Skatteudvalget 2012-13
L 218 Bilag 9
Offentligt
1263052_0001.png
Til lovforslag nr.
L 218
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. juni 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, lov om afgift af lønsum
m.v., kulbrinteskatteloven og forskellige andre love
(Aftaler om Vækstplan DK m.v. – nedsættelse af skattesatsen for selskaber, forhøjelse af lønsumsafgiften for finansielle
virksomheder og fastholdelse af selskabsskattesatsen for kulbrinteindkomst m.v.)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Skattemi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 2 og Dansk Folkepar-
tis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. maj 2013 og var til 1.
behandling den 11. juni 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 8. maj 2013
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 200. Den
6. og 10. juni 2013 sendte skatteministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (V, S, RV, SF, LA og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af skatteministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af Dansk
Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
skatteministeren og Dansk Folkeparti stillede ændringsfor-
slag.
Dansk Folkepartis medlemmer bemærker, at Dansk Fol-
keparti deltager i en væsentlig del af vækstpakken, da Dansk
Folkeparti mener, der er brug for at forbedre Danmarks kon-
kurrenceevne. Dansk Folkeparti kan imidlertid ikke støtte
lovforslagets del om en gradvis sænkelse af selskabsskatten
fra 25 til 22 pct. i 2016, da det kun vil have en begrænset
beskæftigelseseffekt. Dansk Folkeparti mener, det er bedre
at bruge pengene mere målrettet ved f.eks. at lempe nogle af
de afgifter, som betyder, at virksomheder i Danmark har hø-
jere produktionsomkostninger – omkostninger, der gør, at
arbejdspladser flytter ud af landet.
Dansk Folkeparti har noteret sig, at der blandt fagfolk er
meget delte meninger om, hvor virkningsfuldt det er at sæn-
ke selskabsskatterne. Hvis formålet er at øge produktivitet,
vækst og beskæftigelse, er en sænkelse af selskabsskatten
relativt dyr i forhold til, at effekten er tvivlsom.
Som det fremgår af skatteministerens svar på spørgsmål
1, skønnes nedsættelsen af selskabsskatten isoleret set at bi-
drage til en strukturel forbedring af beskæftigelsen med kun
ca. 1.000 personer – det for en pris i år 2020 på 4,29 mia.
kr., hvilket gør det til nogle meget dyre arbejdspladser.
Dansk Folkeparti er overbevist om, at man ville få en større
gevinst for dansk erhvervsliv og den danske konkurrenceev-
ne ved i større grad at målrette midlerne til lempelse af af-
gifter. Selskabsskatten er ikke den eneste parameter for,
hvor attraktivt det er at drive virksomhed i Danmark. Mange
andre faktorer såsom afgiftsniveau, infrastruktur, uddannet
arbejdskraft, lønniveau vs. produktivitet, et lands økonomi-
ske politik og fremtidige indtjeningsmuligheder spiller ind.
Skal man forbedre virksomhedernes konkurrenceevne, kan
man lige så vel kigge på nogle af de andre parametre end li-
ge selskabsskatten.
DokumentId
Journalnummer
L 218 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. juni 2013
1263052_0002.png
2
Dansk Folkeparti stemmer også nej til lovforslaget på
grund af finansieringen af den lavere selskabsskat, da pen-
gene findes ved en lavere vækst i den offentlige sektor. Det
er bemærkelsesværdigt, at finansieringen findes her, da So-
cialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti før valget gik til
valg på en vækst i den offentlige sektor på 1,4 pct., og at
man påstod, at VKO’s vækst på 0,8 pct. ville medføre en
massakre på velfærdsstaten. Nu har regeringen valgt at sæn-
ke væksten i den offentlige sektor, så den på intet tidspunkt
frem mod år 2020 kommer på 0,8 pct., hvilket før valget
ifølge Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti var en
massakre på velfærden.
I skatteministeren svar på spørgsmål 1 står der, at den la-
vere vækst i den offentlige sektor betyder, at der vil være ca.
6.000 personer færre beskæftiget end ved uændret vækst i
det offentlige forbrug. Regeringen skylder derfor at oplyse,
hvilket faggrupper i det offentlige der skal holde for. Er det
sygeplejersker, sosu-assistenter, pædagoger, folkeskolelære-
re eller politifolk, der skal være færre af?
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
det af skatteministeren stillede ændringsforslag og vil stem-
me imod det af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte en
sænkelse af selskabsskatten. Enhedslisten finder det helt uri-
meligt at gennemføre en såkaldt vækstplan, der tager fra
kontanthjælpsmodtagere og uddannelsessøgende og fra pen-
ge afsat til velfærd. Og tilmed bruges disse midler til at for-
ære penge til virksomheder, der i forvejen har store over-
skud. Dertil kommer, at en sænkelse af selskabsskatten er et
meget tvivlsomt instrument, og selv efter regeringens egne
beregninger er beskæftigelseseffekten mere negativ end po-
sitiv.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF):
Til § 8
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 4, stk. 2, nr. 1,
affattes således:
»1) Virksomheder inden for den finansielle sektor, der om-
fatter virksomheder med aktiviteter vedrørende forsik-
ring, ind- og udlån, kreditformidling, pensionsopspa-
ring, investeringsforvaltning, betalingsformidling og
handel med værdipapirer eller valuta, dog ikke forsik-
ringsmæglere.««
[Ændring af metode for beregning af lønsumsafgift for for-
sikringsmæglere]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 10
2)
I
nr. 1
ændres », 3. og 4. pkt.« til: »og 3.-5. pkt.«
[Indsættelse af manglende henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget undtages forsikringsmæglere fra
at betale lønsumsafgift efter metode 2. På den måde sikres,
at forsikringsmæglerne ikke sættes i en forringet konkurren-
cesituation på grund af en stor stigning i lønsumsafgift, og
dermed undgås af udflagning af forsikringsmæglervirksom-
heder.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget indsættes en manglende henvis-
ning.
Meningen med det fremsatte lovforslag er, at supplerende
engangsydelse, der udbetales efter den tidligere ejers død,
skal pålægges en afgift på 37,3 pct. i 2014. Det fremgår også
af bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 10, nr. 1,
der ændrer i overgangsreglerne i § 13, stk. 6, i lov nr. 922 af
18. september 2012 om ændring af pensionsbeskatnings-
loven og forskellige andre love (Afskaffelse af fradragsret
m.v. for indbetalinger til kapitalpension), som ændret ved
§ 24 i lov nr. 1354 af 21. december 2012 om ændring af
skattekontrolloven, kildeskatteloven og forskellige andre lo-
ve (Udvidelse af årsopgørelsesordningen, indberetning af
udbytter m.v.).
Den bestemmelse, der vedrører afgiften af supplerende
engangsydelse efter den tidligere ejers død, er indeholdt i §
13, stk. 6, 5. pkt., i lov nr. 922 af 18. september 2012. Det
fremsatte lovforslag omfatter imidlertid ikke 5. pkt. Med
ændringsforslaget indsættes den manglende henvisning.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Mette Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)
L 218 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. juni 2013
1263052_0003.png
3
Gitte Lillelund Bech (V)
fmd.
Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
45
22
17
15
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 218 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. juni 2013
1263052_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 218
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Kopi af svar omdelt på alm. del fra skatteministeren og finansministe-
ren om lovforslaget
Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
Supplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 218
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om, hvad beskæftigelseseffekten af den foreslåede selskabsskat-
telettelse er, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at bekræfte, at selv om selskabsskatten er faldet over årene,
er investeringsniveauet i Danmark også faldet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget konverteringen af kapitalpensioner til en alders-
pension forventes at indbringe i provenu til statskassen, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor regeringen stemte nej til Dansk Folkepartis æn-
dringsforslag til L 196 i sidste samling, da Dansk Folkepartis æn-
dringsforslag netop forlængede konverteringsperioden, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om at yde teknisk bistand til at udforme et ændringsforslag, som
indebærer, at der gives mulighed for at konvertere til aldersopsparing
mod betaling af afgift på 37,3 pct., til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad den varige virkning af en fremrykning af beskatningen
ved konvertering af en kapitalpension til en alderspension er, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse, i hvilket omfang man har brugt af provenuet, som
man har fået ved konverteringen fra kapitalpensioner til alderspensio-
ner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke typer misbrug man er bange for ikke skønnes løst
med forlængelsen af karensperioden fra 3 til 10 år, til skatteministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
i, at der bl.a. via øget mægleraktivitet kan skabes større gennemsigtig-
hed og konkurrence på det private forsikringsmarked, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan garantere, at det ikke koster arbejdspladser
hos forsikringsmæglerne, hvis de skal blive i den nuværende løn-
sumsafgiftsgruppe, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
8
9
10
L 218 - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 19. juni 2013
1263052_0005.png
5
11
12
13
14
15
16
Spm., om ministeren kan garantere, at de danske forsikringsmæglere
ikke udsættes for ublu konkurrence fra udenlandske mæglere, som ik-
ke er belastet af lønsumsafgift, da kun Danmark og Frankrig har løn-
sumsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad statens provenutab vil være ved overflytning af forsik-
ringsmæglerne til beregning efter metode 4, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er indstillet på at ændre reglerne, så forsikrings-
mæglerne flyttes til metode 4 for beregning af lønsumsafgift, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse begrundelsen for den nuværende indplacering af
forsikringsmæglerne i gruppen med finansielle virksomheder, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse baggrunden for fastholdelse af kravet om, at med-
arbejderen ikke måtte have haft indflydelse på selskabet, når reglerne
omkring nøglemedarbejdere nu lempes, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om besparelsen på de offentlige udgifter i forbindelse med mu-
ligheden for førtidsudbetalingen af pensionsopsparing er i forhold til
pensionstillæg, varmetilskud, ældrecheck, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå