Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227 Bilag 22
Offentligt
1262943_0001.png
1262943_0002.png
1262943_0003.png
1262943_0004.png
1262943_0005.png
1262943_0006.png
1262943_0007.png
1262943_0008.png
1262943_0009.png
1262943_0010.png
1262943_0011.png
1262943_0012.png
1262943_0013.png
1262943_0014.png
1262943_0015.png
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 95OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 18. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1241255
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 14. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 95 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))Spørgsmål nr. 95:’’Vil ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag der indebærer at detkommer til at fremgå, at den økonomiske ramme for perioden 1. september2013 til den 1. september 2014 skal reguleres med overenskomstens regule-ringsprocent fra den 1. april 2013 og fremover? ”Svar:Ændringsforslaget, som jeg er anmodet om at yde teknisk bistand til, er eftermin opfattelse unødvendigt, idet ændringsforslagets formål – at den økonomi-ske ramme for perioden 1. september 2013 til den 1. september 2014 skal re-guleres med overenskomstens reguleringsprocent fra den 1. april 2013 ogfremover - allerede er sikret med lovforslaget og bilagets nuværende tekst.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 96OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 18. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1241265
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 14. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 96 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)) som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 96:’’Vil ministeren syde teknisk bistand til et ændringsforslag der indebærer, atden økonomiske ramme for perioden 1. september 2013 til 1. september 2014(opgjort i 1. april 2011-niveau) skal være 108 mio. kr. (opgjort i 1. april 2011-niveau) større end den økonomiske ramme i overenskomsten for almen prak-sis i perioden 1. april 2012 til den 31. marts 2013. Løftet på de 108 mio. kr.skal reguleres med overenskomstens reguleringsprocent fra den 1. april 2013og fremover?”Svar:Jeg fremsender herned det ønskede ændringsforslag, idet jeg samtidig skalhenvise til min besvarelse af spørgsmål 95 (L 227):”Ændringsforslagtil forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lovom klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (L 227)(Ændring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren,herunder styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ens-artet kvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)Ændringsforslag
Af […], tiltrådt af […]Til bilag 1x)Efter ordene ”106 mio. kr. pr. 1. april 2011 og yderligere 108 mio. kr. fra 1.april 2012 (beløbet er opgjort i 1. april 2011 niveau).” indsættes:108 mio. kr. pr. 1. september 2013 (beløbet er opgjort i 1. april 2011niveau).”[Forhøjelse af økonomirammen]
Side 2
BemærkningerMed ændringen af bilagets tekst fastsættes, at der den 1. september 2013lægges 108 mio.kr. til den overordnede økonomiramme. Beløbet vil efter lov-forslaget skulle løn- og prisreguleres fra den 1. april 2013.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 97OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1243398
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 17. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 97 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)), som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 97:”Vil ministeren oplyse hvem der ejer de data, som genereres i almen praksis,og om de data som regionen ifølge loven skal have adgang til kan sælges tilkommercielle formål?’ ”Svar:De data, som genereres i forbindelse med kodning og datafangst, genreres ik-ke ud fra kommercielle hensyn – hverken for lægen selv eller for regionerne.Videregivelsen, jf. lovforslagets § 195, stk. 2, vedrører alene videregivelse tilbrug for planlægning, kvalitetssikring og kontrol af udbetalte honorar, dog ikkeoplysninger, der identificerer eller gør det muligt at identificere patienten.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 98OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1243361
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 17. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 98 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)), som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 98:”Under henvisning til ministerens besvarelse af spørgsmål 58 bedes ministe-ren redegøre for om Region Sjællands offentlig-privat partnerskabsaftale, sombl.a. vedrører lægedækning på regionsklinikker i almen praksis, er i overens-stemmelse med gældende ret og hvorvidt det vil være gældende ret såfremtlovforslaget vedtages?”Svar:Som det også fremgår af mit svar på spørgsmål nr. 58, blev der med en æn-dring af sundhedsloven i 2012 (lov nr. 164 af 28. februar 2012) etablerethjemmel til (i § 57, stk. 2), at regionerne, hvis det ikke er muligt at opfylde for-pligtelsen til at tilvejebringe tilbud om behandling hos læger i almen praksis, jf.§ 60, selv kan etablere og drive klinikker.Det fremgår af spørgsmålet, at der er tale om en konkret sag vedrørende Re-gion Sjællands organisering af almen praksis.I den anledning kan jeg oplyse, at det er statsforvaltningerne, der varetager til-synet med regionerne. Det er således Statsforvaltningen Sjælland, der vareta-ger tilsynet med Region Sjælland, jf. § 30 i lov om regioner.Jeg kan på den baggrund ikke udtale mig nærmere om den konkrete sag.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 99OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. juni 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: SUMMSBSags nr.: 1301840Dok nr.: 1243969
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål 99 (L 227) til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares.Spørgsmål 99:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. juni 2013 fra Forsikring &Pension, jf. L 227 – bilag 19.”Svar:Forsikring & Pension har i henvendelsen af 18. juni 2013 anført, at begrundel-sen for udskydelse af tidspunktet for forsikringspligtens gennemførelse efterbrancheforeningens opfattelse hviler på et forkert grundlag, og at det er uhen-sigtsmæssigt og utilfredsstillende, at udskydelsen finder sted så tæt på denoprindelige ikrafttrædelsesdato.Jeg kan hertil anføre, at jeg påskønner den store indsats bl.a. Forsikring ogPension har ydet for at få et forsikringstilbud klar og anerkender fuldt ud, at derallerede på nuværende tidspunkt er to danske forsikringsselskaber, der har af-givet forsikringstilbud, og at der således er skabt mulighed for at forhandle påkonkurrencemæssige vilkår.Dog har jeg på den anden side også forståelse for, at der er behov for lidt me-re tid til at kunne indgå i en dialog med de tilbudsgivende selskaber om derestarifering af blandt andet risikogrupper og de data, der danner grundlag herfor.Der er ikke tale om, at de private sygehuse og klinikker ikke vil tage ansvar forpatientskadeerstatningerne eller vil obstruere lovens gennemførsel, men manhar brug for mere tid til at forhandle den rigtige forsikringsaftale på plads.Med en udskydelse undgås også risikoen for, at de private behandlingsstederlukker ned for private behandlinger og offentlige behandlinger efter det udvi-dede frie sygehusvalg, fordi der ikke er fundet en acceptabel forsikringsløsningfor dem.Herefter er det min klare forventning, at udsættelsen udnyttes til at fortsætteforhandlingerne med de tilbudsgivende forsikringsselskaber, så der kommeren forsikringsaftale på plads inden den 1. september 2013.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mie Saabye
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 100OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1244042
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 100 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))Spørgsmål nr. 100:’’Ad svaret på spørgsmål 90 Hvis det skal sikres, at der også i klinikker der dri-ves af en privat aktør eller i en regionsklinik også skal kunne ansættes læger iuddannelsesforløb skal der så foretages ændringer i det med svaret fremsend-te udkast til ændringsforslag? I bekræftende fald udbedes teknisk bistand her-til. ”Svar:I spørgsmål 90 blev jeg anmodet om at yde teknisk bistand til et ændringsfor-slag, der indebærer, at ”alle læger i en klinik med flere læger, som er drevet afen privat aktør, eller i en regionsklinik med flere læger, skal opfylde de uddan-nelsesmæssige krav, som stilles til læger, der arbejder i henhold til overens-komst om almen praksis, dvs. skal have en almenmedicinsk speciallægeud-dannelse”.Udkastet til ændringsforslag, jf. svaret på spørgsmål 90, blev på den baggrundudarbejdet således, at bemandingen i klinikker, jf. § 227, stk. 3, 5 og 6, skalske med læger, der har Sundhedsstyrelsens tilladelse til at betegne sig somspeciallæge i almen medicin.Nedenfor følger et ændringsforslag, der indebærer, at der kan ansættes lægeri uddannelsesforløb.Det skal bemærkes, at det i henhold til den gældende Overenskomst om al-men praksis er muligt, under visse betingelser, at ansætte vikarer, der ikke erspeciallæger i almen medicin. Denne mulighed vil ved det nedenfor anførteændringsforslag, som er udarbejdet i henhold til anmodningen i dette spørgs-mål, ikke være muligt i klinikker, der er etableret og drevet i henhold til § 227,stk. 3, 5 og 6, men alene i klinkker, hvor lægerne virker efter overenskomst, jf.§ 227,stk. 1.En vedtagelse af ændringsforslaget i denne affattelse vil bl.a. have den konse-kvens, at regionerne i en situation med akut opstået lægemangel, f.eks. i for-bindelse med at en praktiserende læge pludseligt afgår ved døden, ikke - selv ien meget kort overgangsperiode - ved etablering af et midlertidigt tilbud, jf. §
Side 2
227, stk. 6 - vil kunne bemande med en læge, der ikke har speciallægeuddan-nelsen i almen medicin, selvom det måtte være muligt for regionen at rekrutte-re en velkvalificeret læge i denne begrænsede periode.Jeg fremsender hermed det ønskede ændringsforslag:”Ændringsforslagtil forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lovom klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (L 227)(Ændring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren,herunder styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ens-artet kvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)Ændringsforslag
Af […], tiltrådt af […]Til § 1x)Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:01.Efter § 227 indsættes:”§227 a.Regionsrådet skal ved udbud af drift af praksis efter § 227, stk. 3, ogved etablering af praksis efter § 227, stk. 5 eller 6 sikre, at lægebemandingenher sker med læger, der har Sundhedsstyrelsens tilladelse til at betegne sigsom speciallæge i almen medicin, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Der vil i de i stk. 1 nævnte stillinger kunne ansættes læger, der er iuddannelsesforløb.”[Krav om almenmedicinsk speciallægeuddannelse]BemærkningerDen foreslåede bestemmelse fastsætter en pligt for regionsrådene til ved ud-bud at drift af praksis efter den foreslåede bestemmelse i § 227, stk. 3, og vedetablering af midlertidige praksis, som regionerne selv driver efter § 227, stk. 5eller 6, at sikre, at lægebemandingen de omhandlede praksis udelukkendesker med læger, der har speciallægeuddannelse i almen medicin. Regionsrå-det kan sikre den rette bemanding ved i udbudsmaterialet at betinge sig dette,og på midlertidige klinikker, som regionerne selv driver, ved at ansætte lægermed speciale i almen medicin.Efter forslaget vil der således ikke kunne ansættes andre læger i de omhand-lede praksis end læger med speciallægeuddannelse i almen medicin, herun-der læger uden speciallægeuddannelse eller læger med en anden type speci-allægeuddannelse. Der vil dog i henhold til den foreslåede bestemmelses stk.2 kunne ansættes læger i uddannelsesstillinger.Det skal samtidig bemærkes, at den foreslåede § 227 a ikke berører adgangentil at ansætte andre sundhedspersoner end læger i de pågældende praksis,herunder sygeplejersker, bioanalytikere m.v. ”
Side 3
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 101OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1244127
Folketingets Sundheds- og ForebyggelsesudvalgFolketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 101 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))Spørgsmål nr.101:’’Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag der sikrer, at periode-afgrænsningen for driften af almen praksis for privat aktører via udbud kommertil at svare til den der gælder for en regionsklinik, altså 4 år? ”Svar:Jeg fremsender hermed det ønskede ændringsforslag:”Ændringsforslagtil forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lovom klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (L 227)(Ændring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren,herunder styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ens-artet kvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)Ændringsforslag
Af […], tiltrådt af […]Til § 1x)I den undernr. 12foreslåede§ 227, stk. 3,indsættes som4. pkt.:”Udbud af drift af praksis kan ske i en periode på op til 4 år.”[Tidsbegrænsning i den periode en almen medicinsk klinik kan drives på bag-grund af udbud]BemærkningerDen foreslåede bestemmelse indebærer, at udbud af drift af praksis kan ske ien periode på op til 4 år. Et regionsråd kan med andre ord også vælge at ud-
Side 2
budsperioden skal have en kortere udstrækning end den i bestemmelsen fast-satte 4-års grænse.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 102OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1244267
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 18. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 102 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)) som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 102:’’Ad svaret på spørgsmål 93Indebærer det som svar fremsendte ændringsforslag, at regionen først skalafprøve om der er en eksisterende praktiserende læge, der vil tage et ledigtydernummer før regionen sender det i udbud ,jf. § 227, stk.3? Hvis svaret ernej udbedes teknisk bistand til en ændring der sikrer, at alment praktiserendelæger har fortrinsret til overdragne, nye eller opkøbte ydernumre.”Svar:I første punktum i spørgsmålet henvises til, at det skal afprøves om ”en eksi-sterende [min understregning] praktiserende læge” vil tage et ledigt ydernum-mer, hvorimod der i andet punktum anføres, at ”alment praktiserende læger”skal have fortrinsret til ydernumre. Det fremgår således ikke entydigt, om dermenes læger, der allerede virker efter overenskomst, jf. § 227,stk. 1, eller omder refereres til alle læger, der virker eller ønsker at virke under overenskom-sten.Det skal i den forbindelse bemærkes, at det følger af bemærkningerne til lov-forslaget, at terminologien ”praktiserende læge” både finder anvendelse for delæger, der virker efter overenskomst, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1 (herun-der for ansatte læger i disse praksis), og for de læger, der virker i praksis, somer etableret i henhold til § 227, stk. 3 (drift af praksis på baggrund af udbud) ogi praksis i henhold til § 227, stk. 5 og 6 (klinikker som regionerne driver).I nedenstående udkast til ændringsforslag lægges det til grund, at det medændringsforslaget skal sikres, at alment praktiserende læger, der ønsker atpraktisere i henhold til overenskomst, jf. § 227, stk. 1, har fortrinsret til over-dragne, nye eller opkøbte ydernumre.Det lægges endvidere til grund, at den ændring, som følger af ændringsforsla-get, som blev fremsendt med besvarelsen af spørgsmål 93, ønskes opretholdt.Jeg fremsender hermed det ønskede ændringsforslag:
”Ændringsforslagtil forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lovom klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (L 227)
Side 2
(Ændring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren,herunder styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ens-artet kvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)
Ændringsforslag
Af […], tiltrådt af […]Til § 1x)Den undernr. 12foreslåede§ 227, stk. 3,affattes således:”Stk.3.Hvis det ikke har været muligt at afsætte et ydernummer til en læge,som vil praktisere i henhold til stk. 1, 1. pkt., jf. stk. 2, kan regionen i tilfælde aflægemangel udbyde drift af praksis, som hidtil har leveret almen medicinskeydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1, og hvorregionsrådet har fået overdraget ydernummeret. Regionsrådet kan desudenunder iagttagelse af de i 1. pkt. anføre betingelser udbyde drift af praksis ved-rørende nye ydernumre, som regionsrådet har oprettet samt som led i praksis-planlægningen, opkøbe eksisterende ydernumre fra læger, der har ønsket atsælge, og udbyde driften af disse praksis.[Præcisering af adgangen til at anvende visse organiseringsformer]
BemærkningerDen foreslåede affattelse af bestemmelsen indebærer, at alment praktiserendelæger, der ønsker at virke efter overenskomst, jf. lovens § 227, stk.1, får for-trinsret til overdragne, nye eller opkøbte ydernumre. Det præciseres desuden,at adgangen til at etablere praksis efter udbud eller etablere midlertidige regi-onsdrevne praksis alene vil være mulig i tilfælde af lægemangel. Ved læge-mangel forstås i den forbindelse, at patienterne i det berørte område ikke kantilmeldes en almen lægepraksis, der drives på sædvanlige overenskomst-mæssige vilkår. Der kan fx være tale om, at praksis i patientens lokalområdehar lukket for tilgang af nye patienter, eller at det ikke har været muligt at be-sætte et ydernummer, der er blevet ledigt.”
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13L 227 endeligt svar på spørgsmål 104OffentligtHolbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 20. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1244410
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 104 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)), som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 104:’’Indebærer lovforslaget, at ministeren ikke i en overenskomstløs periode efterden 1. september 2014 kan reducere honorarerne og/eller annullere pris oglønregulering? I modsat fald udbedes teknisk bistand til ændringsforslag dersikrer dette.”Svar:Der etableres med den foreslåede § 229 hjemmel til at nedsætte honorarerne itilfælde af væsentligt øget aktivitet i en overenskomstløs periode, derikkekanforklares med et øget behov for sundhedsydelser. Nedsættelsen af honorarer-ne for de enkelte ydelser kan alene ske fremadrettet, dvs., at der ikke kanfastsættes regler om, at nedsættelsen kan ske for ydelser, som allerede er le-veret.Der er endvidere hjemmel til i en bekendtgørelse om vilkårene for ydelser efter§ 227,stk. 1 - i en situation, hvor der ikke foreligger en overenskomst - at fast-sætte, at der ikke skal ske en automatisk pris- og lønregulering af honorarer.Jeg fremsender hermed det ønskede ændringsforslag:”Ændringsforslagtil forslag til lov om ændring af sundhedsloven og lovom klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (L 227)(Ændring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren,herunder styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ens-artet kvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.)
Ændringsforslag
Af […], tiltrådt af […]Til § 1
Side 2
x)Den undernr. 13foreslåede§ 229affattes således:”§229.Foreligger der ingen overenskomst vedrørende vilkårene for ydelserefter § 227, stk. 1, fastsætter ministeren for sundhed og forebyggelse nærme-re regler om vilkårene for regionernes og kommunernes tilskud, herunder reg-ler om ydelsernes indhold og anvendelse og om udbetaling af honorarerne tilsundhedspersonerne, om honorarstørrelserne på de enkelte ydelser, og omkørselsgodtgørelse til læger, der tilkaldes til de i § 59 omhandlede personerm.v. Ministeren kan fastsætte regler om den samlede økonomiske ramme forydelserne, dog ikke regler om, at eventuelle overenskomstaftalte pris- og løn-reguleringer annulleres, samt regler om eventuel modregning i fremtidige ho-norarer ved overskridelse af denne ramme. Ministeren kan ligeledes fastsætteregler om, at hidtidige overenskomstfastsatte forpligtelser, knyttet til udbetalingaf honorarer, skal være gældende, ligesom ministeren kan fastsætte regler omhenvisning til behandling.[Justering af bemyndigelsen til at fastsætte vilkår i en periode, hvor der ikke fo-religger en overenskomst]
BemærkningerDen ændrede affattelse af bestemmelsen indebærer, at ministeren for sund-hed og forebyggelse, i en situation, hvor der ikke foreligger en overenskomstom vilkårene for ydelser efter § 227,stk. 1, ikke kan fastsætte regler om, at ho-norarerne for de enkelte ydelser kan nedsættes i tilfælde af væsentligt øgetaktivitet i en overenskomstløs periode, der ikke er begrundet i et tilsvarendeøget behov for sundhedsydelser.Det fremgår endvidere eksplicit af den foreslåede affattelse af bestemmelsen,at ministeren ikke kan fastsætte regler om, at eventuelle overenskomstaftaltepris- og lønreguleringer annulleres.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt