Retsudvalget 2012-13
L 144 Bilag 18
Offentligt
1238849_0001.png
1238849_0002.png
1238849_0003.png
1238849_0004.png
1238849_0005.png
1238849_0006.png
1238849_0007.png
1238849_0008.png
1238849_0009.png
1238849_0010.png
1238849_0011.png
1238849_0012.png
1238849_0013.png
1238849_0014.png
Lovtekst fremsendt til Folketingets retsudvalg den 18. april 2013 af journalisterne Jesper Tynell,Lars Rugaard og Erik Valeur.
Forslagtil

Lov om offentlighed i forvaltningen

Kapitel 1Lovens formål og anvendelsesområde
Lovens formål§ 1. Loven har til formål at sikre åbenhed hos myndigheder m.v. med henblik på navnlig atunderstøtte1) informations- og ytringsfriheden,2) borgernes deltagelse i demokratiet,3) offentlighedens kontrol med alle dele af den offentlige forvaltning,4) mediernes formidling af informationer om den offentlige forvaltning til offentligheden og5) tilliden til den offentlige forvaltning.Stk. 2. Myndigheder m.v., der er omfattet af loven, skal sørge for, at det i stk. 1 nævnte hensyn tilåbenhed varetages ved valg, etablering og udvikling af nye it-løsninger.
Lovens organisatoriske anvendelsesområde§ 2. Loven finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af myndigheder inden for den offentligeforvaltning.
§ 3. Loven finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af
1
1) selvejende institutioner, foreninger, fonde m.v., der er oprettet ved lov eller i henhold til lov,2) selvejende institutioner, foreninger, fonde m.v., der er oprettet på privatretligt grundlag, og somudøver offentlig virksomhed og er undergivet intensiv offentlig regulering, intensivt offentligt tilsynog intensiv offentlig kontrol, og3) KL og Danske Regioner.Stk. 2. Loven finder desuden anvendelse på al virksomhed, der udøves af1) elforsyningsvirksomheder, der producerer, transmitterer eller distribuerer elektricitet vedspænding på 500 V eller derover,2) selskaber, institutioner, foreninger m.v., der driver naturgasforsyningsvirksomhed, og3) kollektive varmeforsyningsanlæg, som er omfattet af varmeforsyningsloven og har en kapacitetpå mere end 10 MJ/s.
§ 4. Loven finder anvendelse på al virksomhed, der udøves af selskaber, hvis mere end 50 % afejerandelene tilhører danske offentlige myndigheder. Det gælder dog ikke børsnoterede selskaberog disses datterselskaber.Stk. 2. Folketinget kan fastsætte regler om, at loven ikke skal finde anvendelse på nærmere angivneselskaber omfattet af stk. 1. I det omfang der er tale om kommunalt eller regionalt ejede selskaber,skal de i 1. pkt. nævnte regler endvidere fastsættes efter forhandling med KL og Danske Regioner.
§ 5. Loven finder anvendelse på selskaber, institutioner, personligt ejede virksomheder, foreningerm.v., i det omfang de udøver faktisk forvaltningsvirksomhed eller har fået tillagt beføjelse til attræffe afgørelser på statens, en regions eller en kommunes vegne.Stk. 2. Folketinget kan fastsætte regler om, at loven ikke skal finde anvendelse på nærmere angivneselskaber, institutioner, personligt ejede virksomheder, foreninger m.v. omfattet af stk. 1.Stk. 3. Vedkommende minister fastsætter efter forhandling med justitsministeren regler om, atselskaber, institutioner, foreninger m.v., såfremt udgifterne ved deres virksomhed overvejendedækkes af statslige, regionale eller kommunale midler, omfattes af loven.
§ 6. Når det bliver overladt en virksomhed m.v., der ikke er omfattet af lovens §§ 3-5, at udføreopgaver, som efter lovgivningen påhviler det offentlige, skal vedkommende forvaltningsmyndighedsikre, at virksomheden løbende giver oplysninger til myndigheden om udførelsen af opgaverne. Depågældende oplysninger er hos vedkommende forvaltningsmyndighed omfattet af retten til aktindsigtefter lovens almindelige regler.
2
Kapitel 2Aktindsigt m.v.Hovedreglen om retten til aktindsigt§ 7. Enhver kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller oprettet afen myndighed m.v.Stk. 2. Retten til aktindsigt omfatter med de i §§ 19-32 nævnte undtagelser1) alle dokumenter, der vedrører den pågældende sag, og2) indførsler i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den pågældende sagsdokumenter.Stk. 3. Retten til aktindsigt efter stk. 2, nr. 1, i et dokument, der er afsendt af myndigheden m.v.,gælder først fra dagen efter afsendelsen af dokumentet.
Egenaccess§ 8. Den, hvis personlige forhold er omtalt i et dokument, kan med de undtagelser, der er nævnt i§§ 19-26 og § 32, forlange at blive gjort bekendt med oplysningerne herom. Det gælder dog ikke, idet omfang de hensyn, der er nævnt i §§ 28-30, eller hensynet til den pågældende selv eller andremed afgørende vægt taler imod.
Identifikationskravet§ 9. En anmodning om aktindsigt efter §§ 7 og 8 skal1) indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at sager og dokumenter, der ønskes aktindsigti, kan identificeres, og2) angive det tema, sagen eller dokumentet vedrører.Stk. 2. Er sagen eller sagens akter i anmodningen identificeret ved journal-nummer eller andenentydig angivelse, bortfalder kravet i stk. 1 nr. 2.
3
Indsigt i databaser§ 10. Retten til aktindsigt omfatter ikke databaser, herunder registre eller andre systematiseredefortegnelser, hvor der gøres brug af elektronisk databehandling, dog bortset fra fortegnelser somnævnt i § 7, stk. 2, nr. 2.Stk. 2. Enhver person eller juridisk person har dog adgang til at blive gjort bekendt med alleoplysninger om den pågældende selv i de databaser m.v., der er nævnt i stk. 1.
Ret til sammenstilling af oplysninger i databaser (dataudtræk)§ 11. Enhver kan forlange, at en forvaltningsmyndighed foretager og udleverer en sammenstilling afforeliggende oplysninger i myndighedens databaser, så længe sammenstillingen ikke kræver enomfattende arbejdsindsats. Såfremt oplysningerne er omfattet af §§ 19-32, gældersammenstillingsretten kun, hvis de hensyn, der er nævnt i disse bestemmelser, kan tilgodeses gennemanonymisering eller lignende, der kan foretages, uden at det kræver en omfattende arbejdsindsats.Retten til at få foretaget en sammenstilling gælder ikke, hvis oplysningerne allerede er offentliggjort iegnet form eller format.Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse med hensyn til personoplysninger omfattet afpersondatalovens § 10.Stk. 3. Forvaltningsmyndighederne skal i forhold til databaser, der er nævnt i stk. 1, sikre sig, at deter muligt at få foretaget en sammenstilling af foreliggende oplysninger i myndighedens databaser,uden at det kræver en omfattende arbejdsindsats.
Ret til indsigt i databeskrivelsen§ 12. Enhver kan med de undtagelser, der er nævnt i §§ 28-30, forlange at få indsigt i en beskrivelseaf de typer af oplysninger, der indgår i en database, hvilket grundlag oplysningerne bygger på samtoplysninger om, hvilke formater en database anvender (databeskrivelse). Denne ret gælder i forholdtil databaser, som en forvaltningsmyndighed anvender i forbindelse med konkret sagsbehandlingeller i forbindelse med udarbejdelse af offentliggjorte analyser, beregninger og lignende.Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med finansministeren bestemme, atministerielle departementer og nærmere angivne underliggende styrelser og direktorater skaludfærdige databeskrivelser som omfattet af stk. 1, i det omfang sådanne ikke allerede foreligger hosmyndigheden. Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter forhandling med vedkommende kommuneeller region træffe bestemmelse om, at den centrale forvaltning i kommunen eller regionen skaludfærdige databeskrivelser som omfattet af stk. 1, i det omfang sådanne ikke allerede foreligger hosmyndigheden.
4
Stk. 3. Forvaltningsmyndighederne skal i forhold til de typer af databaser, der er nævnt i stk. 1, sometableres eller udvikles efter lovens ikrafttræden, sikre sig, at der udarbejdes en databeskrivelse medhenblik på, at der i overensstemmelse med stk. 1 kan meddeles indsigt heri.
Notatpligt§ 13. En myndighed m.v. skal, når den mundtligt eller på anden måde bliver bekendt medoplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige vurderinger af sagen, snarest muligtgøre notat om indholdet af oplysningerne eller vurderingerne. Det gælder dog ikke, hvisoplysningerne eller vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.Stk. 2. En myndighed m.v. skal endvidere snarest muligt tage notat om væsentligesagsekspeditionsskridt, der ikke i øvrigt fremgår af sagens dokumenter.Stk. 3. Notatpligten efter stk. 1 og 2 gælder ikke i forbindelse med behandlingen af sager inden forstrafferetsplejen.
Meroffentlighedsprincippet§ 14. Det skal i forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt overvejes, om der kangives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af §§ 20-32. Derkan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være i strid med anden lovgivning,herunder regler om tavshedspligt og regler i persondataloven.Stk. 2. Stk. 1 gælder også i forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt idokumenter og oplysninger, som indgår i sager, der er undtaget fra aktindsigt efter §§ 19-32.Stk. 3. En myndighed skal registrere aktindsigt efter stk. 1 og 2 og efter anmodning give aktindsigt iregistreringen.Kapitel 3Journalisering, postlister og aktiv informationJournalisering§ 15. Dokumenter, der er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed i forbindelse meddens virksomhed, skal journaliseres. Det samme gælder interne dokumenter, der foreligger i endeligform.Stk. 2. Et dokument omfattet af stk. 1, som forvaltningsmyndigheden har modtaget eller afsendt,skal journaliseres snarest muligt og senest 4 arbejdsdage efter dokumentets modtagelse ellerafsendelse.
5
Stk. 3. Journalsystemet skal være indrettet således, at det indeholder følgende oplysninger om dedokumenter, der journaliseres:1) Dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse.2) Kort, tematisk angivelse af dokumentets indhold og/eller titel.3) Navnet på eller karakteren af modtageren eller afsenderen af dokumentet.4) Journalnummer og dokumentnummer eller anden entydig identifikationsbetegnelse.Stk. 4. Pligten til at journalisere efter stk. 1-3 gælder for statslige forvaltningsmyndigheder omfattetaf lovens § 2 samt kommunale og regionale enheder, der kan henregnes til den kommunale ogregionale centralforvaltning, samt for selskaber omfattet af §§ 3-6.Stk. 5. Pligten til at journalisere efter stk. 1 og 2 gælder også for kommunale og regionale enhedersamt selskaber m.v., der ikke er omfattet af stk. 4.Stk. 6. Som dokumenter i en sag regnes bærere af enhver form for oplysninger i sagen, uansethvilket fysisk eller elektronisk medie og i hvilken form oplysningerne forekommer.
Postlister§ 16. Ministerielle departementer samt underliggende styrelser og direktorater skal udfærdige enfortegnelse over dokumenter, der den pågældende dag er modtaget hos eller afsendt afmyndigheden (postliste).Stk. 2. Stk.1 finder anvendelse for de institutioner, der nævnes i §§ 3-6.Stk. 3 Den centrale forvaltning i kommuner og regioner skal udfærdige en fortegnelse overdokumenter, der den pågældende dag er modtaget hos eller afsendt af den centrale forvaltning.Stk. 4. Postlister udfærdiget efter stk. 1-2 offentliggøres på myndighedens hjemmeside. Postlistenskal indeholde følgende oplysninger om de dokumenter, der medtages:1) Dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse.2) Navnet på eller karakteren af modtageren eller afsenderen af dokumentet.3) Kort, tematisk angivelse af dokumentets indhold.4) Journalnummer eller anden identifikationsbetegnelse.
6
Forvaltningsmyndigheder§ 17. Ministerielle departementer og underliggende styrelser og direktorater mv. skal hver for sigbetragtes som separate forvaltningsmyndigheder.Stk. 2. Stk. 1 gælder uanset, at disse måtte dele elektronisk journalsystem eller fysisk befinde sig påsamme adresse.Stk. 3. Arbejdsgrupper med deltagelse af medarbejdere ansat hos forskellige myndigheder kan isærlige tilfælde i en begrænset periode betragtes som selvstændige ad hoc myndigheder, nårmedlemmerne af arbejdsgruppen1) er udtrykkeligt udpeget på baggrund af deres faglige kvalifikationer,2) ikke agerer under instruktion fra overordnede hos den ansættende myndighed, samt3) ikke gør sine interne dokumenter tilgængelige for andre end de i stk. 3 nr. 1 angivne personer.
Offentlighedsportal§ 18. Folketingets Ombudsmand skal på internettet føre en portal, der indeholder love,administrative forskrifter, lovforslag samt Folketingets Ombudsmands udtalelser om aktindsigt.Stk. 2. Offentlighedsportalen skal registrere omlægninger af den offentlige forvaltning, der ændrereller på anden måde har indflydelse på adgangen til aktindsigt efter gældende ret. Vedkommendeminister har ansvaret for, at ombudsmanden orienteres om sådanne ændringer m.v.
Kapitel 4Undtagelser fra retten til aktindsigtSager undtaget fra aktindsigt§ 19. Retten til aktindsigt omfatter ikke sager inden for strafferetsplejen, jf. dog stk. 2.Stk. 2. Bødeforelæg, som en juridisk person har vedtaget, er omfattet af retten til aktindsigt efterlovens almindelige regler.Stk. 3. Stk. 2 omfatter ikke bødeforlæg hos politiet eller anklagemyndigheden.
§ 20. Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om lovgivning, herunder bevillingslove, førlovforslag er fremsat for Folketinget.
7
§ 21. Retten til aktindsigt omfatter ikke sager om ansættelse eller forfremmelse i det offentligestjeneste.Stk. 2. Retten til aktindsigt omfatter bortset fra bestemmelsen i § 8 heller ikke andre sager omenkeltpersoners ansættelsesforhold i det offentliges tjeneste, jf. dog stk. 3 og 4.Stk. 3. I sager som nævnt i stk. 2 skal der i overensstemmelse med lovens almindelige reglermeddeles indsigt i oplysninger om den ansattes navn, stilling, uddannelse, arbejdsopgaver,lønmæssige forhold og tjenesterejser. For så vidt angår ansatte i chefstillinger gælder lovensalmindelige regler endvidere for oplysninger om disciplinære reaktioner i form af advarsel ellerderover. Det gælder dog kun for et tidsrum af to år efter, at den endelige afgørelse er truffet.Stk. 4. I sager som nævnt i stk. 2 skal der udover de oplysninger, der er nævnt i stk. 3, ioverensstemmelse med lovens almindelige regler meddeles indsigt i oplysninger iledelseskontrakter om de overordnede prioriteringer for den pågældende myndighed m.v.Stk. 5. Justitsministeren kan bestemme, at retten til aktindsigt i sager, der er omfattet af stk. 2, tilligeskal gælde for andre oplysninger end dem, der er nævnt i stk. 3 og 4.Stk. 6. Stk. 1-5 gælder også for institutioner m.v., der i medfør af §§ 3-6 er omfattet af loven.
Undtagelse af interne dokumenter§ 22. Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter. Som interne dokumenter ansesdokumenter, der ikke er afgivet til modtagere udenfor den pågældende forvaltningsmyndighed.Stk. 2. Dokumenter omfattet af stk. 1, der afgives til modtagere udenfor den pågældendeforvaltningsmyndighed, mister deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker af retlige grundeeller til forskningsmæssig brug.Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter forhandling med KL og Danske Regionerfastsætte regler om, i hvilket omfang interne dokumenter i kommunernes eller regionernesbesiddelse skal være omfattet af retten til aktindsigt, når de foreligger i endelig form.
§ 23. Retten til aktindsigt omfatter uanset § 22, stk. 1, interne dokumenter, som foreligger i endeligform, når1) dokumenterne gengiver indholdet af den endelige beslutning vedrørende en sags afgørelse,2) dokumenterne indeholder en gengivelse af oplysninger, der har været pligt til at notere efter § 13,
8
3) dokumenterne er selvstændige dokumenter, der er udarbejdet for at tilvejebringe bevismæssigeller anden tilsvarende klarhed med hensyn til en sags faktiske omstændigheder,4) dokumenterne indeholder generelle retningslinjer for behandlingen af bestemte sagstyper, eller5) dokumenterne indeholder en systematiseret gengivelse af praksis på bestemte sagsområder.Undtagelse af andre dokumenter§ 24. Retten til aktindsigt omfatter ikke:1) Statsrådsprotokoller, referater af møder mellem ministre og dokumenter, der udarbejdes af enmyndighed udelukkende til brug for sådanne møder.2) Brevveksling med sagkyndige til brug i retssager eller ved overvejelse af, om retssag bør føres.3) Materiale, der tilvejebringes som grundlag for udarbejdelse af offentlig statistik ellervidenskabelige undersøgelser.
Meddelelse af faktiske oplysninger og eksterne faglige vurderinger§ 25. Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 22, omfatter uanset denne bestemmelseoplysninger om en sags faktiske grundlag. Det samme gælder oplysninger om eksterne fagligevurderinger, som findes i dokumenter, der er omfattet af § 24, nr. 2-3.Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke i det omfang1) det vil nødvendiggøre et usædvanligt stort ressourceforbrug,2) de pågældende oplysninger i fuldt omfang fremgår af andre dokumenter, som udleveres iforbindelse med aktindsigten, eller3) oplysningerne er offentligt tilgængelige.
Meddelelse af interne faglige vurderinger§ 26. Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 22, og § 24, nr. 1-3, omfatter uanset dissebestemmelser oplysninger om interne faglige vurderinger, i det omfang oplysningerne indgår i ensag om en redegørelse, handlingsplan eller et fremsat lovforslag eller lignende.Stk. 2. § 25, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.Undtagelse af oplysninger om private forhold og drifts- eller forretningsforhold m.v.
9
§ 27. Retten til aktindsigt omfatter ikke oplysninger om1) enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold og2) tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold ellerlignende, for så vidt det er af særlig væsentlig økonomisk betydning for den person ellervirksomhed, oplysningerne angår, at anmodningen ikke imødekommes.
Undtagelse af oplysninger af hensyn til statens sikkerhed eller rigets forsvar§ 28. Retten til aktindsigt kan undtagelsesvist og kun i helt særlige tilfælde begrænses i det omfang,det er af særlig væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar.
Undtagelse af oplysninger af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v.§ 29. Retten til aktindsigt kan undtagelsesvist og kun i helt særlige tilfælde af hensyn til rigetsudenrigspolitiske interesser m.v., herunder forholdet til andre lande eller internationaleorganisationer, begrænses i det omfang, fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretligeforpligtelser eller lignende.Stk. 2. Retten til aktindsigt kan herudover undtagelsesvist og kun i helt særlige tilfælde begrænses idet omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af særligt væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiskeinteresser m.v., herunder forholdet til andre lande eller internationale organisationer.
Undtagelse af visse andre oplysninger§ 30. Retten til aktindsigt kan begrænses i det omfang, det er nødvendigt til beskyttelse af særligtvæsentlige hensyn til:1) Forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser, straffuldbyrdelse og lignendesamt beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning.2) Gennemførelse af offentlig kontrol, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af påtænkteforanstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen.3) Det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentligesforretningsvirksomhed.
10
Meddelelse af aktindsigt i en del af et dokument§ 31. Hvis de hensyn, der er nævnt i §§ 27-30, kun gør sig gældende for en del af et dokument, skalder meddeles aktindsigt i dokumentets øvrige indhold.
Forholdet til tavshedspligt§ 32. Pligten til at meddele oplysninger er begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligtfastsat ved lov eller med hjemmel i lov for personer, der virker i offentlig tjeneste eller hverv.
Kapitel 5Behandlingen og afgørelsen af anmodninger om aktindsigt m.v.Behandlingen af anmodninger om aktindsigt m.v.§ 33. Bliver der fremsat anmodning om aktindsigt, afgøres sager om aktindsigt af den myndighedm.v., der er fremsat anmodning overfor, hvis denne myndighed har dokumentet eller en kopi afdette i sin besiddelse.Stk. 2. Vedkommende myndighed m.v. afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kanimødekommes. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden syv arbejdsdage eftermodtagelsen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet i ganske særligetilfælde og helt undtagelsesvist ikke er muligt. Den, der har anmodet om aktindsigt, skal i givet faldunderrettes om grunden til fristoverskridelsen samt om, hvornår anmodningen kan forventesfærdigbehandlet.Stk. 3. Stk. 2 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med behandlingen af anmodninger omsammenstilling af oplysninger, jf. § 11, og om indsigt i databeskrivelser, jf. § 12.
Klage over afgørelser om aktindsigt m.v.§ 34. Afgørelser om aktindsigt kan påklages særskilt og direkte til den myndighed, der er øversteklageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af den sag, anmodningen omaktindsigt vedrører.Stk. 2. Klagen fremsendes til den myndighed m.v., hvis afgørelse der klages over. Myndighedenskal, hvis den vil fastholde afgørelsen, snarest og som udgangspunkt senest syv arbejdsdage eftermodtagelsen af klagen videresende sagen og dens dokumenter til klageinstansen.Stk. 3. Klageinstansen skal inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af en klage over en afgørelseom aktindsigt have færdigbehandlet klagen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller
11
kompleksitet i ganske særlige tilfælde og helt undtagelsesvist ikke er muligt. Klageren skal i givetfald underrettes om grunden til fristoverskridelsen samt om, hvornår en afgørelse kan forventes atforeligge.Stk. 4. Stk. 2-4 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med klager over afgørelser omsammenstilling af oplysninger, jf. § 11, og om indsigt i databeskrivelser, jf. § 12.Stk. 5. Vedkommende minister skal fastsætte regler om, at afgørelser om aktindsigt, der træffes afinstitutioner m.v., der er omfattet af §§ 3-6, kan påklages.Stk. 6. Skjuler eller sletter en myndighed dokumenter, der er eller kan blive fremsat anmodning omaktindsigt i, kan domstolene pålægge denne myndighed dagbøder frem til det tidspunkt, hvordokumenternes eksistens bliver kundgjort og disse evt. bliver retableret.Stk. 7. Tilbageholder en myndighed dokumenter, der ifølge denne lov er ret til aktindsigt i, kandomstolene pålægge myndigheden dagbøder for den periode, dokumenterne uretmæssigt har værettilbageholdt i.Stk. 8. I tilfælde af særligt grove og omfattende overtrædelser kan et tjenstligt ansvar gøresgældende overfor den eller de ansvarlige medarbejdere ved den pågældende myndighed.
§ 35. En afgørelse om afslag på aktindsigt, der er truffet af en kommune, en region eller etkommunalt fællesskab i sager, hvor der ikke er nogen administrativ klageinstans, skal være ledsagetaf vejledning om muligheden for at indbringe sagen for den kommunale og regionaletilsynsmyndighed samt om den fremgangsmåde, der er nævnt i 2. pkt. En henvendelse om atindbringe sagen for den kommunale og regionale tilsynsmyndighed skal rettes til den pågældendekommune eller region m.v. i overensstemmelse med ordningen i § 34, stk. 2.Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med afgørelser om sammenstilling afoplysninger, jf. § 11, og om indsigt i databeskrivelser, jf. § 12.
Klage over sagsbehandlingstiden§ 36. Hvis en myndighed ikke har færdigbehandlet en anmodning om aktindsigt inden 14arbejdsdage efter modtagelsen, kan sagsbehandlingstiden påklages særskilt og direkte til denmyndighed, der er øverste klageinstans i forhold til afgørelsen eller behandlingen i øvrigt af denpågældende sag.Stk. 2. Klagen fremsendes til den myndighed, hvis sagsbehandlingstid der klages over. Myndighedenskal, hvis den ikke har færdigbehandlet aktindsigtsanmodningen senest syv arbejdsdage efter klagensmodtagelse, videresende klagen til klageinstansen med en begrundelse for sagsbehandlingstiden. Vedforsinkelser uden fyldestgørende grund kan henvendelse ske direkte til klageinstansen, som så kantræffe afgørelse om aktindsigt.
12
Stk. 3. Klageinstansen skal inden 20 arbejdsdage efter modtagelsen af en klage oversagsbehandlingstiden have færdigbehandlet klagen, medmindre dette på grund af f.eks. sagensomfang eller kompleksitet i ganske særlige tilfælde og helt undtagelsesvist ikke er muligt. Klagerenskal i givet fald underrettes om grunden til fristoverskridelsen samt om, hvornår klagen kanforventes færdigbehandlet.Stk. 4. Hvis en myndighed ikke har færdigbehandlet en anmodning om sammenstilling afoplysninger, jf. § 11, eller om indsigt i databeskrivelser, jf. § 12, inden 14 arbejdsdage eftermodtagelsen, kan sagsbehandlingstiden påklages særskilt. I sådanne tilfælde finder stk. 2-4tilsvarende anvendelse.Stk. 5. Overtræder en myndighed de i stk. 1 omtalte tidsfrister, kan domstolene pålægge dennemyndighed at betale dagbøder fra det i stk. 1 omtalte tidspunkt og frem til det tidspunkt, hvor enkorrekt afgørelse i sagen om anmodning om aktindsigt er truffet.Stk. 6. I tilfælde af særligt grove og omfattende overtrædelser af de i stk. 1 omtalt tidsfrister, kan ettjenstligt ansvar gøres gældende overfor den eller de ansvarlige medarbejdere ved den pågældendemyndighed.Stk. 7. Folketingets ombudsmand kan udtale sig om alle forhold, der omfattes af denne lov.
Gennemførelse af aktindsigten m.v.§ 37. Dokumenterne skal udleveres i den form, som den, der har fremsat anmodningen, ønsker.Dette gælder dog ikke,1) hvis det er umuligt eller meget vanskeligt, eller der foreligger andre tungtvejende modhensyn,eller2) hvis materialet er offentligt tilgængeligt.Stk. 2. Hvis stk. 1 nr. 2 er gældende, skal myndigheden orientere ansøgeren om, hvor og hvordanmaterialet er tilgængeligt.Stk. 3. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i forbindelse med behandlingen af anmodninger omsammenstilling af oplysninger eller indsigt i en databeskrivelse.Stk. 4. Justitsministeren fastsætter regler om betaling for udlevering af dokumenter samt forudlevering af en sammenstilling af oplysninger eller en databeskrivelse.
Underretningspligt§ 38. Bliver der fremsat anmodning om aktindsigt i sager som nævnt i § 21, stk. 2, underrettermyndigheden den ansatte herom med angivelse af, hvem der har fremsat anmodningen. Når der er
13
truffet afgørelse om aktindsigt, underretter myndigheden den ansatte om, hvilke oplysninger i sagender er udleveret.
Kapitel 6Ikrafttræden og overgangsbestemmelser m.v.§ 39. Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2. Begæringer om aktindsigt, som er indgivet før lovens ikrafttræden, afgøres efter lov nr. 572af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen med senere ændringer.Stk. 3. Lov nr. 572 af 19. december 1985 om offentlighed i forvaltningen med senere ændringerophæves.Stk. 4. Anordning nr. 1145 af 22. december 1993 om ikrafttræden af lov om offentlighed iforvaltningen på Færøerne, som ændret ved anordning nr. 120 af 2. marts 1999 samt anordning nr.1187 af 27. december 1994 om ikrafttræden af lov om offentlighed i forvaltningen i Grønlandforbliver i kraft, indtil de ophæves eller erstattes af regler udstedt i medfør af denne lov.Stk. 5. Pligten til at journalisere efter § 15 gælder for dokumenter, der er indgået til eller oprettet afen forvaltningsmyndighed efter lovens ikrafttræden.Stk. 6. Bestemmelser om adgang til at blive gjort bekendt med dokumenter hos den offentligeforvaltning fastsat i eller med hjemmel i andre love opretholdes, medmindre de giver ret tilaktindsigt i snævrere omfang end denne lov.
§ 40. Loven gælder ikke for sager om færøske og grønlandske anliggender. Loven kan ved kongeliganordning sættes i kraft for sådanne sager med de afvigelser, som de færøske og grønlandskeforhold tilsiger. Dette gælder dog kun sager, der er eller har været under behandling afrigsmyndigheder.
§ 41. Justitsministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2016-2017.
14