Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135 Bilag 5
Offentligt
1229908_0001.png
1229908_0002.png
1229908_0003.png
1229908_0004.png
1229908_0005.png
1229908_0006.png
1229908_0007.png
Ændringsforslagtil
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsy-ning og ligningsloven(Rammer for kystnære havvindmøller og revision af værditabs- og køberetsordningerne m.v.)(L 135)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]Til § 1Afklima-, energi- og bygningsministeren:1)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 9, stk. 1, 2. pkt.,udgår »og 7«.[Korrektion af henvisning]2)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 9, stk. 2,udgår5. pkt.,og i stedet indsættes:»Energinet.dk indhenter adresseoplysninger på ejere af bygninger, der helt eller delvis er belig-gende i en afstand af op til seks gange møllehøjden og registreret i BBR, og videregiver disse tilopstiller. Kommunen giver efter anmodning Energinet.dk registeradgang hertil i nødvendigt om-fang.«[Valgfrihed ved indhentning af adresseoplysninger]3)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 13, stk. 6,og den undernr. 5foreslåede affattelse af§13, stk. 6,ændres »først« til: »tidligst«, og4.og5. pkt.udgår.[Ensretning af sprogbrug og fjernelse af overflødig tekst]4)I det undernr. 4foreslåede§ 15 a, stk. 1,ændres »afslutter« til: »er forpligtet til at afslutte«.[Lovteknisk ændring]5)I den undernr. 4foreslåede§ 15 a,udgårstk. 3.Stk. 4 bliver herefter stk. 3.[Fjernelse af ugyldighedsregel af lovtekniske grunde]6)I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 17ændres to steder »solgt« til: »afsat«.[Ensretning af sprogbrug]7)§ 1, nr. 32, affattes således:»32.I§ 51, stk. 4,indsættes efter »§§«: »35 b,«.«[Lovteknisk ændring]
8)I den undernr. 35foreslåede§ 54, stk. 3,og i den undernr. 39foreslåede ændring af§ 66, stk. 2,ændres »§ 15 a, stk. 4« til: »§ 15 a, stk. 3«.[Konsekvensændring]9)Nr. 40-42udgår, og i stedet indsættes:»40.§ 72, nr. 1og2,ophæves og i stedet indsættes:»1) undlader at udbyde ejerandele efter § 13, stk. 1,2) iværksætter udbud af ejerandele uden at indhente godkendelse efter § 13, stk. 8,3) undlader at afgive erklæring eller afgiver urigtig erklæring efter § 14, stk. 2,4) overdrager vindmøller uden forudgående tilladelse efter § 17, stk. 2,5) etablerer og driver anlæg efter §§ 22, 24, 25 og 29 uden tilladelse,6) tilsidesætter vilkår i en godkendelse eller tilladelse efter de i nr. 2, 4 og 5 nævnte bestemmel-ser,«.Nr. 3-5 bliver herefter nr. 7-9.«[Ændring af straffebestemmelser]Til § 210)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.§ 54, stk. 8, 5. pkt.,ophæves og i stedet indsættes:»Energinet.dk’s fastsættelse og udmeldelse af priser for forsyningspligtig el i områder, hvor dentidligere bevillingshaver har opnået bevilling uden udbud efter § 34 a, sker efter principperne i § 72,stk. 1-4, 6 og 7, med de nødvendige modifikationer. I områder, hvor den tidligere bevillingshaverhar opnået bevilling ved udbud efter § 34 a, fastsætter og offentliggør Energinet.dk priser for forsy-ningspligtig el efter principperne i § 71 a, stk. 1-3, ved anvendelse af det tillæg, som den tidligerebevillingshaver har tilbudt ved udbuddet, med de nødvendige modifikationer.««[Teknisk ændring]Til § 611)Inr. 1,ændres », 2 og 11« til: »og 2«.[Konsekvensændring]Til § 712)Istk. 1, 8 og 9,ændres tre steder »1. maj 2013« til: »15. maj 2013«.[Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet]13)Istk. 4ændres to steder »1. maj 2013« til: »1. juni 2013«.[Ændring af virkningstidspunkt for ændringer i værditabsordningen]14)Stk. 5og6affattes således:»Stk. 5.§ 13, stk. 2, nr. 4 og 5, i lov om fremme af vedvarende energi, som affattet ved denne lovs§ 1, nr. 4, og § 13, stk. 2, nr. 5 og 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, har virkning for vindmøl-ler, der er nettilsluttet den 1. september 2013 eller senere. Forsøgsmøller, der er nettilsluttet inden
den 1. september 2013, eller som opstilles på baggrund af en forundersøgelsestilladelse efter § 22 ai lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011, kanundtages efter § 13, stk. 2, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af8. november 2011.Stk. 6.§ 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 1-3, § 13, stk. 3-8, og §§ 14, 15 og 16 i lov om fremme af ved-varende energi, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, § 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 1, 2 og 4, og § 13,stk. 3-8, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, og § 1, nr. 34, har virkning for udbud af ejerandele ivindmøller, der er annonceret den 15. maj 2013 eller senere. § 13, stk. 6, 3. pkt., finder dog ikkeanvendelse, hvis mødet er afholdt inden den 15. maj 2013. Udbud af ejerandele i vindmøller, der erannonceret inden den 15. maj 2013, behandles efter §§ 13-16 og § 54, stk. 1, nr. 3, i lov om fremmeaf vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011.«[Korrektion af virkningstidspunkt]15)Istk. 11udgår »i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 8. no-vember 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 1390 af 23. december 2012,«.[Korrektion af henvisning]
BemærkningerTil nr. 1Henvisningen til § 13, stk. 7, er overflødig, hvorfor det foreslås, at henvisningen udgår.Til nr. 2Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 9, stk. 2, 5. pkt., at: »Energinet.dk indhenter adresseop-lysninger fra CPR på ejere af bygninger, der helt eller delvis er beliggende i en afstand af op til seksgange møllehøjden og registreret i BBR og videregiver disse til opstiller.«Det har imidlertid vist sig, at det ikke i alle situationer vil være muligt – eller hensigtsmæssigt - atfinde den pågældende adresse i CPR. Oplysningen vil ofte skulle findes i det fælleskommunaleejendomsstamregister (ESR), som kommunerne ejer. Gennem Den Offentlige Informationsserver(OIS) kan oplysningen om ejers adresse i ESR indhentes med kommunernes tilladelse eller medanden hjemmel.Hertil kommer, at justitsministeren den 14. december 2012 har fremsat forslag til lov om ændringaf lov om retsafgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglysning (L 107), som bl.a. indebærer,at opslag i tinglysningssystemet gøres afgiftsfri. Opslag i tinglysningssystemet vil være en andenmåde at skaffe de nødvendige ejeroplysninger på.Opstillerens pligt til at underrette med brev gælder alene i forhold til ejere af bygninger, der liggerinden for seks gange møllehøjden. Der skal ikke ske skriftlig underretning til ejere, såfremt bygnin-gen ligger uden for grænsen, heller ikke såfremt visse udendørsarealer til bygningen ligger inden forgrænsen. Dette skal ses i sammenhæng med, at ejere af beboelsesejendomme, der ligger inden forseks gange møllehøjden fra opstillingen, uden gebyr kan anmelde krav om værditabsbetaling, jf.forslag til § 9, stk. 5. Ligger beboelsesejendommen uden for grænsen, skal der betales gebyr forindbringelse af krav, selv om noget af beboelsesejendommens naturlige udendørsareal – der indgår ivurderingen af et eventuelt værditab, jf. § 6, stk. 2, - måtte ligge inden for grænsen.
Ændringsforslaget indebærer, at Energinet.dk kan vælge at indhente oplysningerne på den mesthensigtsmæssige og økonomiske måde. Sker dette gennem et kommunalt ejet register, har kommu-nen efter forslaget pligt til at give Energinet.dk adgang hertil. Dette sker mod sædvanlig betaling,hvis dette kræves, og der er således ikke tale om, at bestemmelsen giver Energinet.dk – og dermedopstiller – en særlig gebyrfrihed. Ændringsforslaget pålægger derfor ikke kommunerne nogen øko-nomisk byrde.Til nr. 3Der er tale om lovtekniske ændringer i form af ensretning af sprogbrug og fjernelse af tekst, somved en fejl er skrevet to gange.Til nr. 4Opstiller er forpligtet til at afslutte udbuddet ved accept af købstilbud fra købsberettigede perso-ner. Selve forpligtelsen er imidlertid kun kommet til udtryk i bemærkningerne til § 15 a i det frem-satte lovforslag. Det foreslås derfor, at forpligtelsen sættes direkte ind i lovteksten.Til nr. 5Det foreslås, at § 15 a, stk. 3, hvorefter aftaler om salg af andele med personer, der ikke erkøbsberettigede, er ugyldige, hvis de indkomne bud ved budfristens udløb oversteg antallet af ud-budte andele, udgår. Begrundelsen for ændringsforslaget er, at bestemmelsen findes overflødig hen-set til, at en opstiller eller køber af andele under alle omstændigheder ikke vil kunne støtte ret på enaftale, som er indgået i strid med loven.Hvis køber efterfølgende videresælger andele, som er erhvervet i strid med loven, til en godtroen-de erhverver, vil denne heller ikke kunne støtte ret på aftalen, jf. gældsbrevslovens § 27. Der henvi-ses i den forbindelse til forslaget til § 13, stk. 5, 4. pkt., hvor der stilles krav om, at det skal fremgåaf aktieselskabets vedtægter, at der ikke er tale om omsætningspapirer. Der henvises i øvrigt til be-mærkningerne til § 13, stk. 5, 4. pkt.Såfremt opstiller i strid med lovens ordning har afsat andele til andre end de købsberettigede, derburde have modtaget accept af deres købstilbud, jf. forslaget til § 16, vil de købsberettigede havekrav på at erhverve andele i overensstemmelse med købstilbuddet, efter omstændighederne i formaf enten andele, som er solgt til en uberettiget køber, eller tilsvarende ikke-afsatte andele. Det be-mærkes endvidere, at Energinet.dk får mulighed for at give påbud om accept af købstilbud frakøbsberettigede personer, jf. forslag til § 15 a, stk. 4, som bliver stk. 3.En godtroende aftalepart, som ikke kan støtte ret på sin aftale, vil efter omstændighederne have rettil erstatning efter de almindelige erstatningsretlige regler.Til nr. 6Der er tale om lovtekniske ændringer i form af ensretning af sprogbrug.Til nr. 7Der er tale om en lovteknisk ændring, idet det ikke er nødvendigt at ændre i hele opremsningen,når det alene drejer sig om at indsætte § 35 b.Til nr. 8
Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 5, hvor det foreslås, at § 15a, stk. 3, udgår, hvorefter § 15 a, stk. 4, bliver stk. 3. Henvisningerne til § 15 a, stk. 4, skal som kon-sekvens heraf ændres til § 15 a, stk. 3.Til nr. 9Straffebestemmelserne foreslås ændret, således at det udtrykkeligt fremgår af § 72, nr. 1, at det erstrafbart at undlade at udbyde ejerandele efter køberetsordningen. Herudover fremgår det af æn-dringsforslaget, at tilsidesættelse af vilkår for en tilladelse efter §§ 22, 24, 25 og 29 vil kunne straf-fes, ligesom det kan ske efter det gældende § 72, nr. 2. Denne straffebestemmelse er faldet ud veden fejl. Det præciseres endvidere, at undladelse af at afgive erklæring eller afgivelse af urigtig er-klæring efter § 14, stk. 2, kan straffes med bøde. § 14, stk. 2, vedrører den ansvarserklæring, som deansvarlige for udbudsmaterialet skal afgive. Endelig er der foretaget enkelte lovtekniske ændringer.Til nr. 10Forslaget vedrører en teknisk ændring, der er nødvendig som følge af, at der ved lov nr. 1352 af23. december 2012 er blevet indført en ny prisregulering for forsyningspligtig el leveret af en el-handelsvirksomhed, der har opnået bevilling til forsyningspligtig virksomhed ved udbud, jf. § 71 a ilov om elforsyning.Det fremgår af § 54, stk. 8, i lov om elforsyning, at klima-, energi- og bygningsministeren i vissesituationer kan pålægge Energinet.dk midlertidigt at videreføre en forsyningspligtig aktivitet. Dengældende § 54, stk. 8, 5. pkt., bestemmer, at Energinet.dk i disse tilfælde fastsætter og udmelderpriser for forsyningspligtig el efter principperne i § 72, stk. 1-4, 6 og 7, med de nødvendige modifi-kationer. § 72 indeholder den prisregulering, der gælder for forsyningspligtig el i områder, hvorbevillingshaveren har opnået bevillingen uden udbud efter § 34 a. Ved alene at henvise til § 72, stk.1-4, 6 og 7, i det gældende § 54, stk. 8, 5. pkt., tages der ikke højde for, at der fremover vil kunneopstå situationer, hvor Energinet.dk vil kunne blive pålagt midlertidigt at videreføre den forsy-ningspligtige aktivitet i områder, hvor forsyningspligten har været i udbud, og hvor prisreguleringenderfor sker efter § 71, stk. 1-3.I disse tilfælde vil det ikke være teknisk muligt for Energinet.dk at fastsætte og udmelde priser ef-ter bestemmelserne i § 72, fordi profilomkostningen for bevillingsområdet, der indgår i prisregule-ringen efter § 72, ikke kendes.Det foreslås derfor, at Energinet.dk i disse tilfælde fastsætter og offentliggør priser for forsy-ningspligtig el efter principperne i § 71 a, stk. 1-3, under anvendelse af det tillæg, som den tidligerebevillingshaver har tilbudt ved udbuddet, med de nødvendige modifikationer. Heri ligger, at Ener-ginet.dk, som det også er muligt efter det gældende § 54, stk. 8, 5. pkt., hvorefter Energinet.dk fast-sætter priser efter principperne i § 72, stk. 1-4, 6 og 7, »med nødvendige modifikationer«, kan ind-regne de nødvendige ekstraomkostninger, som overtagelsen af driften medfører, i det omfang deikke kan dækkes af tillægget. Energitilsynets kontrol af priserne vil i disse tilfælde ske efter § 77,stk. 1, således at Energitilsynet vil kunne påse, at Energinet.dk ikke misbruger muligheden for atindregne nødvendige ekstraomkostninger i priserne.I forhold til de nærmere rammer for udførelsen af den forsyningspligtige aktivitet af Energinet.dk,henvises der i øvrigt til forarbejderne til det gældende § 54, stk. 8 (LSF 156 af 9. februar 2006). Deder beskrevne principper vil også finde anvendelse, når Energinet.dk overtager forsyningspligtakti-viteten i et område, hvor prisreguleringen sker efter § 71 a.
Til nr. 11Der er tale om en lovteknisk ændring på baggrund af ændringsforslag nr. 7. § 1, nr. 11, i lov nr.1390 af 23. december 2012 skal ikke ophæves, da 1, nr. 32, efter den foreslåede ændring ikke læn-gere berører § 1, nr. 11, i lov nr. 1390 af 23. december 2012.Til nr. 12Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås udskudt til den 15. maj 2013. Dette skyldes, at det ikke har vistsig muligt at få færdigbehandlet og efterfølgende stadfæstet loven, således at den kan træde i kraftden 1. maj 2013.Til nr. 13Det foreslås i det fremsatte lovforslag, at ændringerne i værditabsordningen skal have virkning forvindmøller, for hvilke det offentlige møde om værditab i § 9 afholdes den 1. maj 2013 eller senere.Den 1. maj 2013 er ikrafttrædelsesdatoen i det fremsatte lovforslag. Afholdes mødet før ikrafttræ-delsen vil de hidtidige regler gælde. Ved at lade skæringstidspunktet følge ikrafttrædelsesdagen erder ikke taget højde for, at de nye regler indeholder et krav om, at opstiller fremover også skal giveindividuel og skriftlig meddelelse om bl.a. tidspunktet for afholdelse af det offentlige møde omværditab. Denne indkaldelse ligger i sagens natur forud for det offentlige møde. For at sikre en hen-sigtsmæssig overgang til de nye regler foreslås det derfor, at de nye regler først får virkning forvindmøller, hvor mødet er afholdt den 1. juni 2013 eller senere. Herved udskydes virkningen af denye regler med ca. 14 dage i forhold til lovens ikrafttræden, idet ikrafttrædelsesdatoen samtidigtforeslås udskudt til den 15. maj 2013, jf. ændringsforslag nr. 12.Til nr. 14Der er tale om lovtekniske præciseringer istk. 5.Der er ikke tilsigtet ændringer i overgangsreg-lens indhold.I forhold tilstk. 6foretages ligeledes en række lovtekniske præciseringer i forhold til virknings-tidspunktet. De nye regler om fremgangsmåden ved et udbud skal fortsat have virkning for udbud afejerandele i vindmøller, der annonceres den 15. maj 2013 eller senere. Dette gælder også for relate-rede bestemmelser om retten til pristillæg og klagemulighed. I forhold til klagemuligheden følgerdette imidlertid direkte af henvisningen til VE-lovens § 13, stk. 8, i VE-lovens § 66, jf. det fremsattelovforslags § 1, nr. 39, hvorfor det ikke er nødvendigt at nævne denne bestemmelse i overgangsbe-stemmelsen. Henvisningen til § 1, nr. 39, udgår derfor.VE-lovens § 13, stk. 6, 3. pkt., indsætter et nyt krav om, at Energinet.dk skal orientere om udbud-det på mødet om værditab, jf. § 9, stk. 1 og 2. Dette møde afholdes før annonceringen af udbuddet.Det foreslås derfor at fremgå af lovteksten, at hvis mødet er afholdt inden den 15. maj 2013, finderdenne bestemmelse ikke anvendelse. Opstiller vil skulle indhente godkendelse efter § 13, stk. 8,selv om Energinet.dk allerede måtte have godkendt udbudsmaterialet efter det gældende § 13, stk.4.Endelig foreslås det fortsat, at udbud af ejerandele i vindmøller, som er annonceret inden lovensikrafttræden færdiggøres efter de gældende regler i VE-lovens §§ 13-16. Det foreslås dog tilføjet, atdette også gælder i forhold til det gældende § 54, stk. 1, nr. 3, i VE-loven. 54, stk. 1, nr. 3, som af-fattet ved dette lovforslags § 1, nr. 34, skal således alene have virkning for udbud af ejerandele, derannonceres den 15. maj 2013 eller senere, jf. også forslaget til 1. pkt.
Det bemærkes endvidere, at henvisningen til §§ 13-16 og § 54, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med be-stemmelsen om, at alene § 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 1-3, og § 13, stk. 3-8, og §§ 14, 15 og 16 harvirkning for udbud af vindmølleandele, der annonceres den 1. maj 2013 eller senere, betyder, at denye regler i §§ 14 a og 15 a, den ændrede § 17 og det nye § 54, stk. 3, også finder anvendelse påudbud, som er annonceret inden lovens ikrafttræden den 1. maj 2013.Til nr. 15Der henvises i det fremsatte lovforslag ved en fejl til § 41, stk. 2, i den gældende lovgivning somændret ved lov nr. 1390 af 23. december 2012. Der skal i stedet henvises til § 41, stk. 2, som affattetved lovforslagets § 1, nr. 28, som viderefører den gældende afregning på 60 øre pr. kWh. § 41, stk.2, som affattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 1390 af 23. december 2012, og som ikke er trådt i kraft, ersamtidig foreslået ophævet ved det fremsatte lovforslags § 6, nr. 1.Overgangsreglen medfører således, at der ikke kan ydes forhøjet pristillæg efter det fremsatte lov-forslags § 41, stk. 3, til vindmøller med en installeret effekt på 6 kW eller derunder, som er tilslutteti perioden fra den 20. november 2012 til den 31. december 2013, hvis ejeren har indgået bindendeaftale om køb af vindmøller senest den 19. november 2012, og netvirksomheden senest den 20. de-cember 2012 har modtaget Energinet.dk’s stamdatablanket i udfyldt stand fra installatøren medhenblik på registrering i et register oprettet efter § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning. Disseanlæg får i stedet pristillæg efter det fremsatte lovforslags § 41, stk. 2, som viderefører den gælden-de afregning på 60 øre pr. kWh.Baggrunden for overgangsreglen er, at vindmøller, som er berettiget til nettoafregning på årsbasisi henhold til regler fastsat efter elforsyningsloven, ikke også skal omfattes af det forhøjede pristil-læg i VE-loven for den del af elektriciteten, som afregnes som leveret til det kollektive elforsy-ningsnet.