Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
1245588_0001.png
1245588_0002.png
1245588_0003.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
6. maj 2013ForvaltningsretskontoretChristian Hesthaven2011-7650-0001714417
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 29 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 7. marts 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 29 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-

ningen (L 144):

”Vil der være ret til ekstrahering af dele af eller oplysninger fraEnergistyrelsens notat af 24. august 2009 om momssvindel i deeuropæiske CO2-kvoteregistre (bilag 4 under L 144 - bilag 6),jf. lovforslagets §§ 28 og 29, hvis selve notatet falder ind underundtagelsen fra retten til aktindsigt i lovforslagets § 24 om mi-nisterbetjening? Hvilke dele af notatet vil i givet fald kunneekstraheres?”

Svar:

Det bemærkes generelt, at der med lovforslaget til en ny offentlighedslovlægges op til nye regler om øget åbenhed i den offentlige forvaltning. Detbetyder, at der vil være en videre adgang til at få aktindsigt i dokumenterog oplysninger i forvaltningen end efter den gældende offentlighedslov.Samtidig lægges der op til, at visse hensyn kan føre til, at der i nogle nær-mere bestemte tilfælde fremover ikke vil kunne gives aktindsigt efter lov-forslaget, hvor dette i dag er muligt.Bilag 4 til bilag nr. 6 vedrørende lovforslaget, som er nævnt i spørgsmålet,består af en udskrift af fire e-mails fra perioden 27. august til 2. september2009, et notat af 24. august 2009 fra Energistyrelsen og et notat af 24. au-gust 2009 fra SKAT. Justitsministeriet forstår spørgsmål nr. 29 og 30 ved-rørende lovforslaget således, at der alene sigtes til, i hvilket omfang der ef-ter lovforslaget er adgang til aktindsigt i Energistyrelsens notat af 24. au-gust 2009.Som anført under pkt. 2 i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 18vedrørende lovforslaget vil der for at kunne give et fyldestgørende svar på,i hvilket omfang der efter lovforslaget er ret til aktindsigt i det omhandlededokument skulle foretages en konkret vurdering af dokumentet og oplys-ningerne heri. Dette forudsætter som nævnt et detaljeret kendskab til detpågældende dokument, hvilket Justitsministeriet ikke har.Med forbehold herfor skal Justitsministeriet imidlertid bemærke følgende:Det nævnte notat, der er påtrykt ”Fortroligt”, og er sendt til klima- ogenergiministeren, fremstår som en redegørelse fra Energistyrelsen om, atder har været forlydender om momssvindel med CO2-kvoter i visse euro-pæiske lande, og at der nu er mistanke om, at Danmark også er mål for en2
sådan momssvindel. Notatet fremstår som udformet til ministeren til brugfor en eventuel henvendelse fra skatteministeren om sagen.Det er i lyset heraf Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at notatet vilvære undtaget fra retten til aktindsigt efter lovforslagets § 24, stk. 1, om in-terne dokumenter og oplysninger, der udveksles mellem et ministeriumsdepartement og dets underordnede myndigheder på et tidspunkt, hvor derer konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for em-bedsværkets rådgivning og bistand.Der henvises om lovforslagets § 24 nærmere til pkt. 3.3 i den samtidigebesvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende lovforslaget.Fra et dokument undtaget fra retten til aktindsigt efter lovforslagets § 24vil der efter lovforslagets §§ 28-29 om såkaldt ekstraheringspligt være rettil aktindsigt efter lovens almindelige regler i relevante oplysninger om ensags faktiske grundlag og oplysninger om eksterne faglige vurderingersamt interne faglige vurderinger i endelig form, der indgår i en sag om etfremsat lovforslag eller en offentliggjort redegørelse, handlingsplan ellerlignende. Det er i den forbindelse Justitsministeriets umiddelbare vurde-ring, at det pågældende notat – med undtagelse af indstillingen på side 2,1. og 2. afsnit, samt dele af de to sidste afsnit før det angives, hvad der ervedlagt notatet på side 3 – udgør relevante oplysninger om sagens faktiskegrundlag, som der vil være ret til aktindsigt i efter lovforslagets almindeli-ge regler.Der henvises i øvrigt til pkt. 4 i den samtidige besvarelse af spørgsmål nr.18 vedrørende lovforslaget.
3