Skatteudvalget 2012-13
L 217 Bilag 9
Offentligt
1261262_0001.png
1261262_0002.png
1261262_0003.png
1261262_0004.png
1261262_0005.png
Til lovforslag nr.L 217
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. juni 2013
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralvand m.v. og omændring af øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love(Nedsættelse og senere ophævelse af sodavandsafgiften, nedsættelse af ølafgiften, afskaffelse af den vægtbaseredeemballageafgift, øget momsfradrag på hotelovernatninger, samt midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen for totalskadedekøretøjer m.v.)[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 16 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. maj 2013 og var til 1.behandling den 11. juni 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 8. maj 2013dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 202. Den6. og 10. juni 2013 sendte skatteministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Dansk Erhverv, De Samvirken-de Købmænd og Bryggeriforeningen. Skatteministeren harover for udvalget kommenteret henvendelsen.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 31)Inr. 1ændres »a) Spiritus henhørende under position2208 i EU´s kombinerede nomenklatur, jf. dog nr.« til: »a)Spiritus henhørende under position 2208 i EU´s kombinere-de nomenklatur, jf. dog nr. 2.«[Indsættelse af det nummer, som der henvises til i bestem-melsen]2)Nr. 2udgår, og i stedet indsættes:
DokumentIdJournalnummer
2
»2.§ 2, stk. 7og8,affattes således:»Stk. 7.Såfremt emballagen er lavet af sekundært plast-materiale (undtagen eps og pvc), og beholderen er eller erberegnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litrae, og indgår i pant- og retursystemet, nedsættes afgiftssatsenefter stk. 6 med 50 pct.Stk. 8.Såfremt der ikke foreligger dokumentation for, atindholdet af sekundært materiale udgør mindst 50 pct. afemballagen nævnt i stk. 7, skal der betales afgift efter stk.6.««[Sikring af, at afskaffelsen af den vægtbaserede emballage-afgift ikke øger afgiften på visse emballager]3)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.§ 2, stk. 9-12,ophæves.«[Konsekvensændring som følge af ophævelsen af den vægt-baserede emballageafgift]4)Efter nr. 7 indsættes som nye numre:»02.I§ 18, stk. 1, nr. 2,ændres »§ 3, stk. 1, 4 eller 7« til: »§3, stk. 1 eller 5«, og inr. 5ændres »§ 3, stk. 6« til: »§ 3, stk.4«.03.IBilag 2. Oversigt over det afgiftspligtige vareområde iden volumenbaserede emballageafgift, § 1, nr. 1, litra bogcudgår: »- Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholind-hold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3,dvs. den vægtbaserede emballageafgift.«, og i nr. 2, litra b,ændres »og mælk, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtba-serede emballageafgift« til: »og mælk.«.«[Konsekvensændringer af ophævelsen af den vægtbaseredeemballageafgift]Til § 45)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 42, stk. 3,ændres »50 pct.« til: »75 pct.««[Konsekvensændring som følge af forøgelsen af fradrag formoms på hotelovernatning i § 42, stk. 2]Til § 66)Paragraffen udgår.[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]Til § 77)Paragraffen udgår.[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]Til § 88)Paragraffen udgår.[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]Til § 119)Istk. 2udgår », § 6, § 7, § 8«.
[Konsekvensændring som følge af, at §§ 6-8 foreslås tagetud af lovforslaget]10)Istk. 4og7ændres »udleveres fra registrerede virk-somheder, angives til fortoldning eller modtages fra udlan-det« til: »udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder,angives til fortoldning eller importeres«.[Sproglig justering]11)Istk. 5ændres »registrerede oplagshavere m.v.« til:»registrerede virksomheder«.[Sproglig justering]Til § 1212)Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:»Stk. 3.Virksomheder, der den 1. januar 2014 har et lageraf afgiftsberigtiget mineralvand, kan på grundlag af en spe-cificeret lageropgørelse få godtgjort afgiften for uåbnede be-holdere.«Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.[Godtgørelsesordning i forbindelse med ophævelse af lovom afgift af mineralvand m.v.]13)Istk. 3,der bliver stk. 4, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.1-3«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]14)Istk. 4,der bliver stk. 5, ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og3«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]15)Stk. 6,der bliver stk. 7, affattes således:»Stk. 7.For godtgørelse efter stk. 1-3 skal virksomheder-ne udarbejde en opgørelse af lagerbeholdning henholdsvispr. 1. juli 2013 og pr. 1. januar 2014 for de varer, som derønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysnin-ger om leverandørens navn, adresse og CVR-nummer. Told-og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, atvirksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften erbetalt. Anmodning om godtgørelse med de anførte oplysnin-ger skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senestden 10. juli 2013 for godtgørelse efter stk. 1 og 2, og senestden 14. januar 2014 for godtgørelse efter stk. 3.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og fastsættelse aftidsfrist for ansøgning om godtgørelse i januar 2014]16)Istk. 7,der bliver stk. 8, ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og3«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]BemærkningerTil nr. 1Ved en fejl var henvisning til det nummer, som bestem-melsen henviser til, blevet udeladt. Ved ændringsforslagetindsættes nummeret.
3
Til nr. 2Emballager omfattet af emballageafgiftslovens § 1, nr. 2,litra e (emballager til mineralvand, vand, limonader, iste oglignende drikkevarer), som indgår i pant- og retursystemet,vil efter ophævelsen af den vægtbaserede afgift være omfat-tet af den volumenbaserede afgiftspligt og afgiftssats. Dettevil imidlertid betyde en afgiftsstigning for emballager af se-kundære plastmaterialer (undtagen eps og pvc).Det foreslås, at afgiftssatsen for emballager af sekundæreplastmaterialer (undtagen eps og pvc) til mineralvand, vand,limonader, iste og lignende drikkevarer, som indgår i pant-og retursystemet, nedsættes med 50 pct. Det er et krav, atvirksomheden kan dokumentere, at mindst 50 pct. af flaskenbestår af sekundære plastmaterialer.Til nr. 3 og 4Der er tale om konsekvensændringer af ændringsforslagnr. 2.Til nr. 5Af konkurrencemæssige hensyn har kursusvirksomhedersamme fradrag for momsudgifter i relation til kursistersovernatninger, som almindelige virksomheder har for hote-lovernatninger. Ændringsforslaget betyder, at der også frem-over er ens fradragsretsmuligheder.Til nr. 6-8Lovforslagets bestemmelser om nedsættelse af øl- og so-davandsafgiften skal træde i kraft allerede den 1. juli 2013.Da der er tale om ændringer i afgiftslove, kan dette isoleretset godt lade sig gøre, selv om lovforslaget først planlæggesvedtaget den 27. juni 2013.Som konsekvens af ophævelsen af sodavandsafgiften den1. januar 2014 indeholder lovforslaget også ændringer i kon-kursloven, lov om midlertidig nedsættelse af straffen forovertrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørendemidler på udenlandske konti m.v. og opkrævningsloven. Ef-tersom lovforslaget indeholder forslag til ændring af andetend skatte- eller afgiftslove, skal der gå mindst 3 søgnedage
mellem vedtagelse af lovforslaget og lovens stadfæstelse.Den umiddelbare konsekvens heraf vil være, at afgiftsned-sættelserne for øl og sodavand ikke kan træde i kraft somplanlagt.For at sikre at afgiftsnedsættelserne kan træde i kraft den1. juli 2013, foreslås det, at konsekvensændringerne af kon-kursloven, lov om midlertidig nedsættelse af straffen forovertrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørendemidler på udenlandske konti m.v. og opkrævningsloven ikkeforetages i dette lovforslag. Konsekvensændringerne af dis-se love vil rettidigt kunne foretages i efteråret 2013 medikrafttræden den 1. januar 2014.Til nr. 9For at sikre, at afgiftsnedsættelserne for øl og sodavandkan træde i kraft den 1. juli 2013, er det i et tidligere over-sendt ændringsforslag (nr. 6-8) foreslået, at konsekvensæn-dringerne af konkursloven, lov om midlertidig nedsættelseaf straffen for overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningenvedrørende midler på udenlandske konti m.v. og opkræv-ningsloven ikke foretages i dette lovforslag. Konsekvensæn-dringerne af disse love vil rettidigt kunne foretages i efter-året 2013 med ikrafttræden den 1. januar 2014.Som konsekvens heraf ændres ikrafttrædelsesbestemmel-sen således, at §§ 6-8 ikke er omfattet.Til nr. 10 og 11Ordlyden i bestemmelserne foreslås justeret for at undgåtvivl om bestemmelsernes indhold.Til nr. 12-16Med forslaget gives der mulighed for, at virksomheder,der den 1. januar 2014 har et lager af sodavand m.v., somder er betalt afgift af, kan få godtgjort denne afgift. Godtgø-relsesordningen svarer til den, der er foreslået, når soda-vands- og ølafgiften nedsættes den 1. juli 2013.Det foreslås i ændringsforslag nr. 15, at anmodning omgodtgørelse pr. 1. januar 2014 skal være SKAT i hænde se-nest den 14. januar 2014.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)Mette Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)
474522
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)
981
4
Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
171512
Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 217Bilagsnr.12345678TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 7/6-13 fra Dansk Erhverv m.fl.Supplerende høringssvar, fra skatteministerenÆndringsforslag, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/6-13 fra Dansk Er-hverv m.fl.Yderligere ændringsforslag, fra skatteministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 217Spm.nr.1TitelSpm. om, er det ikke fast praksis, at man laver en godtgørelsesord-ning, når afgifter sænkes eller ophæves, og er ministeren indstillet påat stille ændringsforslag, der også indfører en godtgørelsesordning,som kompenserer de virksomheder, der ved årsskiftet har varelagremed afgiftsbelagt mineralvand m.v., til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om en godtgørelsesordning vil have den effekt, at lavere/ingenafgifter hurtigere slår igennem i form af lavere priser, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget grænsehandlen med kakaomælk udgør, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministerens holdning er til at fritage kakaomælk frachokolade- og sukkervareafgiften, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor stor spændet er imellem vinafgiften og ølafgiften iDanmark, hvis lovforslaget vedtages, til skatteministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om at redegøre for de sundhedsmæssige aspekter af lovforslaget,til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
34
5
6