Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 224 Bilag 4
Offentligt
1258262_0001.png
1258262_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerenVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 01E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Høringsnotat vedr. L 224 - Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpoli-tik, SU-loven, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag samtforskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, uddannelseshjælp forunge, aktivitetstillæg, gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende, ændrede rå-dighedskrav og sanktioner m.v.) - vedlægges.Høringssvarene giver som det fremgår af høringsnotatet anledning til, at der vilblive fremsat ændringsforslag til lovforslaget vedr. følgende:Unges boligsituation og betaling af deltagergebyr til uddannelser
J.nr. 2013-0005891
Dansk Socialrådgiverforening m.fl. har peget på, at det bliver svært for de unge atfå råd til en bolig mv., når ydelserne er så lave. Satserne skal matche SU-systemet,men SU-modtagere kan også optage SU-lån, få billige uddannelsesboliger mv.- For ikke at pålægge uddannelseshjælpsmodtagere, der skal i gang med en ordi-nær uddannelse, yderligere udgifter i forbindelse med studiestart, vil der blivefremsat et ændringsforslag, hvorefter kommunerne får mulighed for at dække del-tagerbetaling ved start på almen voksenundervisning og almengymnasial uddannel-se, for unge der har fået et uddannelsespålæg. Ændringsforslaget skønnes at inde-bærer ikke nævneværdige merudgifter.Ingen tilbagebetaling i forbindelse med studiestartpakker
Enlige forsørgere kan få hjælp til studiestart i form af studiestartpakker for et beløbop til 5.000 kr. Af lovforslaget fremgår, at kommunen kan kræve beløbet tilbagebe-talt, hvis personen fx ophører i uddannelse før tid. KL og Foreningen af Socialche-fer i Danmark mener, at tilbagebetalingskravet er uhensigtsmæssigt og for stor enadministrativ byrde i forhold til effekten.- Det har været forudsat i aftalen, at pengene skal kunne kræves tilbagebetalt. I ly-set af den administrative byrde det er for kommunerne at skulle administrere enskønsmæssig tilbagebetalingsmulighed i forhold til beløbet størrelse samt det for-hold, at ordningen kun er et 3-årigt forsøg, vil der blive fremsat et ændringsforslag,hvor tilbagebetalingspligten fjernes.Ændringsforslaget skønnes ikke at indebærer ikke nævneværdige merudgifter.
§ 34 støtte til unge de første 3 måneder
Dansk Socialrådgiverforening m.fl. peger særskilt på, at det er et problem, at selv-om man er aktivitetsparat ung, så får man stadig den lave sats de første 3 måneder,og de foreslår, at man bl.a. skal kunne få § 34 støtte i perioden.- Unge under 25 år kan heller ikke i dag få § 34, selvom de modtager den lave un-gesats. Dette princip er fastholdt lovforslaget. For at sikre at aktivitetsparate ikkegår ned i ydelse med reformen, er der med lovforslaget givet mulighed for at akti-vitetsparate 25-29 årige også fremadrettet kan få § 34 støtte. Reglen om at manførst kan få aktivitetstillæg/visiteres aktivitetsparat efter 3 måneder (undtagen i heltåbenbare sager) betyder imidlertid, at der ikke kan gives § 34 støtte de første 3 må-neder, hvilket kan virke urimeligt, når den unge efter ”karensperioden” vil være be-rettiget til støtten. Der vil derfor blive fremsat et ændringsforslag, hvorefter ungeuddannelses- og kontanthjælpsmodtagere kan få § 34 støtte de første 3 måneder,indtil det er endeligt afgjort, om de er aktivitetsparate.Ændringforslaget skønnes at indebære ikke nævneværdige merudgifter.Opgavefordelingen mellem jobcenteret og ydelsescenteret i sanktions-sager
KL har bemærket, at hvis jobcenteret sender agterskrivelser til personer, der stårover for en sanktion, vil de reelt træffe afgørelse i sagerne. Dette vil ikke være ioverensstemmelse styringslovens krav til opgavefordelingen mellem jobcenteret ogresten af kommunen.- Det fremgår af aftaleteksten, at der skal være mulighed for, at jobcenteret ogydelsescenteret selv kan tilrettelægge opgavefordelingen mellem sig i sanktionssa-ger. Dette er ved en fejl ikke medtaget i lovforslaget. Der vil derfor blive fremsat etændringsforslag herom.Ændringsforslaget indebærer ikke merudgifter.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2