Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135 Bilag 14
Offentligt
1250883_0001.png
1250883_0002.png
1250883_0003.png
1250883_0004.png
Ændringsforslagtil
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov omelforsyning og ligningsloven(Rammer for kystnære havvindmøller og revision af værditabs- og køberetsordningerne m.v.)(L 135)
[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]
Ændringsforslag til § 4 i L 135Til § 4
23)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01. Efter § 4 indsættes:»§5.Nedenstående bestemmelser finder anvendelse indtil den 1. oktober 2014.Stk. 2.På grundlag af Energinet.dk’s opgørelse over de kollektive elforsyningsvirksomhedersomkostninger til offentlige forpligtelser og fordelingen af disse på elforbrugerne, jf. § 8, stk. 5, 2. pkt., i lovom elforsyning, opkræver netvirksomhederne beløb fra elforbrugerne til dækning af omkostningerne ogindbetaler de opkrævede midler til Energinet.dk, som dækker de kollektive elforsyningsvirksomhedersafholdte omkostninger til de offentlige forpligtelser. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætteregler om gennemførelsen af de nævnte opgaver og om samarbejde herom mellem de kollektiveelvirksomheder.Stk. 3.En netvirksomhed skal1) varetage opgaver vedrørende betaling for offentlige forpligtelser ifølge § 8 i lov om elforsyning, samtregler fastsat i medfør af denne bestemmelse,2) udføre informationsaktiviteter for at skabe størst mulig gennemsigtighed om markedsforholdene for alleforbrugergrupper,3) sikre, at forbrugerne oplyses om mulighed for elbesparelser og give den enkelte elforbruger årligeinformationer om sit elforbrug, og4) informere forbrugerne om deres rettigheder i relation til forsyningspligt.Stk. 4.Netvirksomheden skal samarbejde med Energinet.dk ved udførelsen af de i stk. 3 nævnte opgaver.Stk. 5.Netvirksomheden skal forsyne brugere af nettet med de nødvendige oplysninger om måling afelektricitet, der transporteres gennem virksomhedens net. Klima-, energi- og bygningsministeren kanfastsætte regler om måling af elektricitet og formidling af forbrugsdata i slutforbruget.Stk.6.Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om gennemførelsen af bestemmelsernei stk. 3-5.Stk.7.Energinet.dk skal etablere og varetage driften af en datahub til håndtering af måledata m.v. Klima-,energi- og bygningsministeren kan fastsætte nærmere regler om indholdet og udførelsen af den opgave,som påhviler Energinet.dk i medfør af 1. pkt.
1
Stk. 8.Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om netvirksomheders betaling afudgifter, som er forbundet med ministerens behandling og vurdering af virksomhedernes aktiviteter, der ernævnt i stk. 3, nr. 3.Stk. 9.Undlader en netvirksomhed rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af Energitilsynet efter § 85 ci lov om elforsyning om at give oplysninger i henhold til stk. 5, kan Energitilsynet som tvangsmiddelpålægge de pågældende daglige eller ugentlige bøder. Der er udpantningsret for de i 1. pkt. nævntebøder.«[Tekniske ændringer]
BemærkningerTil § 4Til nr. 23Ændringsforslaget har til formål at rette op på en lovteknisk fejl i § 4 i lov nr. 575 af 18. juni 2012om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk, som bl.a.indfører den såkaldte engrosmodel i lov om elforsyning.Lovens § 4, stk. 1, fastslår, at loven træder i kraft den 1. juli 2012. Samtidig bestemmer § 4, stk. 2,at visse nærmere angivne bestemmelser vedrørende ændringer i lov om elforsyning først finderanvendelse fra den 1. oktober 2014.Den udskudte anvendelse af dele af loven skyldes, at loven medfører en ændret ansvars- ogopgavefordeling mellem net- og elhandelsvirksomheder. Det fremgår således bl.a. afbemærkningerne til § 4, stk. 2, i L 176 af 25. april 2012, at der hermed bl.a. skal sikres de berørtevirksomheder tid til at tilrettelægge deres opgaver og procedurer og tilpasse deres systemer, såledesat de kan leve op til de nye krav efter engrosmodellen. Det fremgår endvidere bl.a., at det hermedogså sikres, at datahubben, der spiller en central rolle i at understøtte den nye model, kan udbygges,og at en række bekendtgørelser kan tilpasses. Formålet med at udskyde virkningstidspunktet varsåledes at give aktørerne tid til at forberede implementeringen af engrosmodellen.Af forarbejderne til lovændringen fremgår, at det var meningen, at den på det tidspunkteksisterende ordning, og de forpligtelser denne medførte for netvirksomhederne, Energinet.dk ogandre markedsaktører, fortsat skulle gælde i den mellemliggende periode fra den 1. juli 2012 indtilden 1. oktober 2014. Aktørerne har også indrettet sig herefter, idet både virksomheder og brugerehar ageret som om forpligtelserne fortsat bestod efter den 1. juli 2012. Netvirksomhederne harsåledes i praksis opfyldt de pågældende forpligtelser, og forbrugerne har modtaget de pågældendeydelser.Ved en lovteknisk fejl mangler der imidlertid en overgangsbestemmelse om, at de bestemmelser ilov om elforsyning, som ifølge lov nr. 575 fra 1. oktober 2014 bliver erstattet af de nyebestemmelser, i perioden frem til 1. oktober 2014 fortsat finder anvendelse i deres hidtidigeudformning, jf. bekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012 om lov om elforsyning.Formalet med forslaget til § 5 er at imødegå enhver tvivl om, at det har været meningen, at depågældende bestemmelser fortsat skulle finde anvendelse i perioden indtil 1. oktober 2014.Lov nr. 575 har i visse tilfælde ført til en ændret nummerering af bestemmelser, uden at detteberører reglernes materielle indhold. Det bemærkes således for god ordens skyld, at § 8, stk. 1, nr.
2
4, i lov om elforsyning bl.a. henviser til lovens § 22, stk. 5. Ligeledes henviser § 22, stk. 1, nr. 5, ilov om elforsyning til lovens § 22, stk. 4, og tilsvarende henviser § 22, stk. 4, stk. 7 og stk. 8, 1.pkt., i lov om elforsyning til § 22, stk. 1, nr. 5. Endelig henviser § 51, stk. 3, i lov om elforsyningbl.a. til lovens § 22, stk. 1, nr. 4 og 5, og stk. 5, og § 28, stk. 2, nr. 9.Med§ 5, stk. 1,fastslås, at netvirksomhedernes og Energinet.dk’s forpligtelser efter stk. 2-7,består i perioden frem til 1. oktober 2014. I stk. 8 præciseres som konsekvens heraf ligeledesministerens hjemmel til at fastsætte regler om betaling for ministerens behandling og vurdering afvisse af netvirksomhedernes opgaver i samme periode. Tillige præciseres ved forslaget til stk. 9, atEnergitilsynet har mulighed for i visse tilfælde at udstede tvangsbøder over for netvirksomheder.Forslaget tilstk. 2skal ses på baggrund af § 1, nr. 4, i lov nr. 575, der ændrer § 8, stk. 5, 3. pkt. ilov om elforsyning. Denne bestemmelse fastlægger betalingsstrømmen og dermed bl.a. ansvaret foropkrævningen af PSO-betalinger og for indbetalingen af disse beløb til Energinet.dk. Ansvaret harhidtil ligget hos netselskaberne. Med engrosmodellen skal ansvaret fra 1. oktober 2014 overgå franetvirksomhederne til elhandelsvirksomhederne. Forslaget til stk. 2 præciserer, atnetvirksomhederne har ansvar for opkrævningen for perioden frem til den 1. oktober 2014.Med forslaget tilstk. 3,bestemmes, at netvirksomhedernes forpligtelser efter § 22, stk. 1, nr. 3, 5og 10, består frem til 1. oktober 2014. Der er tale om forpligtelser til at varetage opgavervedrørende PSO-betalinger, til at udføre informationsaktiviteter vedrørende gennemsigtighed afmarkedsforhold, til at sikre at forbrugere oplyses om elbesparelser m.v., og til at informereforbrugere om deres rettigheder i relation til forsyningspligten.Forslaget tilstk. 4er en konsekvens af, at visse af netvirksomhedernes forpligtelser indtil 1.oktober 2014 fastholdes i overgangsbestemmelsen i forslaget til stk. 3, jf. ovenfor. Stk. 4 svarer til §22, stk. 2, i lov om elforsyning. Ved forslaget udvides § 22, stk. 2, til også at omfatte de i stk. 3nævnte opgaver, således at det præciseres, at netvirksomheden også i disse tilfælde skal samarbejdemed Energinet.dk ved udførelsen af opgaverne.Med forslaget tilstk. 5præciseres, at netvirksomhederne er forpligtede til at forsyne brugere afnettet med de nødvendige oplysninger om måling af elektricitet, der transporteres gennemvirksomhedens net, jf. § 22, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 279. Ved § 1, nr. 11, i lov nr. 575 blev§ 22, stk. 3, nyaffattet. Den nye affattelse, der imidlertid i henhold til § 4, stk. 2, i lov nr. 575 førstfinder anvendelse fra den 1. oktober 2014, ændrer forpligtelsen både i forhold til indhold, omfangog adressaten for oplysninger. Med forslaget præciseres det, at netvirksomhederne naturligvis erforpligtede til at udføre denne for systemets funktion nødvendige opgave i dens hidtidige omfangindtil 1. oktober 2014.Nyaffattelsen af § 22, stk. 3, ved lov nr. 575 ophæver samtidig bemyndigelsen til klima-, energi-og bygningsministeren til at fastsætte regler om måling af elektricitet og formidling af forbrugsdatai slutforbruget, og flytter den til § 22, stk. 5, der bliver stk. 4, jf. § 1, nr. 13, i lov nr. 575, derimidlertid først finder anvendelse fra 1. oktober 2014. Med forslaget til stk. 5 fastholdesbemyndigelsen til at fastsætte regler herom for perioden indtil 1. oktober 2014.I forslaget tilstk. 6foreslås indsat en præcisering som følge af, at netvirksomhedernes opgaverefter stk. 3-5 ikke udtrykkeligt fremgår af § 22, stk. 1-3, i lov om elforsyning i perioden frem til 1.oktober 2014. Ved bestemmelsen præciseres således ministerens mulighed for at fastsætte regler omgennemførelsen af bestemmelserne i stk. 3-5. Bestemmelsen supplerer den gældende § 22, stk. 4, ilov om elforsyning.Med forslaget tilstk. 7præciseres Energinet.dk’s forpligtelse efter § 28, stk. 2, nr. 7, jf.lovbekendtgørelse nr. 279, til at etablere og varetage driften af en datahub til håndtering af måledatam.v. Ved § 1, nr. 15, i lov nr. 575 blev bestemmelsen nyaffattet. Den nye affattelse, hvis formål er
3
at udvide forpligtelserne for Energinet.dk vedrørende datahubbens funktionalitet, indeholder fortsatden oprindelige forpligtelse til at etablere og genoprette datahubben, men finder først anvendelse fraden 1. oktober 2014. Med forslaget til stk. 7, fjernes enhver tvivl om Energinet.dk’s beståendeforpligtelse til at etablere og drive datahubben indtil 1. oktober 2013. Det bemærkes, at datahubbener blevet sat i drift den 1. marts 2013.Ligeledes præciserer forslaget til stk. 7, at bemyndigelsen for klima-, energi- ogbygningsministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om indholdet og udførelsen afEnerginet.dk’s opgaver, også omfatter regler om indholdet og udførelsen af Energinet.dk’s opgavemed at etablere og varetage driften af en datahub til håndtering af måledata.Forslaget tilstk. 8er en følge af ændringen i § 1, nr. 8, i lov nr. 575, og vedrører § 51, stk. 3, i lovom elforsyning. § 51, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 279, indeholder bl.a. en bemyndigelse forklima-, energi- og bygningsministeren til at fastsætte regler om, at netvirksomhederne skal betale deudgifter, som er forbundet med ministerens behandling og vurdering af virksomhedernes opgavervedrørende energibesparelser, herunder de i § 22, stk. 1, nr. 6, nævnte opgaver. Med lov nr. 575reduceres opgaverne i § 22, stk. 1, nr. 6, der er blevet til § 22, stk. 1, nr. 4. Det var imidlertidhensigten, at opgaverne skulle bestå i deres hidtidige omfang indtil 1. oktober 2014, ligesom det varmeningen, at ministeren skulle behandle og vurdere opgaven, og opkræve betaling herfor.Forpligtelsen for netvirksomhederne fastslås ved forslag til stk. 3, nr. 3. Formålet med forslaget tilstk. 8er således ligeledes at præcisere ministerens hjemmel til at fastsætte regler om betaling forministerens behandling og vurdering af opgaven.Forslaget tilstk. 9er begrundet i, at § 86 i lov om elforsyning indeholder mulighed for, atEnergitilsynet kan udstede tvangsbøder bl.a. hvis oplysningsforpligtelserne om målinger afelforbruget i § 22, stk. 3, i lov om elforsyning ikke opfyldes. I forslaget til stk. 5 præciseres det, atforpligtelsen i § 22, stk. 3, består i dennes hidtidige omfang indtil 1. oktober 2014. Derforindeholder forslaget til stk. 9 en bestemmelse, hvorefter det ligeledes præciseres, at Energitilsynetkan udstede tvangsbøder, hvis oplysningsforpligtelsen efter forslaget til stk. 5 ikke opfyldes.
4