Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13
L 227 Bilag 17
Offentligt
1261186_0001.png
1261186_0002.png
1261186_0003.png
1261186_0004.png
1261186_0005.png
1261186_0006.png
1261186_0007.png
1261186_0008.png
1261186_0009.png
1261186_0010.png
1261186_0011.png
1261186_0012.png

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 61

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1235828
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 61 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 61:”Kan ministeren garantere, at alment praktiserende læger ikke pålægges regi-streringer og kodning af data, som ikke allerede i dag foretages i den alminde-lige praksis?”Svar:Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget at det på sigt – og efter indstil-ling fra det faglige selskab – kan blive aktuelt at udvide forpligtelsen til at kodehenvendelser til almen praksis til at omfatte andre diagnoser end de i overens-komsten aftalte 8 diagnoser (KOL, astma, kroniske muskel- og skeletlidelser,knogleskørhed, hjerte-kar-sygdomme, cancer, diabetes og ikke-psykotiskepsykiske lidelser).En eventuel udvidelse af kodningsforpligtelsen, der binder læger, som arbejderefter overenskomsten, forudsætter imidlertid 1) at der skal være en indstillingfra det faglige selskab, og 2) der skal indgås en efterfølgende aftale med læ-gerne om implementering.Jeg hæfter mig ved, at parterne bag den gældende Overenskomst om almen praksishar tilkendegivet, at man er enige om, at resultaterne af dataindsamling for kodedehenvendelser skal danne grundlag for en senere aftale om udvidelse af kodningsfor-pligtelsen.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 62

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236266
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 62 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 62:”Med lovforslaget bliver det obligatorisk at foretage kodning af henvendelser tilalmen praksis og anvende datafangst. Vil regionerne have mulighed for at be-nytte kvalitetsdata til kontrolformål og evt. honorering af den enkelte læge? Oghvordan tages højde for forskellig patientsammensætning, konkrete lægefagli-ge vurderinger om at afvige fra forløbsprogrammer m.v.?”Svar:De omhandlede data kan ifølge den foreslåede bestemmelse i § 195, stk. 2,anvendes til brug for planlægning, kvalitetssikring og kontrol af udbetalte til-skud og honorarer. Oplysningerne skal således bl.a. anvendes til at sikre, atregionerne som myndighedsansvarlige gennem støtte og vejledning – og afhensyn til patienterne - kan være med til at løfte kvaliteten i de praksis, der af-viger kvalitetsmæssigt fra gennemsnittet.Lovforslaget indeholder ingen bestemmelser, der gør det muligt at stille kravom honorering på baggrund af kvalitetsdata, som jeg forstår, det er tilfældetbl.a. i England. Spørgsmålet om honorering vil således også fremover være etanliggende for overenskomstens parter.Jeg har tillid til, at regionernes fortolkning og anvendelse af de data, de får frapraktiserende læger fortsat sker under hensyntagen til variationer i patient-sammensætning, lægefaglige vurderinger m.v.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mette Touborg Heydenreich

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 63

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236282
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 63 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 63:”Har ministeren konkrete planer for refusion af det beløb, som borgerne skalbetale for at gå til deres hidtidige praktiserende læger? Og i så fald hvilket ud-giftsbeløb ministeren vil dække?”Svar:Som tidligere oplyst, forventer jeg ikke, at der opstår en situation, hvor et stør-re anal læger opsiger deres ydernumre. Hvis en sådan situation alligevel skul-le opstå, vil regioner stille et vederlagsfrit tilbud til rådighed for borgerne.Det skal bemærkes, at reglerne i sundhedslovens § 229, der bemyndiger dentil enhver tid siddende sundhedsminister til at fastsætte nærmere regler for vil-kårene for praksissektorydelser (både i den gældende affattelse og i den juste-rede affattelse i henhold til lovforslaget) alene finder anvendelse i en situation,hvor der ikke ”foreligger en overenskomst om vilkårene for ydelser” i praksis-sektoren (en overenskomstløs periode). Med lovforslaget forlænges overens-komsten imidlertid, indtil der er indgået en ny overenskomst mellem parterneinden for de nye reguleringsmæssige rammer, dog senest til den 1. september2014.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 64

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236281
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 64 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 64:”Påtænker ministeren at lave specielle ordninger for de borgere, der ikke måttehave økonomisk råderum til at betale en evt. difference mellem, hvad det of-fentlige måtte dække og det beløb, der skal betales hos lægen?”Svar:Jeg kan henvise til min besvarelse af spørgsmål 63.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 65

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236280
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 7. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 65 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 65:”Hvordan sikres uddannelse af nye speciallæger i almen medicin, såfremt etmeget stort antal læger vælger at aflevere deres ydernumre?”Svar:Jeg forventer som nævnt i flere besvarelser af spørgsmål i forbindelse meddette lovforslag ikke, at et meget stort antal læger vælger at opgive deresydernummer.Hvis det alligevel skulle ske, vil der selvfølgelig – afhængig af omfanget og ud-strækningen m.v. af en sådan ekstraordinær situation - skulle tages stilling tilsituationen for de læger, som allerede er i et uddannelsesforløb samt for delæger, der påtænker at uddanne sig inden for det almen medicinske speciale.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 66

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236279
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 66 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 66:”Ministeren bedes jf 3.4.2 i bemærkningerne til lovforslaget redegøre nærmerefor begrebet "underliggende aftale", herunder præcis angivelse af det potenti-elt materielle indhold og omfang af aftalen, samt hvem denne "underliggendeaftale" tænkes indgået imellem?”Svar:Den underliggende aftale tænkes indgået imellem aftaleparterne, dvs. Regio-nernes Lønnings- og Takstnævn og ”organisationer af sundhedspersoner” (jf.sundhedslovens § 227, stk. 1), repræsenterende de privat praktiserende læger(i praksis PLO).For så vidt angår sundhedsaftalerne, jf. sundhedslovens § 205, er der jo taleom aftaler, som indgås lokalt, hvorfor de underliggende aftaler med de privatpraktiserende læger om vilkårene for at følge disse aftaler, også forventes ind-gået lokalt. I den forbindelse skal bemærkes, at det må antages at forudsætte,at den centralt forhandlede overenskomst om almen praksis i højere grad end idag skal suppleres af decentrale aftaler indgået efter forhandling imellem regi-onen/kommuner og almen praksis.Det konkrete materielle indhold og omfang af de underliggende aftaler vil detvære op til aftaleparterne at afgøre.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 67

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236278
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 67 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 67:”Ministeren bedes jf 3.4.2 i bemærkningerne til lovforslaget redegøre for, omopgaver i sundhedsaftaler indgået mellem regioner og kommuner forud for im-plementering skal forhandles med PLO (pva. de alment praktiserende læger),herunder om organisationen (pva. de alment praktiserende læger) af økono-miske eller andre årsager kan sige nej til at løse de definerede opgaver?”Svar:De opgaver, der beskrives i f.eks. en sundhedsaftale, og som dermed i medføraf lovforslagets § 57 b, stk. 2, er rammen om de praktiserende lægers forplig-telse i henhold til sundhedsaftalerne, vil for de læger, som virker inden foroverenskomsten, jf. § 227, stk. 1, skulle følges op af en underliggende aftaleom vilkårene for at følge denne forpligtelse.Bestemmelsen i § 57 b, stk. 2, træder i henhold til ikrafttrædelsesbestemmel-sen i lovforslagets § 4, først i kraft, når der er indgået en ny aftale, jf. § 227,stk. 1, inden for de nye reguleringsmæssige rammer, dog senest den 1. sep-tember 2014.Eventuelle opgaver, som måtte følge af sundhedsaftaler, indgået før bestem-melserne i § 57 b, stk. 2, træder i kraft, reguleres ikke af § 57 b, stk. 2, med-mindre parterne er enige om, at dette er tilfældet, og dermed indgår en under-liggende aftale om at følge eventuelle forpligtelser.Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 68

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236277
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 68 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 68:”Ministeren bedes redegøre for de registrerings- og konkurrencemæssige kon-sekvenser, såfremt de praktiserende læger indleverer deres ydernumre ogderfor i princippet fungerer på lige fod med privathospitalerne, herunder om depraktiserende læger f.eks. med PLO som "tovholder" må indgå aftaler om fæl-les fastsættelse af priser for ydelser?”Svar:Jeg kan, for så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører konkurrence-mæssige konsekvenser henvise til min besvarelse af spørgsmål 47 (L 227)samt vedlagte bilag til spørgsmål 47 (L 227), hvor der redegøres for de kon-kurrencemæssige konsekvenser for de praktiserende læger, såfremt de indle-verer deres ydernumre og praktiserer uden for overenskomst. Det kan oply-ses, at det af svaret på spørgsmål 47 (L 227) også fremgår, at der ikke måindgås aftaler om fælles fastsættelse af priser, hvis der praktiseres uden foroverenskomst.Vedrørende registreringskonsekvenser, så kan jeg oplyse, at praktiserendelæger uden for overenskomst er forpligtede til at registrere efter andre regler,end praktiserende læger med overenskomst. Det fremgår bl.a. af bekendtgø-relse nr. 1073 af 06/09/2007 om ”lægers anmeldelse til SundhedsstyrelsensLandspatientregister af patienter behandlet på private sygehuse eller klinik-ker”, at lægerne pålægges krav om indberetning til Landspatientregisteret(LPR), som i dag er forankret i Statens Seruminstitut (SSI) af patienter be-handlet på private sygehuse og klinikker. Det fremgår af bekendtgørelsen, atal lægelig behandling på private sygehuse og klinikker skal indberettes, dogundtaget behandling omfattet af overenskomst på praksisområdet:§ 1. Oplysninger om lægelig behandling af patienter på private sygehuse eller klinik-ker skal anmeldes til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister efter reglerne i dennebekendtgørelse.§ 2. Ved private sygehuse eller klinikker forstås i denne bekendtgørelse private syge-huse eller klinikker, hvor der foretages lægelig patientbehandling under indlæggelseog/eller ambulant lægelig patientbehandling.§ 3. Pligten til at foretage anmeldelse påhviler den for patientbehandlingen ansvarligelæge.
Side 2
Stk. 2. Det er ejeren af sygehuset eller klinikken, der har det overordnede ansvar for, atanmeldelse foretages i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelsen.§ 4. Anmeldelse skal foretages for såvel lægelig patientbehandling under indlæggel-se som ambulant lægelig patientbehandling på sygehuset eller klinikken, jf. dog stk. 2og 3.Stk. 2. Der skal ikke foretages anmeldelse af lægelig patientbehandling, der er omfattetaf overenskomster på praksisområdet.Stk. 3. Anmeldelsen skal være i overensstemmelse med det dataindhold, der er beskre-vet i den til enhver tid gældende beskrivelse af »Fællesindhold for basisregistrering afsygehuspatienter«, som udfærdiges af Sundhedsstyrelsen.
Som det fremgår af § 4 stk. 3, skal indberetning ske i henhold til den gældendebeskrivelse af ”Fællesindhold for basisregistrering af sygehuspatienter”. Ind-holdet af denne beskrivelse er relativt omfattende og kan ikke gengives i dettesvar, men jeg kan henvise til linket:http://www.ssi.dk/Aktuelt/Nyheder/2012/2012_12_faellesindhold.aspxHerudover kan det bemærkes, at bekendtgørelsens bestemmelser er fastsatefter Autorisationsloven, nr. 877 af 4. august 2011, hvor af det fremgår af § 19at:”En autoriseret sundhedsperson er forpligtet til at afgive de indberetninger og anmeldel-ser, som af hensyn til den offentlige sundhed afkræves vedkommende af sundheds-myndighederne, og til at opfylde den oplysnings- og indberetningspligt, der i øvrigt på-hviler vedkommende efter lovgivningen.”
Af sundhedslovens § 195 fremgår det desuden, at:”Det påhviler regionsråd, kommunalbestyrelser, praktiserende sundhedspersoner og deprivate personer eller institutioner, der driver sygehuse m.v., at give oplysning om virk-somheden til de centrale sundhedsmyndigheder m.fl. efter nærmere af indenrigs- ogsundhedsministeren fastsatte regler.”
I henhold til Autorisationslovens § 82 straffes en autoriseret sundhedsperson, idette tilfælde en læge, med bøde, hvis der ikke indberettes:§ 82. En autoriseret sundhedsperson, der tilsidesætter en oplysnings- eller indberet-ningspligt efter § 19, § 20, stk. 2, § 26, stk. 2, og § 43 straffes med bøde.
Aktiviteten på private sygehuse og klinikker indberettes til LPR via SEI (Sta-tens Serum Instituts Elektroniske indberetningssystem). For at kunne indberet-te skal sygehuset/klinikken tildeles et nummer (sygehuskode) i sygehusklassi-fikationen.Ud over de ovennævnte registreringsforpligtelser er der desuden tale om, atpraktiserende læger uden overenskomst, der arbejder sammen på en klinik el-ler i et klinikfælleskab, skal anmelde en virksomhedsansvarlig læge for klinik-ken/klinikfælleskabet, før patientbehandling påbegyndes. Den virksomhedsan-svarlige læge er forpligtet til at påse, at den sundhedsfaglige virksomhed, somudøves på sygehuset, klinikken m.v., udføres i overensstemmelse med godfaglig praksis og med de pligter, der i øvrigt er fastsat i lovgivningen for sund-hedsfaglig virksomhed, herunder for lægers og andet sundhedspersonalesvirksomhed. Anmeldelse af virksomhedsansvarlig læge sker til Sundhedssty-relsens Enhed for Tilsyn og Patientsikkerhed. Hertil kommer, at praktiserende
Side 3
læger, uanset om de er tilknyttet overenskomst eller ej, er omfattet af lov ommarkedsføring af sundhedsydelser.Der kan desuden henvises til lovforslagets § 57b, stk. 1, der pålægger allepraktiserende læger – uanset om de arbejder efter overenskomst eller ej – atudøve deres virksomhed i overensstemmelse med nationale faglige retnings-linjer m.v.Endeligt kan henvises til lovforslagets § 2 og 3 vedr. klage- og erstatningsad-gang inden for sundhedsvæsenet, som fastsætter, at de privatpraktiserendespeciallægepraksisser med speciale i almen medicin, som ikke virker efteroverenskomsten, jf. sundhedslovens § 227, stk. 1, jf. § 60, stk. 1, er forpligtettil at betale erstatning til de patienter, som måtte få en skade, som er opståeti forbindelse med undersøgelse, behandling el.lign. betalt direkte, uden om detoffentlige sundhedsvæsen. Med erstatningspligten følger en forsikringspligt pålige fod med de private sygehuse, klinikker og speciallægepraksisser.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 69

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236275
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 69 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 69:”Vil ministeren oplyse, hvorvidt de praktiserende vil skulle registrere og data-kode mere i en situation, hvor de i betydeligt omfang har indleveret deresydernumre?”Svar:Jeg kan oplyse, at læger uden for overenskomst er forpligtede til at registreremere, end læger under overenskomst. Dette fremgår også af min besvarelseaf spørgsmål 68 (L 227) som bl.a. berører de registreringsmæssige konse-kvenser for læger, der fortsætter deres lægevirke som private uden for over-enskomst.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt

Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2012-13

L 227 endeligt svar på spørgsmål 70

Offentligt

Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 14. juni 2013Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMSEBSags nr.: 1302785Dok nr.: 1236274
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. juni 2013 stilletfølgende spørgsmål nr. 70 (L 227 – forslag til lov om ændring af sundhedslo-ven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsnet (Æn-dring af rammerne for almene medicinske ydelser m.v. i praksissektoren, her-under styrkelse af regionernes planlægnings- og styringsmuligheder, ensartetkvalitet, systematisk patientinddragelse, erstatningspligt m.v.))
Spørgsmål nr. 70:”Vil ministeren redegøre for de nærmere konsekvenser for henholdsvis patien-ter og de praktiserende læger, såfremt de praktiserende læger i stort omfangindleverer deres ydernumre?”Svar:I forhold til spørgsmålet om konsekvenserne for patienter i tilfælde af, at depraktiserende læger i stort omfang ophører med at praktisere efter overens-komst med det offentlige, kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 63(L 227), som redegør for dette.Hvad angår konsekvenserne for de praktiserende læger, så må jeg antage, atder med spørgsmålet menes de læger, som eventuelt måtte indlevere deresydernumre, for efterfølgende at fortsætte deres lægevirke som private uden foroverenskomst. Til en besvarelse af dette kan jeg henvise til min besvarelse afspørgsmål 68 (L 227).Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Sven Erik Bukholt