Skatteudvalget 2012-13
L 212 Bilag 1
Offentligt
1240577_0001.png
1240577_0002.png
Folketingets SkatteudvalgFolketinget, Christiansborg1240 København K
23. april 2013
H.C. Andersens Boulevard 451553 København VTelefon 33 43 70 00
Ekspertmøde 8. maj 2013
[email protected]www.danskeadvokater.dkDok.nr. D-2013-012782
Folketingets Skatteudvalg holder den 8. maj 2013 et lukket ekspertmøde om det for-ventede kommende lovforslag om en ny klagestruktur på skatteområdet. Mødet hartil formål at sætte fokus på en række retssikkerhedsmæssige aspekter, herunder veddet kommende lovforslag.Danske Advokater hilser det i den grad velkomment, at Folketingets Skatteudvalgsætter fokus på det forventede kommende lovforslag om en ny klagestruktur på skat-teområdet, da der er mange problemer – herunder retssikkerhedsmæssige – med detudkast til lovforslag, som Skatteministeriet sendte i høring den 24. januar.Nedenfor opsummeres i punktform de væsentligst pointer fra vores høringssvar, idetdet er vores håb, at Folketingets Skatteudvalg også vil have disse in mente ved mødet.Én rekursinstans (ankenævnene) vil medføre en ringere retssikkerhed forborgerne end to rekursinstanser (ankenævnene og Landsskatteretten).Ankenævnene som eneste rekursinstans vil medføre ringere retssikkerhed,da ankenævnene udelukkende er besat af læge medlemmer, der ikke har sær-lig skatteretlig indsigt eller anden sagkundskab.Det er oplevelsen blandt advokater, at Landsskatteretten – som den fungereri dag – er en væsentlig garant for retssikkerheden på skatteområdet, da sags-behandlingen og fagligheden er på et højt niveau. Der er ingen grund til atsvække en myndighed, der fungerer godt. Tværtimod burde man styrke den.Rekursbehandling udelukkende ved et ankenævn vil medføre risiko for flereforkerte afgørelser, der enten må finde deres endelige afgørelse ved domsto-lene med markant forøgede omkostninger for skatteyderen, eller kommer tilat stå uimodsagt og dermed af SKAT vil blive udlagt som gældende ret.Med ankenævnene som eneste klageinstans for fysiske personer må domsto-lene forventes at skulle behandle flere skattesager. De i forvejen lange sags-behandlingstider ved domstolene vil derfor blive længere, ligesom domstole-ne vil komme til at behandle sager, der egentlig vil være bedst egnet til at
finde deres endelige afgørelse i det administrative klagesystem.Hvis man fra politisk side ønsker, at ankenævnene skal være den eneste re-kursmyndighed, så må man også være indstillet på at tage konsekvenserneaf, at ankenævnene træffer afgørelser, der går SKAT imod. Den ”kvalitetssik-ring” af ankenævnsafgørelser, som er tillagt skatteankeforvaltningen, ram-mer helt ved siden af. Skatteankeforvaltningen er et sekretariat for rekurs-myndigheder, der skal føre kontrol med en underliggende myndighed, SKAT,og ikke en myndighed, der er sat i verden for at føre kontrol med borgerne.
Med venlig hilsen
Paul MollerupAdm. direktør
2/2