Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 Bilag 5, L 154 A Bilag 5, L 154 B Bilag 5
Offentligt
1242981_0001.png
1242981_0002.png
1242981_0003.png
1242981_0004.png
1242981_0005.png
1242981_0006.png
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT}
Ændringsforslagtil 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af søloven ogforskellige andre love(Skærpede sejladssikkerhedsmæssige krav i arktiske farvande, styrkelse af søfarendesretsstilling ved sørøveri, modernisering af skibsregistreringsreglerne, gennemførelseaf konventionen om aftaler for international transport af gods helt eller delvist til søs,gennemførelse af ændringsprotokol til konventionen om ansvar for forureningsskadeopstået i forbindelse med søtransport af farlige og forurenende stoffer og nedlæggelseaf Dykkerrådet)Af erhvervs- og vækstministerenTil § 11)Nr. 2affattes således:»2.§ 2affattes således:»§2.For handelsskibe, der ikke kan anses for danske, jf. § 1, kan erhvervs- og vækstministerenfastsætte regler om betingelserne for registrering som dansk skib, herunder krav om, at skibet skaladministreres, kontrolleres og dirigeres fra Danmark. For handelsskibe, som tilhører juridiske per-soner, som ikke er omfattet af Den Europæiske Unions regler om etableringsret og udveksling aftjenesteydelser, kan erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om, at selskabet skal foretagesekundær etablering i Danmark gennem oprettelse af et datterselskab, en filial eller et agentur. Forhandelsskibe, som tilhører personer, selskaber eller lignende, som er omfattet af Den EuropæiskeUnions regler om etableringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af tjenesteydel-ser, kan erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler om, at ejeren skal udpege en enhed i Dan-mark, der kan rettes henvendelse til i kontroløjemed og lignende, og som kan stævnes på ejerenseller på rederens vegne.Stk. 2.For andre skibe end handelsskibe, der ikke kan anses for danske, jf. § 1, men som tilhørerpersoner, selskaber eller lignende, som er omfattet af Den Europæiske Unions regler om etable-ringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af tjenesteydelser, kan erhvervs- ogvækstministeren fastsætte regler om betingelserne for registrering som dansk skib, herunder kravom, at skibet skal administreres, kontrolleres og dirigeres fra Danmark.Stk. 3.Skibe optaget i skibsregistret i medfør af stk. 1 og 2 sidestilles i enhver henseende meddanske skibe og er berettigede til at føre dansk flag.««[Ændring vedrørende registrering af udenlandske skibe i de danske skibsregistre]
2)Nr. 4affattes således:»4.I§ 17indsættes som nyt stykke:»Stk. 5.Et skib, der er optaget i medfør af § 1, udslettes på ejerens skriftlige begæring, såfremtskibet ønskes optaget i et udenlandsk register, og skibet administreres, kontrolleres og dirigeres ef-fektivt fra Danmark, jf. dog § 20, stk. 3. Et skib, som er optaget i medfør af § 1, kan også udslettespå ejerens skriftlige begæring, såfremt skibet optages i registeret i et andet land, der er tilsluttet DenEuropæiske Union eller er omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde,og drives derfra eller har anden reel tilknytning til det pågældende land, jf. dog § 20, stk. 3.«Stk. 5 bliver herefter stk. 6.«[Præcisering]3)Inr. 9ændres »Kapitel11affattes således« til: »Efter kapitel 10 indsættes«.[Lovteknisk justering]4)I det undernr. 9foreslåede§ 211, stk. 3, nr. 4,ændres »de er uforenelige« til: »reglerne eruforenelige«.[Præcisering]5)I det undernr. 9foreslåede§ 218, stk. 2,ændres »og denne faktisk er tilgængelig for denne« til:»og denne faktisk er tilgængelig for fordringshaveren«.[Præcisering]6)I det undernr. 10foreslåede§ 255, stk. 3,ændres »bestemmelser som afviger sådanne bestem-melser« til: »bestemmelser som fraviger konventionen«.[Præcisering]7)I det undernr. 10foreslåede§ 256, stk. 7, 2. pkt.,indsættes efter »aftalens« til: »og oplysnin-gernes«.[Præcisering]8)I det undernr. 10foreslåede§ 265, stk. 1,ændres »denne« til: »containeren eller køretøjet«, og»den« til: »containeren eller køretøjet«.[Præcisering]9)I det undernr. 10foreslåede§ 276, stk. 1, nr.1,ændres »en maritim udførende part« til: »denmaritime udførende part«.[Præcisering]10)I det undernr. 10foreslåede§ 301, stk. 5,ændres »til godsets tilstand« til: »forstås godsetstilstand«.[Præcisering]
11)Inr. 32ændres »nr.6 og 7«til: »nr.5 og 6«,»6)« til: »5)« og »7)« til: »6)«.[Lovteknisk justering]12)I det undernr. 35foreslåede§ 504, stk. 1,indsættes som3. pkt.:»Fristen afbrydes ved anlæg-gelse af søgsmål.«[Præcisering]Til § 51)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01. I§ 10, a, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres »den i stk. 2 nævnte« til: »den i stk. 3 nævnte«.«[Konsekvensændring]2)Inr. 6udgår »i kapitel 3 a«.[Lovteknisk justering]3)Inr. 7ændres »Kapitel3 b.affattes således: »Kapitel 3 b.Søfarendes fritagelse for tjeneste mv.i forbindelse med graviditet og barsel«til: »§ 18 c ophæves, og i stedet indsættes:«.[Lovteknisk justering]4)Inr. 8ændres »Kapitel3 c.affattes således: »Kapitel 3 c.Søfarendes ret til tjenestefrihed somfølge af tvingende familiemæssige årsager«til: »§ 18 d ophæves, og i stedet indsættes:«.[Lovteknisk justering]BemærkningerTil § 1Til nr. 1Moderne, international skibsfart og finansieringen heraf sker i stigende omfang ved nye ejer-konstruktioner, hvor banker og andre finansielle virksomheder, og ikke egentlige rederier, ejer skibeog overgiver driften til andre, uden deltagelse i eller indflydelse på den tekniske eller kommercielledrift.Det er derfor regeringens opfattelse, at lovforslagets formål om øget aktivitet, vækst og jobskabel-se kan tilgodeses i endnu højere grad ved at erstatte det gældende etableringskrav for personer, sel-skaber eller lignende, der er hjemmehørende i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union ellerer omfattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EU/EØS-lande), med etkrav om, at der blot skal udpeges en enhed i Danmark, som danske myndigheder kan rette henven-delse til i kontroløjemed m.v., og som kan stævnes på ejerens eller rederens vegne.Efter gældende ret, jf. bekendtgørelserne nr. 1044 og nr. 1046 af 6. december 1996 om registre-ring i henholdsvis Skibsregistret og DIS af skibe, hvis ejer ikke opfylder nationalitetsbetingelserne i
sølovens § 1, kan et selskab hjemmehørende i EU/EØS-landene, registrere skibe i de danske skibs-registre, hvis følgende 2 betingelser er opfyldt:- Selskabet foretager sekundær etablering i Danmark gennem oprettelse af et datterselskab, enfilial eller et agentur (etableringsbetingelsen).- Skibet administreres, kontrolleres og dirigeres effektivt fra Danmark (aktivitetsbetingelsen).Det følger af den gældende bestemmelse i sølovens § 17, stk. 1, sammenholdt med § 20, stk. 3, atskibet mister retten til at føre dansk flag og kan slettes af registret, hvis ejeren ikke længere opfylderbetingelserne for registreringen.For at stimulere og fastholde aktivitet i rederiernes danske landorganisationer skønnes det endvi-dere hensigtsmæssigt at fastholde aktivitetsbetingelsen kombineret med et krav om, at der skal ud-peges en enhed, der kan rettes henvendelse til i kontroløjemed og lignende, og som kan stævnes påejerens eller på rederens vegne.Endelig vurderes det, at justeringen kun bør omfatte handelsskibe, men ikke fiske- og fritidsfartø-jer.Ved ændringsforslagets til § 2, stk. 1, foreslås det herefter, at erhvervs- og vækstministeren be-myndiges til at fastsætte regler om, at handelsskibe ejet af juridiske personer (selskaber m.v.) fratredjelande kan registreres i skibsregistret på samme vilkår, som i dag gælder for skibe, som tilhørerpersoner, selskaber eller lignende fra EU/EØS-lande. Etableringsbetingelsen fastholdes således ibestemmelsens 2. pkt. ved registrering af handelsskibe ejet af selskaber fra tredjelande, hvilket be-tyder, at skibets ejer, på samme måde som det i dag er tilfældet ved registrering af skibe fraEU/EØS-lande skal oprette et datterselskab, en filial eller et agentur i Danmark. Der åbnes alene opfor registrering af skibe fra tredjelande, som er ejet af selskaber. Skibe, der ejes af personer fra tred-jelande, omfattes således ikke af de nye regler.For så vidt angår registrering af skibe ejet fra rederier fra EU/EØS-lande, fraviges den gældendeetableringsbetingelse i forslaget til stk. 2, 3. pkt., idet erhvervs- og vækstministeren bemyndiges tilat stille krav om, at der i forbindelse med registreringen udpeges en enhed i Danmark, der kan retteshenvendelse til i kontroløjemed og lignende, og som kan stævnes på ejerens eller på rederens vegne.Forslaget indebærer desuden, at erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om, at aktivitetsbe-tingelsen skal være opfyldt i forbindelse med registrering af handelsskibe fra både EU/EØS-landeog tredjelande, jf. stk. 2, 1. pkt. Der ændres dermed ikke på gældende ret i forhold til kravet omaktivitet i Danmark (aktivitetsbetingelsen) eller i de eksisterende retningslinjer for vurderingen af,hvorvidt aktivitetsbetingelsen er opfyldt. Efter de gældende retningslinjer tages der udgangspunkt ien vurdering af følgende aktiviteter, som indgår i driften af et skib:Teknisk drift og vedligeholdelse,herunder implementering af det særlige sikkerhedsstyringssy-stem til opfyldelse af IMO’s søsikkerheds- og miljøbeskyttelsesregler.Bemanding,f.eks. kontraktindgåelse, uddannelse og certificering.Kommerciel drift,f.eks. kontraktforhandlinger, certepartiindgåelse, indgåelse af strategiske alli-ancer, tilrettelæggelse af skibenes sejlplaner, instrukser til skibets officerer, bunkersindkøb ogproviantering.Finansiel drift,f.eks. køb og salg, forhandlinger med finansieringskilder, tegning af forsikringer,håndtering af erstatningskrav, lønregnskab og økonomistyring.Aktivitetsbetingelsen anses for at være opfyldt, hvis alle disse aktiviteter udføres fra Danmark.Aktivitetsbetingelsen kan imidlertid også anses for at være opfyldt, hvis kun nogle eller dele af ak-tiviteterne udføres fra Danmark. I sådanne tilfælde foretages en helhedsvurdering. Fx indgår detmed en vis tyngde, hvis det overordnede ansvar for implementering og vedligeholdelse af det særli-
ge sikkerhedsstyringssystem til opfyldelse af IMO’s søsikkerheds- og miljøbeskyttelsesregler ikombination med en vis del af skibets kommercielle drift er placeret i Danmark. På samme måde vilplacering af skibets overordnede kommercielle og finansielle ledelse – eller større dele heraf – iDanmark typisk indebære, at aktivitetsbetingelsen kan anses for opfyldt. Derimod anses aktivitets-betingelsen almindeligvis ikke for at være opfyldt, hvis kun den bemandingsmæssige ledelse af ski-bet er placeret i Danmark.Ændringsforslaget ændrer ikke på kriterierne for at opnå tonnageskat eller sømandsbeskatning.Ændringsforslaget ændrer desuden ikke gældende regler og ordninger om social sikring af søfaren-de på danske skibe, og således heller ikke kriterierne for, at søfarende om bord på skibene kan fåsocialsikring i Danmark. De søfarende om bord vil blive omfattet af reglerne i lov om søfarendesansættelsesforhold m.v. (sømandsloven).Den foreslåede § 2, stk. 2, svarer til den gældende sølovs § 2, stk. 1, med den ene forskel, at dennye bestemmelses anvendelsesområde er begrænset til andre skibe end handelsskibe. Handelsskibedækkes således af den nye stk. 1. Begrebet handelsskibe vil blive fortolket i overensstemmelse med§§ 1 og 2 i lov om skibes besætning. Med denne ene forskel vil § 2, stk. 2, blive anvendt i overens-stemmelse med den praksis, der er udviklet i forhold til den tilsvarende bestemmelse i den gældendesølovs § 2, stk. 1..Den foreslåede § 2, stk. 3, i søloven er identisk med den gældende § 2, stk. 2, i søloven og vil bli-ve administreret i overensstemmelse med den praksis, der er udviklet i forhold til denne bestemmel-se.Til nr. 2Der er tale om en teknisk justering samt præcisering af, hvilke landes registre, skibet kan optages imed udsletning i dansk register som følge, når skibet drives fra eller har anden reel tilknytning tildet pågældende land.Til nr. 3Der er alene tale om en lovteknisk justering.Til nr. 4Der er tale om en præcisering af, at det foreslåede kapitel 11 i søloven ikke vil finde anvendelse idet omfang reglerne i kapitlet er uforenelige med den lovgivning om erstatning til arbejdstagereeller sociale sikringsordninger, som finder anvendelse.Til nr. 5Der er alene tale om en præcisering af, at den foreslåede § 218, stk. 1, i søloven finder tilsvarendeanvendelse, når ejeren i overensstemmelse med HNS-konventionen har oprettet en begrænsnings-fond i en fremmed konventionsstat, forudsat at fordringshaveren har adgang til den domstol elleranden myndighed, der administrerer fonden, og denne faktisk er tilgængelig for fordringshaveren.Til nr. 6Der er tale om en præcisering af, at for transportaftaler omfattet af konventionen om aftaler for in-ternational transport af gods helt eller delvist til søs, skal det i transportdokumentet oplyses, at be-stemmelser, som afviger fra konventionen, er ugyldige i den udstrækning, de direkte eller indirekteudelukker, begrænser eller forøger afsenderens, modtagerens, rådighedshaverens, ihændehaverens,den kontraktbestemte afsenders, transportørens eller den maritime udførende parts forpligtelser eller
ansvar for manglende opfyldelse af sine forpligtelser efter sølovens kapitel 13 i strid med den fore-slåede § 255, stk. 1, i søloven.Til nr. 6Der er tale om en præcisering af, at transportøren ved levering af gods i container eller på køretøj,ikke er forpligtet til at undersøge hverken containeren eller køretøjet indvendig, medmindre der ergrund til at tro, at containeren eller køretøjet er mangelfuldt pakket.Til nr. 7Der er tale om en præcisering af, at den konkrete maritime udførende parts tjenesteydelser fortransportøren skal have en nærmere tilknytning til en kontraherende stat, for at være omfattet af de istk. 1 nævnte rettigheder og pligter i det foreslåede kapitel 13.Til nr. 8Der er alene tale om en sproglig præcisering.Til nr. 9Der er tale om en præcisering af, at den toårige frist for anlæggelse af søgsmål afbrydes ved an-læggelse af søgsmål, hvilket er i overensstemmelse med sølovsudvalgets anbefalinger i betænkningom aftaler om transport af gods helt eller delvist til søs.Til nr. 10Der er alene tale om lovteknisk justering.Til nr. 11Der er tale om en præcisering af, at fristen for anlæggelse af søgsmål afbrydes, hvis det anlæggessøgsmål.Til § 5Til nr. 1Der er alene tale om en konsekvensændring.Til nr. 2-4Der er alene tale om lovtekniske justeringer.