Udvalget for Landdistrikter og Øer 2012-13
L 149 Bilag 4
Offentligt
1219700_0001.png
1219700_0002.png
24. feb. 2013
NotatJBJ/JZB

Forslag til ændring af lov om midlertidig regulering af boligforholdene

(Benyttelse af helårsboliger til fritidsformål)

Nykredit er positiv overfor forslaget om en ændring af lovgivningen, således at helårsboligerkan benyttes til fritidsformål. Land- og yderområderne er visse steder hårdt ramt af fraflytningog overskud af helårsboliger, som kan være svære at sælge. En mere fleksibel adgang til atbenytte et helårshus som fritidshus kan være med til at øge efterspørgslen i disse områder.

Problem ved den nuværende udformning af forslaget

Nykredit mener dog, at lovforslaget i sin nuværende udformning kun vil have en vis effekt, ogderfor kan forbedres væsentligt ved en anderledes udformning som foreslået nedenfor.At forslaget kun vil have en vis effekt i sin nuværende udformning skyldes, at retten til at opnåtilladelse til at anvende boligen til fritidsformål er betinget af kommunalbestyrelsens tilladelse,samt at denne ret er personlig. Dette betyder, at retten ikke kan overdrages til en ny ejeruden en ny tilladelse fra kommunalbestyrelsen, hvorfor denne ret bliver usikker1.Når rettigheden til fritidsanvendelse ikke kan overdrages til en potentiel ny ejer, vilejendommene i disse områder ikke med sikkerhed appellere til købere af fritidshuse.Som lovforslaget er formuleret vil en ny ejer ikke kunne være sikker på at opnå eller overtageen adgang til fritidsanvendelse, da det forudsætter kommunalbestyrelsens tilladelse og dermedhar køberen ikke incitament til at investere, da denne investering er usikker på den langebane.Nykredit kan forstå på ministeriet (MBBL), at det ikke er muligt at knytte tilladelsen til atbenytte boligen til fritidsformål op på ejendommen i stedet for ejeren. Dette ville ellers væreønskeligt. Derfor har Nykredit udformet et alternativt forslag.

Nyt forslag til udformning af loven

Hvis et initiativ skal have effekt skal ejendommene i disse områder sikres længere adgang tilfleksibel anvendelse som enten helårsboliger eller fritidsboliger afhængigt af den til enhver tidværende ejers ønsker til anvendelse. Ellers bliver disse ejendomme for usikre at investere i forkøbere, der har ønsker om fritidsanvendelse.
1
Se desuden Realkreditrådets høringssvar.
Hvis der skal skabes optimale muligheder for finansiering og dermed erhvervelse afejendomme, der skal anvendes til fleksboliger, er det væsentligt at sikre, at ejendommensstatus som fleksbolig kan opretholdes over en længere periode.Såfremt der skabes en sådan mulighed, vil det påvirke værdien og omsætningsmuligheden forsådanne ejendomme.Derfor foreslår Nykredit følgende:At tilladelsen gives til den nye ejer i en længere fast periode på fx 50 år, eller atfleksboligstatus gives indtil videre, men med en opsigelsesmulighed fra kommunen påeksempelvis 30 år. Det er betydningsfuldt, at denne ret kan overleveres fra én ejer tilen anden ejer i forbindelse med salg af ejendommen, ligesom det er vigtigt af hensyntil finansieringen, at der gives mulighed for at en pantekreditor – eksempelvis etrealkreditinstitut - har mulighed for at indtræde i fleksrettigheden, såfremtrealkreditinstituttet måtte hjemtage ejendommen.Med et nyt forslag, skal det desuden sikres, at långiveren af penge til fleksboligen kan væresikker på at få sine penge igen i et worst-case scenarie, dvs. ved tvangsauktion ellertvangssalgslignende situationer. Såfremt dette ikke er på plads, vil fx realkreditinstitutterneikke have incitament til at låne penge til fritidsboligen (som ofte vil være prissat højere endhelårsboligen).Desuden foreslås det:At hvis ejeren står overfor en tvangsauktion eller en tvangssalgslignende situation, atvedkommende ikke kan fraskrive sig retten til fritidsformål uden ejendomsrelevantlångivers tilladelse.Ovenstående skal sikre, at boligejeren ikke kan presse långiveren i en sag om tvangsauktionved at true med at droppe tilladelsen til fritidsbolig, såfremt långiver ikke vil nedskrive gælden(fx hvis fritidsboligen er mere værd end helårsboligen og långiver derfor kan tabe penge på atejendommen skifter status). Dette vil naturligvis kun gøre sig gældende i et fåtal afsituationer, men kan være vigtigt at tage højde for af hensyn til den generelle sikkerhed forlångiverne og dermed deres lyst til at bevilge lån.