Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13
L 225 Bilag 13, L 226 Bilag 13
Offentligt
1255861_0001.png
Lærerstuderendes Landskreds
Ansøgning om foretræde ifm. SU-reform-Til Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående UddannelserKære UdvalgsmedlemmerHermed ansøger Lærerstuderendes Landskreds om at søge foretræde for udvalget, iforbindelse med behandlingen af SU-reformen (L 225).I Lærerstuderendes Landskreds er vi meget bekymrede for den omfattende reform af SU-systemet, som vi kender det i dag. Gennem de seneste par år er flere og flere unge begyndtpå (og har afsluttet) en videregående uddannelse. Det er en positiv tendens, men samtidigogså en tendens der har givet store udfordringer for uddannelserne. En større og brederestudentergruppe kræver tilpasning af systemet og ikke mindst støtte til både studerende oginstitutioner. Vi er klar over at der er et stort frafald på enkelte uddannelser og institutioner,men vi tror ikke på at straf og belønning får de studerende bedre og hurtigere igennem. Det erudelukkende gode uddannelser, der gør det.En reform uden balanceVi kæmper dagligt for at få en fuldtidsuddannelse og få fuldtidsstuderende. Det er et stort presog hårdt arbejde for studerende at få en hverdag til at hænge sammen udelukkende på en SU.Som lærerstuderende er det meget svært at have et fast arbejde ved siden af, da voresundervisningsintensitet er varierende i både forskellige fag og ikke mindst i praktikken. Det ervores ønske at de studerende prioriterer og bruger tiden på studiet og derfor ikke arbejder istudietiden (et fuldtidsstudie på læreruddannelsen er sat til 40 timer om ugen). De sammevilkår oplever mange andre uddannelser på professionsbachelor- og akademiuddannelserne.Derfor frygter vi den store regulering af SU’en fremover.Vores studerende kan ikke færdiggøre før tid pga. uddannelsens udformning. Hvis vi tilgengæld bliver forsinket, vil det ofte være et helt år, da vi kun har eksaminer en gang årligt. Ireformen lægges der op til at alle (der starter senest to år efter adgangsgivende eksamen) får12 ekstra klip, men samtidig må man højest være 6mdr. forsinket før SU’en bliver frataget.Det betyder i bund og grund at, hvis vores studerende bliver forsinket, vil det være et årsforsinkelse, men man mister sin SU efter 6, selvom at man har ret til 12. Vi håber derfor at Ivil ændre denne formulering, så de studerende der desværre bliver forsinket, også får SU tilden sidste del af uddannelsen, og dermed har større chance for at blive endeligt færdig.Samme vilkår er det for de næsten 75.000 andre studerende på korte- og mellemlangevideregående uddannelser.I Lærerstuderendes Landskreds har vi forståelse for at der skal spares hvor der kan. Netopderfor er vi forvirrede, vrede og skuffede over en SU-reform, som bruger penge på at hævefribeløbet samt lave bonusordninger for tidligere gennemførelse. Som nævnt er voresstuderende fuldtidsstuderende, med få muligheder for studiearbejde, og ingen mulighed for atblive tidligere færdig. Vi føler at man tager penge fra vores medstuderende gennemreguleringsordningen og færre klip til de mange studerende, som har fået livserfaring først.Penge som man giver til andre studerende, der bruger deres tid på at arbejde i stedet for atstudere, og penge som går til bonusser i stedet for at være det som SU er: SU er støtte tilstuderende under uddannelser og staten bør ikke uddele særlige belønninger til enkeltestuderende. Det er et usolidarisk system.Vi håber på at vi kan få foretræde for udvalget så vi kan få lov at uddybe disse bekymringer ogsvare på jeres spørgsmål til dissse.Bob BohlbroFormand, Lærerstuderendes Landskreds
Side 1 af 1