærere og formidlere af den æsteti-ske dimension helt er udeladt, og at der konsekvent i forslagets bestemmelser om for-mål og opgaver kun omtaler kultur- og naturarv.Kulturministeriets kommentar:Lovforslaget ændrer ikke på museernes pligt til at samarbejde. At museerne sam-arbejder, fremgår af den gældende lovs §§ 1 og 3. For at skabe bedre sammenhængmellem beskrivelsen af museernes opgaver og museernes pligt til at samarbejdeherom er den gældende bestemmelse i § 3 om museernes samarbejde indarbejdet iforslaget til museumslovens § 2.Lovforslaget ændrer ikke ved, at lovens bestemmelser finder anvendelse på destatslige museer under Kulturministeriet og på de statsanerkendte museer, dermodtager statstilskud efter loven. Lovens § 1, stk. 3, opretholdes altså uændret.Lovforslaget opdaterer alene lovens formål og bestemmelser om museernes opgaverog rolle i samfundet, og der bygges i høj grad videre på lovens oprindelige ordlyd.Intentionen med lovforslagets opgavebestemmelse i § 2 er at betone museernessamfundsmæssige rolle og pligt til at bringe aktuel viden i spil. Rækkefølgen i be-stemmelsen er ikke udtryk for vægtning eller prioritering i opgaverne. Kulturmini-steriet finder ikke grundlag for at fremhæve museernes bevaringsarbejde fremforde øvrige opgaver. Endelig er sikring af kultur- og naturarv beskrevet i § 1 som lo-vens formål.Økonomisk eller ressourcemæssig bæredygtighed er præciseret i lovforslagets be-mærkninger, idet det fremgår, at hensigten med den nye tilskudsstruktur er at sik-re statsanerkendte museer et samlet tilskud fra stat, kommune og ikke-offentligetilskudsydere på mindst 3 mio. kr. Det er i tilknytning hertil præciseret, at det eren forudsætning, at museerne supplerer det ikke-statslige minimumstilskuds-grundlag med en egenindtægt, der kan styrke museets økonomiske fundament.
Side 3
Faglig bæredygtighed følger udviklingen i krav og forventninger fra borgere ogsamfund. Det fremgår af lovforslaget, at Kulturstyrelsen via kvalitetsvurderingeraf museerne løbende præciserer kriterierne for kvalitet og bæredygtighed. Dettesker i stadig dialog med museerne.Endelig skal det understreges, at lovforslaget ikke ændrer ved kunstmuseernessærlige rolle som bærere og formidlere af den æstetiske dimension. Dette fremgåruændret som hidtil af lovens § 6. Der ændres ej heller ved, at kultur- og naturarvfortsat dækker over såvel kunst-, kultur- og naturhistorie.På denne baggrund vil Kulturministeriet ikke ændre forslaget om museumslovensformålsbestemmelse og bestemmelse om museernes opgaver.2. Bemærkninger angående tilskudsstrukturen:Børne- og Kulturchefforeningen, Organisationen Danske Museer, Foreningen af speci-almuseer i Danmark, Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark, DanskICOM, Kunsthistorisk Faglige Råd, Aalborg Universitet, Københavns Universitet, DetSundhedsvidenskabelige Fakultet ved KU, Statens Naturhistoriske Museum, Born-holms Museum, Bornholms Kunstmuseum og Bornholms Kommune, Lemvig Museum,Danmarks Tekniske Museum og Marstal Søfartsmuseum har bemærkninger til lovfors-lagets tilskudsstruktur, herunder om fordeling af driftstilskud, tilskudsgrundlag, pul-jemidler samt betingelse for statstilskud.En del af høringssvarene udtrykker generel tilfredshed med den foreslåede forenklingaf tilskudsstrukturen og bakker op om målsætningen om øget økonomisk bæredygtig-hed.Børne- og Kulturchefforeningen, Organisationen Danske Museer, Foreningen af speci-almuseer i Danmark, Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark kritiserer,at der ikke er gennemført en egentlig reform af tilskudssystemet, som gør op med deteksisterende kludetæppe af historisk betingede tilskud mv. og i stedet skaber klare oggennemskuelige beregningsmodeller. Hertil foreslår Bornholms Museum, BornholmsKunstmuseum og Bornholms Regionskommune konkret en særlig bestemmelse i lov-forslaget, som kompenserer for den økonomiske situation i mindre ø-samfund.Andre bemærkninger handler om det ikke-statslige tilskudsgrundlag, herunder delsforslag fra Børne- og Kulturchefforeningen, Foreningen af specialmuseer i Danmark ogMarstal Søfartsmuseum om, at museernes egenindtægter (fx fra entréindtægter) kanindgå som en del af grundlaget, og dels en bekymring fra Organisationen Danske Muse-er, Lemvig Museum og Danmarks Tekniske Museum om kravet til kommunalt tilskud.Hertil er bemærkninger om puljemidler, herunder ønsker Organisationen Danske Mu-seer en fortsat mulighed for statslig støtte til ”løsning af fællesopgaver” og ”museernesvirksomhed i øvrigt”.
Side 4
Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark ønsker en betoning af, at pulje-midler forvaltes på en gennemsigtig og retfærdig måde.Aalborg Universitet ønsker, at loven præciserer, at der er mulighed for og opbakning tildecentrale initiativer for at fastholde museerne som lokale og folkeligt forankrede insti-tutioner, særligt i landets udkantsområder.Københavns Universitet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved KU og Statens Na-turhistoriske Museum ønsker en mulighed for, at universitetsmuseerne under Ministe-riet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser gives adgang til at søgepuljemidler.Kunsthistorisk Faglig Råd er bekymret for, at satsningen på nationale strategier vil be-tyde, at homogenitet og centralisering afløser diversitet, originalitet og lokal forankring(og smidighed) i museumslandskabet.Endelig foreslår Dansk ICOM, at det indarbejdes i lovforslagets § 14, at museets perso-nale skal følge ICOMs museumsetiske regler som betingelse for statstilskud.Kulturministeriets kommentar:En egentlig omfordeling af de statslige driftstilskud har været overvejet i forbindel-se med udredningsarbejdet om fremtidens museumslandskab. Det blev under ud-redningsarbejdet vurderet, at en omfordeling inden for de eksisterende økonomiskerammer ikke kan gennemføres uden utilsigtede negative konsekvenser for en storgruppe museer, hvorfor ideen blev forladt igen.Forslaget om en særlig bestemmelse i lovforslaget, som kompenserer for den øko-nomiske situation i mindre ø-samfund er ikke foreneligt med ønsket om forenklingaf tilskudsstrukturen. De eksisterende ø-tilskud videreføres i den nye tilskuds-struktur og gøres til en integreret del af det statslige driftstilskud til de museer, derhidtil har modtaget ø-tilskud. Derfor ophæves den eksisterende bestemmelse omsærlige ø-tilskud, men midlerne videreføres.Det er Kulturministeriets vurdering, at det aktuelt ikke er hensigtsmæssigt at ind-føre forslaget om at lade museernes egenindtægter (entréindtægter mv.) indgå somikke-statsligt tilskudsgrundlag, da det ikke stemmer overens med intentionen omstørre driftsgrundlag og økonomisk bæredygtighed. Det er desuden i udredningenom fremtidens museumslandskab præciseret, at det er en forudsætning, at muse-erne supplerer minimumstilskudsgrundlaget med en egenindtægt. Det skal be-mærkes, at der ifølge lovforslaget etableres en treårig overgangsordning for de mu-seer, som ved lovens ikrafttræden ikke kan leve op til krav om nyt minimum for ik-ke-statslige tilskud.Bekymringerne om kommunalt tilskud, som det er rejst af Organisationen DanskeMuseer og Lemvig Museum, må bero på en misforståelse, da der i høringssvarenehenvises til krav om kommunalt tilskudsgrundlag på 2 mio. kr. for at opnå statstil-skud. Kravet om ikke-statsligt tilskudsgrundlag kan opfyldes ved såvel kommuna-
Side 5
le, anden offentlig og/eller ikke-offentlige (fonde, foreninger, organisationer mv.) til-skud. Vurderingen af, om denne betingelse er opfyldt, forventes at ske ud fra etgennemsnit af tilskuddene de seneste tre regnskabsår for at tage højde for evt. ud-sving de enkelte år.Det vil blive op til det kommende strategiske panel at rådgive Kulturstyrelsen omudmøntning af puljemidler – herunder også til fællesopgaver og museernes øvrigevirksomhed.Lovforslaget ændrer ikke ved, at loven gælder for de statslige museer under Kul-turministeriet og de statsanerkendte museer, der modtager statstilskud efter loven.Universitetsmuseerne under Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregåen-de Uddannelser og andre ikke-statsanerkendte museer kan indgå i samarbejdspro-jekter med museer omfattet af museumsloven, som kan søge puljemidler. Det erdog medtaget i bemærkningerne, at museer uden for Kulturministeriets ressort isærlige tilfælde vil kunne ydes tilskud fra den nye udviklingspulje.De nationale strategier skal understøtte den fortsatte udvikling på museumsområ-det, og puljen på ca. 20-25 mio. kr. foreslås etableret for at få størst udbytte af demidler, som forventes afsat hvert år. Det skal endvidere understreges, at de natio-nale strategier skal formuleres med inddragelse af museerne og andre relevanteaktører i regi af den nye rådgivningsstruktur. Endelig skal det anføres, at arbejdetmed de rådgivende organer og Kulturstyrelsens forvaltning af offentlige tilskudfortsat sker med størst mulig gennemsigtighed.Kulturministeriet finder det ikke hensigtsmæssigt at lovgive om bestemte organi-sationers regler – her ICOMs museumsetiske regler – i museumsloven. Det må for-ventes, at museer, der er medlem af ICOM, følger organisationens regelsæt.Kulturministeriet mener derfor ikke, at høringssvarene giver anledning til ændringaf lovforslaget i forhold til ny tilskudsstruktur. Dog er det i bemærkningerne med-taget, at museer uden for Kulturministeriets ressort i særlige tilfælde vil kunneydes puljemidler.3. Bemærkninger angående ny rådgivningsstruktur:Organisationen Danske Museer, Foreningen af specialmuseer i Danmark, Sammen-slutningen af Museumsforeninger i Danmark, de Faglige Råd for hhv. kunsthistorie,arkæologi og nyere tids kulturhistorie, Fællesrådet og Sydvestjyske Museer har be-mærkninger til forslaget om etablering af ny rådgivningsstruktur for Kulturstyrelsen,herunder til udvalgenes sammensætning og opgaver samt forpligtelse til at nedsætteudvalg.Organisationen Danske Museer, Fællesrådet og det Kunsthistorisk Faglige Råd ønsker,at kulturministerens løfter om museumsrepræsentation, indstillingsret mv. fremgår aflovforslaget.
Side 6
Foreningen af specialmuseer i Danmark, de Faglige Råd for hhv. arkæologi og nyeretids kulturhistorie og Sydvestjyske Museer mener, at rådgivningen om arkæologi og ny-ere tids kulturhistorie skal holdes adskilt, så de to fagligheder ikke samles i ét muse-umsudvalg, samt at begge fagligheder får repræsentation i det strategiske panel.Fællesrådet og Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark ønsker lovforsla-gets ordlyd ændret, så det gøres obligatorisk for ministeren at nedsætte udvalgene. Fæl-lesrådet ønsker tillige, at der sikres variation i panelet både hvad angår geografi, mu-seumsstørrelse og museumskategori.Kulturministeriets kommentar:Det er hensigten, at formanden for det strategiske panel bliver en museumsleder,at museumsvalgenes formænd får sæde i det strategiske panel, og at museumsud-valgene får indstillingsret om udmøntning og fordeling af puljemidler.Disse nærmere forhold omkring sammensætning og opgaver vil blive fastsat i enbekendtgørelse, da dette giver mulighed for senere at justere rådgivningsstruktu-ren, så den til enhver tid afspejler de behov, som findes på museumsområdet. Be-kendtgørelsen forventes sendt i høring i løbet af efteråret 2012.Det er hensigten, at rådgivningsstrukturen skal være fleksibel, så den til enhvertid giver Kulturstyrelsen optimal rådgivning om såvel strategiske som konkrete ud-fordringer og problemer på museumsområdet.Det øverste niveau er et bredt sammensatstrategisk panel,som skal bidrage til atidentificere overordnede udfordringer, udviklingsmuligheder og tværsektoriellesamarbejdspotentialer for museumsvæsenet.Panelet nedsættes for en fler-årig periode og har et overordnet strategisk sigte i for-hold til museumsvæsenets samspil med kommuner og andre sektorer og kan anbe-fale særlige indsatsområder for det samlede museumsvæsen.Panelet sammensættes af repræsentanter fra museerne, kommunerne samt andrerelevante aktører. Panelets formand findes blandt museumsdirektørerne og udpegesaf kulturministeren.Det midterste niveau er tremuseumsudvalgfor hhv. kunsthistorie, kulturhistorieog naturhistorie, der rådgiver i forhold til fastlagte indsatsområder, udpeget af detstrategiske panel samt rådgiver Kulturstyrelsen i generelle spørgsmål inden forhver museumskategori. Udvalgene konkretiserer indsatsområderne og vil rådgiveKulturstyrelsen ved uddeling af puljemidler. Udvalgene kan desuden pege på beho-vet for nedsættelse af konkrete arbejdsgrupper.Udvalgene sammensættes af repræsentanter fra museerne for 4-årige perioder, somer valgt af og blandt museerne selv. Eksterne repræsentanter med særlig fagkyndig
Side 7
ekspertise vil blive udpeget af Kulturstyrelsen bl.a. efter indstilling fra universite-terne. Kulturstyrelsen udpeger udvalgenes formænd. Formændene for de tre fagligeudvalg er også medlemmer af det strategiske panel.Desuden vil Kulturstyrelsen med den ny rådgivningsstruktur kunne nedsætteadhoc-arbejdsgrupper.De nedsættes med henblik på at løse konkrete opgaver, somf.eks. kan udspringe af identificerede indsatsområder, nationale strategier eller ud-springe af Kulturstyrelsens lovbestemte opgaver.Arbejdsgrupperne sammensættes af museumsfaglige eksperter og/eller andre rele-vante aktører i forhold til det konkrete opgavekommissorium i en åben dialog medmuseerne. Et eksempel på en arbejdsgruppe vil være en arkæologisk arbejdsgruppe,som rådgiver Kulturstyrelsen i forbindelse med konkrete arkæologiske undersøgel-ser.Museumsrepræsentanter udpeges efter faglige behov, og i videst muligt omfang be-der styrelsen museerne selv indstille repræsentanter til arbejdsgrupperne. Kultur-styrelsen udpeger arbejdsgruppernes formand.Der vil for hver arbejdsgruppe blive udarbejdet et kommissorium, som beskriverformål og varighed med arbejdsgruppen og redegør for de nødvendige kompetencer,der skal være til stede blandt medlemmerne.Kulturministeriet har imødekommet ændringsforslaget fra Sammenslutningen afMuseumsforeninger i Danmark om at fastsætte nedsættelsen af udvalg i loven.4. Bemærkninger angående krav til forskning:Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen, Organisationen DanskeMuseer, Danske Universiteter, Aalborg Universitet, Foreningen af Specialmuseer iDanmark, Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark, de Faglige Råd forhhv. Kunsthistorie, Arkæologi og Nyere Tids Kulturhistorie, Fællesrådet, Dansk Magi-sterforening og Akademikernes Centralorganisation samt Bornholms Museum, Born-holms Kunstmuseum og Bornholms Regionskommune har bemærkninger til forslagetom overførsel af Kulturstyrelsens midler til forskning til Kulturministeriet, herunderom krav til forskningskvalifikationer, overgangsperiode for midlernes overførelse og omsammensætning af Kulturministeriets Forskningsudvalg.Danske Universiteter og Aalborg Universitet støtter hhv. betoningen af museernesforskningsbaserede arbejde og kravet om forskningskvalifikationer på ph.d.-niveau.Danske Universiteter tilkendegiver tillige at være indstillet på at bidrage til at realise-re målsætningen.
Side 8
De øvrige høringssvar udtrykker på forskellig vis såvel opbakning til, at der skal ske enstyrkelse af forskningen på museerne som bekymring for krav om ph.d.-grad, over-gangsperiodens længde og sammensætningen af Kulturministeriets Forskningsudvalg.Organisationen Danske Museer, Børne- og Kulturchefforeningen, Foreningen af Speci-almuseer i Danmark, Fællesrådet, Kunsthistorisk Faglige Råd, Bornholms Museum,Bornholms Kunstmuseum og Bornholms Regionskommune samt Dansk Magisterfor-ening og Akademikernes Centralorganisation er bekymrede for et krav om ph.d.-grad,og konkret ønsker Kunsthistorisk Faglig Råd, Bornholms Museum, Bornholms Kunst-museum og Bornholms Regionskommune samt Dansk Magisterforening og Akademi-kernes Centralorganisation en sidestilling af andre relevante forskeruddannelser(mag.art.) med ph.d.-graden.Organisationen Danske Museer, De Faglige Råd for hhv. Arkæologi og Nyere Tids Kul-turhistorie, Dansk Magisterforening og Akademikernes Centralorganisation ønsker for-længelse af den fastsatte overgangsperiode. De Faglige Råd for hhv. Arkæologi og NyereTids Kulturhistorie foreslår at gøre den treårige overgangsperiode til opgradering tilphd-niveau permanent, fx som en talentudviklingspulje for kommende forskere på mu-seerne.Hertil ønsker Organisationen Danske Museer at opretholde den hidtidige praksis med,at relevante museumsfaglige råd medvirker til udpegning af forskningsegnede projek-ter.Fællesrådet, Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark, Dansk Magister-forening og Akademikernes Centralorganisation ønsker, at der sker en udvidelse afKulturministeriets Forskningsudvalg, så det i videre udstrækning har museumsfagligekompetencer.Endelig lægger KL vægt på, at der fortsat bliver reel mulighed for at modtage statstil-skud til forskning ved statsanerkendte museer rundt om i landet.Kulturministeriets kommentar:Det skal understreges, at der stilles krav om ph.d.niveau– det vil sige ph.d.-gradeller lignende niveau.En museumsinspektør med eksempelvis en magistergrad ogforskningsproduktion bag sig kan således blive vurderet til at være på dette niveau.Kravet om ph.d. niveau knytter sig kun til de ca. 10 mio. kr. i puljemidler, der over-flyttes til fordeling efter indstilling fra Kulturministeriets Forskningsudvalg.Der har under hele udredningsarbejdet været bred enighed om, at museernesforskningsforpligtelse skal opretholdes og styrkes. Derfor må museerne også arbej-de inden for og efter de samme rammer og standarder, som den øvrige forsknings-verden, og som følger af lovgivningen om fordeling af statslige forskningsmidler.De overførte forskningsmidler vil være øremærket til museerne. Hertil kommer, atmidlerne vil blive overført gradvist over en 3-årig periode. I overgangsperioden vil
Side 9
de endnu ikke overførte midler primært blive anvendt til at kvalificere forsknings-kompetencerne på museerne.Kulturstyrelsen er i dialog med bl.a. Danske Universiteter om, hvordan forskerbe-dømmelser ved museerne kan gennemføres. Der tages afsæt i tre aktuelle modellerfor, hvordan museumsmedarbejdere kan forskerkvalificeres:1. Publikationer m.v. indgives til bedømmelse på universitetet.2. Indskrivning på et ph.d.-studie, hvor der kan meritoverføres arbejde, som erudarbejdet inden optagelsen. Det er også muligt at blive indskrevet på et ph.d.-studie på deltid.3. En fuld ph.d., hvor man indskrives som almindelig ph.d. studerende og følgerdet normale forløb for erhvervelse af ph.d. –graden.Det anslås, at der ca. er tale om 100-150 personer på museerne, som har behov fordenne opkvalificering.Model 1 kan også bruges af de museumsansatte, hvis forskning vurderes at kunnesvare til en doktordisputats.Kulturministeriet uddeler allerede i dag midler til museers forskning efter indstil-ling fra Forskningsudvalget, og der ydes også i dag tilskud til ph.d.-uddannelser.Et evt. behov for at supplere sammensætningen af Kulturministeriets Forsknings-udvalg vil blive afklaret i dialog mellem Kulturministeriet og udvalget.Kulturministeriet har på baggrund af høringssvarenes karakter præciseret kravetomkring ph.d.-niveau samt tilføjet en beskrivelse af Kulturministeriets Forsk-ningsudvalgs opgaver i lovforslagets almindelige bemærkninger til pkt. 3.4.3.3. Til-skud til forskning.5. Bemærkninger angående krav til museets leder:Kommunernes Landsforening, Børne- og Kulturchefforeningen, Organisationen DanskeMuseer, Dansk Magisterforening og Akademikernes Centralorganisation, Fællesrådet,det Kunsthistorisk Faglige Råd, Danske Universiteter, Københavns Universitet ogDansk ICOM har bemærkninger til forslaget om, at museets leder skal have relevantekompetencer.KL støtter forslaget om ændrede uddannelseskrav til museumslederen. Dansk Magi-sterforening og Akademikernes Centralorganisation er enige i lovforslagets sidestillingaf museumsfaglige og ledelsesmæssige kompetencer.Børne- og Kulturchefforeningen, Organisationen Danske Museer, Fællesrådet, detKunsthistorisk Faglige Råd, Københavns Universitet og Dansk ICOM ønsker, som deter anbefalet i udredningen om fremtidens museumslandskab, at der skal stilles krav ommuseumsfaglige og ledelsesmæssige kompetencer.
Side 10
Danske Universiteter foreslår, at det præciseres, at museets leder skal være forsker.Kulturministeriets kommentar:Det er Kulturministeriets opfattelse, at relevante kompetencer for en museumsle-der udgør en kombination af uddannelse og viden/erfaringer inden for et kunst-kultur- og naturhistorisk fagområde samt inden for ledelse, herunder personalele-delse, administrativ ledelse samt strategisk ledelse. Den optimale kombination afkompetencer afhænger ydermere af den konkrete museumsorganisation.Derfor bør museets bestyrelse stilles frit til at vælge den rette leder. Kulturministe-riet har tillid til, at museernes ansvarlige og professionelle bestyrelser kan foretagedet relevante og nødvendige valg af kompetent leder, så nærmere regulering heraf ilovteksten er overflødig.Af lovtekniske grunde har Kulturministeriet i forhold til udkast udsendt i høringvalgt helt at ophæve formuleringen om museumslederens kvalifikationer. Detteændrer ikke på, at museumslederen skal besidde relevante kompetencer, og detunderstreges i bemærkningerne, at Kulturstyrelsen i forbindelse med kvalitetsvur-dering af statsanerkendte museer vil inddrage dette aspekt.6. Bemærkninger angående arkæologi:Børne- og Kulturchefforeningen, Organisationen Danske Museer, Sammenslutningen afMuseumsforeninger i Danmark, Bornholms Museum, Bornholms Kunstmuseum ogBornholms Regionskommune samt Museet for Varde By og Omegn, Varde Kommune,Rinkjøbing-Skjern Museum og Rinkjøbing-Skjern Kommune har bemærkninger om ar-kæologi, herunder om manglende refleksion af proces og målsætninger for området ilovforslaget, samt bekymring om og kritik af de nye krav.Børne- og Kulturchefforeningen, Organisationen Danske Museer, Sammenslutningen afMuseumsforeninger i Danmark ønsker arkæologien, den pågående proces og de fastlag-te målsætninger afspejlet i lovforslaget.Bornholms Museum, Bornholms Kunstmuseum og Bornholms Regionskommune kriti-serer de nye krav og påpeger vanskeligheder ved at opfylde kravene grundet de geogra-fiske forhold.Museet for Varde By og Omegn, Varde Kommune, Ringkøbing-Skjern Museum og Ring-købing-Skjern Kommune foreslår en alternativ model for varetagelse af arkæologiskansvarsområde indført i loven – mulighed for at etablere et interessentskab mellem toeller flere museer.Kulturministeriets kommentar:Den arkæologiske virksomhed fordeles af Kulturministeriet mellem de statsaner-kendte museer, og såfremt dette ikke kan lade sig gøre, kan Nationalmuseet på-lægges opgaven (jf. museumsloven § 5, stk. 5, § 13, stk. 1, samt § 14, stk. 1 nr. 2.).
Side 11
Derfor kan opgaven ikke udføres af andre institutioner, virksomheder eller interes-sentskaber.De overvejede justeringer af kravene til at varetage et arkæologisk ansvarsområdeforudsætter ikke en lovændring og indgår derfor ikke i lovforslaget. Kulturministe-riet finder det ikke hensigtsmæssigt at lovgive om samarbejdsmodeller for vareta-gelse af den arkæologiske virksomhed, da dette løbende bør kunne afstemmes mel-lem Kulturstyrelsen og de museer, som varetager den nationale opgave for staten.Det anbefales i udredning om fremtidens museumslandskab, at man fremadrettetkoncentrerer udvalgte landsdækkende opgaver på færre museer. Det anbefales lige-ledes i udredningen, at de landsdækkende opgaver i første omgang skal være dearkæologiske udgravninger og undersøgelser i forbindelse med anlægsarbejder medtilhørende opgaver. Denne opgave samles på færre enheder end i dag. Formåletmed at koncentrere opgaven på færre museer er at skabe større faglige miljøer, somdet også anbefales i den internationale evaluering af den arkæologiske virksomhedfra 2010. Koncentrationen vil styrke museerne og sikre et professionelt samspilmed kommunale myndigheder og de store bygherrer samt sikre, at forvaltningensker på et ensartet grundlag.Kulturstyrelsen har i dialog med museerne opstillet nye kvalitetskrav til de arkæo-logisk arbejdende museer. Disse er allerede udmeldt. Styrelsen har samtidig anmo-det museerne om at svare på, hvordan de fremadrettet kan leve op til de opstilledekrav. Der er peget på fire muligheder:1) Museet lever allerede op til de opstillede kriterier, og fortsætter uændret sinvirksomhed2) Museet lever ikke op til kriterierne alene, men ønsker fortsat at indgå i den na-tionale opgaveløsning i forbindelse med arkæologiske udgravninger og undersøgel-ser ved anlægsarbejder. Museet indgår derfor i samarbejde med et eller flere andremuseer i regionen.3) Museet lever ikke op til de opstillede kriterier og ønsker ikke længere at indgå iden nationale opgaveløsning i forbindelse med arkæologiske udgravninger ved an-lægsarbejder. Kulturstyrelsen anmoder derfor et andet museum i regionen om atovertage opgavevaretagelsen.4) Museet lever ikke op til kriterierne alene, men fusionerer med et eller flere an-dre museer.Indgår museet i et samarbejde med et eller flere museer om opgaveløsningen indenfor et geografisk afgrænset område, skal der udarbejdes en samarbejdsaftale.Kulturstyrelsen kræver, at der er én juridisk enhed (et statsanerkendt museum),der overfor bygherre, kommuner og stat er ansvarlig for gennemførelse af den ar-kæologiske undersøgelsesvirksomhed. Kravet afspejler, at undersøgelserne gen-
Side 12
nemføres for bygherres regning, og at der fra tid til anden føres retssager på områ-det.7. Bemærkninger angående krav til statslige museerBørne- og Kulturchefforeningen og Organisationen Danske Museer har bemærkningerom de statslige museers fremtidige deltagelse i det sammenhængende museumsvæsensamt kvalitetskrav til de statslige museer.Organisationen Danske Museer udtrykker undren over, at der med lovforslaget foreslåsophævelse af den eksisterende bestemmelse i museumslovens § 10 om de statslige mu-seers deltagelse i det nationale og regionale samarbejde med de statsanerkendte muse-er. Organisationen undrer sig over, at der fremover ikke stilles samme krav til de stats-lige museer om kvalitetsudvikling, revision og samarbejdsrelationer. Børne- og Kultur-chefforeningen udtrykker ligeledes undren over, at lovforslaget ikke omfatter de statsli-ge museer, og ønsker, at de statslige museer indtænkes i udviklingen af fælles retnings-linjer fx i kvalitetsvurderingskonceptet.Kulturministeriets kommentar:Høringssvarene fra Børne- og Kulturchefforeningen og Organisationen Danske Mu-seer om de statslige museers fremtidige deltagelse i det sammenhængende muse-umsvæsen beror på en misforståelse. Lovforslaget ændrer ikke på de statslige mu-seers deltagelse i det nationale og regionale samarbejde med de statsanerkendtemuseer.Det er alene andet punktum i den eksisterende bestemmelse i museumslovens § 10,der ophæves, nemlig bestemmelsen om de statslige museers pligt til at udarbejdeog indsende arbejdsplaner hvert fjerde år til Kulturstyrelsen. Pligten til at udar-bejde og indsende arbejdsplaner ophæves også for de statsanerkendte museer. For-slaget er en anbefaling fra museumsudredningen, der skal være med til at forenkleregler og krav om indberetninger til staten.Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til ændring af lovforsla-get angående krav til statslige museer.8. Bemærkninger angående kulturbærende institutioner uden for lovenOrganisationen Danske Museer, Foreningen af Specialmuseer i Danmark, Sammen-slutningen af Museumsforeninger i Danmark og Fællesrådet har bemærkninger omuniversitetsmuseer og andre kulturbærende institutioner uden for loven.Organisationen Danske Museer bemærker, at lovforslaget ikke medtænker offentligtstøttede museer, der forvalter en omfattende del af den danske kulturarv uden for Kul-turministeriets ressort.
Side 13
Foreningen af Specialmuseer i Danmark opfordrer til, at man i et helhedssyn på Dan-marks kulturarv medtænker de museer, som ikke er omfattet af museumsloven, mensom varetager en væsentlig del af kulturarven.Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmark udtrykker undren over, at muse-er som hverken er statslige eller statsanerkendte ikke er tænkt med i udredningen ellerlovforslaget.Fællesrådet anbefaler en øget dialog og en formalisering af samarbejdet med universi-tetsdrevne museer, særligt Statens Naturhistoriske Museum.Kulturministeriets kommentar:Kulturministeriet er opmærksom på, at der findes væsentlige museer, som ikke eromfattet af museumsloven. Da universitetsmuseerne og museer under andre mini-sterier ikke er en del af Kulturministeriets ressort, er disse ikke omtalt i museums-loven – bortset fra Statens Naturhistoriske Museum, som i henhold til museumslo-ven varetager hovedmuseumsfunktionen for det naturhistoriske område. Museums-lovens regler, herunder om opgaver og driftstilskud omfatter alene statslige ogstatsanerkendte museer under Kulturministeriet.Opdraget for udredningen om fremtidens museumslandskab var at komme medanbefalinger til, hvordan de statslige og statsanerkendte museer kunne møde frem-tidens udfordringer. Spørgsmålet om relationerne til de øvrige museer, særligt uni-versitetsmuseerne som har betydning for det samlede museumsvæsen, blev drøfteti forbindelse med udredningsarbejdet.Udredningen anbefaler, at Kulturministeriet indleder en dialog med Ministeriet forVidenskab, Teknologi og Videregående Uddannelser om museernes samarbejdemed de videregående uddannelser samt om universitetsmuseernes rolle i det sam-lede museumsvæsen for at styrke tværgående samarbejder om koordinering, fagligestandarder og deltagelse i fælles museale projekter. Denne proces igangsættes afKulturministeriet uafhængigt af lovændringen.Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til væsentlige ændringeraf lovforslaget angående kulturbærende institutioner uden for museumsloven. Deter dog medtaget i bemærkningerne, at museer uden for Kulturministeriets ressort isærlige tilfælde vil kunne ydes tilskud fra den nye udviklingspulje.9. Øvrige bemærkninger:Museet for Varde By og Omegn, Varde Kommune, Ringkøbing-Skjern Museum og Ring-købing-Skjern Kommune samt Sammenslutningen af Museumsforeninger i Danmarkhar afgivet bemærkninger om konserveringscentrene. Der udtrykkes bekymring for etmuligt opbrud i strukturen på konserveringsområdet.Organisationen Danske Museer, Foreningen af Specialmuseer i Danmark og Sammen-slutningen af Museumsforeninger i Danmark har bemærkninger om nyere tids kultur-
Side 14
historie. De anfører, at nyere tids kulturhistorie er lige så væsentligt et område for mu-seerne og borgerne som arkæologien, og det hævdes, at området i udredningen, i lov-forslaget og i den eksisterende museumsmodel ikke har samme bevågenhed som arkæo-logi.Foreningen af Specialmuseer i Danmark har bemærkninger om museumskategorier.Foreningen finder det uheldigt, at lovforslagets ophævelse af sondringen mellem § 16 og§ 15 museer (i forbindelse med en ny tilskudsstruktur) også fjerner kategoriseringen afmuseer, som har en særlig museumsfaglig specialisering. Foreningen foreslår, at kate-gorisering af museerne på det kulturhistoriske område defineres klart og der sondresmellem funktion og ejer/tilskudsforhold. I den forbindelse foreslås også en ny definitionaf Nationalmuseets funktion og opgaver, som i dag vurderes at være for bredt.Lemvig Museum har afgivet bemærkninger om sammensætning af bestyrelser og ar-bejdsplaner. Museet finder lovforslagets ændringer vedrørende sammensætning af be-styrelser ensrettende og udtrykker ønske om opretholdelse af bestemmelsen om kom-munal repræsentation i bestyrelsen. Museet anser arbejdsplanerne som et værktøj forhele den danske museumsverden, og finder derfor, at bortfaldet af krav om at indsendearbejdsplaner vil medføre tab af overblik hos Kulturstyrelsen.Kulturministeriets kommentar:Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, forventer Kulturministeriet, atmuseerne fortsat vil prioritere en fælles opgaveløsning på konserveringsområdet,idet der generelt er lagt op til en styrkelse af fælles opgaveløsning. Da det er inten-tionen at overføre statens tilskud til konserveringscentre til de museer, som hidtilhar været knyttet til den enkelte centre, og dette tilmed sker efter en treårig over-gangsperiode, forventer ministeriet, at der findes en løsning, som er hensigtsmæs-sig i forhold til bevaring af kulturarven.Lovforslaget understøtter udredningens anbefaling af, at det entydigt er museetsansvar at sikre og bevare museets samling – både i udstillingssammenhæng og påmuseets magasiner. Kulturstyrelsen vil gennem kvalitetsvurderinger sikre, at mu-seerne løfter denne opgave og inddrager den nødvendige konserveringsfaglige eks-pertise i deres bevaringsarbejde.Nyere tids kulturhistorie er en lige så vigtig del af museernes arbejde som arkæolo-gien. Det er også hensigten, at et kommende strategisk panel, eksempelvis i forbin-delse med udformning af nationale strategier, kan foreslå indsatser til styrkelse afnyere tids kulturhistorie. Kulturstyrelsen er allerede opmærksom på ønsket om atse nærmere på området.På baggrund af udredningen og med afsæt i en rapport fra Organisationen DanskeMuseer har Kulturstyrelsen i samarbejde med Det Kultuhistorisk Faglige Råd ned-sat en arbejdsgruppe, som skal medvirke til at definere og kvalitetssikre museernesog kommunernes samarbejde om sikringen af nyere tids kulturarv i forbindelsemed den fysiske planlægning. Arbejdsgruppen har repræsentanter fra museer ogkommuner, og arbejdet skal bidrage til en vejledning i god praksis.
Side 15
Det skal understreges, at lovforslaget ikke lægger op til at ændre i museernes an-svarsområder. Der skal fortsat være statsanerkendte museer med landsdækkendeog specialiserede opgaver, som en række museer har i dag. Lovforslaget skal under-støtte udvikling af den eksisterende struktur, som vurderes at være velfungerende,og hvor museernes ansvarsområder - med Kulturstyrelsens medvirken - løbendebliver afstemt og koordineret.I lyset af lovforslagets intentioner om forenkling og øget samarbejde, vurderes detikke som hensigtsmæssig at indføre en skærpet opdeling af museernes status i lo-ven.Lovforslaget har ikke til hensigt at ensrette museerne eller minimere den kommu-nale repræsentation i museernes bestyrelser, men derimod at give bestyrelsernebedre mulighed for frit at sammensætte den mest kompetente ledelse af museet.Det skal i den forbindelse understreges, at lovændringen ikke medfører et forbudmod kommunal repræsentation i bestyrelsen; den fjerner blot kravet herom.Arbejdsplanerne har været anvendt i en årrække med det formål at skabe koordi-nation og samarbejde museerne imellem. Bortfaldet af krav om at indsende ar-bejdsplaner hænger sammen med udredningens anbefaling om at forenkle regler ogkrav om indberetninger til staten. Bortfaldet af kravet hindrer imidlertid ikke mu-seerne i fortsat at udarbejde langsigtede strategier og orientere sig i hinandens ind-satsområder og planlægning. Kulturstyrelsen skal fortsat varetage den statsligestyrings- og tilsynsopgave, herunder løbende kvalitetsvurderinger af de statsaner-kendte museer. Der er desuden i udredningen om fremtidens museumslandskablagt op til en skærpelse af opgavevaretagelsen om de nationale strategier, kvali-tetsvurderinger og samarbejde med de øvrige museer og kommuner om udvikling afdet samlede museumsområde.Kulturministeriet finder på den baggrund ikke anledning til ændring af lovforsla-get.*****
Side 16
Bilag 1Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af museumslo-ven (Udvikling af museumsområdet mv.)Skrevet med fed: KommentarerAndre: Ingen kommentarerKommunernes LandsforeningDanske RegionerBørne- og KulturchefforeningenDanske UniversiteterAalborg UniversitetKøbenhavns Universitet, herunder bilag fra Det SundhedsvidenskabeligeFakultet og Statens Naturhistoriske MuseumKonservatorskolenOrganisationen Danske MuseerForeningen af Specialmuseer i DanmarkSammenslutningen af Museumsforeninger i DanmarkDansk ICOMFællesrådetDet Faglige Råd for Nyere Tids Kulturhistorie og Det Arkæologiske Fagli-ge RådDet Kunstfaglige RådBornholms Museum/Bornholms Kommune/Bornholms KunstmuseumSydvestjyske MuseerMuseet for Varde By og OmegnLemvig MuseumDanmarks Tekniske MuseumMarstal SøfartsmuseumDansk Magisterforening og Akademikernes CentralorganisationDansk Industri