Skatteudvalget 2012-13
L 212 Bilag 25
Offentligt
1250838_0001.png
1250838_0002.png
J.nr. 13-0002899Dato: 21. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 212 - Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven

og forskellige andre love (Ny klagestruktur på skatteområdet

og ændringer som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddri-

velsessystem m.v.)

Hermed sendes kommentaren til henvendelsen fra Foreningen afDanske Skatteankenævn (bilag 6).
Holger K. Nielsen
/Per Hvas

Foreningen af Danske Skatteankenævn (herefter benævnt FDS)

opfatter kritikken frarådgiverorganisationerne af det lovforslag, der blev sendt i høring, som værende præget aforganisationernes naturlige varetagelse af medlemmernes økonomiske interesser, og i min-dre grad at tilgodese borgernes interesse i en fortsat billig og let tilgængelig klagemulighed,der fremover også sikrer en kvalificeret og hurtigere prøvelse af SKATs afgørelser.Det forslag, som blev sendt i høring, var efter FDS’ opfattelse en gevinst for borgernes rets-sikkerhed. Forslaget indebar bl.a. behandling af alle klagesager i et enhedssekretariat. Detville sige af præcis de samme medarbejdere, både for sager til skatteankenævn og sager tilLandsskatteretten. I begge instanser skulle medvirke politisk indstillede lægfolk. FDS fin-der det helt uforståeligt, at det skulle kunne bevirke en forværring af retssikkerheden,tværtimod. FDS formoder, at behandlingen herved ville blive bedre. Derudover sikrede for-slaget, at alle principielle og større sager skulle behandles af LSR, og dermed gik udenomankenævnsbehandling. FDS finder, at dette alt andet lige også ville udgøre en kvalitetsfor-bedring.I ankenævnene har den almindelige skatteyder mulighed for at få bedømt sin sag i nærmil-jøet og med let adgang til klageinstansen uden nødvendigvis at skulle benytte en ofte dyrrådgiver. Det er efter FDS’ opfattelse udtryk for retssikkerhed for borgerne.Det nuværende system giver efter FDS’ opfattelse risiko for en alt for lang sagsbehand-lingstid og giver heller ikke sikkerhed for at sagerne behandles afhængigt af, om de inde-holder principielle og komplicerede juridiske problemstillinger, eller der er tale om afgørel-ser baseret på bevisskøn eller værdiskøn.Skat bør efter FDS’ opfattelse ikke kun være for eksperter. Det høje danske skattetryk ogde mange skønsmæssige afgørelser tilsiger ubetinget en bedømmelse af lægfolk med en letmulighed i nærområdet til at tale sin sag. Alt andet vil være en trussel mod borgernes rets-sikkerhed.

Kommentar:

Kommentaren blev sendt efter høringsfristens udløb, men inden fremsættelsen af lovforsla-get. I det lovforslag, som blev fremsat, opretholdes ankenævnene, idet der dog gives mulig-hed for, at en klager kan vælge, at en sag, som er visiteret til et skatte- eller vurderingsan-kenævn, i stedet skal behandles af Landsskatteretten.Lægmandsorganer har stadig en rolle at spille. De kan være med til at sikre borgeren enborgernær klagebehandling, hvor borgeren selv kan møde op og tale sin sag, uden at det ernødvendigt at benytte sig af rådgivere.På den anden side modtog Skatteministeriet under høringen en række høringssvar fra enrække andre høringsparter, som gav udtryk for, at især i sager om erhvervsdrivendes for-hold er tilliden til Landsskatteretten større end til skatte- og vurderingsankenævnene. Disseskatteydere skal også føle sig trygge ved klagesystemet.På den baggrund faldt valget på den foreslåede model. Den giver mulighed for, at klagere,der foretrækker en behandling ved et skatte- eller vurderingsankenævn, kan få sagen be-handlet i ankenævnet, hvis sagen ikke er principiel og derfor bør afgøres af Landsskatteret-ten. Hvis klageren har større tillid til Landsskatteretten, kan klageren vælge, at sagen skalbehandles af Landsskatteretten i stedet for af et skatte- eller vurderingsankenævn.
Side 2