Retsudvalget 2012-13
L 161
Offentligt
1245513_0001.png
1245513_0002.png
1245513_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
6. maj 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0037-0038Dok.:756153
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 (L 161), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2013. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 (L 161) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren under henvisning til lovforslagets §11 redegørefor, om det er korrekt forstået, at medlemmer af ledelsen i lov-lige politiske organisationer kan blive genstand for registreringhos PET udelukkende på baggrund af deres lovlige politiskeaktiviteter, og om ministeren er enig i, at §11 stk. 2 i realitetenkan give PET ret til i meget betydeligt omfang at behandle op-lysninger om lovlig politisk aktivitet, uanset om der er tale omledende medlemmer eller ej, idet det er vanskeligt at afvise, atdet indgik som formål i forbindelse med PET’s behandling afde pågældende oplysninger at undersøge, hvorvidt de under-søgte politiske aktiviteter faktisk var lovlige eller ej?”

Svar:

Lovforslagets § 11, stk. 1, fastslår, at en persons deltagelse i lovlig politiskvirksomhed ikke sig selv kan begrunde, at Politiets Efterretningstjenestebehandler oplysninger om den pågældende. Bestemmelsen viderefører ilovsform regeringserklæringen af 30. september 1968 om lovlig politiskvirksomhed, idet der dog er foretaget enkelte justeringer i forhold til detgældende forbud.Som anført i pkt. 2.4 i den kommenterende høringsoversigt til lovforslageter der bl.a. foretaget enkelte sproglige ændringer, således at f.eks. ordene”alene på grundlag af” ændres til ”ikke i sig selv kan begrunde”. Dissesproglige ændringer indebærer ikke ændringer i retstilstanden.Herudover er der foretaget den indholdsmæssige ændring, at forbuddet ud-vides fra alene at omfatte efterretningstjenestens registrering af borgere itjenestens registre til at omfatte enhver form for behandling af personop-lysninger, herunder indsamling, indhentning og videregivelse af oplysnin-ger.Forbuddet mod at behandle oplysninger om udøvelse af lovlig politiskvirksomhed er ikke absolut.Efter § 11, stk. 2, kan Politiets Efterretningstjeneste således behandle per-sonoplysninger om en persons politiske virke med henblik på at afklare,om virksomheden er lovlig eller ulovlig.Det fremgår imidlertid af bemærkningerne til bestemmelsen, at hvis efter-retningstjenestens undersøgelser viser, at virksomheden er lovlig, skal per-2
sonoplysningerne slettes. Dette gælder uanset, om den overordnede slette-frist for sådanne oplysninger efter lovforslagets § 9 eller eventuelt admini-strativt fastsatte slettefrister endnu ikke er nået. Er der derimod indikatio-ner af, at virksomheden er ulovlig, eller er der i øvrigt anledning til mis-tanke om, at virksomheden er ulovlig eller kan udarte sig i ulovligheder,kan efterretningstjenesten fortsætte behandlingen. Behandlingen kan i såfald fortsættes, indtil det kan fastslås, om virksomheden er lovlig ellerulovlig. Det er i den forbindelse klart, at et sådant afklaringsarbejde ikkekan fortsætte i det uendelige, idet formålet med forbuddet i stk. 1 dervedville gå tabt.Det bemærkes i den sammenhæng, at Tilsynet med Efterretningstjenester-ne vil kunne påse, at bestemmelsen i stk. 2 ikke misbruges til at omgå for-buddet i stk. 1 og dermed, at Politiets Efterretningstjenestes undersøgelseraf, om en politisk virksomhed er lovlig, sker på en forsvarlig og rimeligmåde og med respekt af formålet bag forbudsreglen.Efter lovforslagets § 11, stk. 3, kan Politiets Efterretningstjeneste i sagerom politiske foreninger og organisationer endvidere medtage oplysningerom, hvem der udgør ledelsen.Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår, at begrebet oplysninger omledelsen kun omfatter identifikationsoplysninger om de pågældende leden-de medlemmer. Det fremgår desuden, at der ved et ledende medlem af enpolitisk forening (politisk parti) forstås f.eks. hovedbestyrelsesmedlemmer,forretningsudvalgsmedlemmer, ministre, folketingsmedlemmer, medlem-mer af Europa Parlamentet, regionsrådsmedlemmer og byrådsmedlemmer.Uden for kategorien falder derimod menige partimedlemmer, stillere, an-meldere, delegerede samt deltagere i seminarer, deputationer, vælgermøderog lejre. Der kan ikke i generel form gives en udtømmende beskrivelse afden nærmere afgrænsning af begrebet ledende medlem. Fastsættelsen måske i praksis gennem Politiets Efterretningstjenestes og Tilsynets med Ef-terretningstjenesternes virksomhed. Tilsynet vil således kunne påse, at enpersons lovlige politiske virksomhed i form af deltagelse som ledendemedlem i en politisk organisation eller forening kun behandles i det om-fang, det må anses for nødvendigt for en meningsfuld behandling af oplys-ninger om organisationen eller foreningen.
3