Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199
Offentligt
1265705_0001.png
1265705_0002.png
1265705_0003.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 29. maj 2013 stillet mig følgendespørgsmål 32 til L 199, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 32"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. maj 2013 fra VE Energy.dk, jf. L199 – bilag 33."SvarKent Bisgaard fra VE Energy.dk har efter det første samråd den 28. maj 2013 sendtet brev til udvalget, hvori han lister en række store udfordringer, som hansvirksomhed kæmper med som resultat af flere lovændringer på solcelleområdet.Jeg vil her kommentere de udfordringer, der nævnes.Det er korrekt, at EU Kommissionen endnu ikke har godkendt den midlertidigtforhøjede afregningspris, der mere end fordobler den gældende afregningspris. Deseneste lovforslag L 199 og L 221 kan føre til en forlænget statsstøttebehandling iKommissionen, idet der først kan orienteres formelt om disse ændringer, når de erblevet endelig vedtaget. Energistyrelsen er i løbende kontakt med Kommissionen forat fremme processen.Kent Bisgaard spørger om, man kan udsætte 2013-satsen på 130 øre/kWh til 2014?Som det fremgår af det ændringsforslag til L 199, som jeg har fremsat den 11. juni påbaggrund af en aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten ogDet Konservative Folkeparti, sættes der nu et loft for den fremtidige udbygning afsolceller med forhøjet støttesats. Den midlertidigt forhøjede afregning begrænses tilen pulje på 20 MW i hvert af årene 2013 til og med 2017, som kan fordeles til vissenærmere angivne anlægskategorier. Hvis godkendelsen fra EU først kommer sent i2013 eller i 2014, kan jeg bestemme, at puljen for 2013 først fordeles i 2014 med2013-satsen på 130 øre/kWh. Anlæg, som modtager tilsagn om at blive omfattet afpuljen for et givent år, afregnes med satsen for det år puljen vedrører, uanset omanlægget først nettilsluttes senere. For at opnå den forhøjede afregning skalanlægget dog nettilsluttes senest 2 år efter, at der er givet tilsagn om adgang tilpuljen.Overgangsordningerne, som nævnes nedenfor, indeholder derimod ikke en mulighedfor udsættelse af 2013-satsen.
Ministeren27. juni 2013J nr. 2013 - 1428
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Kent Bisgaard spørger, hvorfor solceller ikke er fritaget for omkostninger i tilfælde afnetudvidelse som vindmøller. For VE-anlæg, bortset fra vindmøller, fremgår det af §67 i elforsyningsloven (LBK nr. 279 af 21/03/2012), at anlægsejeren alene skalafholde den udgift, der ville være forbundet med at lade sig tilslutte 10-20 kV-nettet.Øvrige omkostninger, herunder netforstærkning og netudbygning afholdes afnetvirksomheden. Det gælder således også for solcelleejere, at de ikke pålæggesomkostninger til netforstærkning og netudbygning. For vindmøller er der lavet særligeregler, jf. VE-lovens § 30 (LBK nr. 1074 af 08/11/2011) og regler udstedt i medførheraf. Det vil i givet fald kræve lovændring, såfremt der tilsvarende skal gældesærlige vilkår for nettilslutning af solceller.Kent Bisgaard skriver til sidst, at han vil indsende en faktura for spildte arbejdstimer,revisoromkostninger, manglende indtægter m.v. til mig. Den har mit ministeriummodtaget.Jeg skal for god ordens skyld gøre opmærksom på, at man som udgangspunktjuridisk set først kan regne med regler, når de er trådt i kraft. De ændredesolcelleregler, der følger af lov nr. 1390 af 23. december 2012 er endnu ikke trådt ikraft, fordi de afventer godkendelse fra EU- Kommissionen efter statsstøttereglerne.Der er imidlertid forslået en overgangsordning til L 199, som har til formål at tilgodesedem, der allerede har investeret i solcelleanlæg i tillid til de forhøjede støttesatser,som er vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012. Disse regler vil også førstkunne træde i kraft, når og i det omfang de godkendes af EU-Kommissionen.I den foreslåede overgangsordning til L 199 kan primært jordbaserede solcelleanlæg,der er nettilsluttet, eller som der er indgået bindende og ubetinget købsaftale om (dogmå der gerne være taget forbehold for nr. 1 og 2 nævnt nedenfor), og som harforetaget mindst en af følgende handlinger, senest da L 199 blev fremsat den 20.marts 2013, afregnes efter de forhøjede afregningspriser, som blev vedtaget ved lovnr. 1390, når og i det omfang reglerne træder i kraft:1) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning efter lov om planlægning.2) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning om byggetilladelse efterbyggeloven eller regler udstedt i medfør heraf.3) Netvirksomheden har modtaget anmeldelse af anlægget med henblik påregistrering i et register oprettet efter § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning.4) Netvirksomheden har modtaget anmodning om nettilslutning af anlægget.Handlingerne må ikke efterfølgende være trukket tilbage.Som følge af det seneste ændringsforslag til L 199 af 11. juni 2013, er der desudenforeslået en tilsvarende overgangsordning for solcelleanlæg, der opfylder kravene tilforhøjet pristillæg efter det fremsatte lovforslag L 199, og som er købt efterfremsættelsen af L 199 den 20. marts 2013, men dog senest den 11. juni 2013, hvorændringsforslaget blev stillet. Denne overgangsordning kan også først få virkning,når og i det omfang reglerne træder i kraft efter EU Kommissionens godkendelseefter statsstøttereglerne.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard