Kommunaludvalget 2012-13
L 198
Offentligt
1240377_0001.png
1240377_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
23. april 2013
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 6 af 3. april 2013 (L198) stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).

Spørgsmål:

Finansministeren bedes kommentere Danmarks Kordegneforenings høringssvaraf 17. januar 2013, hvori foreningen skriver: "I dag kan borgeren på vores områdebenytte digital selvbetjening ved faderskab, navngivning, navneændring samt vedbestilling af attester. For dem, der benytter muligheden, fungerer det fint. Dog erkontakt til borgeren nødvendig i omkring halvdelen af sagerne, da der entenmangler dokumentation eller betaling for en navneændring."Hvorledes vil ministeren sikre, at antallet af henvendelser, hvor personregister-føreren er nødt til at rette henvendelse til borgeren, fordi de digitalt indsendteoplysninger er mangelfulde, bliver nedbragt, og hvilket niveau vil ministeren findeacceptabelt?

Svar:

Det er den enkelte offentlige myndighed, der har ansvaret for at sikre, at de digita-le selvbetjeningsløsninger pr. 1. december 2013 er brugervenlige og lever op til deoverordnede krav, der stilles til blandt andet selvbetjeningsløsningernes bruger-venlighed, it-tilgængelighed og funktionalitet.Ministeriet for Ligestilling og Kirke har til brug for besvarelsen oplyst, at det erkorrekt, at der i dag er mulighed for digital selvbetjening ved navngivning og nav-neændring og registrering af faderskab. Der udvikles og opdateres nye selvbetje-ningsløsninger på området. Hensigten med de nye selvbetjeningsløsninger er atmodernisere de eksisterende løsninger og gøre dem mere brugervenlige.Ministeriet for Ligestilling og Kirke har oplyst, at brugervenligheden blandt andetsikres ved, at det fremgår af selvbetjeningsløsningen, hvilke informationer der erbehov for til brug for sagsbehandlingen, herunder hvilke bilag der skal vedhæfteseller medsendes ansøgningen. Endvidere bliver en eventuel betaling for en navne-ændring bedre integreret i ansøgningsproceduren. Bedre og mere konkret vejled-ning i forbindelse med anvendelsen af selvbetjeningsløsningerne forventes såledesat kunne afhjælpe en række af manglerne ved ansøgning eller registrering på nav-ne- og faderskabsområderne.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Ministeriet for Ligestilling og Kirke bemærker, at løsningerne udvikles i samarbej-de med repræsentanter for personregisterførerne, herunder repræsentanter forDanmarks Kordegneforening, som er med til at sikre løsningernes kvalitet.Digitaliseringsstyrelsen gennemfører op til 1. december 2013 en klarmeldings-pro-ces, der har til formål at følge op på myndighedernes indsats i forhold til at sikrevelfungerende, brugervenlige og it-tilgængelige selvbetjeningsløsninger til borger-ne.Med venlig hilsenBjarne Corydon