Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 179
Offentligt
1253277_0001.png
1253277_0002.png
1253277_0003.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har d. 23.maj 2013 stillet mig spørgsmålnr. 2 til L 179 om ophævelse af lov om anvendelse af Christianiaområdet, somjeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 2:Vil ministeren redegøre for den fremadrettede proces for lovliggørelse af de pt. 45ulovlige bebyggelser på Christianiaområdet?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) KarstenLauritzen (V).Svar:Christianialoven fra 2004 er baseret på et særligt tilladelsessystem, som blandtandet har haft til formål at gøre op med det ulovlige byggeri og sende et klartsignal om, at der skulle gribes ind over for alt byggeri uden tilladelse. Der erderfor under christianialoven ført et intensivt tilsyn og løbende rejst sager omulovligt byggeri. Det gælder store som små forhold.Sager vedr. bygningsmæssige forhold i aftale af 22. juni 2011Ifølge aftale af 22. juni 2011 mellem Christiania og staten skulle der flyttes 6 boligerfra deres nuværende placering på fortidsmindet til en ny placering på fortidsmindet.De nye huse er opført i overensstemmelse med de tilladelser, der er givet, og de fra-flyttede boliger er fjernet. Udover boligerne skulle der flyttes eller fjernes 13 skure,hegn, materialebunker m.v.Bygningsstyrelsen har ved besigtigelse på Christianiaområdet senest d. 21. maj 2013kunne konstatere, at 18 ud af de 19 forhold, der vedrører flytning af byggeri m.v., varopfyldt i overensstemmelse med det aftalte. Eneste udestående af den del af 22. juni-aftalen, der vedrører byggeri, er et enkelt halvtag, der ikke er fjernet. Fonden er der-for blevet meddelt, at huslejen i overensstemmelse med 22. juni-aftalen forhøjes med50.000 kr. om året, indtil sagen er på plads.Ved overdragelsen af Christianiaområdet til Fonden Fristaden Christiania som ejer oglejer pr. 1. juli 2012 var der rejst et antal større eller mindre sager om ulovligt byggeripå det fredede fortidsminde, som fortsat ejes af statenDisse sager er ikke en del af 22. juni-aftalen, men er omfattet af de efterfølgendeudmøntningsaftaler.
Ministeren27. maj 2013J nr. 2012-6444
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Den fremtidige administration af byggesagerHvor anvendelsen af Christianiaområdet hidtil har været reguleret af en særlov, vilden fremtidige administration ved lovens ophævelse skulle baseres på et andetgrundlag.Den fremtidige håndtering af sager om byggeri efter christianialovens ophævelse ta-ger udgangspunkt i lovgivningens almindelige regler, de indgåede aftaler på områdetsamt statens varetagelse af ejerskabet. Lovgivningens almindelige regler med rele-vans for byggeri på Christianiaområdet omfatter først og fremmest museums- ogbygningsfredningsloven, som forvaltes af Kulturstyrelsen, og bygge-, plan- og miljø-lovgivningen, som forvaltes af Københavns Kommune.Den fremtidige håndtering af sager om uretmæssigt byggeri tilpasses dette nyegrundlag. Der lægges i den forbindelse op til en målrettet og fleksibel model med op-følgning og sanktionering i forhold til væsentlige sager kombineret med en lempelige-re tilgang på de mindre sager.Eksempler på væsentlige sager kan være bygge- og anlægsarbejder, der forhindrerde fremadrettede planer om flytning af byggeri. Derudover kan være tale om byggeri,der medfører en øget grad af privatisering af området samt byggeri, der forringer mu-ligheden for visuelt at aflæse fortidsmindet.Mindre sager kan være små anlægsarbejder, skure mv., der ikke forhindrer de frem-adrettede planer om flytning af byggeri, og som ikke medfører en øget privatisering afområdet.Håndteringen af fremtidige byggesager vil ske i tæt kontakt mellem Bygningsstyrel-sen som ejerrepræsentant for staten og de øvrige relevante myndigheder. Der ned-sættes derfor en permanent arbejdsgruppe med de relevante myndigheder, herunderBygningsstyrelsen, Kulturstyrelsen og Københavns Kommune, til at følge udviklingenpå området og sikre koordination af de forskellige myndighedshensyn i behandlingenaf sagerne. Det er selvsagt de enkelte myndigheder, som træffer afgørelse i forholdtil den lovgivning, som de er ansvarlige for.Proces for eksisterende sager om ulovligt byggeriBygningsstyrelsen lægger op til, at håndteringen af eksisterende sager om ulovligtbyggeri tager udgangspunkt i det nye grundlag og praksis, jf. ovenstående. Det vilsikre en smidig overgang og kontinuitet i håndteringen af sager om byggeri før og ef-ter lovens ophævelse.Antallet af byggesager varierer, fordi der fortsat sker udvikling på området. Antallet afsager er nedbragt fra ca. 55 i starten af 2013 til ca. 45 som følge af fysisk lovliggørel-se, blandt andet er en række campingvogne fjernet.De resterende 45 sager er på den baggrund blevet gennemgået på ny af Bygnings-styrelsen og Kulturstyrelsen i fællesskab. Efterfølgende har Bygningsstyrelsen indledtdrøftelser med Københavns kommune i forhold til den lovgivning, kommunen admini-strerer.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
Der er herefter lagt op til, at Bygningsstyrelsen går i dialog med Fonden FristadenChristiania om sagerne med henblik på, at fonden forpligter sig til aktivt at arbejde foren løsning på de sager, der af de relevante myndigheder betragtes som de væsent-ligste.Håndteringen af de eksisterende byggesager skal så vidt muligt ske i dialog medfonden og de relevante myndigheder, men anvendelse af sanktionerne i lejeaftalernemellem staten og Fonden Fristaden Christiania kan blive nødvendig.For byggesager rejst inden 1. juli 2012 dækker det over delvis opsigelse af lejefor-hold. For byggesager rejst efter 1. juli 2012 kan fonden foruden opsigelse af lejefor-hold pålægges økonomiske sanktioner i form af lejeforhøjelse.I yderste konsekvens kan yderligere skridt overvejes, hvis det skønnes hensigts-mæssigt for forvaltningen af området.Det er min klare forventning, at ovenstående vil bidrage til en anseelig reduktion i an-tallet af sager om byggeri på Christianiaområdet. Jeg vil holde ordførerkredsen orien-teret om udviklingen.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard