Retsudvalget 2012-13
L 144 Bilag 11
Offentligt
1230813_0001.png
1230813_0002.png
Til RetsudvalgetÅbenhedstinget har modtaget Justitsministeriets svar til Retsudvalget vedrørendepostlister og en ny offentlighedslov. I den forbindelse har vi følgende bemærkninger:Justitsministeriets svar vil indsnævre forsøget til at handle om traditionelle postlister ogdermed bliver forsøget ligegyldigt både for myndigheder og for medier, og der er ingengrund til at spilde tid og penge på det.Ministeriet skriver, som om det er Åbenhedstinget, der ønsker at udvide forsøget. I stedeter der tale om, at Justitsministeriet vil indsnævre forsøget i forhold tilOffentlighedskommissionens betænkning.Uddrag fra Offentlighedskommissionens betænkning om postlisteforsøg (kapitel 23 - side843):”Kommissionen forudsætter, at forsøgsordningen etableres således, at der anvendes denmest hensigtsmæssige, tidssvarende teknologi. Der er i øvrigt forskellige måder, hvorpåen postliste kan føres, men kommissionen skal dog fremhæve, at en postliste med fordelvil kunne integreres med et dokumenthåndteringssystem, f.eks. ESDH. Kommissionenforudsætter i øvrigt, at der – i forhold til de forvaltningsmyndigheder, der vil blive omfattetaf ordningen – vil blive afsat tilstrækkelige økonomiske midler til, at forsøgsordningen kanafvikles inden for hensigtsmæssige rammer.I den forbindelse skal det bemærkes, at den forsøgsordning, der forudsættes etableretisoleret set vedrører førelse af en postliste. Sådanne lister kan imidlertid også ses isammenhæng med førelse af journallister og myndighedens opfyldelse af den aktiveinformationspligt, der følger af lovudkastets §§ 15 og 17. Det er således kommissionensopfattelse, at den forsøgsordning, der skal etableres, i mange henseender vil kunnekombineres (teknologisk) med bl.a. journallisten. Det forhold, at den omhandledeforsøgsordning skal etableres, er i øvrigt ikke til hinder for en stadig udvikling af dendigitale teknologi, der anvendes til at skabe det teknologiske grundlag for at føre postlister,herunder med hensyn til eventuelt at kombinere og integrere førelsen af postlister medførelsen af journallister, jf. i den forbindelse kap. 7, pkt. 3.2.4. Det er såledeskommissionens opfattelse, at det er vigtigt at få afprøvet, hvorvidt IT-løsninger kan bidragetil at skabe en åben forvaltning.”Et dansk forsøg, der kun handler om postlister i traditionel forstand, vil virke håbløstforældet. Der har i årtier været erfaringer hermed i andre nordiske lande og i en rækkedanske kommuner og regioner.Hvis Folketinget vil sikre et forsøg, der peger fremad mod en moderne forvaltning, derforener hensyn til administrativ effektivitet og åbenhed, må Folketinget se bort fraJustitsministeriets anbefalinger, der virker bagstræberiske.Følger Folketinget ministeriets begrænsede forsøg, kommer der ikke et kvalificeretgrundlag for at tage stilling. I bedste fald vil man opnå tilfældige erfaringer på linje meddem, som kommuner og regioner har indhøstet de seneste 15 år.
Endelig er der økonomi og ledelse af projektet. Hvordan vil man lave et forsøg og opsamleerfaringerne uden at have en ledelse af forsøget og bruge penge på det. Hvem skal sætterammerne, indsamle og beskrive forsøgene og resultaterne uden at få penge for det?Det er vigtigt at sikre Folketinget et godt beslutningsgrundlag efter forsøgsperioden. Detkræver, at Offentlighedskommissionens forudsætninger bliver fulgt, og at der indhentesoplysninger om erfaringer og planer i andre nordiske lande, hvor især Norge, Finland ogIsland er godt i gang med at udnytte informationsteknologien til at skabe en moderne ogåben forvaltning.Hvis Folketinget omvendt er tilfreds med Justitsministeriets svar, anbefaler vi helt attrække forsøget med postlister ud af loven for at tone rent flag.MvhNils MulvadFormand for ÅbenhedstingetTlf.: 51504808