Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135 Bilag 9
Offentligt
1236057_0001.png
Kære Energiudvalg.Først vil vi blot sige, at vi er glade for at få muligheden her i dag, for at komme i dialog omkring engod løsning for de små vindmøller.Hvis I har læst vores ”Behandling af Husstandsvindmøller i forhold til L135 februar 2013” (Bilag1), vil i af det se, at vi som de formentlig første nogensinde, foreslår en lavere afregnings aftale, endden som regeringen har lagt op til.Dette gør vi fordi det for os er langt vigtigere med en langtidsholdbar løsning, som der kan byggesvidere på i nogle år, uden indgreb.At producere en vindmølle, og sælge en sådan, er en langsommelig affære, og uden et stabilthjemmemarked, er det ikke muligt at drive en sådan forretning. Danske vindmøller har jo etfantastisk godt ry i udlandet, og alle tal viser at der for de små møllers vedkommende er storevækstmuligheder i rigtigt mange lande hvor man satser meget mere på decentral energiproduktionend på central. Så hvis vi vil udnytte dette, må der også være et hjemmemarked, hvorvidereudvikling kan foregå.I det nuværende regeringsudspil er der lagt op til et salg af ca. 100 stk. 25kW møller, og så erkassen tom. Disse møller er med rimelig sikkerhed solgt inden tredjebehandlingen af denne lov, daafregningen er så lukrativ for de lidt større møller, at det bliver spekulationsmøller.Udgangspunktet bør være at selvforsørgelse = retten til selvforsyning.Det bedste ville være at fortsætte med nettoafregningen, da den ikke gør møllen til etspekulationsobjekt og er nem og administrere, samt langt billigere for statskassen.Husstandsvindmøller følger regeringens og elværkernes forslag til at få omlagt oliefyr ilanddistrikerne til elvarme. En række lande, bl.a. Canada, Indien og Chile har årsafregning(nettoafregning) og bl.a. Tyskland arbejder på en forsøgsordning for Slesvig-Holsten.En anden løsning kunne være at loftet på 2,5 mW hæves til f.eks 6 mW, så der skulle være plads tilat de små også kan være med – og at der dermed skabes en midlertidig ramme på mere end et årfrem.Tredie løsning vi foreslår, er at graduere afregningsprisen, i mindst 2 tilskudsgrupper.Dette er blot en meget kort introduktion af problem/løsningen, og en af de vigtigste punkter vi kanse for fremtiden er, at vi kommer med på råd, før der laves ændringer i fremtiden, og at vi sikrer osat der altid er en vel gennem tænkt lov i kraft, og at vi ikke efterlades med store tidslommer uden enlovgivning. Vi vil derfor bede om, at hvis den nuværende lovændring effektueres, at den så sendesså hurtigt som det absolut er muligt til EU for godkendelse, så vi ikke ender hvor solcellebranchen iøjeblikket står, nemlig uden en lovgivning.Vi kan desværre se at Finansministeren er blevet opfordret til at føre energipolitik af Lars Aagaardfra Dansk Energi, (se Bilag 2) og at det tilsyneladende er derfra vores fremtid skal styres -