Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
1242067_0001.png
1242067_0002.png
1242067_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. april 2013ForvaltningsretskontoretNicolai Winther2011-7650-0001711299
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov omoffentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg har stil-let til justitsministeren den 6. marts 2013.
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 9 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-

ningen (L 144):

”Af Justitsministeriets høringsoversigt til L 90 (1. samling2010-11) fremgår følgende: ”Justitsministeriet kan i den for-bindelse oplyse, at ministeriet er i dialog med de andre mini-sterier samt KL og Danske Regioner med henblik at afklare, iforhold til hvilke (offentligt ejede) selskaber der er grundlagfor at udnytte hjemlen i lovudkastets § 4, stk. 2, til at undtagedet pågældende selskab fra offentlighedslovens anvendelses-område” (L90; bilag 1, høringsoversigt: side 19). Vil ministe-ren oversende et eventuelt resultat fra denne dialog? Såfremtdenne dialog med de øvrige ministerier, KL og Danske Regio-ner ikke blev gennemført eller afsluttet bedes ministeren rede-gøre for, om dette er planlagt i forbindelse med det fremsattelovforslag, og hvornår denne dialog ventes afsluttet.”

Svar:

1.

Det fremgår af § 4, stk. 1, i forslag til lov om offentlighed i forvaltnin-gen (L 144), at loven bortset fra bestemmelserne i §§ 11-12 og §§ 15-17gælder for al virksomhed, der udøves af selskaber, hvis mere end 75 % afejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder. Det gælder dog ikkebørsnoterede selskaber samt disses datterselskaber.I lovforslagets § 4, stk. 2, 1. pkt., foreslås det fastsat, at vedkommende mi-nister efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om, atloven ikke skal gælde for nærmere angivne selskaber omfattet af stk. 1. Idet omfang der er tale om kommunalt eller regionalt ejede selskaber, skalde i 1. pkt. nævnte regler endvidere fastsættes efter forhandling med KL ogDanske Regioner, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, 2. pkt.Af bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk. 2, fremgår bl.a., at det medbestemmelsen er forudsat, at den navnlig finder anvendelse i forhold til of-fentligt ejede selskaber, der ikke udøver forvaltningsvirksomhed, og somudøver virksomhed, der i altovervejende grad er konkurrenceudsat. Vedbeslutninger om at undtage selskaber i medfør af bestemmelsen i stk. 2 vildet således i almindelighed være en forudsætning, at selskaberne udføreropgaver, der ikke har karakter af traditionel forvaltningsvirksomhed. End-videre vil det i almindelighed være en forudsætning, at selskaberne udøvervirksomhed, der i altovervejende grad er konkurrenceudsat. Afgørelsenheraf må bero på en konkret bedømmelse i hvert enkelt tilfælde.
2
Det fremgår videre bl.a., at det med hensyn til eksisterende selskaber be-mærkes, at det af hensyn til det enkelte selskab vil være hensigtsmæssigt,at det inden lovens ikrafttræden bliver afklaret, hvorvidt det skal undtagesefter stk. 2, således at det ikke bliver omfattet af loven og kort tid derefterbliver undtaget. Det fremgår, at Justitsministeriet af den grund vil iværk-sætte en høring af samtlige ministerier samt KL og Danske Regioner medhenblik på at få afklaret det nævnte spørgsmål.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at den nævnte høring vilblive iværksat umiddelbart efter lovforslagets vedtagelse.

2.

Det kan tilføjes, at den dialog med de andre ministerier, KL og DanskeRegioner vedrørende det tidligere lovforslag nr. L 90, som der er henvisttil i spørgsmålet, ikke blev afsluttet, idet lovforslaget bortfaldt efter afhol-delse af folketingsvalget den 15. september 2011.
3