Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225
Offentligt
1261346_0001.png
1261346_0002.png
Ministeren
Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserFolketingetChristiansborg1240 København K
I brev af 3. juni2013 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 6 (L225- bilag 10 )Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Danske Gymnasieelevers Sam-menslutning, jf. L 225 – bilag 10.Svar
17. juni 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefon3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Med bidrag fra børne- og undervisningsministeren har jeg følgende kommentarertil Danske Gymnasieelevers Sammenslutnings henvendelse:Efter hf-loven gælder følgende: "Uddannelsen til højere forberedelseseksamentilrettelagt som enkeltfagsundervisning for voksne (hf-enkeltfag) er målrettet modvoksne med interesse for viden, fordybelse, perspektivering og abstraktion. Uddan-nelsen tilbydes som undervisning i enkeltfag og i faggrupper. De enkelte fag ogfaggrupper afsluttes med prøver efter national standard og kan sammenstykkes tilen samlet enkeltfagseksamen." Hf-enkeltfag udbydes med deltagerbetaling, somdog vil blive tilbagebetalt i forbindelse med, at de enkelte prøvebeviser sammen-stykkes til en samlet eksamen. En ansøger til hf-enkeltfagsundervisning kan tidligstoptages et år efter, at ansøgeren har afsluttet folkeskolens 9. eller 10. klasse ellerhar gennemført en undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves ifolkeskolen. Hf-enkeltfag anses som ungdomsuddannelse i forbindelse med SU,fordi der er tale om undervisning på gymnasialt niveau, der - som nævnt - kansammenstykkes til en samlet gymnasial eksamen.I de situationer, hvor studerende ikke har mulighed for at følge fx den ordinæretoårige hf eller treårige stx på grund af handicap eller langvarig kronisk sygdom,kan kursets leder ifølge uddannelsesreglerne tillade, at uddannelsen udstrækkes tilhenholdsvis tre og fire år. Det gælder fx for elever, der er dokumenterede ordblin-de. Der gives SU til disse forløb.Lovforslaget ændrer ikke ved de eksisterende muligheder for at få SU til de nævntesærlige gymnasiale forløb for handicappede eller langvarig kronisk syge. Med re-formen ændres alene på muligheden for at få SU til gymnasial supplering (GSK),således at der fremover kun gives SU til GSK, der er tilrettelagt som korte intensi-ve kurser. Kursisterne oppebærer stadig ret til SU til den supplering, de har behovfor med henblik på at opnå adgang til den ønskede videregående uddannelse, hvissuppleringen afholdes som korte intensive kurser.
TelefaxE-postNetstedCVR-nr.
Ref.-nr.
13/021806-01
Side1/2
De nærmere regler om, på hvilke betingelser der kan opnås SU til GSK, vil blivefastsat efter dialog med børne- og undervisningsministeren med henblik på en såfleksibel tilrettelæggelse som muligt. Kursister vil fx have mulighed for at tage toniveauer i samme fag i forlængelse af hinanden, således at en kursist fx først læsermatematik C og dernæst læser B-niveauet for derefter alene at aflægge prøve i B-niveauet i eksamensterminen. Kursister fra et sådant forløb, der kun gennemførerC-niveauet, vil have mulighed for at aflægge prøve i C-niveauet i samme eksa-menstermin.Det må forventes, at der fortsat i et vist omfang vil blive udbudt GSK-kurser aflængere varighed beregnet for kursister, der har et andet forsørgelsesgrundlag endSU. Kursister med andre behov end disse, herunder kursister, for hvem adgangentil SU er afgørende, må benytte de komprimerede forløb, hvor disse udbydes, dvs.typisk i universitetsbyerne.Med den nye aftale mellem regeringen, Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligtløft af folkeskolen har børne- og undervisningsministeren oplyst, at der bliver tagetinitiativer til at gøre eleverne mere uddannelsesparate bl.a. gennem elev- og ud-dannelsesplanen og emnet Uddannelses-, Erhvervs- og Arbejdsmarkedsorientering(UEA). Derudover er regeringen i færd med at se på vejledningsindsatsen i over-gangen fra grundskole og ungdomsuddannelser og vil i forlængelse heraf fremlæg-ge et forslag til ændringer på vejledningsområdet.Derudover vil jeg understrege, at adgangskravene til de videregående uddannelserskal sikre, at de studerende har de rette faglige forudsætninger for at gennemførederes uddannelse og derigennem modvirke frafald, styrke uddannelsernes kvalitetog dimittendernes faglige niveau. Adgangskravene skal være gennemskuelige, sågymnasieelever kan tilpasse deres valg af fag i gymnasiet, selvom de måske endnuikke ved præcist, hvilken uddannelse de senere vil søge ind på.Der er ikke med de fremsatte lovforslag lagt op til ændring i adgangskravene til devideregående uddannelser. Regeringen ser dog nu og i den kommende tid nærmerepå overgangen mellem ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser,blandt andet for at sikre, at der er sammenhæng mellem ungdomsuddannelserne ogde videregående uddannelser, så de unge kan opfylde adgangskravene til de vide-regående uddannelser.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Med venlig hilsen
Morten Østergaard
Side2/2