Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
L 171 Bilag 7, L 171 A Bilag 7, L 171 B Bilag 7
Offentligt
1233748_0001.png
Fra: Svend Erik Nielsen [mailto:[email protected]]Sendt: 4. april 2013 09:37Til: Katja Holmboe AndersenEmne: SV: Svar på spm. 4 ad L 171
Kære KatjaFørst vil jeg gerne takke udvalget for at have sendt foreningensforespørgsel videre til ministeren, dernæst vil jeg gerne takke forministeren for svaret, som desværre ikke forholder sig problematikken med atnaturvidenskab svækkes kraftigt med forslaget.Jeg skal her tillade mig at komme med supplerende oplysninger som argumentfor at de naturvidenskabelige fag og kompetencer svækkes, helt i modstridmed ønsket om at reformen skulle fungere som en styrkelse af naturvidenskab.I 2011 blev 23223 elever studenter fra STX, heraf havde 7236 studieretningenmed samfundsfag A og derved tvunget matematik B. Af disse havde:- 1216 Fysik B- 632 Kemi B- 2868 Biologi Bog- 2625 Naturgeografi B.Med det nye lovforslag (L 171) kan disse elever nøjes med deres matematik Bog så fravælge det naturvidenskabelige fag. Sagt på en anden måde vil mereend 7000 elever fremover kunne fravælge det naturvidenskabelig fag påB-niveau fordi de allerede har matematik B i deres studieretning.Det må alt andet lige være en svækkelse af naturvidenskabelige kompetencer.Desuden er det svært at forstå hvorfor forslaget måske kunne åbne mulighederfor , at der oprettes nye studieretninger med et naturvidenskabeligt fag påB-niveau, som ministeren skriver - for mig at se er dette ikke ioverensstemmelse med virkelighedens verden.
Med venlig hilsenSvend Erik