Socialudvalget 2012-13
L 206 Bilag 5
Offentligt
1254110_0001.png
1254110_0002.png
1254110_0003.png
1254110_0004.png
1254110_0005.png
Til lovforslag nr.L 205 og 206
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 23. maj 2013
Betænkningover
I. Forslag til lov om socialtilsynII. Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed ogadministration på det sociale område og lov om forpligtende kommunalesamarbejder(Konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn m.v.)[begge af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. ÆndringsforslagSocial- og integrationsministeren har stillet 3 ændrings-forslag til lovforslag nr. L 205 og 8 ændringsforslag til lov-forslag nr. L 206.2. UdvalgsarbejdetLovforslagene blev fremsat den 10. april 2013 og var til1. behandling den 16. april 2013. Lovforslagene blev efter 1.behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslagene i 1 møde.HøringUdkast til lovforslagene har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og social- og integrationsministeren sendteden 22. januar 2013 disse udkast til udvalget, jf. SOU alm.del – bilag 142. Den 10. april 2013 sendte social- og integra-tionsministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig borgerhenvendelse.Social- og integrationsministeren forventes over for ud-valget at kommentere den skriftlige henvendelse inden 2.behandling.SpørgsmålUdvalget har stillet 1 spørgsmål til L 205 til social- og in-tegrationsministeren til skriftlig besvarelse, som forventesbesvaret inden 2. behandling.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslagene tilvedtagelsemed destillede ændringsforslag.Udvalget bemærker følgende:Der er i lovforslaget krav om mindst ét årligt tilsynsbe-søg. Social- og integrationsministeren har oplyst, at der ertale om et minimumskrav, der skal sikre, at alle tilbud fårtilsynsbesøg mindst én gang årligt. Det er ikke en angivelseaf en norm for et ordinært tilsyn. Det enkelte socialtilsynskal konkret vurdere behovet for antallet af tilsynsbesøg, ogom besøgene skal være anmeldte eller uanmeldte.Der er desuden i lovforslaget en udtrykkelig pligt for til-synet til at aflægge såvel anmeldte som uanmeldte tilsynsbe-søg, hvorfor tilsynet ikke lever op til lovkravene, hvis deraldrig eller sjældent gennemføres uanmeldte tilsynsbesøg.Udvalget konstaterer med tilfredshed, at tilsynskommu-nerne over for Social- og Integrationsministeriet har tilken-degivet, at de forventer at tilrettelægge tilsynsopgaven såle-des, at tilsynet gennemføres ved hjælp at såvel anmeldtesom uanmeldte tilsynsbesøg.Der er enighed i udvalget om, at det er meget positivt forimplementeringen af reformen, at kommunerne tager ansva-ret og giver udtryk for et højt ambitionsniveau for reformen.
AX015156
2
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget ser frem til attilsynsreformen bliver implementeret i dansk lovgivning, dader desværre gennem de senere år har været mangler på om-rådet for tilsyn med anbragte borgere. Det må vi som politi-kere beklage dybt, selv om det ikke er tilstrækkeligt for demennesker, der er blevet svigtet. Det, man fra hvert sit fun-dament kan gøre for at udbedre skaderne, er at udvise viljetil handling, så forholdene ændres og forbedres. Det erDansk Folkepartis forventning, at denne reform ikke bare vilgøre en forskel for mennesker, der er anbragt i dag, men og-så for dem, som vi ved vil blive anbragt fremover.Anbringelser uden for eget hjem er ikke noget, vi kanundgå, men når det skal ske, skal der være sikkerhed for, atde mennesker, som er involveret, tilbydes de bedst tænkeli-ge forhold. Ofte er det borgere, som allerede er blevet svig-tet og op til flere gange af dem, der egentlig skulle passebedst på dem. Når så det sker, skal de ikke udsættes foryderligere svigt fra myndighederne og de institutioner, somde er anbragt og bor på.Det er Dansk Folkepartis håb, at der med reformen vilkomme mærkbare og synlige forbedringer, men da man ikkekan vide, om der er områder, som på sigt viser sig ikke atvære tilstrækkeligt justeret og ændret, vil Dansk Folkepartifølge området nøje og lave yderligere tiltag, hvis det skøn-nes nødvendigt. Det skylder vi de borgere, der er udsatte, ogsom har oplevet omsorgssvigt.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagtilI. Forslag til lov om socialtilsynAfsocial- og integrationsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 131)Istk. 2, nr. 5,ændres »hvorledes der skal forholdesmed« til: »hvorledes tilbuddet skal forholde sig med hensyntil«.[Sproglig korrektion]Til § 23
[Hjemmel for socialtilsynene til at få udgifter dækket tiletablering af tilsynsvirksomheden]3)Istk. 5,der bliver stk. 6, indsættes efter »finansierings-andelene«: »samt om indregning af etableringsudgifter, jf.stk. 5«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget til § 13, stk. 2, nr. 5, indeholder aleneen sproglig korrektion. Ændringsforslaget indeholder ingenmaterielle ændringer.Til nr. 2 og 3Ændringsforslaget stilles som følge af en henvendelse frade fem tilsynskommuner om muligheden for at få dækket deudgifter, som de har til etablering af de fem tilsynsenhederforud for lovens foreslåede ikrafttræden den 1. januar 2014.De fem socialtilsyn varetager en kommunal opgave foralle landets kommuner, og det grundlæggende princip bagfinansieringen af socialtilsynene er, at deres virksomhed fi-nansieres af alle kommuner i fællesskab via objektiv finan-siering og takster.Tilsynsreformens gennemførelse er afhængig af, at so-cialtilsynene er funktionsdygtige allerede fra lovens ikraft-træden. Det kræver grundig forberedelse og afholdelse af enrække udgifter. Med ændringsforslaget til § 23 foreslås detderfor, at socialtilsynene får mulighed for at indregne deresudgifter til etablering af tilsynsvirksomheden i de objektivefinansieringsandele for 2014 og 2015. Dermed sikres det, atetableringsudgifterne fordeles på alle de kommuner, der eromfattet af det pågældende socialtilsyn, efter objektive kri-terier.Med ændringsforslaget foreslås det samtidig, at der fast-sættes nærmere regler i en bekendtgørelse om, hvilke typeraf etableringsudgifter socialtilsynene kan indregne, og ihvilket omfang.ÆndringsforslagtilII. Forslag til lov om ændring af lov om social service,lov om retssikkerhed og administration på det socialeområde og lov om forpligtende kommunale samarbejder(Konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsynm.v.)Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 1
2)Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:»Stk. 5.Socialtilsynet kan i 2014 og 2015 indregne udgif-ter til etablering af tilsynsvirksomheden afholdt inden lo-vens ikrafttræden i de objektive finansieringsandele, jf. stk.2.«Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
1)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.§ 14, stk. 1,affattes således:»Social- og integrationsministeren samler og formidleroplysninger om kommunale, regionale og private tilbud om-
3
fattet af § 4 i lov om socialtilsyn og om kommunale, regio-nale og private tilbud efter denne lovs §§ 32, 36, 103 og 104i en landsdækkende oversigt (Tilbudsportalen).««[Teknisk ændring]2)Efter nr. 6 indsættes som nye numre:»02.I§ 52, stk. 3, nr. 4,ændres »§ 66, nr. 1, 5 og 6,« til: »§66, stk. 1, nr. 1, 5 og 6,«.03.I§ 52, stk. 3, nr. 5,ændres »§ 66, nr. 1-3, 5 og 6« til: »§66, stk. 1, nr. 1-3, 5 og 6«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7]3)I den undernr. 8foreslåede§ 66 audgår istk. 2, 2.pkt.,»godkendt efter stk. 2«.[Teknisk ændring]4)I den undernr. 8foreslåede§ 66 aændres istk. 3»sik-re, at plejefamilien gennemfører« til: »tilbyde plejefamili-en«.[Teknisk ændring]5)Efter nr. 8 indsættes som nye numre:»04.I§ 68 b, stk. 2, 2. pkt.,ændres »§ 66, nr. 1-3,« til: »§66, stk. 1, nr. 1-3,«.05.I§ 76, stk. 6, 1. pkt.,ændres »§ 66, nr. 4,« til: »§ 66, stk.1, nr. 4,«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7]6)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:»06.I§ 123 c, stk. 1,ændres »§ 66, nr. 5 og 6,« til: »§ 66,stk. 1, nr. 5 og 6,«.«[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 7]7)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 136, stk. 1,ændres i1. pkt.»jf. § 2 i lov om socialtilsyn« til: »jf. § 148 ai denne lov eller § 2 i lov om socialtilsyn«.[Teknisk ændring]Ny paragraf8)Efter § 1 indsættes som ny paragraf:»§ 01I lov nr. 495 af 21. maj 2013 om ændring af lov om socialservice og lov om retssikkerhed og administration på detsociale område (Kriminalpræventive sociale indsatser)foretages følgende ændringer:1.I§ 1, nr. 14,ændres i§ 137 e, stk. 2og3, § 137 f, stk. 2,2.og3. pkt.,ogstk. 4,og§ 137 m, stk. 1, 2. pkt.,»§ 66, nr. 5og 6,« til: »§ 66, stk. 1, nr. 5 og 6,«.2.I§ 1, nr. 14,affattes§ 137 m, stk. 3,således:»Stk. 3.Lederen af anbringelsesstedet, jf. § 66, stk. 1, nr.5 og 6, og boformen, jf. § 108, eller lederens stedfortræder
skal ved månedens udgang sammen med sine kommentarerindsende kopi af registreringerne, jf. stk. 1, til den kommu-nalbestyrelse, der har pligt til at yde hjælp, jf. §§ 9 og 9 a ilov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-de, og til det socialtilsyn, der fører driftsorienteret tilsynmed anbringelsesstedet eller boformen, jf. § 2 i lov om so-cialtilsyn. Ved indgreb, der er eller har været iværksat i etkommunalt eller regionalt tilbud, skal lederen eller dennesstedfortræder desuden orientere den kommunale eller regio-nale driftsherre om indgrebet.««BemærkningerTil nr. 1Ændringsforslaget til § 14, stk. 1, i lov om social serviceer en konsekvens af de ændringer, der foretages med forsla-gene indeholdt i L 205 og L 206 om de nye socialtilsyn. Deter et centralt led i tilsynsreformen, at de tilbud, der er omfat-tet af de nye socialtilsyn, registreres på Tilbudsportalen. Forså vidt angår disse tilbud, foreslås det derfor, at der i § 14,stk. 1, i lov om social service om, hvilke tilbud, der skal re-gistreres på Tilbudsportalen, henvises til den bestemmelse ilov om socialtilsyn, der beskriver socialtilsynenes anvendel-sesområde, jf. § 4. Derudover nævnes specifikt de typer aftilbud, som ikke er omfattet af socialtilsynene, men som skaloptages på Tilbudsportalen allerede efter den gældende for-mulering af § 14, stk. 1. For så vidt angår de tilbud, der eromfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, vil langt størstedelen afdisse allerede skulle registreres på Tilbudsportalen efter degældende regler.Til nr. 2, 5 og 6Der er alene tale om tekniske konsekvensændringer somfølge af lovforslagets § 1, nr. 7.Ved lovforslagets § 1, nr. 7 indsættes et stk. 2 i den fore-slåede affattelse af § 66 i lov om social service, således at §66 i loven nu foreslås at indeholde to stykker. Som konse-kvens heraf foreslås det at ændre henvisningen til § 66 i §52, stk. 3, nr. 4 og 5, § 68 b, stk. 2. 2. pkt., § 76, stk. 6, 1.pkt., og § 123 c, stk. 1, til § 66, stk. 1.Til nr. 3Ændringen er alene en teknisk konsekvensændring.I den foreslåede § 66 a, stk. 2, jf. forslagets § 1, nr. 8, erdet angivet, at netværksplejefamilier skal være godkendt ef-ter stk. 2. Ordene »godkendt efter stk. 2« er imidlertid over-flødige og foreslås derfor at udgå.Til nr. 4Med ændringsforslaget til § 66 a, stk. 3, jf. lovforslagets§ 1, nr. 8, foreslås det, at den kommunalbestyrelse, der god-kender en plejefamilie som konkret egnet, skal tilbyde pleje-familien et kursus i at være plejefamilie i stedet for at sikre,at plejefamilien gennemfører et kursus i at være plejefami-lie. Ændringen er alene en teknisk ændring og konsekvensaf § 5, stk. 7, i forslag til lov om socialtilsyn i L 205. Be-stemmelsen i § 5, stk. 7, L 205 indebærer, at det socialtilsyn,der er ansvarlig for at godkende en plejefamilie som gene-relt egnet, skal tilbyde plejefamilien et introduktionskursus i
4
at være plejefamilie i stedet for at sikre, at plejefamiliengennemfører det. Hvis plejefamilien ikke ønsker at modtagekurset, kan socialtilsynet undlade at godkende plejefamilien.Med ændringsforslaget sikres det alene, at der er overens-stemmelse med ordlyden i den foreslåede § 66 a, stk. 3, i lovom social service om i forbindelse med godkendelsen at til-byde plejefamilien et kursus i at være plejefamilie og § 5,stk. 7, i forslag om lov om socialtilsyn.Til nr. 7Ændringsforslaget til § 1, nr. 12, om indsættelse af enhenvisning til § 148 a i lov om social service om det drifts-orienterede tilsyn i lovens § 136, stk. 1, er en teknisk æn-dring, der skal sikre, at indberetninger om magtanvendelseforetaget i tilbud, der ikke er omfattet af socialtilsynet, jf. §4, stk. 1, i forslag til lov om socialtilsyn L 205, også bliversendt til den kommunalbestyrelse, der fører driftsorienterettilsyn med det pågældende tilbud, jf. § 148 a i lov om socialservice.Til nr. 8Ad § 01, nr. 1I lov om ændring af lov om social service og lov om rets-sikkerhed og administration på det sociale område. (Krimi-nalpræventive sociale indsatser), jf. lovforslag nr. L 160som vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 14. maj2013, er der i lovens § 1, nr. 14, i § 137 e, stk. 2 og 3, i §137 f, stk. 2 og 4, og i § 137 m, stk. 1, 2. pkt., i lov om soci-al service henvist til lovens § 66, nr. 5 og 6.Ændringsforslaget til § 1, nr. 14, i loven er alene en tek-nisk konsekvensændring, som følge af at der ved lovforsla-
gets § 1, nr. 7 i L 206 indsættes et stk. 2 i servicelovens §66, således at servicelovens § 66 foreslås at indeholde tostykker. Som konsekvens heraf foreslås det at ændre henvis-ningerne til § 66, nr. 5 og 6, i § 137 e, stk. 2 og 3, i § 137 f,stk. 2 og 4, og i § 137 m, stk. 1, 2. pkt., i lov om social ser-vice i lovens § 1, nr. 14, til § 66, stk. 1, nr. 5 og 6.Ad § 01, nr. 2Ændringsforslaget til § 1, nr.14, om en ny affattelse af §137 m, stk. 3, om indberetning om indgreb i lov om ændringaf lov om social service og lov om retssikkerhed og admini-stration på det sociale område. (Kriminalpræventive socialeindsatser) er en konsekvens af, at det driftsorienterede tilsynmed bl.a. anbringelsessteder efter servicelovens § 66, stk. 1,nr. 5 og 6, og boformer efter lovens § 108 overgår til de nyesocialtilsyn, jf. forslag til lov om socialtilsyn L 205, samt af,at indberetninger om magtanvendelse efter servicelovenfremover skal sendes både til borgerens handlekommune ogtil socialtilsynet samt til orientering til en eventuel kommu-nal eller regional driftsherre, jf. lovforslagets § 1, nr. 9 og12, i L 206.Med ændringsforslaget sikres det, at indberetninger omindgreb efter § 137 g–j i kapitel 24 a i lov om social servicesker på samme måde som indberetninger om magtanvendel-se efter kapitel 24 i lov om social service, og at de ansvarli-ge myndigheder for både det personrettede og det driftsori-enterede tilsyn samt driftsherren får mulighed for at reagerei forhold til de foretagne indgreb.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Uffe Elbæk (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)Anne Baastrup (SF)fmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V)Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina Adsbøl (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
5
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 205Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministeren2Kopi af svar til organisationer vedr. magtanvendelse i forbindelse medlovforslaget, fra social- og integrationsministeren3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Borgerhenvendelse af 16/5-135Ændringsforslag fra social- og integrationsministeren61. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 205Spm.nr.1TitelSpm. om kommentar til borgerhenvendelse af 16/5-13, til social- ogintegrationsministeren, og ministerens svar herpåOversigt over bilag vedrørende L 206Bilagsnr.1234TitelHøringsnotat og høringssvar, fra social- og integrationsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag fra social- og integrationsministeren1. udkast til betænkning