Retsudvalget 2012-13
L 161
Offentligt
1246234_0001.png
1246234_0002.png
1246234_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
7. maj 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0037-0038Dok.:769618
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 (L 161), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2013.
Morten Bødskov/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 19 (L 161) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. maj 2013fra FN-forbundet, jf. L 161 - bilag 4.”

Svar:

FN-forbundets brev af 3. maj 2013 til Folketingets Retsudvalg indeholderen række bemærkninger til lovforslaget, herunder om lovforslagets forholdtil menneskerettighederne.I brevet anføres bl.a., at der med lovforslaget skabes en adgang for Politi-ets Efterretningstjeneste til at indhente oplysninger, uden at der foreliggeren tilstrækkeligt begrundet mistanke om sikkerhedstruende aktiviteter.Justitsministeriet kan i den anledning henvise til lovforslagets § 3, somfastsætter, at Politiets Efterretningstjeneste kan indsamle og indhente op-lysninger, der kan have betydning for tjenestens virksomhed.Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, at efterretningstjenestensindsamling og indhentning af oplysninger alene skal opfylde en relevans-betingelse, dvs. at det ikke på forhånd kan udelukkes, at oplysningen harrelevans for tjenesten. Begrundelsen herfor er, at efterretningstjenestensarbejde i vidt omfang er forebyggende, hvilket indebærer, at tjenesten børkunne indsamle oplysninger, selv om det er forbundet med usikkerhed, omde personer, der undersøges, reelt har til hensigt at begå strafbare forhold.Det bemærkes i den forbindelse, at efterretningsarbejde ofte har karakter af”at lægge et puslespil”, hvor enkeltoplysninger ikke nødvendigvis har be-lastende indhold, men hvor oplysningen, når den sammenkædes med andreoplysninger, kan have afgørende betydning for det terrorforebyggende ar-bejde. Bestemmelsen understreger derfor, at efterretningstjenesten er be-rettiget til med henblik på efterfølgende behandling at indsamle og indhen-te data, blot disse data på indsamlings- eller indhentningstidspunktet vur-deres at kunne have betydning for tjenestens virksomhed. Om de betingel-ser, der skal være opfyldt for efterretningstjenestens videre interne behand-ling og videregivelse af de indsamlede eller indhentede oplysninger, hen-vises til lovforslagets §§ 7-10. Der henvises i øvrigt til besvarelsen afspørgsmål nr. 9 (L 161) fra Folketingets Retsudvalg. Endelig kan der hen-vises til betænkning 1529/2012 om PET og FE, side 201-239.Det anføres endvidere i brevet fra FN-forbundet, at lovforslaget bør inde-holde en mere tydelig angivelse af, at lovforslaget skal administreres i fuld2
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser.Justitsministeriet kan i den sammenhæng henvise til pkt. 10 i lovforslagetsalmindelige bemærkninger, hvoraf fremgår, at det vil være en central delaf Politiets Efterretningstjenestes virksomhed at sikre, at de regler, der fo-reslås indført med lovforslaget, administreres under hensyn til de forplig-telser, som Danmark har efter internationale konventioner, navnlig DenEuropæiske Menneskerettighedskonvention.For en nærmere gennemgang af Den Europæiske Menneskerettighedskon-ventions regler, herunder Den Europæiske Menneskerettighedsdomstolspraksis, af betydning for den virksomhed, der udøves af efterretningstjene-sten, henvises i øvrigt til betænkning 1529/2012 om PET og FE, side 484-495.Endelig anføres i brevet, at det med lovforslaget bør tydeliggøres, hvornårog under hvilke omstændigheder Politiets Efterretningstjeneste kan samar-bejde med udenlandske efterretningstjenester, og at det med lovforslagetbør slås fast, at efterretningstjenesten ikke skal samarbejde med lande, somanvender tortur.Justitsministeriet kan i den forbindelse henvise til besvarelsen af spørgs-mål nr. 15 (L 161) fra Folketingets Retsudvalg.
3