Kommunaludvalget 2012-13
L 198
Offentligt
1240399_0001.png
1240399_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
23. april 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 9 af 16. april 2013(L198).

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. april 2013 fra Ældre Sagenv/ Bjarne Hastrup vedr. den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, jf. L 198- bilag 3.

Svar:

Digitaliseringsstyrelsen er løbende i dialog med Ældre Sagen om den fællesoffentligedigitaliseringsstrategi, herunder hjælpeforanstaltninger for de borgere, der har svært vedat kommunikere digitalt med det offentlige. Digitaliseringsstyrelsen har herudover et tætsamarbejde med Ældre Sagen om den statistik for borgernes it-anvendelse mv., somogså er nævnt i Ældre Sagens henvendelse.For så vidt angår de fremsendte statistiske oplysninger, er det væsentligt at bemærke, atmålsætningen i Digitaliseringsstrategien er, at 80 pct. af den skriftlige kommunikationmed det offentlige skal foregå digitalt i 2015. Målsætningen tager dermed højde for, aten del af befolkningen ikke kan anvende de digitale løsninger og derfor har mulighed forat få betjening på anden vis end digitalt.Det er den offentlige myndighed, som borgeren skal indgive en ansøgning til, som kon-kret tager stilling til, om borgeren er i stand til at anvende den digitale selvbetjeningsløs-ning, som myndigheden kan tilbyde. Vurderingen kan variere fra område til områdeafhængig af områdets kompleksitet, særlige barrierer for udvalgte grupper af borgere,myndighedens muligheder for at tilbyde digitale fuldmagter m.v.Tilsvarende vilkår gør sig gældende for de områder, der allerede er overgået til digitalkommunikation pr. 1. december 2012 (bølge 1). På baggrund af de første erfaringer her-fra vurderes der ikke for nærværende at være behov for at indføre en generel undtagel-sesmulighed for de områder, der overgår i medfør af det fremsatte lovforslag (bølge 2).Der henvises til besvarelsen af Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 1 og 2 (L198).Der vurderes således heller ikke for nærværende at være behov for central registrering afborgere, der ikke er i stand til at betjene sig selv digitalt. For at sikre en enkel, effektiv ogbrugervenlig administration af lovens undtagelsesbestemmelser, vil Digitaliseringsstyrel-sen og øvrige relevante myndigheder løbende sikre en tæt dialog med relevante organisa-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
tioner, herunder Ældre Sagen, om erfaringerne med den konkrete administration af lo-vens undtagelsesbestemmelser, herunder vurdere behovet for en central registrering.Det er korrekt, at det er muligt at blive generelt undtaget for digital post bl.a. som følgeaf manglende adgang til computer og internet i eget hjem. Det skyldes, at borgerne for-ventes, ligesom med en almindelig postkasse, løbende at holde sig orienteret om nypost.Der gives ikke en tilsvarende undtagelse alene på baggrund af manglende adgang tilcomputer i eget hjem for så vidt angår digital selvbetjening. Myndigheden skal, som detogså er gældende for områderne i bølge 1, tilbyde borgeren at blive betjent på andenmåde end digitalt, hvis borgeren eventuelt efter hjælp og vejledning ikke kan søge digi-talt. Forskellen hænger sammen med, at digital selvbetjening sker væsentligt sjældnere ogi forbindelse med konkrete afgrænsede ærinder med det offentlige, samt på borgerensegen foranledning. Samtidig er det muligt at få hjælp og adgang til en computer på fxborgerservicecentre og biblioteker.For så vidt angår Ældre Sagens spørgsmål til de økonomiske konsekvenser af lovforsla-get for borgere, bemærkes det således, at lovforslaget ikke medfører krav til borgerneom at købe PC’er eller andre digitale platforme.Med venlig hilsenBjarne Corydon