Skatteudvalget 2012-13
L 217 Bilag 3
Offentligt
1257286_0001.png
1257286_0002.png
1257286_0003.png
1257286_0004.png
1257286_0005.png
1257286_0006.png
1257286_0007.png
1257286_0008.png
1257286_0009.png
1257286_0010.png
1257286_0011.png
1257286_0012.png
1257286_0013.png
1257286_0014.png
1257286_0015.png
1257286_0016.png
J.nr. 13-0149675Dato: 6. Juni 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov omophævelse af lov om afgift af mineralvand m.v. og omændring af øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love(L 217).
Holger K. Nielsen/Jeanette R. Hansen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende forslag til lov omophævelse af lov om afgift af mineralvand m.v. og om ændring af øl- og vinafgiftsloven ogforskellige andre love (L 217).

Organisation

Advokatrådet

Bemærkninger i høringssvar

GrænsehandelsinitiativerAdvokatrådet finder fristen forat søge om godtgørelse megetkort og mener, at man bør ladede almindelige frister forgodtgørelse på afgiftsområdetgælde, jf. skatteforvaltnings-lovens § 31, stk. 2.ReparationsgrænsenAdvokatrådet påpeger, atovergangsbestemmelsen for deforsikringsskadede biler erbredere formuleret endbeskrivelsen af bestemmelsen ibemærkningerne til de enkeltebestemmelser.

Kommentarer til

bemærkninger

Da virksomhederne skalforetage en lageropgørelse pr.1. juli 2013, ses der ingengrund til, at de ikke samtidigkan foretage en hurtiganmodning om godtgørelse.
Advokatrådet har ret i, at derer forskel mellem lovtekstenog bemærkningerne til over-gangsbestemmelsen for deforsikringsskadede biler. Detkan bekræftes, at det erlovteksten, der er korrekt.Den foreslåede lovændringgælderogså andre forsik-ringsdækkede skader endfærdselsskader.

Brancheorganisationen

CAD er overordnet set positivt

for værksteder (CAD)

indstillet overfor forslaget.GrænsehandelsinitiativerCAD er af den opfattelse, at enafskaffelse af afgiften påmagnet-varer, vil skabe øgetbeskæftigelse i det sønderjyske,fx i autobranchen. Selv om deter positivt, at afgiften påsodavand ophæves, ogølafgiften sænkes, vil effektenpå fx autobranchen værebeskeden. CAD ser derforgerne, at afgifterne afskaffeshelt for alle magnet-varer.
Forslaget til grænsehandels-initiativerne er en del afVækstplan DK og dermed endel af den overordnedeprioritering af initiativerinden for aftalens økonomiskerammer. Af forslagetsbemærkninger fremgår, atgrænsehandels-initiativernegiver øget beskæftigelse idetailhandlen. Endvidere erder efter Skatteministerietsopfattelse ikke belæg for atanse øl og sodavand for atudgøre såkaldte magnet-varer.
ReparationsgrænsenCAD beklager, at lempelsen ireglerne for registreringsafgiftaf færdselsskadede biler først
Med hensyn til reparations-grænsen bemærkes, at detteikke på længere sigt er en godSide 2
foreslås at have virkning fra2014 og ophører med udgangenaf 2015.
måde at øge beskæftigelsenpå set for samfundet somhelhed.Det skyldes, at der eret samfundsøkonomisk tabved at reparere biler, der kunbliver repareret fordi der erregistreringsafgift. Af dengrund er initiativetmidlertidigt og kortvarigt.En lempelse af reglerne forfærdselsskadede biler med-fører en beskeden stigning ibilernes gennemsnitlige alder.Det skyldes, at initiativettilskynder til reparation afbiler, der ellers ikke varblevet repareret. Dernæstlempes bilafgifterne generelt,hvilket medfører en lidt størrebilpark end ellers. Samlet setvil initiativet medføremarginalt øget udledning afCO2m.v.Forslaget til grænsehandels-initiativerne er en del afVækstplan DK og dermed endel af den overordnedeprioritering af initiativerinden for aftalens økonomiskerammer. For at opnå størstmulig effekt på grænsehand-len så hurtigt som muligt erdet foreslået, at afgiftenhalveres allerede fra 1. juli2013, i stedet for at vente medførst at gøre noget til 1. januar2014.Regeringen og aftaleparternehar prioriteret at forbedreerhvervslivets rammevilkårgenerelt gennem en rækkevækstforslag herunder ennedsættelse af selskabsskat-ten.
Endvidere er det efter forening-ens opfattelse skadeligt formiljøet, når biler ophugges istedet for at blive repareret.

Bryggeriforeningen

GrænsehandelsinitiativerBryggeriforeningen finderoverordnet set initiativetpositivt.
Foreningen anfører, at ophæ-velse af sodavandsafgiften udover grænsehandelseffekten villette de administrative byrderfor både erhvervslivet ogSKAT. Foreningen påpegerdog, at såvel lettelserne af deadministrative byrder oggrænsehandelseffekten vil værestørre, hvis afgiften ophæves ién omgang.
Side 3
Foreningen anfører, at afgifts-stigningen i 2012 og indekse-ringen af afgiften i 2013tilsammen øgede afgiften medknap 30 pct. Den foreslåedeafgiftsnedsættelse på 15 pct.betyder derfor, at afgiften på ølefter 1. juli 2013 stadig vil værehøjere end i 2011. Foreningenmener derfor, at grænsehandlenmed øl også efter forslaget vilhave et betydeligt omfang.Ønskes det at komme grænse-handlen til livs, er der derforbehov for yderligere afgifts-nedsættelser.Foreningen anfører desuden, atdet afgiftsmæssige ligevægts-punkt mellem alkoholsodavandbør sænkes, således at afgifts-belastningen er ens, nåralkoholindholdet er 4,6 pct. ogikke som nu 5,5 pct.Det er ikke hensigten medforslaget at ændre på afgifts-belastningen af alkoholsoda-vand– og derfor heller ikkeligevægtspunktet.Balancepunktet ved de 5,5pct. er bestemt som gennem-snittet af de mulige alkohol-procenter ved den lavetillægsafgift mellem 1,2 og 10pct. alkohol. En ændring afbalancepunktet for tillægs-afgiften fra 5,5 til f.eks. 4,6vil udelukkende afspejle dennuværende markedssituation,som hurtigt kan ændre sig.Efter forslaget kan”virksomheder” søgegodtgørelse, hvilket betyder,at alle virksomheder inkl.detailhandlere er omfattet.
Foreningen finder det positivt,at der er en godtgørelsesordningved afgiftsnedsættelsen 1. juli2013. Det foreslås præciseret, atdetailhandlere, restauratørerm.v. også er berettiget til godt-gørelse.Det anføres, at ud over godt-gørelse for uåbnede dåser, børgodtgørelsesordningen ogsåomfatte øl og sodavand i beerdrivers, fustager m.v.Foreningen mener desuden, atdet også er nødvendigt at haveen godtgørelsesordning ved
Godtgørelsesordningenomfatter øl og sodavand i alleformer for uåbnede beholdere.
Afgiftsgodtgørelse haradministrative omkostningerfor både virksomheder ogSide 4
sodavandsafgiftens ophævelseden 1. januar 2014, idet virk-somhederne pga. stort salgomkring jul og nytår har behovfor et betydeligt varelager.
SKAT. Da det vurderes, atvirksomhederne har tilstræk-kelig kendskab til omfanget afderes salg selv i højtidsperio-den, vurderes det, at detail-handlen langt hen ad vejen vilkunne tilpasse sig situationen.Der er derfor ikke foreslået engodtgørelsesordning vedsodavandsafgiftens ophævelseden 1. januar 2014.
EmballageafgiftenDer henvises til kommentarenBryggeriforeningen anfører, attil De Samvirkende Købmænd.ud fra en miljømæssig betragt-ning virker det underligt atafskaffe den vægtbaseredeemballageafgift, mens afgiftenpå den stykbaserede emballage-afgift, der pålægges emballager,der indsamles og genanvendes,bevares.§ 2, stk. 7, i emballageafgiftenbør ikke ophæves, men ord-lyden ændres, således at embal-lager af sekundært plastmateri-aler ikke omfattes af denstykbaserede emballageafgift.Bryggeriforeningen foreslår, atder - for den stykbaseredeemballageafgift - indføres enbagatelgrænse på 5.000 kr. forregistrering og betaling.Der henvises til kommentarentil DI.
Der er ikke planer om atudvide bagatelgrænsenudover den allerede gældendebestemmelse iemballageafgiftslovens § 7a,stk. 6.
Bryggeriforeningen finder, atder i forbindelse med bortfaldaf den vægtbaserede afgift ogsåer behov for en godtgørelses-ordning på dette område, oganbefaler derfor, at der indføresen godtgørelsesordning iforbindelse med bortfald afafgiften.Ofte er der forvirring ombegrebet ”afgiftspligtig vare”,dvs. om det er emballagen ellerproduktet i emballagen, der ertale om. Det vil være ønskeligt
Som følge af, at afskaffelsenaf den vægtbaseredeemballageafgift først træder ikraft den 1. januar 2015,vurderes det, at detailhandel-en m.v. langt hen ad vejen vilkunne tilpasse sig situationen.
Det er emballagen, der erafgiftspligtig, men det kanvære indholdet, som afgør,hvorvidt den enkelteSide 5
med en tydeliggørelse.Endelig opfordres Skattemini-steriet til at offentliggøre en nylovbekendtgørelse, ikke mindsti lyset af de omfattendeændringer.Danmarks AutomobilforhandlerForening (DAF) kommentereralene den del af lovforslaget,der går ud på at lempe reglernefor registreringsafgift affærdselsskadede biler, somforeningen er positiv overfor.DAF havde dog gerne set, atden højere reparationsgrænseblev permanent.Endvidere mener foreningen, atSkatteministeriet overvurdererstatens tab ved initiativet ved atbruge data fra 2010.Ingen bemærkninger.Dansk Erhverv er overordnetset positiv over for VækstplanDK.GrænsehandelsinitiativerDansk Erhverv finder detafgørende, at der iværksættestiltag for at nedbringe denunaturlige – afgiftsgenererede -del af grænsehandlen, og serforslaget som det første irækken af sådanne tiltag.Dansk Erhverv opfordrerforligspartierne til ogsåfremover at holde fokus påområde.Dansk Erhverv ser megetpositivt på ophævelsen afsodavandsafgiften, men havdeforetrukket én samlet afskaffel-se af afgiften, dels for at givestørst mulig ”chok-effekt”, ogdels for at mindske de admini-strative byrder ved afgifts-nedsættelsen.
emballage omfattes af detafgiftspligtige vareområde.Opfordringen om en nylovbekendtgørelse tages tilefterretning.Der henvises til kommentarentil CAD.

DAF

Beregningerne bygger pådata, der rækker frem tilslutningen af 2012.

Danmarks

Rederiforening

Dansk Erhverv

Der henvises til kommentarentil Bryggeriforeningen.
Side 6
Dansk Erhverv mener, at derbør være en godtgørelses-ordning, når afgiften bortfalderden 1. januar 2014, da jule-perioden gør det svært forbutikkerne at nedbringe dereslagre.Dansk Erhverv ser megetpositivt på nedsættelsen afølafgiften og bortfaldet afprisindekseringen af afgiften oganfører, at dette er positivt bådei forhold til afgiftsbelastningenog i forhold til virksomhedernesadministrative byrder.EmballageafgiftenDansk Erhverv foreslår enfremrykning af ophævelsen afden vægtbaserede emballage-afgift.Der er risiko for, atproducenter og importørervil være mindre omhyggeligeog/eller bevidst tilsidesættearbejdet med den vægtbaseredeemballageafgift, når afgiftenalligevel står foran udfasning,og domstolene som udgangs-punkt ikke sanktionererovertrædelser, hvis sagen førstdomsforhandles efter afgiftensophævelse, jf. straffelovens § 3.Dansk Erhverv anmoder om enredegørelse i høringsnotatet for,hvorfor der fortsat skal væreafgift på emballager omfattet afpantreglerne.Dansk Erhverv anmoder om, atdet præciseres, hvad der er den”afgiftspligtig vare”.HotelmomsDansk Erhverv er positiveoverfor forslaget om at øgemomsfradragsretten for hotel-ydelser. Man havde dog gerneset, at fradraget blev hævet til100 pct. Fuld fradragsret villesidestille ydelsen fradragsmæs-
Der henvises til kommentarentil Bryggeriforeningen.
Der henvises til kommentarentil De SamvirkendeKøbmænd.
Der henvises til kommentarentil De SamvirkendeKøbmænd.
Der henvises til kommentarentil Bryggeriforeningen.
Forslaget om hotelmoms er endel af Vækstplan DK og der-med en del af den overordne-de prioritering af initiativerSide 7
sigt med de fleste andre varerog ydelser, og samtidigmindske både hotellernes ogkøbervirksomhedernesadministrative besvær ved, atder skal opereres med flereforskellige fradragssatser - 25pct. på restaurationsydelsen, 75pct. på overnatningsydelser og100 pct. på alle andre erhvervs-mæssige køb.På sigt anbefaler DanskErhverv en harmonisering affradragsretten også forrestaurationsydelser.
indenfor aftalens økonomiskerammer.For at forbedreturisterhvervets konkurrence-muligheder blev momsfradra-get øget i 2011 fra 25 til 50pct. Forslaget om at øgefradragsprocenten fra 50 til 75pct. vurderes at styrke denneudvikling og give øget vækstog beskæftigelse i branchen.

Dansk Industri (DI)

ReparationsgrænsenDansk Erhverv er positiv overfor forslaget, der vil skabeaktivitet og beskæftigelse påautoværkstederne.GrænsehandelsinitiativerDI anfører, at der også bør være Der henvises til kommentarenen godtgørelsesordning vedtil Bryggeriforeningen.sodavandsafgiftens ophævelse1. januar 2014.DI anfører, at ophævelsen afsodavandsafgiften vil efterladekakaomælk som eneste afgifts-belagte læskedrik (chokolade-og sukkervare-afgift). DI sergerne, at der tages skridt til atfritage kakaomælk forchokolade- og sukkervareafgift.Sodavandsafgiften ophævesmed det formål at mindskegrænsehandel og illegalhandel med sodavand. Enafgiftsfritagelse af kakaomælkvil ikke give tilsvarendeeffekter. Endelig bemærkes,at kakaomælk som udgangs-punktallerede er fritaget forchokolade- og sukkerafgift.
HotelmomsDI anfører, at momsfradrags-retten for hotelovernatninger afkonkurrencehensyn bør øges til100 pct. og ikke kun 75 pct.På sigt bør også momsfradragetfor restaurationsudgifternormaliseres.
Der henvises til kommentarentil Dansk Erhverv.
Det øgede antal overnatnin-ger, som forslaget om øgetfradragsret for hotelovernat-ninger giver, medfører enrække afledte effekter, der vilgavne hele turisterhvervet iDanmark herunder restaurant-Side 8
erne.EmballageafgiftenEn teknisk konsekvens af, atden vægtbaserede emballage-afgift bortfalder, er,at embal-lager til mineralvand, vand,limonader, iste og lignendedrikkevarer fremstillet afsekundært plastmaterialer,omfattes af den højere volu-menbaserede afgift. DI foreslårderfor, at følgende sætningføjes til i § 1, nr. 2, litra e: ”dogikke hvis emballagen er lavet afsekundært plastmateriale”.
Bestemmelsen i emballage-afgiftsloven § 2, stk. 7, somforeslås ophævet, givermulighed for under nærmereomstændigheder at vælge, atflasker af sekundært plast-materialer, der også eromfattet af pantsystemet ogmed samme indhold somemballager omfattet af denvolumenbaserede afgiftssats,omfattes af den vægtbaseredeafgift. Det er ikke hensigten,at emballager omfattet afpantsystemet skal falde ud afafgiftsloven, men det er hellerikke hensigten, at disseflasker skal have en afgifts-stigning. Der vil derfor blivestillet et ændringsforslag,således at afgiftssatsen for denævnte flasker forslås nedsatmed 50 pct. i forhold tilsatsen for den volumenbase-rede afgift. Dette vil betyde,at den reelle afgift for plastic-flasker af sekundæreplast-materialer fastholdes på detnuværende niveau.Forslaget om øget fradragsretfor hotelovernatninger er endel af Vækstplan DK og der-med en del af den overordne-de prioritering af initiativerinden for aftalens økonomiskerammer. Den foreslåedeforhøjelse af momsfradrags-retten gælder alene forhotelovernatninger – dvs. ikkefor fx restaurationsydelsereller indlejede køretøjer.

Danske Biludlejere

HotelmomsDanske Biludlejere anfører, atforhøjelsen afmomsfradragsretten forhotelovernatninger også børgælde ved indlejede køretøjer.
ReparationsgrænsenDanske Biludlejere finder detbelejligt, at der i 2014 og 2015gennemføres en forhøjelse afreparationsgrænsen.

Danske Busvognmænd

Ingen bemærkninger.Side 9

Datatilsynet

De Samvirkende

Købmænd (DSK)

Ingen bemærkninger.GrænsehandelsinitiativerDSK finder det meget positivt,at et flertal i Folketinget nu meddelaftalen om indsats modgrænsehandlen anderkendergrænsehandel som et problem.DSK finder, at initiativerne gåri den rigtige retning.Der henvises til kommentarenDSK anbefaler, at sodavands-til Bryggeriforeningen.afgiften ophæves i et hug, idetfør og nu- priserne vil gøre dettydeligere for forbrugerne, atdet for husstande langt væk fragrænsen ikke vil kunne betalesig at grænsehandle sodavand.DSK foreslår, at der også blivermulighed for afgiftsgodtgørelseden 1. januar 2014, idet butik-kerne, på grund af jul og nytårog det relativt store salg pådette tidspunkt, vil have sværtved at nedbringe varelageretforud for årsskiftet. Endviderevil en godtgørelsesordningsikre, at afgiftsændringen kanslå umiddelbart igennem ilavere priser uden tab forbutikkerne.DSK tager til efterretning, atder indføres en bagatelgrænse,der medfører, at godtgørelsekun udbetales, såfremt beløbetoverstiger 500 kr. DSKopfordrer til, at der informeresom ordningen.EmballageafgiftDSK foreslår, at ophævelsen afden vægtbaserede emballage-afgift rykkes tilbage i tid. Derer risiko for, at virksomhedernevil være mindre omhyggeligeog/eller bevidst tilsidesættearbejdet med den vægtbaseredeemballageafgift, når afgiftenalligevel står foran udfasning,og domstolene som udgangs-punkt ikke sanktionerer over-Der henvises til kommentarentil Bryggeriforeningen.
SKAT vil tage initiativ tilinformation om ordningen.
Ophævelsen af den vægtbase-rede emballageafgift pr. 1.januar 2015 er udtryk for enprioritering af, hvilke tiltagder er finansiering til atgennemføre her og nu, jf.tilsvarende kommentar tilBryggeriforeningen i relationtil sodavandsafgiftensophævelse. Skatteministerietformoder, at DSK er enige i,Side 10
trædelser, hvis sagen førstdomsforhandles efter afgiftensophævelse jf. straffelovens § 3.
at virksomhederne uanset, atophævelsen først sker på etsenere tidspunkt, bør væreomhyggelige i deres regn-skabsaflæggelse, og indstilletpå at angive og afregne det tilenhver tid skyldige afgifts-tilsvar.Emballageafgiften indeholderudover dens miljøformål ogsået finansieringselement. For-slaget er en del af VækstplanDK og dermed en del af denoverordnede prioritering afinitiativer indenfor aftalensøkonomiske rammer.Afskaf-felse af emballageafgiften påde emballager, som er omfat-tet af pantordningen,indehol-der ikke samme omfang afadministrative byrder, somden vægtbaserede emballage-afgift, hvorfor det netop blevden vægtbaserede emballage-afgift, som forslås ophævet.En afskaffelse af den vægt-baserede emballageafgiftindebærer, at erhvervenelettes for betydelige admini-strative byrder. Kun en lilledel af emballageforbruget erdækket af den vægtbaseredeemballageafgift. Samtidig erforureningskilder i forbindel-se med produktion og forbrugaf emballager i stort omfangreguleret ved andre afgifter,f.eks. energi-, CO2-, svovl-,NOx-, spildevand- og affalds-afgift. En afskaffelse af denvægtbaserede emballageafgiftvurderes derfor at have megetbegrænsede miljømæssigekonsekvenser.Bemærkningerne er skrevetind i lovforslagets punkt 7.
DSK anmoder om en redegø-relse i høringsnotatet for,hvorfor der fortsat skal væreafgift på emballager omfattet afpantreglerne.

Det Økologiske Råd

EmballageafgiftenDet Økologiske Råd anfører, atdet er stærkt beklageligt atophæve den vægtbaseredeemballageafgift, da der i daganvendes alt for meget embal-lage, og der er ikke tilstrække-lig fokus på at vælge de mestbæredygtige emballageløsnin-ger. Hvis emballageafgiftenophæves, bør der sættes etandet virkemiddel i stedet.

Erhvervsstyrelsens

Team Effektiv

Regulering (TER)

FDM

Har afgivet bemærkninger.FDM kan både se fordele ogulemper ved lempelsen ireglerne for registreringsafgift
Side 11
af forsikringsskadede biler.Nogen bilister vil gerne beholdeden reparerede bil, mens andrekan se en fordel i at få udbetalterstatning, og derefter købe enanden nyere brugt eller ny bil.Foreningen så derfor gerne, atdet bliver frivilligt for bilistenom bilen skal repareres ellerskrottes.Det antages, at ønsket ikkegår ud på, at bilisten skal tagestilling til, om bilen skalskrottes, men at der menes,om bilisten vil have kontant-erstattet bilen frem for at fåden repareret. Dette ville igivet fald være en udvidelseaf initiativet, som ville gøredet dyrere for forsikrings-selskaberne end ellers ogdermed i sidste ende dyrerefor foreningens medlemmer.Det er rigtigt, at for demindste ofte også billigstebiler har registreringsafgiftenen lav andel af bilens værdi.Dette forhold er der imidlertidtaget højde for med delsbagatelgrænsen på 25.000 kr.,og dels muligheden for atholde 5.120 kr. uden forskadesopgørelsen, når derskal retableres airbags.I Skatteministeriets grænse-handelsrapporter følgesudviklingen i grænsehandlenog dens effekter løbende.Skatteministeriet har dog ikkegrundlag for at vurdere netto-effekten på beskæftigelsensom følge af afgiftslettelserne.Den forventede langsigtedebeskæftigelseseffekt –arbejdsudbudseffekten - erindregnet i adfærdseffekternei provenuberegningerne ilovforslaget og udgør istørrelsesordnen 150 person-er.Argumenterne om, at nedsæt-Side 12
Endvidere finder foreningen, atandelen af registreringsafgift ide mindste biler er så lav, at derburde korrigeres for dette.

Fleggaard

GrænsehandelsinitiativerFleggaard anfører bl.a., ateksperter i Danske Bank ogArbejderbevægelsensErhvervsråd har udtalt, at delavere afgifter vil givebegrænset øget beskæftigelse.Fleggaard mener blandt andet,at der bør foretages enevaluering afafgiftsnedsættelsernesnettoeffekt på arbejdspladser.
Fleggaard mener, at antagelsen
i forslaget om, at afgiftsnedsæt-telserne vil slå fuldt igennem iprisnedsættelser er ukorrekt,idet afgiftsnedsættelsen i stedetvil bidrage til øgede avancerhos den danske detailbranche.Der bør foretages en evalueringaf, om afgiftsnedsættelserne vilblive fuldt overvæltet i prisernei Danmark.Fleggaard mener, at ophævel-sen af sodavandsafgiften ognedsættelsen af ølafgiftenindeholder væsentlige ændring-er i rammebetingelserne forbl.a. Fleggaard, og tidshori-sonten for ikrafttræden giverikke rimelig tilpasningstid.
telsen af afgifterne vil øgeavancerne i danske butikker istedet for at give prisnedsæt-telser, og argumentet omvæsentlige ændringer irammebetingelserne forgrænsehandelsbutikkernehænger dårligt sammen. Hvisafgiftsnedsættelsen ikkeovervæltes i priserne i Dan-mark, vil konkurrencen tilgrænsehandelsbutikkerne ogdermed også deres ramme-betingelser væreuændrede.Regeringen ogaftaleparterne skønner, atafgiftsnedsættel-serne vilblive overvæltet i priserne ide danske butikker.Regeringen og aftaleparterneønsker størst mulig begræns-ning i grænsehandlen og denillegale handel, og derforforeslås afgiftsnedsættelserneat få virkning allerede fra 1.juli 2013 og dermed i højsæ-sonen for grænsehandlen.Herudover er der i lovforsla-get taget hensyn til danskevirksomheders rammebetin-gelser ved, at der foreslås engodtgørelsesordning iforbindelse med den kortefrist for ikrafttrædelse afafgiftsnedsættelserne.
Fleggaard mener, at grænse-handlen har positive effekter påSønderjysk vækst og økonomi,da den tiltrækker turisme.Fleggaard anfører, at en Gallup-undersøgelse viser, at 50 pct. afSønderjyllands turister besøgergrænselandet under deresophold, og 37 pct. angivergrænsehandlen som afgørendefaktor i forhold til at vælgeSønderjylland som feriested.Fleggaard anfører, at alternativtvil mange turister forventes atflytte deres ferier ud af landettil fx Nordtyskland.
Sønderjylland har en rækketuristattraktioner, som i sigselv giver turisme.Mulighed-en for grænsehandel kanmuligvis også tiltrække et vistomfang af turisme til Sønder-jylland. De foreslåede afgifts-ændringerskønnes dog ikke atrykke mærkbart påfordele/ulemper ved at holdeferie i Sønderjylland.
Side 13

FSR – danske

revisorer

HORESTA (HO)

Ingen bemærkninger.GrænsehandelsinitiativerHO bemærker, at forslaget omnedsættelse af afgifterne på ølog sodavand vil have en positiveffekt på hotel- ogrestaurationsbranchen, somhenter en væsentlig del af deresindtjening på salg af øl, vand ogvin m.v.HotelmomsHO bemærker, at langt deflestelande, og i alt fald allevorenærmeste konkurrenter iNordeuropa, giver fuldt fradragfor momsved køb af hotel- ogrestaurationsydelser. Herudoverhar flere lande nedsattemomssatser på ydelserne.Forøgelsen af momsfradragetfor hotelovernatninger er etskridt i den rigtige retning, ogHO har forståelse for, at derikke på en gang kan skabesligestilling med vores nabo-lande på området.HO ønsker på sigt, at ligestil-lingen med nabolandene opnås.
Fradraget blev i 2011 øget fra25 pct. til 50 pct. og foreslåsnu øget yderligere til 75 pct.Forslaget er en del afVækstplan DK og skal derforses i sammenhængmed deøvrige elementer i aftalen.

Håndværksrådet

ReparationsgrænsenHåndværksrådet kommentereralene på lempelsen i reglerneom forsikringsskadede biler,som foreningen er positivoverfor.Håndværksrådet havde doggerne set, at lempelsen havdefået virkning fra 2013 og havdeværet gældende længere end tiludgangen af 2015.Håndværksrådet mener ligesomDanmarks AutomobilforhandlerForening, at Skatteministerietovervurderer statens tab vedden foreslåede lempelse afreglerne for forsikringsskadedebiler.Med hensyn til varigheden afinitiativet henvises tilkommentaren til CAD.
Med hensyn til statens tabhenvises til kommentaren tilhøringssvaret fra DanmarksAutomobilforhandlerForening (DAF).
Side 14
Endvidere mener Håndværks-rådet, at opgørelsen af forsik-ringsskader burde ske medprisen for brugte reservedele.
Når reparationsgrænsen forforsikringsskadede biler erfastsat ud fra reparation mednye dele, hænger det sammenmed, at reglerne skal være såentydige og administrerbaresom mulig. Selve reparatio-nen kan godt foretages medanvendelse af brugte dele.

KL

Konkurrence- og

Forbrugerstyrelsen

Ingen bemærkninger.GrænsehandelsinitiativerStyrelsen anfører, at en afgifts-nedsættelse, der alene gælderøl, må antages at påvirkekonkurrencen mellem øl på denene side og andre alkoholiskedrikke (fx alkoholsodavand ogvin) på den anden side, idet ølvil få en konkurrencemæssigfordel på forbrugerprisen.Grænsehandelsinitiativer ogemballageafgiftenLO støtter afgiftslettelserne påøl og sodavand og afskaffelseaf den vægtbaserede emballage-afgift. Afgiftsnedsættelserne vilbetyde flere arbejdspladser idansk detailhandel.HotelmomsLO er positive overfor forslagetom at øge momsfradraget forhotelovernatninger fra 50 til 75pct., men så gerne fradragetøget til 100 pct.ReparationsgrænsenLO støtter forslaget om at hævereparationsgrænsen for total-skadede biler, idet dette vilmedføre højere beskæftigelse iautobranchen. LO så dog gernedette løft i reparationsgrænsenpermanent.Motorhistorisk Samråd ertilfreds med at veterankøretøjerikke er omfattet af bestemmel-serne om betaling af registre-ringsafgift i forbindelse medstørre forsikringsskader.
Nedsættelsen af ølafgiftenforventes ikke i nævneværdigrad at påvirke salget afalkoholsodavand og vin ogkun i begrænset omfangsalget af spiritus. Afgifts-nedsættelsen forventes atmedføre et øget forbrug af ølsvarende til en stigning iforbruget på godt 1 pct.

Landorganisationen i

Danmark (LO)

Der henvises til kommentarentil DI.

Motorhistorisk

Samråd

Side 15
Foreningen efterlyser en lov-hjemmel til denne undtagelse.
Det bemærkes, at hjemlen tilat undtage veterankøretøjerfra bestemmelserne ombetaling af registreringsafgifti forbindelse med størreforsikringsskader findes i § 7,stk. 1, der bl.a. henviser tildefinitionen af veterankøre-tøjer i § 10, stk. 4.

SFR Skattefaglig

Forenings

Skatteudvalg

SKAT

Ingen bemærkninger.
Ingen bemærkninger.
Side 16