Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 , L 154 A , L 154 B
Offentligt
1243650_0001.png
1243650_0002.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
30. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 15 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst-

og Eksportudvalget den 29. april 2013 efter ønske fra Preben

Bang Henriksen (V).

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26/4-13 fra BjarneRasmussen, Aalborg, jf. L 154 - bilag 4.

Svar:

I henvendelsen fra Bjarne Rasmussen refereres der til erklæringer ogdrøftelser før leveringen af skibet Hans Hedtoft i 1958 samt til en un-dersøgelseskommission efter skibets forlis i 1959. Der udtrykkes medafsæt heri bekymring i forbindelse med en række større krydstogtsski-bes sejlads ved Grønland og rejses spørgsmål om, hvorvidt en kata-strofe som Hans Hedtoft ulykken vil kunne ske igen. Bjarne Rasmus-sen efterlyser øgede sikkerhedskrav, blandt andet i form af obligato-risk isklasse og gennemførelse af dansk havnestatskontrol med deudenlandske skibe, der besejler farvandene ved Grønland.Når bestemmelserne om skærpede sikkerhedskrav til skibe, hvis sej-lads i arktiske farvande udgør en særlig risiko, er medtaget i lovforsla-get, skyldes det netop hensynet til passagerernes sikkerhed i forbindel-se med større krydstogtsskibes sejlads i farvandene ved Grønland.For så vidt angår spørgsmålet om havnestatskontrol henvises til minbesvarelse af spørgsmål 1-3 til L 154.Hvad angår krav om obligatorisk isklassificering til passagerskibehenvises til min besvarelse af spørgsmål 6 om planerne om indførelseaf danske krav til isklassificering inden for rammerne af internationalret. Ligeledes henvises til min besvarelse af spørgsmål 5 om de kom-mende internationale regler i Polarkoden, der også forventes at indførekrav om isklassificering ved sejlads i isfyldte farvande. Kombinatio-nen af danske og internationale regler sikrer, at passagerskibe, der fxikke anløber grønlandsk havn, og som danske regler ikke kan regulerei henhold til international ret, bliver omfattet af krav om isklassifice-ring.I øvrigt er det hensigten, at krydstogtskibe med mere end 250 passage-rer om bord som en konsekvens af forslaget skal omfattes af lodspligt,ligesom der vil blive stillet krav til besætningens kompetencer og til,at skibene koordinerer deres rute med andre skibe i området.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/2
Jeg har ikke nærmere kendskab til de erklæringer, som blev indhentetfra skibsførerne forud for Hans Hedtofts forlis og finder ikke anled-ning til at kommentere Bjarne Rasmussens oplysninger herom.