Miljøudvalget 2012-13
L 214 Bilag 1
Offentligt
1241658_0001.png
1241658_0002.png
1241658_0003.png
Tværgående planlægningJ.nr. NST-101-00968Ref. kisdaDen 22. april 2013
Høringsnotatvedrørende

Forslag til lov om ændring af lov om kolonihaver

(Udlejning af arealer til kolonihaveformål under markedsprisen og efter

venteliste og ændring af ikke-varige kolonihaveområder til varige m.v.)

Udkast til lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 18. marts 2013. Høringsfristenudløb den 3. april 2013.Lovforslaget blev sendt i høring hos en bred kreds af myndigheder og organisationerm.v., jf. bemærkningerne til lovforslaget.Naturstyrelsen har modtaget i alt 17 høringssvar, hvoraf 10 høringsparter oplyser,enten at man ikke har bemærkninger til lovforslaget, eller at man ønsker lovforslagetvelkomment. De modtagne høringssvar er sendt til Folketingets Miljøudvalg sammenmed dette notat.Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget korrektioner ilovforslaget efter drøftelser med Justitsministeriet. Bl.a. er der indført en rækkeundtagelse til kravet om udlejning efter venteliste, som det oprindeligt var hensigtenat fastsætte ved bekendtgørelse.Følgende høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til lovforslaget:Frederikshavn Kommune, Svendborg Kommune, Dansk Ejendomsmæglerforening,DSB og DSB Ejendomsudvikling A/S, Friluftsrådet, Haveforeningen Fremtiden ogKolonihaveforbundetSvarene har især berørt følgende punkter:1. Muligheden for udleje til en pris der er lavere end markedsprisen2. Kravet om anvendelse af ventelister3. Indmeldelse af ikke-varige haver som varigeI det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovennævnte punkter.Kommentarer hertil er anført i kursiv.Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes derdetaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises til de fremsendte høringssvar.
Generelle bemærkninger1. Muligheden for udleje til en pris der er lavere end markedsprisenForslaget om mulighed for at udleje arealer til kolonihaveformål til en pris der erlavere end markedsprisen bliver generelt positivt modtaget.DSB og DSB Ejendomsudvikling A/S anfører dog, at denne mulighed vil kunnemedføre, at markedsprisen generelt bliver nedjusteret, således at det på sigt kan blivevanskeligt for DSB og DSB Ejendomsudvikling A/S at tage det fornødne hensyn tilsine kommercielle interesser.Formålet med lovforslaget er bl.a. at bidrage til at fastholde kolonihaverne som etøkonomisk realistisk fritidstilbud til alle dele af befolkningen. Det er derforhensigtsmæssigt, at statslige og kommunale ejere har mulighed for at udleje til enpris, der er lavere end markedsprisen. Denne mulighed får næppe mærkbarbetydning for markedsprisniveauet, når det sammenholdes med, at kommunernehar mulighed for at udlægge nye kolonihaveområder, og dermed øge udbuddet,hvilket også kan have betydning for markedsprisniveauet. Det må samtidig tages ibetragtning, at der før 2009 tilsyneladende længe har været en udbredt praksis påområdet blandt visse både statslige og kommunale ejere for at udleje til en pris, somvar lavere end markedsprisen.Der er derfor ikke foretaget ændringer i forslaget på baggrund af bemærkningernefra DSB og DSB Ejendomsudvikling A/S.2. Kravet om anvendelse af ventelisterForslaget om krav om anvendelse af ventelister ved udleje af statsligt og kommunaltejede havelodder bliver positivt modtaget.Kolonihaveforbundet og Haveforeningen Fremtiden ønsker dog, at der skal væremulighed for, at en lejer kan overdrage lejeretten til en person fra den allernærmestefamilie, dvs. udenom ventelisten.Frederikshavn Kommune ønsker, at der bliver mulighed for at begrænse adgangen tilventelisterne i forhold til den geografiske placering af ansøgernes bopæl.Endelig ønsker Svendborg Kommune bl.a., at ventelisterne skal administreres af dehaveforeninger, der lejer arealerne, frem for af ejerne af arealerne, og at det skal væremuligt for ejerne at kontrollere anvendelsen af en venteliste bl.a. ved hjælp af særligekrav til de oplysninger, listen skal indeholde.
2
Der er i selve lovforslaget indført en række undtagelser til kravet om anvendelse afen venteliste. Bl.a. gives der mulighed for, at ejeren af arealet kan bestemme, at enventeliste ikke skal anvendes ved udlejning til visse familiemedlemmer, herunderslægtninge i ret op- og nedstigende linje, ægtefællen m.v., til den person, som senesthar lejet haveloddet. Ejeren kan desuden bestemme at alene personer med bopæl iden kommune, eller indenfor en gruppe af kommuner, hvori et kolonihaveområdeer beliggende, kan optages på venteliste til dette. Der gives ikke mulighed for atbegrænse adgangen til en venteliste til personer med bopæl et bestemt sted indenfor en kommune, da det vil begrænse fleksibiliteten på området unødigt.I forhold til Svendborg Kommunes ønsker lægger forslaget netop op til, at dearealejere, der udlejer via en haveforening, i areallejekontrakten pålæggerhaveforeningen at føre, tilgængeliggøre og udleje efter en venteliste. Arealejeren vili den forbindelse kunne fastsætte nærmere krav til bl.a. hvilke oplysningerventelisten skal indeholde og krav som ejeren i øvrigt mener er nødvendige for atkunne føre kontrol med overholdelsen af areallejeaftalen.3. Indmeldelse af ikke-varige haver som varigeForslaget om mulighed indmeldelse af ikke-varige haver som varige bemærkes sompositivt af Kolonihaveforbundet og Friluftsrådet og kommenteres ellers ikke.Øvrige bemærkningerKolonihaveforbundet finder det skuffende, at forslaget ikke forholder sig til deproblemer, som kommunernes krav om kloakering vil rejse for mange kolonister.Haveforeningen Fremtiden henviser også til problematikken.Som beskrevet i lovforslagets bemærkninger følger dette op på indstillingen fra enarbejdsgruppe vedr. udlejningspriser for arealer til kolonihaveformål. Spørgsmåletom kloakering af kolonihaver blev ikke behandlet i den forbindelse, og berøresderfor ikke i lovforslaget. Naturstyrelsen er dog opmærksom på spørgsmålet.Svendborg Kommune ønsker, at kun foreninger registreret i CVR skal kunne opnåbrugsret til arealer til kolonihaveformål.Hverken kolonihaveloven eller nærværende lovforslag regulerer hvilke foreninger,der kan opnå brugsret til arealer til kolonihaveformål. Arealejeren, f.eks. enkommune, vil i forbindelse med udlejning af arealet kunne stille krav til lejeren.Dansk Ejendomsmæglerforening har ingen bemærkninger til indholdet aflovforslaget men anfører, at høringsfristen er uacceptabel.
3