Skatteudvalget 2012-13
L 217 Bilag 6
Offentligt
1260953_0001.png
1260953_0002.png
1260953_0003.png
1260953_0004.png
1260953_0005.png
1260953_0006.png
J.nr. 13-0149675Dato:17. juni 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
L217– Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineral-vand m.v. og om ændring af øl- og vinafgiftsloven og forskelligeandre love (Nedsættelse og senere ophævelse af sodavandsafgif-ten, nedsættelse af ølafgiften, afskaffelse af den vægtbaseredeemballageafgift, øget fradrag på hotelovernatninger, samt midler-tidig forhøjelse af reparationsgrænsen for totalskadede køretøjerm.v.)
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. be-handlingen af ovennævntelovforslag.
Holger K. Nielsen
/Jeanette R. Hansen
ÆndringsforslagtilForslag til lov omophævelse af lov om afgift af mineralvand m.v. og om æn-dring af øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love (Nedsættelse og senereophævelse af sodavandsafgiften, nedsættelse af ølafgiften, afskaffelse af denvægtbaserede emballageafgift, øget fradrag på hotelovernatninger, samt mid-lertidig forhøjelse af reparationsgrænsen for totalskadede køretøjer m.v.)(L217)Til § 3
1)Inr. 1ændres ”a) Spiritus henhørende under position 2208 i EU´s kombinerede nomenkla-tur, jf. dog nr.” til: ”a) Spiritus henhørende under position 2208 i EU´s kombinerede nomenkla-tur, jf. dog nr. 2.”[Indsættelse af det nummer, som der henvises til i bestemmelsen]2)Nr.2udgår,og i stedet indsættes:”2.§ 2, stk. 7og 8,affattes således:”Stk. 7. Såfremt emballagen er lavet af sekundært plastmateriale (undtagen eps og pvc), og be-holderen er eller er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og indgår ipant- og retursystemet, nedsættes afgiftssatsen efter stk. 6 med 50 pct.Stk. 8.Såfremt der ikke foreligger dokumentation for, at indholdet af sekundært materiale ud-gør mindst 50 pct. af emballagen nævnt i stk. 7, skal der betales afgift efter stk. 6.””[Sikring af, at afskaffelsen af den vægtbaserede emballageafgift ikke øger afgiften på visse em-ballager]3)Efternr. 2 indsættes som nyt nummer:”01.§2, stk. 9-12,ophæves.”[Konsekvensændring som følge af ophævelsen af den vægtbaserede emballageafgift]4)Efter nr. 7 indsættes som nye numre:”02.I§ 18, stk. 1, nr. 2,ændres ”§ 3, stk. 1, 4 eller 7” til: ”§ 3, stk. 1 eller 5”, og inr. 5ændres”§ 3, stk. 6” til: ”§ 3, stk. 4”.03.IBilag 2. Oversigt over det afgiftspligtige vareområde i den volumenbaserede emballage-afgift, § 1, nr. 1, litra b og cudgår: ”- Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.”,og inr. 2, litra b,ændres ”og mælk, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballage-afgift” til: ”og mælk.”.”[Konsekvensændringer af ophævelsen af den vægtbaserede emballageafgift]
Til § 4Side 2
5)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 42, stk. 3,ændres ”50 pct.” til: ”75 pct.””[Konsekvensændring som følge af forøgelsen af fradrag for moms på hotelovernatning i §42, stk. 2]Til § 6
6)Paragraffenudgår.[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]Til § 77)Paragraffenudgår.[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]Til § 88)Paragraffenudgår.[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]Til § 119)Istk. 4og7ændres ”udleveres fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning ellermodtages fra udlandet” til: ”udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til for-toldning eller importeres”.[Sproglig justering]10)Istk. 5ændres ”registrerede oplagshavere m.v.” til: ”registrerede virksomheder”.[Sproglig justering]Til § 1211)Efter stk. 2indsættes som nyt stykke:”Stk. 3.Virksomheder, der den 1. januar 2014 har et lager af afgiftsberigtiget mineralvand, kanpå grundlag af en specificeret lageropgørelse få godtgjort afgiften for uåbnede beholdere.”Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.[Godtgørelsesordning i forbindelse med ophævelse af lov om afgift af mineralvand m.v.]
12)Istk. 3,der bliver stk. 4, ændres ”stk. 1 og 2” til: ”stk. 1-3”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Side 3
13)Istk. 4,der bliver stk. 5, ændres ”stk. 1” til: ”stk. 1 og 3”.[Konsekvens af ændringsforslag nr.11]14)Stk. 6,der bliver stk. 7, affattes således:”Stk.7.For godtgørelse efter stk. 1-3 skal virksomhederne udarbejde en opgørelse af lagerbe-holdning henholdsvis pr. 1. juli 2013 og pr. 1. januar 2014 for de varer, som der ønskes godtgø-relse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om leverandørens navn, adresse og CVR-nummer.Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden frem-lægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Anmodning om godtgørelse med de anførte op-lysninger skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest den 10. juli 2013 for godtgørel-se efter stk. 1 og 2, og senest den 14. januar 2014 for godtgørelse efter stk. 3.”[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11 og fastsættelse af tidsfrist for ansøgning om godtgørelsei januar 2014]15)Istk. 7,der bliver stk. 8, ændres ”stk. 1” til: ”stk. 1 og 3”.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 11]
Side 4
Bemærkninger
Til nr. 1Ved en fejl var henvisning til det nummer, som bestemmelsen henviser til, blevet udeladt. Vedændringsforslaget indsættes nummeret.Til nr. 2Emballager omfattet af emballageafgiftslovens § 1, nr. 2, litra e (emballager til mineralvand,vand, limonader, iste og lignende drikkevarer), som indgår i pant- og retursystemet, vil efterophævelsen af den vægtbaserede afgift være omfattet af den volumenbaserede afgiftspligt ogafgiftssats. Dette vil imidlertid betyde en afgiftsstigning for emballager af sekundære plastma-terialer (undtagen eps og pvc).Det foreslås, at afgiftssatsen for emballager af sekundære plastmaterialer (undtagen eps og pvc)til mineralvand, vand, limonader, iste og lignende drikkevarer, som indgår i pant- og retursy-stemet, nedsættes med 50 pct. Det er et krav, at virksomheden kan dokumentere, at mindst 50pct. af flasken består af sekundære plastmaterialer.Til nr. 3 og 4Der er tale om konsekvensændringer af ændringsforslag nr. 2.Til nr. 5Af konkurrencemæssige hensyn har kursusvirksomheder samme fradrag for momsudgifter i re-lation til kursisters overnatninger, som almindelige virksomheder har for hotelovernatninger.Ændringsforslaget betyder, at der også fremover er ens fradragsretsmuligheder.Til nr. 6-8Lovforslagets bestemmelser om nedsættelse af øl- og sodavandsafgiften skal træde i kraft alle-rede den 1. juli 2013. Da der er tale om ændringer i afgiftslove, kan dette isoleret set godt ladesig gøre, selvom lovforslaget først planlægges vedtaget den 27. juni 2013.Som konsekvens af ophævelsen af sodavandsafgiften den 1. januar 2014 indeholder lovforsla-get også ændringer i konkursloven, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelseaf skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti m.v. og opkræv-ningsloven. Eftersom lovforslaget indeholder forslag til ændring af andet end skatte- eller af-giftslove, skal der gå mindst 3 søgnedage mellem vedtagelse af lovforslaget og lovens stadfæ-stelse. Den umiddelbare konsekvens heraf vil være, at afgiftsnedsættelserne for øl og sodavandikke kan træde i kraft som planlagt.For at sikre at afgiftsnedsættelserne kan træde i kraft den 1. juli 2013,foreslås det, at konse-kvensændringerne af konkursloven, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for overtrædelseaf skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende midler på udenlandske konti m.v. og opkræv-Side 5
ningsloven ikke foretages i dette lovforslag. Konsekvensændringerne af disse love vil rettidigtkunne foretages i efteråret 2013 med ikrafttræden den 1. januar 2014.Til nr. 9 og 10Ordlyden i bestemmelserne foreslås justeret for at undgå tvivl om bestemmelsernes indhold.Til nr. 11-15Med forslaget gives der mulighed for, at virksomheder, der den 1. januar 2014 har et lager afsodavand m.v., som der er betalt afgift af, kan få godtgjort denne afgift. Godtgørelsesordningensvarer til den, der er foreslået, når sodavands- og ølafgiften nedsættes den 1. juli 2013.Det foreslås i ændringsforslag nr. 14, at anmodning om godtgørelse pr. 1. januar 2014 skal væ-re SKAT i hænde senest den 14. januar 2014.
Side 6