Skatteudvalget 2012-13
L 217
Offentligt
1260947_0001.png
1260947_0002.png
J.nr. 13-0149675Den 17. juni 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 217 - Forslag til Lov om om ophævelse af afgift afmineralvand m.v. og om ændring af øl- og vinafgiftsloven ogforskellige andre love (Nedsættelse og senere ophævelse afsodavandsafgiften, nedsættelse af ølafgiften, afskaffelse af denvægtbaseredeemballageafgift,øgetmomsfradraghotelovernatninger,samtmidlertidigforhøjelseafreparationsgrænsen for totalskadede køretøjer m.v.)Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 12. juni 2013. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Dennis Flydtkjær.
Holger K. Nielsen
/ Jeanette R. Hansen
1/2
Spørgsmål
Er det ikke fast praksis, at man laver en godtgørelsesordning, når afgiftersænkes eller ophæves, og er ministeren indstillet på at stille ændringsforslag,der også indfører en godtgørelsesordning, som kompenserer de virksomheder,der ved årsskiftet har varelagre med afgiftsbelagt mineralvand m.v., jf. atafgiften på mineralvand m.v. helt afskaffes pr. 1. januar 2014? Hvad vil deprovenumæssige konsekvenser være af en sådan godtgørelsesordning? Ibenægtende fald anmodes ministeren om teknisk bistand til udarbejdelse af etsådant ændringsforslag.
Svar
I tilfælde, hvor virksomhederne skønnes ikke at kunne indrette sig itilstrækkelig grad på afgiftsnedsættelser, gives der normalt mulighed forafgiftsgodtgørelse, hvis godtgørelsesbeløbet overstiger et vist minimumsbeløb.På grund af den meget korte tidsperiode mellem lovforslagets vedtagelse ognedsættelserne af sodavands- og ølafgifterne den 1. juli 2013 indeholderlovforslaget en godtgørelsesordning i forbindelse med disse afgiftsnedsæt-telser.Det blev imidlertid vurderet, at virksomhederne havde tilstrækkelig mulighedfor at tilpasse sig ophævelsen af sodavandsafgiften den 1. januar 2014 ved atnedbringe lagrene af afgiftsbelagt sodavand mv. til et relativt beskedent niveau.En godtgørelsesordning blev derfor ikke fundet nødvendig.I flere høringssvar og senest i en henvendelse til udvalget af 7. juni 2013 fraDansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd og Bryggeriforeningen (L 217 –bilag 4), er det imidlertid blevet anført, at det traditionelt høje salg af sodavandmv. i forbindelse med jul og nytår samt de færre leveringsdage i periodenbetyder, at butikkerne i detailhandlen, restauranter, cafeer mfl. ikke udenproblemer kan nedbringe lagrene til et minimum pr. 1. januar 2014.Der er mange ønsker og forslag til yderligere lempelser. Jeg mener dog, at vimed det fremsatte forslag og Vækstplan DK i det hele taget har fundet en godbalance.For så vidt angår en godtgørelsesordning vil jeg dog stille et ændringsforslag,som giver virksomheder, der den 1. januar 2014 har et lager af sodavand mv.,som der er betalt afgift af, mulighed for at få godtgjort afgiften, hvisgodtgørelsesbeløbet overstiger 500 kr. Godtgørelsesordningen vil svare til den,der allerede er foreslået i lovforslaget, når sodavands- og ølafgiften nedsættesden 1. juli 2013. Godtgørelsesordningen vil ikke have nogen provenuvirkning,da det er antaget, at der efter den 1. januar 2014 ikke vil blive solgtafgiftsbelagte sodavand mv.Ændringsforslaget vil blive sendt til udvalget før 2. behandlingen aflovforslaget.
2/2