Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Bilag 8, L 226 Bilag 8
Offentligt
1256501_0001.png
1256501_0002.png
1256501_0003.png
Ordblinde / Dysleksiforeningeni DanmarkTaastrup d. 13. marts 2013

Kommentarer til SU-reformen ”Bedre igennem uddannelserne – reform af

uddannelsessystemet”

Ordblindeforeningen har med interesse – og stor bekymring – læst regeringens udspil”Bedre igennem uddannelserne – Reform af uddannelsessystemet”. Vi vil gernekommentere på dette og komme med nogle bud på, hvad der kunne gøres for, atmennesker læse-/skrivevanskeligheder kommer bedre og hurtigere gennemuddannelsessystemet. Vi vil i denne kommentar forholde os til et udsnit af de otte forslagtil målretning af SU systemet.1. SU i nomineret tid til studerende, der starter deres videregående uddannelser mereend 2 år efter adgangsgivende eksamenOrdblinde/dysleksiforeningen forslår et øget fokus på, at mennesker med ordblindhed fornogens vedkommende vil skulle bruge ekstra tid efter adgangsgivende eksamen for atkomme ind på deres ønskestudie. Hvis der var større fokus på ordblindhed på allegymnasiale uddannelser, ville flere ordblinde have et bedre gennemsnit og derved ikkeskulle kæmpe ekstra for at komme ind på det ønskede studium. Der er desværre stadigmange ordblinde, som ikke er bevidste om deres vanskeligheder og derfor først opdagerdet på deres videregående uddannelse. Derfor vil en oplysningskampagne omordblindhed og om de muligheder, man har som studerende med ordblindhed, kunnemedvirke til at færre studerende bliver forsinkede. Der til kommer at der vil væreordblinde som bruger længere tid på deres uddannelse, af den simple grund atordblindhed er et handicap der virkelig er tidskrævende. Det tager lang tid at læse oglang tid at skrive. Derfor vil det være hensigtsmæssigt med mulighed for at søge omdispensation.2. Øgede krav til de studerende om fremdrift på studierne på de videregåendeuddannelserOrdblinde/dysleksiforeningen forslår at der bliver mulighed for at søge om dispensationfor mennesker med ordblindhed, således at der bliver mulighed for at mennesker medordblind kan få længere tid på SU til at gennemføre deres studier.3. Nye rammer på de videregående uddannelser, der støtter en aktiv studiegennemførelseOrdblinde/dysleksiforeningen forslår, at man udvider og tilføjer til ”fremdriftpakken”, atder skal være større fokus på at oplyse de studerende om deres muligheder for støtte ogSekretariatet: Blekinge Boulevard 2, 2630 TaastrupTlf. 36 75 10 88, SE-NR. 16 74 13 02E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk
Ordblinde / Dysleksiforeningeni Danmarkhjælp, hvis de har svært ved at læse og skrive. Det er vores erfaring, at mange studerende”skjuler” deres vanskeligheder så lang tid, at de gang på gang må skyde deres eksamen,fordi ikke kan overskue den skriftlige opgave – med det resultat, at de bliver forsinkede ideres studium eller falder fra.4. Øgede krav til universiteter om forbedring til studietidenOrdblinde/dysleksiforeningen forslår at alle universiteter skal være meget bedre til atinformere deres studerende om mulighederne, når man er ordblind. Man kunne medfordel lade sig inspirere af Århus universitets Rådgivnings- og støttecenter.5. Målretning af SU til gymnasiale suppleringskurserOrdblindeforeningen ser forslaget om at fjerne muligheden for at få SU til gymnasialesuppleringskurser (undtagen de såkaldte turbokurser) og enkeltfags-HF, som noget næren katastrofe for de unge ordblinde, der ønsker en gymnasial uddannelse.Ordblindes læse- og skrivehastighed er meget mindre end ikke ordblindes. Selv hvis enordblind er velkompenseret med IT-redskaber og rutineret i at benytte disse redskaber, erdet langt mere tidskrævende for den ordblinde at tilegne sig store stofmængder og atskrive opgaver, fordi IT-redskaber uanset rutine er tidskrævende at benytte. Og dettegælder i endnu større omfang, når der er tale om studier af og på fremmedsprog, fordiden ordblinde så kan have brug for at have aktiveret sine ordgenkendelsesprogrammer påbegge sprog.Dette ekstra tidsforbrug betyder, at ordblinde har brug for mere tid til at læse et pensumop, og de kan derfor have brug for at strække deres gymnasiale uddannelse over længeretid, f.eks. et ekstra halvt eller helt år med gymnasiale suppleringskurser eller ekstra HF-fag. Denne mulighed fjernes, hvis reformforslaget gennemføres i den nuværende form.For nogle ordblinde er det nødvendigt at tage ordblindeundervisning på VUCsideløbende med deres gymnasiale uddannelse, hvilket også tager noget af den (fri)tid,som ikke-ordblinde kan bruge evt. på erhvervsarbejde.Andre unge, som har et særligt pres på deres tid så som unge eliteidrætsudøvere ogstuderende på musikalsk grundkursus (MGK) i kombination med gymnasiet, kan få lovtil at bruge et ekstra år på deres gymnasieuddannelse, fordi de samtidig med skolegangenog lektierne skal bruge megen tid på at træne henholdsvis idræt og musik. På tilsvarendevis kan ordblinde enkelte steder i Danmark få et ekstra år til en HF-uddannelse, baseretpå en bestemmelse i HF-bekendtgørelsen om, at en skoleleder kan tillade en handikappetelev at strække det to-årige HF-forløb til tre år. På nogle uddannelsesinstitutionerSekretariatet: Blekinge Boulevard 2, 2630 TaastrupTlf. 36 75 10 88, SE-NR. 16 74 13 02E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk
Ordblinde / Dysleksiforeningeni Danmarkhenviser lederne de ordblinde elever til at gøre dette ved at supplere op med enkeltfagefter de to års HF-uddannelse. Ordblindeforeningen er bekymret for, at ordblinde nuafskæres fra denne mulighed for at gennemføre en gymnasial uddannelse, hvis defratages SU i forbindelse med enkeltfags-HF eller gymnasiale suppleringskurser.6. Højst fem ungdomsuddannelser med SUOrdblinde/dysleksiforeningen forslår, at UU-vejledning får et vidensløft. Der er alvorligmangel på viden i UU-vejledningen om ordblindhed og andre læsevanskeligheder. Dettehar i nogle tilfælde store konsekvenser for de unge, som ikke får den rette hjælp, bliverfejlplaceret og i værste tilfælde frataget og slukket deres uddannelsesdrømme.Ordblindeforeningens erfaringer siger, at dette kan være en af forklaringerne på, at noglepåbegynder så mange ungdomsuddannelser.Ordblindeforeningen noterer derfor med glæde følgende: ”Det er vigtigt for regeringen,at elever med svage faglige og personlige forudsætninger fortsat har mulighed fora tforetage de nødvendige omvalg.”

Forslag fra ordblindeforeningen

Konsekvenserne af ordblindhed som handicap kan minimeres. Jo mere viden, der er påalle uddannelsesinstitutioner, jo flere ordblinde studerende vil hurtigt blive opdaget, ogjo flere vil kunne gennemføre på normeret tid.Ordblindeforeningen er dog nødt til at gøre opmærksom på, ordblindhed er et handicap,som i voldsom grad er tidskrævende. Selv for ordblinde, som er velkompenserede medIT-hjælpemidler, og som arbejder seriøst, tager det meget lang tid at læse et stort pensumog skrive lange tekster og samtidig modtage støtteundervisning. Der har i mange årværet den misforståelse at ordblinde sagtens kan klare et studiejob ved siden af studiet.Det er desværre ikke rigtigt. Hvis man vil have de ordblinde til at gennemføre pånormeret tid, kræver det, at de får ret til at modtage handicaptillægget.Vi vil meget gerne tilbyde vores ekspertviden i en uddybning af disse forslag, som medgaranti vil få de mange mennesker med ordblindhed til hurtigere at gennemføre enuddannelse. Vi ser frem til at høre fra jer.Med venlig hilsenPeter Bislev, Politisk udvalgJuliane Øhlenschlæger, SekretariatslederSekretariatet: Blekinge Boulevard 2, 2630 TaastrupTlf. 36 75 10 88, SE-NR. 16 74 13 02E-mail: [email protected], Internet adresse: www.ordblindeforeningen.dk