Skatteudvalget 2012-13
L 217 Bilag 10
Offentligt
1262988_0001.png
Til lovforslag nr.
L 217
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 19. juni 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ophævelse af lov om afgift af mineralvand m.v. og om
ændring af øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love
(Nedsættelse og senere ophævelse af sodavandsafgiften, nedsættelse af ølafgiften, afskaffelse af den vægtbaserede
emballageafgift, øget momsfradrag på hotelovernatninger, og midlertidig forhøjelse af reparationsgrænsen for totalskadede
køretøjer m.v.)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 16 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. maj 2013 og var til 1.
behandling den 11. juni 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 8. maj 2013
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 202. Den
6. og 10. juni 2013 sendte skatteministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Dansk Erhverv, De Samvirken-
de Købmænd og Bryggeriforeningen. Skatteministeren har
over for udvalget kommenteret henvendelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
det har været en mærkesag for Dansk Folkeparti i flere år at
få mindsket grænsehandelen. Derfor er Dansk Folkeparti
rigtig glad for at være med i den del af vækstpakken, som
sænker afgiften på øl og helt afskaffer afgiften på mineral-
vand. Dansk Folkeparti kan derfor støtte lovforslaget.
Afskaffelsen af afgiften på sodavand er rigtig positiv, da
afgiften heller ikke findes i Tyskland eller Sverige. Der ska-
bes derved en bedre konkurrenceevne for de danske detail-
butikker og bryggerier, da afgiftsniveauet kommer på et me-
re ens niveau med vores nabolande. Dansk Folkeparti er og-
så yderst positiv over for, at ølafgiften sænkes, hvilket resul-
terer i mindre grænsehandel, men også mindre illegal handel
som en konsekvens af de lavere afgifter.
Øl og sodavand er såkaldte magnetvarer, som får folk til
at køre til grænsen for at handle, og når de er dernede, så
tager de ofte andre varer med hjem. Derfor er det specielt
godt, at det lige præcis er for disse to varegrupper, at afgif-
terne nu fjernes eller sænkes.
Lavere afgifter giver mindre grænsehandel og mere om-
sætning i de danske butikker, og en effekt af det er flere
danske arbejdspladser.
Dansk Folkeparti så gerne, at afgiften på øl kom endnu
længere ned, da sænkelsen ikke opvejer den stigning, som
regeringen lavede med sin første finanslov, og stigningen
med skattereformen, som regeringen indgik sammen med
Venstre og Det Konservative Folkeparti.
Dansk Folkeparti mener, at Danmark bør udfordre EU,
med hensyn til hvor meget afgiftsspændet må være imellem
vin og øl. Flere sydeuropæiske lande har et stort spænd i for-
hold til vin, hvorfor Danmark også bør have det i forhold til
øl.
DokumentId
Journalnummer
L 217 - 2012-13 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. juni 2013
1262988_0002.png
2
Et andet element i lovforslaget er et øget momsfradrag på
hotelovernatninger, som stiger fra 50 til 75 pct. Det er en
ændring, som Dansk Folkeparti støtter, da det vil forbedre
danske hotellers og konferencecentres mulighed for at til-
trække danske og udenlandske kunder. Dansk Folkeparti
havde gerne set, at man havde hævet det til 100 pct., da man
derved også mindsker en administrativ byrde.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
Til § 3
1)
I
nr. 1
ændres »a) Spiritus henhørende under position
2208 i EU´s kombinerede nomenklatur, jf. dog nr.« til: »a)
Spiritus henhørende under position 2208 i EU´s kombinere-
de nomenklatur, jf. dog nr. 2.«
[Indsættelse af det nummer, som der henvises til i bestem-
melsen]
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
§ 2, stk. 7
og
8,
affattes således:
»Stk. 7.
Såfremt emballagen er lavet af sekundært plast-
materiale (undtagen eps og pvc) og beholderen er eller er
beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra
e, og indgår i pant- og retursystemet, nedsættes afgiftssatsen
efter stk. 6 med 50 pct.
Stk. 8.
Såfremt der ikke foreligger dokumentation for, at
indholdet af sekundært materiale udgør mindst 50 pct. af
emballagen nævnt i stk. 7, skal der betales afgift efter stk.
6.««
[Sikring af, at afskaffelsen af den vægtbaserede emballage-
afgift ikke øger afgiften på visse emballager]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 2, stk. 9-12,
ophæves.«
[Konsekvensændring som følge af ophævelsen af den vægt-
baserede emballageafgift]
4)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 18, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 3, stk. 1, 4 eller 7« til: »§
3, stk. 1 eller 5«, og i
nr. 5
ændres »§ 3, stk. 6« til: »§ 3, stk.
4«.
03.
I
Bilag 2. Oversigt over det afgiftspligtige vareområde i
den volumenbaserede emballageafgift, § 1, nr. 1, litra b
og
c
udgår: »- Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholind-
hold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3,
dvs. den vægtbaserede emballageafgift.«, og i
nr. 2, litra b,
ændres »og mælk, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtba-
serede emballageafgift« til: »og mælk.««
[Konsekvensændringer af ophævelsen af den vægtbaserede
emballageafgift]
Til § 4
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 42, stk. 3,
ændres »50 pct.« til: »75 pct.««
[Konsekvensændring som følge af forøgelsen af fradrag for
moms på hotelovernatning i § 42, stk. 2]
Til § 6
6)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]
Til § 7
7)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]
Til § 8
8)
Paragraffen udgår.
[Konsekvens af hurtig ikrafttræden af loven]
Til § 11
9)
I
stk. 2
udgår », § 6, § 7, § 8«.
[Konsekvensændring som følge af, at §§ 6-8 foreslås taget
ud af lovforslaget]
10)
I
stk. 4
og
7
ændres »udleveres fra registrerede virk-
somheder, angives til fortoldning eller modtages fra udlan-
det« til: »udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder,
angives til fortoldning eller importeres«.
[Sproglig justering]
11)
I
stk. 5
ændres »registrerede oplagshavere m.v.« til:
»registrerede virksomheder«.
[Sproglig justering]
Til § 12
12)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Virksomheder, der den 1. januar 2014 har et lager
af afgiftsberigtiget mineralvand, kan på grundlag af en spe-
cificeret lageropgørelse få godtgjort afgiften for uåbnede be-
holdere.«
Stk. 3-9 bliver herefter stk. 4-10.
L 217 - 2012-13 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. juni 2013
1262988_0003.png
3
[Godtgørelsesordning i forbindelse med ophævelse af lov
om afgift af mineralvand m.v.]
13)
I
stk. 3,
der bliver stk. 4, ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]
14)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]
15)
Stk. 6,
der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
For godtgørelse efter stk. 1-3 skal virksomheder-
ne udarbejde en opgørelse af lagerbeholdning henholdsvis
pr. 1. juli 2013 og pr. 1. januar 2014 for de varer, som der
ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysnin-
ger om leverandørens navn, adresse og cvr-nummer. Told-
og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at
virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er
betalt. Anmodning om godtgørelse med de anførte oplysnin-
ger skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest
den 10. juli 2013 for godtgørelse efter stk. 1 og 2 og senest
den 14. januar 2014 for godtgørelse efter stk. 3.«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12 og fastsættelse af
tidsfrist for ansøgning om godtgørelse i januar 2014]
16)
I
stk. 7,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
3«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 12]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved en fejl var henvisning til det nummer, som bestem-
melsen henviser til, blevet udeladt. Ved ændringsforslaget
indsættes nummeret.
Til nr. 2
Emballager omfattet af emballageafgiftslovens § 1, nr. 2,
litra e (emballager til mineralvand, vand, limonader, iste og
lignende drikkevarer), som indgår i pant- og retursystemet,
vil efter ophævelsen af den vægtbaserede afgift være omfat-
tet af den volumenbaserede afgiftspligt og afgiftssats. Dette
vil imidlertid betyde en afgiftsstigning for emballager af se-
kundære plastmaterialer (undtagen eps og pvc).
Det foreslås, at afgiftssatsen for emballager af sekundære
plastmaterialer (undtagen eps og pvc) til mineralvand, vand,
limonader, iste og lignende drikkevarer, som indgår i pant-
og retursystemet, nedsættes med 50 pct. Det er et krav, at
virksomheden kan dokumentere, at mindst 50 pct. af flasken
består af sekundære plastmaterialer.
Til nr. 3 og 4
Ændringsforslag nr. 3 er en konsekvensændring af æn-
dringsforslag nr. 2.
Ændringsforslag nr. 4 er en konsekvensændring af lov-
forslagets § 3, nr. 5.
Til nr. 5
Af konkurrencemæssige hensyn har kursusvirksomheder
samme fradrag for momsudgifter i relation til kursisters
overnatninger, som almindelige virksomheder har for ho-
telovernatninger. Ændringsforslaget betyder, at der også
fremover er ens fradragsretsmuligheder.
Til nr. 6-9
Lovforslagets bestemmelser om nedsættelse af øl- og so-
davandsafgiften skal træde i kraft allerede den 1. juli 2013.
Da der er tale om ændringer i afgiftslove, kan dette isoleret
set godt lade sig gøre, selv om lovforslaget først planlægges
vedtaget den 27. juni 2013.
Som konsekvens af ophævelsen af sodavandsafgiften den
1. januar 2014 indeholder lovforslaget også ændringer i kon-
kursloven, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende
midler på udenlandske konti m.v. og opkrævningsloven. Ef-
tersom lovforslaget indeholder forslag til ændring af andet
end skatte- eller afgiftslove, skal der gå mindst 3 søgnedage
mellem vedtagelse af lovforslaget og lovens stadfæstelse.
Den umiddelbare konsekvens heraf vil være, at afgiftsned-
sættelserne for øl og sodavand ikke kan træde i kraft som
planlagt.
For at sikre, at afgiftsnedsættelserne kan træde i kraft den
1. juli 2013, foreslås det, at konsekvensændringerne af kon-
kursloven, lov om midlertidig nedsættelse af straffen for
overtrædelse af skatte- og afgiftslovgivningen vedrørende
midler på udenlandske konti m.v. og opkrævningsloven ikke
foretages i dette lovforslag. Konsekvensændringerne af dis-
se love vil rettidigt kunne foretages i efteråret 2013 med
ikrafttræden den 1. januar 2014.
Til nr. 10 og 11
Ordlyden i bestemmelserne foreslås justeret for at undgå
tvivl om bestemmelsernes indhold.
Til nr. 12-16
Med forslaget gives der mulighed for, at virksomheder,
der den 1. januar 2014 har et lager af sodavand m.v., som
der er betalt afgift af, kan få godtgjort denne afgift. Godtgø-
relsesordningen svarer til den, der er foreslået, når soda-
vands- og ølafgiften nedsættes den 1. juli 2013.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 15, at anmodning om
godtgørelse pr. 1. januar 2014 skal være SKAT i hænde se-
nest den 14. januar 2014.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
L 217 - 2012-13 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. juni 2013
1262988_0004.png
4
Mette Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)
Gitte Lillelund Bech (V)
fmd.
Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
45
22
17
15
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 217 - 2012-13 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 19. juni 2013
1262988_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 217
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 7/6-13 fra Dansk Erhverv m.fl.
Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
Ændringsforslag, fra skatteministeren
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/6-13 fra Dansk Er-
hverv m.fl.
Yderligere ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 217
Spm.nr.
1
Titel
Spm., om det ikke er fast praksis, at man laver en godtgørelsesord-
ning, når afgifter sænkes eller ophæves, og om ministeren er indstillet
på at stille ændringsforslag, der også indfører en godtgørelsesordning,
som kompenserer de virksomheder, der ved årsskiftet har varelagre
med afgiftsbelagt mineralvand m.v., til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om en godtgørelsesordning vil have den effekt, at lavere/ingen
afgifter hurtigere slår igennem i form af lavere priser, til skattemini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget grænsehandelen med kakaomælk udgør, til skat-
teministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad ministerens holdning er til at fritage kakaomælk fra
chokolade- og sukkervareafgiften, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor stor spændet er imellem vinafgiften og ølafgiften i
Danmark, hvis lovforslaget vedtages, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om at redegøre for de sundhedsmæssige aspekter af lovforslaget,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6