Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135 Bilag 4
Offentligt
1225665_0001.png
1225665_0002.png
1225665_0003.png
1225665_0004.png
1225665_0005.png
Til Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Rosenørns Allé 9, 5DK-1970 Frederiksberg CTel: +45 3373 0330[email protected]www.windpower.org
Bemærkninger fra Vindmølleindustrien vedr. revision afVE-loven, L 135Kære udvalg,Der er den 6. februar fremsat forslag om ændring af VE-loven. Lovforslagetindeholderenrækkeændringer,somharbetydningforvindmølleopstillingen i Danmark.Ændringer, der samlet set betyder yderligere administrative omkostningerog usikkerhed for opstillerne.Vi har i vores høringssvar peget på en række forhold i lovforslaget, som eruhensigtsmæssige og leder til forskelsbehandling af vind i forhold til andreenergi- og infrastrukturanlæg. Samtidig har vi opfordret til, at revisionen afloven benyttes til at afklare spørgsmål og lukke huller i loven.Vi kan konstatere, at forslaget nu i al væsentlighed er fremsat i uændretform, og der dermed hverken er lyttet til spørgsmålet om rimelighed iforhold til ændringerne eller til opfordringerne om at lukke huller i loven,der skaber usikkerhed for opstillere.Vindmølleindustrien har i vedlagte notat beskrevet hovedpunkterne i voresforslag til forbedringer af lovforslaget og skal samtidig anmode omforetræde for udvalget med henblik på en præsentation heraf.
Dato: 13-03-2013
Med venlig hilsen
Jan HyllebergDirektør
Notat
Revision af VE-loven, L 135
Dato: 13-03-2013
Vindmølleindustriens bemærkninger til lovforslaget som fremsat iFolketinget.Værditab for kystnære vindmøllerLovforslaget forslår, at de kystnære vindmøller skal omfattes af værditabsordningen.Der er her tale om en udvidelse af ordningen, der alene vil medføre yderligerebureaukrati og administration for både opstillere og myndigheder samtidig med, atder skabes urealistiske forestillinger om værditab og erstatninger hos beboere påland.Beboere på land vil ikke opleve hverken skyggekast eller støjpåvirkning fravindmøller. De vil samtidig bo langt uden for den afstand, der hidtil er tilkendtværditabserstatning indenfor. I dag er langt hovedparten af erstatninger tilkendtinden for 1 km fra vindmøllerne. At lade værditabsordningen gælde for kystnæremøller placeret minimum 4 km fra kysten er dermed både at opstille urealistiskeforventninger for beboere på land og spilde opstilleres og myndigheders ressourcer.Det er fra statens side et ønske at tiltrække udenlandske investorer til det danskevindmøllemarked. Værditabsordningen er i forvejen en dansk særordning, der bliverset på med skepsis i udlandet. Udbredelsen af værditabsordningen til kystnæremøller vil mindske eventuelle udenlandske investorers interesse for at gå ind iprojekterne.Ikkealenefordiværditabsordningenrepræsentererenusikkerhedsfaktor, men også fordi værdi- og køberetsordningen samlet set afføderen række komplicerede administrative krav samt forudsætter kendskab tillokalsamfundet, som udenlandske investorer ikke har.Vi vil derfor opfordre udvalget til på ny at overveje, om en værditabsordning forkystnære vindmøller reelt har en positiv effekt for den folkelige opbakning, eller omder reelt set er tale om det modsatte, samtidig med at det pålægger opstillere ogmyndigheder unødvendige fordyrende omkostninger.
Notat
Krav om breve fra opstillereVindmølleindustrien går ind for god information om projekter og planlægning tilnaboer i lokalområdet. Vi støtter derfor forslaget om at forlænge perioden, hvor mankan købe andele og ansøge om værditab. Det er vigtigt, at borgere lokalt har god tidtil at overveje deres muligheder.I forhold til kravet om breve fra projektopstillere til naboer, har vi derimod kritiseretforslaget og de uklare rammer omkring kravet. Det fremsatte lovforslag er justeret,således Energinet.dk nu skal fremskaffe adresserne mod administrativeomkostninger for opstilleren. Dette er måske nok en forbedring af det oprindeligeudkast, men også desværre kendetegnende for tilgangen i lovforslaget – atuhensigtsmæssigheder i loven løses ved at indføre nye administrative procedurer ogomkostninger. Det er i sig selv beklageligt og støtter ikke op om en løbendebilliggørelse af vindenergi.Kravet om orientering pr. brev er problematisk såvel principielt som praktisk. Det erprincipielt problematisk, at der på endnu et område udelukkende stilles særlige kravtil opstillere af vindmøller, som ikke stilles inden for andre planområder. I forbindelsemed kommunens egne planopgaver annonceres almindeligvis alene i én lokalaviseller på kommunens hjemmeside. Skal en erhvervsvirksomhed som eksempelvis etlandbrug gennemføre et byggeprojekt fx en gylletank eller staldbygning, hvor derkan være lugt- eller støjgener er der ikke tilsvarende krav om individuel orientering.I praksis pålægger det opstillere en yderligere usikkerhed, og vi kan frygte, at detnæppe skaber bedre dialog. Der henvises i bemærkningerne til Østerildloven, somstillede krav om orientering til borgerne pr. brev, hvilket blev håndteret af enoffentlig myndighed. Erfaringen fra Østerildprojektet var dog også, at orientering pr.brev langtfra var uproblematisk. Orienteringen kan opfattes som mangelfuld og kanskabe dårlig kommunikation mellem borgere og opstiller, hvis brevene enten sletikke modtages eller ikke modtages rettidigt. Hvordan sådanne problemstillinger,hvor borgere ikke mener at have modtaget rettidig information eller breve er gåettabt, skal håndteres, mangler lovforslaget at forholde sig til.Vi vil, som anført i vores høringssvar, kraftigt opfordre udvalget til at overveje,hvorvidt en orientering pr. brev reelt er hensigtsmæssig. Såfremt kravetopretholdes, bør det overvejes, om det ikke er mere hensigtsmæssigt, at afsender afbrevet er en myndighedsinstans som eksempelvis Energinet.dk eller kommunen.Udvidelse af værditabsordningen til at omfatte lysmasterDer står i dag tæt ved 20 bardunerede master over 200 meter i Danmark. Der ertypisk tale om tv-master. Master, der alle er lysafmærkede efter samme krav, somgælder for de indtil videre fire lysmaster, som står opstillet nær vindmøller.Lovforslaget lægger op til, at værditabsordningen fremadrettet skal medtage demaster, der opstilles i nærheden af vindmøller i vurderingen, idet de antages at
Notat
kunne påføre naboer et værditab. Er du nabo til en af de øvrige eksisterende ellerkommende tv-master over 200 meter i Danmark gælder der ikke en sådan ordning.Vi har i vores høringssvar påpeget det uhørt ulogiske i, at værditabsordningenindføres for lysmaster, der stilles op i tilknytning til en vindmølle, mens masteropstillet for andre formål går fri. Det strider mod enhver fornuft, at en borger skulleopleve et særligt værditab alene, fordi masten står placeret i nærheden af envindmølle, og at disse master derfor skal have særlig lovgivningsmæssig status.Udover den urimelige særbehandling af naboer til forskellige master vil der opstå enhelt urimelig behandling af mølleprojekter, der kræver lysmarkering, hvis sådannemøller opstilles i områder, hvor man i forvejen kan se – og evt. generes – af lys fraeksisterende tv-master.Vi har forstået, at Energistyrelsen ønsker at ændre loven på området ioverensstemmelse med den praksis, som taksationskommissionen har lagt fordagen. VMI stiller spørgsmålstegn ved om den anlagte praksis på de fire master erhensigtsmæssig og vil opfordre udvalget til at overveje rimeligheden i dennenegative særbehandling af vindmølleprojekter.Luk huller i lovenVindmølleindustrien vil samtidig opfordre til, at revisionen benyttes til at lukkelovgivningsmæssige huller og uhensigtsmæssigheder:Forsøgsvindmøller bør vurderes under værditabsordningen én gang for alle(som i Østerildloven)Der er fra politisk side et ønske om at fremme afprøvning af vindmøller i Danmark.Det blev derfor i Østerildaftalen besluttet at udpege en række områder til opstillingaf forsøgsmøller frem mod 2020. Miljøministeriet identificerede i 2011 en rækkeområder til forsøgsformål, hvor det skulle være muligt at opstille, afprøve og udskifteforsøgsmøller.Vindmølleindustrien vil opfordre udvalget til at fremme gode rammer for opstilling afforsøgsmøller og i lighed med vilkårene i Østerildloven sikre, at der gennemføres énværditabsvurdering for forsøgsmølleprojekter. Gentagne værditabsvurderinger vilmedføre økonomisk usikkerhed for opstillere, og det vil være rimeligt, at der som iØsterild for alle forsøgsmøller gennemføres én værditabsvurdering på baggrund afVVM’en.Energistyrelsen har i høringsnotatet udtrykt enighed i, at der foretages en én-gang-for-alle vurdering, når der opstilles forsøgsvindmøller. Dette bør klart afspejles ilovteksten, således der ikke er usikkerhed omkring dette, når man ønsker at opstilleforsøgsvindmøller.Alle værditabsafgørelser skal påklages til domstolene inden for tre månederHar en nabo fået tilkendt værditab, har vedkommende ifølge loven en frist på tremåneder fra betalingstidspunktet til at indbringe søgsmål for domstolene. Der er i
Notat
dag et hul i loven, hvilket betyder, at tilkendes en naboikkeværditab, kanvedkommende frit indbringe opstiller for domstolene uden tidsfrist.Der bør gælde samme frist uanset tilkendt værditab, således at opstillere ogandelshavere får afklaret projektøkonomien inden for en overskuelig tidshorisont.Dette hul i lovgivningen er desværre ikke ændret i det fremsatte lovforslag, men vivil opfordre udvalget til at sikre, at dette sker, således at flest mulige forbedringer afloven medtages i denne revision.