Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 , L 154 A , L 154 B
Offentligt
1246063_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
7. maj 2013

Besvarelse af spørgsmål 22 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst-

og Eksportudvalget den 3. maj 2013 efter ønske fra Henning Hyl-

lested (EL).

Spørgsmål:

Hvad er ministerens holdning til, at der i dag sejler store passagerskiberundt i arktiske farvande – herunder grønlandsk søterritorium – udennogen form for isforstærkning af skroget, selv om det er velkendt, atder året rundt forekommer hård drivende gletsjeris i disse farvande?Synes ministeren på den baggrund, at det er rimeligt at afvente IMO’sfærdiggørelse og godkendelse af Polarkoden med hensyn til isklasser,som finder sted senere end foråret 2014)? Vil ministeren såledesskærpe de danske regler for sejlads i det indre grønlandske søterritori-um, indtil den nye Polarkode foreligger i vedtaget form?

Svar:

Netop sikkerheden for store passagerskibes sejlads i grønlandske far-vande er baggrunden for, at regeringen har fremsat L 154 om styrkelseaf sejladssikkerheden i grønlandske farvande.Fra dansk side støtter vi arbejdet i IMO om udarbejdelse af en Polar-kode og samarbejder med de andre arktiske stater om at fremme fær-diggørelsen af Polarkoden. Da det er forventningen, at Polarkodentidligst vil kunne træde i kraft i 2017, er der imidlertid behov for indtilda at styrke sikkerheden for sejlads med store passagerskibe gennemindførelse af skærpede regler. Det gør vi med dette lovforslag.Der henvises endvidere til besvarelsen af spørgsmål 21.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk