Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 224
Offentligt
1261789_0001.png
1261789_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 8(L 224), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl(EL).
18. juni 2013J.nr. 2013-0005869/2013-4791

Spørgsmål nr. 8:

”Vil ministeren fremsende de klare og enkle regler, der sikrer, at kommunerne kanskelne mellem samboende med forsørgerpligt og samboende uden forsørgerpligt?”

Endeligt svar:

Det fremgår af § 2 b, at to personer anses for samlevende, når1) de begge er fyldt 25 år,2) de begge er ugifte,3) de har fælles bopæl,4) de ikke er slægtninge i ret op- eller nedstigende linje,5) de ikke er søskende, ogDet er derudover en betingelse, at1) ansøgeren og samboen har et fælles barn,2) ansøgeren og samboen er eller har været noteret somsamlevende i ATP, eller3) ansøgeren og samboen tidligere har været gift med hinanden,medmindre de er blevet separeret eller skilt indenfor de seneste 3 måneder.Ud over disse tilfælde kan kommunen anse to personer for at være samlevende, nårde har et samliv af ægteskabslignende karakter.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at mange papirløst samlevendeførst og fremmest selv angiver, at de har et samliv af ægteskabslignende karaktermed deres sambo. Hvis ansøgeren eller modtageren angiver sig som samlevende,og samboen bekræfter dette ved kommunens partshøring herom, kan kommunenumiddelbart betragte de to personer som samlevende og derved fastslå gensidigforsørgelsespligt.I tilfælde, hvor modtageren eller ansøgeren ikke har angivet sig som samlevende,men hvor kommunen kan se, der bor en anden på samme adresse, og begge parteropfylder betingelserne i § 2 b, stk. 1, kan kommunen efter omstændighederneforanstalte en nærmere undersøgelse af forholdene og derefter træffe afgørelse udfra en konkret, individuel vurdering.
Indikatorer, der kan bevirke, at kommunen ville gå ind i en nøjere undersøgelse afsagen, kunne være, hvis1) en ansøger og en sambo eksempelvis ejer den fælles bolig sammen, herunder hargæld i den fælles bolig,2) ansøger ejer større forbrugsgoder, som fx bil eller fritidsfaciliteter, fx fritidshus,i fællesskab med sin sambo,3) ansøger har fælles gæld eller formue med sin sambo,4) ansøger har fælles bankkonto med sin sambo,5) ansøger har boet mindst 2 år sammen med sin sambo,Disse er indikationer, der kan give et billede af et samliv af en sådan fasthed og ka-rakter, at kommunen kan anse det for godtgjort i tilstrækkelig grad, at der er taleom et samliv af ægteskabslignende karakter.Kommunen skal i medfør af forvaltningslovens § 24, når kommunen begrunder af-gørelsen, henvise til de retsregler i henhold til, hvilke afgørelsen er truffet. I detomfang afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal begrun-delsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvel-sen. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort redegørelse forde oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsent-lig betydning for afgørelsen.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2