Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 135 Bilag 12
Offentligt
1248617_0001.png
1248617_0002.png
1248617_0003.png
1248617_0004.png
1248617_0005.png
1248617_0006.png
1248617_0007.png
1248617_0008.png
Til lovforslag nr.L 135
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 0. maj 2013
3. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov omelforsyning og ligningsloven(Rammer for kystnære havvindmøller og revision af værditabs- og køberetsordningerne m.v.)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]1. ÆndringsforslagKlima-, energi- og bygningsministeren har stillet 19 æn-dringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 6. februar 2013 og var til1. behandling den 19. februar 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- ogBygningsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministerensendte den 27. september 2012 dette udkast til udvalget, jf.(2011-12) KEB alm. del – bilag 369. Et supplerende udkasttil lovforslag blev efterfølgende sendt i høring, og klima-,energi- og bygningsministeren sendte den 28. november2012 dette udkast til udvalget, jf. KEB alm. del – bilag 67.Den 8. marts 2013 sendte klima-, energi- og bygningsmini-steren de indkomne høringssvar og et notat herom til udval-get.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Brancheforeningen for Husstandsvindmøller,Videncenteret for Landbrug ogVindmølleindustrien.Klima-, energi- og bygningsministeren har over for ud-valget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har Brancheforeningen for Husstandsvindmøl-ler og Vindmølleindustrien over for udvalget mundligt rede-gjort for deres holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 6 spørgsmål til klima-, energi- ogbygningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændrings-forslag.Etmindretali udvalget (LA) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
DokumentIdJournalnummer
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfklima-, energi- og bygningsministeren,tiltrådt af<>:Til § 11)I den undernr. 4foreslåede§ 7indsættes efter stk. 2som nyt stykke:»Stk. 3.Ved opstilling af vindmøller i et område, der i enVVM-tilladelse er godkendt til opstilling af prototypevind-møller, skal taksationsmyndigheden i sin vurdering lægge tilgrund, at der opstilles det maksimale antal vindmøller af demaksimale dimensioner, som VVM-tilladelsen for områdetgiver mulighed for. Dette skal endvidere fremgå af annonce-ring m.v. efter § 9. Opstilling af nye vindmøller eller æn-dringer af eksisterende vindmøller inden for samme områdegiver kun mulighed for at pålægge opstilleren yderligereværditabsbetaling, såfremt ændringerne sker på baggrund afny VVM-tilladelse. Tilsvarende gælder ved vurdering afværditab for prototypehavvindmøller, dog således at det eretableringstilladelsen efter § 25, som fastsætter rammernefor opstillingen af vindmøller.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.[Værditabet opgøres »en gang for alle« for prototypemøller]2)I den undernr. 4foreslåede§ 9udgår istk. 1, 2. pkt.,»og 7«.[Korrektion af henvisning]3)I det undernr. 4foreslåede§ 9, stk. 2,udgår5. pkt.,og i stedet indsættes:»Energinet.dk indhenter adresseoplysninger på ejere afbygninger, der helt eller delvis er beliggende i en afstand afop til seks gange møllehøjden og registreret i BBR, og vide-regiver disse til opstiller. Kommunen giver efter anmodningEnerginet.dk registeradgang hertil i nødvendigt omfang.«[Valgfrihed ved indhentning af adresseoplysninger]4)I det undernr. 4foreslåede§ 13, stk. 6,ændres i2.pkt.»først« til: »tidligst«, og4.og5. pkt.udgår.[Ensretning af sprogbrug og fjernelse af overflødig tekst]5)I den undernr. 4foreslåede§ 15 aændres istk. 1»af-slutter« til: »er forpligtet til at afslutte«.[Lovteknisk ændring]6)I den undernr. 4foreslåede§ 15 audgårstk. 3.Stk. 4 bliver herefter stk. 3.[Fjernelse af ugyldighedsregel af lovtekniske grunde]7)I den undernr. 4foreslåede§ 17ændres istk. 1og2»solgt« til: »afsat«.[Ensretning af sprogbrug]8)I den undernr. 5foreslåede affattelse af§ 13ændres istk. 6, 2. pkt.,»først« til: »tidligst«.[Ensretning af sprogbrug]
9)I den undernr. 28foreslåede affattelse af§ 41affattesstk. 3således:»Stk. 3.Der ydes pristillæg til vindmøller omfattet af stk.1 nettilsluttet den 20. november 2012 eller senere, som fast-sættes således, at pristillægget og den efter § 51 stk. 2, nr. 1,fastsatte markedspris tilsammen udgør 250 øre pr. kWh forvindmøller med en installeret effekt på 10 kW eller derunderog tilsammen udgør 150 øre pr. kWh for vindmøller med eninstalleret effekt på over 10 kW. Pristillægget ydes i 20 årfra nettilslutningstidspunktet.«[Nedsættelse af foreslået pristillæg til nye husstandsvind-møller på over 10 kW]10)Nr. 32affattes således:»32.I§ 51, stk. 4,indsættes efter »§§«: »35 b,«.«[Lovteknisk ændring]11)Nr. 40-42udgår, og i stedet indsættes:»40.§ 72, nr. 1og2,ophæves og i stedet indsættes:»1) undlader at udbyde ejerandele efter § 13, stk. 1,2) iværksætter udbud af ejerandele uden at indhente god-kendelse efter § 13, stk. 8,3) undlader at afgive erklæring eller afgiver urigtig erklæ-ring efter § 14, stk. 2,4) overdrager vindmøller uden forudgående tilladelse ef-ter § 17, stk. 2,5) etablerer og driver anlæg efter §§ 22, 24, 25 og 29 udentilladelse,6) tilsidesætter vilkår i en godkendelse eller tilladelse ef-ter de i nr. 2, 4 og 5 nævnte bestemmelser,«.Nr. 3-5 bliver herefter nr. 7-9.«[Ændring af straffebestemmelser]Til § 212)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 8 a, stk. 1,ændres »§§ 36-50« til: »§§ 35 a, 35 b,36, 37, 37 a, 38-43, 43 a og 44-50«.02.I§ 9ændres »§§ 36-49« til: »§§ 35 a, 35 b, 36, 37, 37 a,38-43, 43 a og 44-49«.«[Korrektion i forhold til manglende henvisninger]13)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»03.§ 54, stk. 8, 5. pkt.,ophæves, og i stedet indsættes:»Energinet.dk’s fastsættelse og udmeldelse af priser forforsyningspligtig el i områder, hvor den tidligere bevillings-haver har opnået bevilling uden udbud efter § 34 a, sker ef-ter principperne i § 72, stk. 1-4, 6 og 7, med de nødvendigemodifikationer. I områder, hvor den tidligere bevillingsha-ver har opnået bevilling ved udbud efter § 34 a, fastsætter ogoffentliggør Energinet.dk priser for forsyningspligtig el efterprincipperne i § 71 a, stk. 1-3, ved anvendelse af det tillæg,som den tidligere bevillingshaver har tilbudt ved udbuddet,med de nødvendige modifikationer.««
3
[Teknisk ændring]Til § 514)Inr. 1indsættes efter »§ 2, nr. 1,«: »3 og 4,«.[Konsekvensændring]Til § 615)Inr. 1ændres », 2 og 11« til: »og 2«.[Konsekvensændring]Til § 716)Istk. 1, 8og9ændres »1. maj 2013« til: »15. juni2013«.[Udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet]17)Istk. 4ændres to steder »1. maj 2013« til: »1. juli2013«.[Ændring af virkningstidspunkt for ændringer i værditabs-ordningen]18)Stk. 5og6affattes således:»Stk. 5.§ 13, stk. 2, nr. 4 og 5, i lov om fremme af vedva-rende energi, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4, og § 13,stk. 2, nr. 5 og 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, harvirkning for vindmøller, der er nettilsluttet den 1. september2013 eller senere. Forsøgsmøller, der er nettilsluttet indenden 1. september 2013, eller som opstilles på baggrund af enforundersøgelsestilladelse efter § 22 a i lov om fremme afvedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. no-vember 2011, kan undtages efter § 13, stk. 2, i lov om frem-me af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af8. november 2011.Stk. 6.§ 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 1-3, § 13, stk. 3-8, og§§ 14, 15 og 16 i lov om fremme af vedvarende energi, somaffattet ved denne lovs § 1, nr. 4, § 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr.1, 2 og 4, og § 13, stk. 3-8, som affattet ved denne lovs § 1,nr. 5, og § 1, nr. 34, har virkning for udbud af ejerandele ivindmøller, der er annonceret den 15. juni 2013 eller senere.§ 13, stk. 6, 3. pkt., finder dog ikke anvendelse, hvis mødeter afholdt inden den 15. juni 2013. Udbud af ejerandele ivindmøller, der er annonceret inden den 15. juni 2013, be-handles efter §§ 13-16 og § 54, stk. 1, nr. 3, i lov om frem-me af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af8. november 2011.«[Korrektion af virkningstidspunkt]19)Istk. 11udgår »i lov om fremme af vedvarende ener-gi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 8. november 2011, somændret ved § 1 i lov nr. 1390 af 23. december 2012,«.[Korrektion af henvisning]BemærkningerTil nr. 1Områder, der er udlagt til forsøg, afprøvning og demon-stration af nye typer vindmøller, er områder, hvor der måforventes at ske udskiftning og ændring af en eller flere
vindmøller over tid. Der kan derfor opstå tvivl om, underhvilke betingelser ejere kan kræve, at taksationsmyndighe-den foretager en ny vurdering af værditabet.Ændringsforslaget indebærer, at værditabsbetalingen vedopstilling af prototypevindmøller i et forsøgsområde gøresop ved opstilling af første mølle i området, og at der ikkekan tilkendes yderlige værditabsbetaling, så længe efterføl-gende opstillinger og ændringer finder sted inden for ram-merne af den oprindelige VVM-tilladelse. Når »ændringer«er udtrykkeligt nævnt i selve bestemmelsen, skyldes dette, atombygninger af eksisterende møller eller udskiftning af væ-sentlige dele heraf ikke skal udløse ny værditabsbetaling, sålænge disse ændringer kan udføres inden for rammerne afden gældende VVM-tilladelse. Af VVM-tilladelsen for etforsøgsområde vil maksimale rammer i forhold til højde,støj m.v., inden for hvilke udskiftninger og ændringer kanfinde sted, fremgå.Ved prototyper forstås møller, som er prototypecertifice-ret efter regler fastsat af klima-, energi- og bygningsministe-ren, eller som efter klima-, energi- og bygningsministerensafgørelse må betegnes som prototypemøller. Der henvises tilbemærkningerne til VE-lovens § 13, stk. 2, nr. 4 og 5, somforeslået ved det fremsatte lovforslags § 1, nr. 4. Klima-,energi- og bygningsministeren har fastsat regler om prototy-pecertificering af vindmøller, jf. bekendtgørelse nr. 73 af 31.januar 2013. Serie-0-møller, der er møller fra første produk-tionsserie, foreslås således ikke omfattet af ændringsforsla-get.Ved vurderingen af værditabet ved opstilling af vindmøl-ler i sådant område, skal taksationsmyndigheden efter for-slaget lægge til grund, at der opstilles det maksimale antalvindmøller af de maksimale dimensioner, som VVM-tilla-delsen for området giver mulighed for. En regel efter sammeprincipper findes i loven om testcenteret for store vindmøl-ler ved Østerild.Kræver opstilling af nye prototypemøller eller ændring afeksisterende prototypemøller, at der gives en ny VVM-tilla-delse, er der efter forslaget mulighed for, at ejere kan få vur-deret værditabet på baggrund af rammerne i den nye VVM-tilladelse. Det sker efter lovens almindelige regler om vær-ditab i §§ 6-12 som foreslået ved det fremsatte lovforslags §1, nr. 4.Ved opstilling af prototypemøller på havet, hvor der ogsåudarbejdes en VVM-redegørelse som led i forundersøgelser-ne, som ligger til grund for etableringstilladelsen efter § 25,gælder tilsvarende regler. Det vil fremgå af etableringstilla-delsen, hvad der gives tilladelse til.Til nr. 2Henvisningen til § 13, stk. 7, er overflødig, hvorfor detforeslås, at henvisningen udgår.Til nr. 3Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 9, stk. 2, 5.pkt.: »Energinet.dk indhenter adresseoplysninger fra CPR påejere af bygninger, der helt eller delvis er beliggende i en af-stand af op til seks gange møllehøjden og registreret i BBRog videregiver disse til opstiller.«
4
Det har imidlertid vist sig, at det ikke i alle situationer vilvære muligt – eller hensigtsmæssigt – at finde den pågæl-dende adresse i CPR. Oplysningen vil ofte skulle findes i detfælleskommunale ejendomsstamregister (ESR), som kom-munerne ejer. Gennem Den Offentlige Informationsserver(OIS) kan oplysningen om ejers adresse i ESR indhentesmed kommunernes tilladelse eller med anden hjemmel.Hertil kommer, at justitsministeren den 14. december2012 har fremsat forslag til lov om ændring af lov om rets-afgifter, tinglysningsafgiftsloven og lov om tinglysning (L107), som bl.a. indebærer, at opslag i tinglysningssystemetgøres afgiftsfri. Opslag i tinglysningssystemet vil være enanden måde at skaffe de nødvendige ejeroplysninger på.Opstillerens pligt til at underrette med brev gælder alene iforhold til ejere af bygninger, der ligger inden for seks gan-ge møllehøjden. Der skal ikke ske skriftlig underretning tilejere, såfremt bygningen ligger uden for grænsen, heller ik-ke såfremt visse udendørsarealer til bygningen ligger indenfor grænsen. Dette skal ses i sammenhæng med, at ejere afbeboelsesejendomme, der ligger inden for seks gange mølle-højden fra opstillingen, uden gebyr kan anmelde krav omværditabsbetaling, jf. forslag til § 9, stk. 5. Ligger beboel-sesejendommen uden for grænsen, skal der betales gebyr forindbringelse af krav, selv om noget af beboelsesejendom-mens naturlige udendørsareal – der indgår i vurderingen afet eventuelt værditab, jf. § 6, stk. 2 – måtte ligge inden forgrænsen.Ændringsforslaget indebærer, at Energinet.dk kan vælgeat indhente oplysningerne på den mest hensigtsmæssige ogøkonomiske måde. Sker dette gennem et kommunalt ejet re-gister, har kommunen efter forslaget pligt til at give Energi-net.dk adgang hertil. Dette sker mod sædvanlig betaling,hvis dette kræves, og der er således ikke tale om, at bestem-melsen giver Energinet.dk – og dermed opstiller – en særliggebyrfrihed. Ændringsforslaget pålægger derfor ikke kom-munerne nogen økonomisk byrde.Til nr. 4 og 8Der er tale om lovtekniske ændringer i form af ensretningaf sprogbrug og fjernelse af tekst, som ved en fejl er skrevetto gange.Til nr. 5Opstiller er forpligtet til at afslutte udbuddet ved acceptaf købstilbud fra købsberettigede personer. Selve forpligtel-sen er imidlertid kun kommet til udtryk i bemærkningernetil § 15 a i det fremsatte lovforslag. Det foreslås derfor, atforpligtelsen sættes direkte ind i lovteksten.Til nr. 6Det foreslås, at § 15 a, stk. 3, hvorefter aftaler om salg afandele med personer, der ikke er købsberettigede, er ugyldi-ge, hvis de indkomne bud ved budfristens udløb overstegantallet af udbudte andele, udgår. Begrundelsen for æn-dringsforslaget er, at bestemmelsen findes overflødig hensettil, at en opstiller eller køber af andele under alle omstæn-digheder ikke vil kunne støtte ret på en aftale, som er indgå-et i strid med loven.
Hvis køber efterfølgende videresælger andele, som er er-hvervet i strid med loven, til en godtroende erhverver, vildenne heller ikke kunne støtte ret på aftalen, jf. gældsbrev-slovens § 27. Der henvises i den forbindelse til forslaget til §13, stk. 5, 4. pkt., hvor der stilles krav om, at det skal fremgåaf aktieselskabets vedtægter, at der ikke er tale om omsæt-ningspapirer. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §13, stk. 5, 4. pkt.Såfremt opstiller i strid med lovens ordning har afsat an-dele til andre end de købsberettigede, der burde have modta-get accept af deres købstilbud, jf. forslaget til § 16, vil dekøbsberettigede have krav på at erhverve andele i overens-stemmelse med købstilbuddet, efter omstændighederne iform af enten andele, som er solgt til en uberettiget køber,eller tilsvarende ikkeafsatte andele. Det bemærkes endvide-re, at Energinet.dk får mulighed for at give påbud om acceptaf købstilbud fra købsberettigede personer, jf. forslag til §15 a, stk. 4, som bliver stk. 3.En godtroende aftalepart, som ikke kan støtte ret på sinaftale, vil efter omstændighederne have ret til erstatning ef-ter de almindelige erstatningsretlige regler.Til nr. 7Der er tale om lovtekniske ændringer i form af ensretningaf sprogbrug.Til nr. 9Med ændringsforslaget nedsættes det foreslåede pristil-læg med 100 øre pr. kWh til nye husstandsmøller med en in-stalleret effekt på over 10 kW, således at tillægget og mar-kedsprisen tilsammen udgør 150 øre pr. kWh. Nedsættelsener foreslået af Brancheforeningen for Husstandsmøller for istørre udstrækning at tage hensyn til, at de mindre hus-standsmøller er relativt dyrere og derfor vil have vanskeligtved at konkurrere med de lidt større husstandsmøller, så-fremt der ydes samme pristillæg.Forslaget indebærer, at de økonomiske forhold for nyehusstandsmøller med en installeret effekt på over 10 kWforringes lidt, hvorfor der må forventes en lidt langsommereudbygning heraf. Det er imidlertid aftalt mellem regeringen(Socialdemokraterne, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-parti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og DetKonservative Folkeparti, at der i 2015 skal ske en revurde-ring af pristillægget. Denne revurdering skal ske tidligere,hvis den samlede udbygning med nye husstandsmøller efter20. november 2012 overstiger 2,5 MW.Til nr. 10Der er tale om en lovteknisk ændring, idet det ikke ernødvendigt at ændre i hele opremsningen, når det alene dre-jer sig om at indsætte § 35 b.Til nr. 11Straffebestemmelserne foreslås ændret, således at det ud-trykkeligt fremgår af § 72, nr. 1, at det er strafbart at undla-de at udbyde ejerandele efter køberetsordningen. Herudoverfremgår det af ændringsforslaget, at tilsidesættelse af vilkårfor en tilladelse efter §§ 22, 24, 25 og 29 vil kunne straffes,ligesom det kan ske efter det gældende § 72, nr. 2. Denne
5
straffebestemmelse er faldet ud ved en fejl. Det præciseresendvidere, at undladelse af at afgive erklæring eller afgivel-se af urigtig erklæring efter § 14, stk. 2, kan straffes med bø-de. § 14, stk. 2, vedrører den ansvarserklæring, som de an-svarlige for udbudsmaterialet skal afgive. Endelig er derforetaget enkelte lovtekniske ændringer.Til nr. 12Der er tale om konsekvensændringer. § 8 a i lov om el-forsyning indeholder mulighed for at nedsætte betalingen tiloffentlige forpligtelser fra egenproducenter af elektricitet,og § 9 i lov om elforsyning præciserer omfanget af de of-fentlige forpligtelser, som elforbrugerne skal afholde. Beggebestemmelser indeholder henvisninger til støtteordninger iVE-loven, som også er omfattet af § 8, stk. 1, i lov om elfor-syning. Der skal derfor også henvises til de støtteordninger,som foreslås indsat i §§ 35 b og 37 a i VE-loven. Herudoverinkorporerer ændringsforslagene henvisninger til det nyepristillæg til vindmøller i § 35 a, og det nye pristillæg tilelektricitet produceret ved biogas og forgasningsgas frem-stillet ved biomasse i § 43 a, som blev indsat ved § 2, nr. 3og 4, i lov nr. 576 af 18. juni 2012, men som endnu ikke ersat i kraft.Til nr. 13Ændringsforslaget vedrører en teknisk ændring, der ernødvendig som følge af, at der ved lov nr. 1352 af 23. de-cember 2012 er blevet indført en ny prisregulering for forsy-ningspligtig el leveret af en elhandelsvirksomhed, der haropnået bevilling til forsyningspligtig virksomhed ved udbud,jf. § 71 a i lov om elforsyning.Det fremgår af § 54, stk. 8, i lov om elforsyning, at kli-ma-, energi- og bygningsministeren i visse situationer kanpålægge Energinet.dk midlertidigt at videreføre en forsy-ningspligtig aktivitet. Det gældende § 54, stk. 8, 5. pkt., be-stemmer, at Energinet.dk i disse tilfælde fastsætter og ud-melder priser for forsyningspligtig el efter principperne i §72, stk. 1-4, 6 og 7, med de nødvendige modifikationer. § 72indeholder den prisregulering, der gælder for forsynings-pligtig el i områder, hvor bevillingshaveren har opnået be-villingen uden udbud efter § 34 a. Ved alene at henvise til §72, stk. 1-4, 6 og 7, i det gældende § 54, stk. 8, 5. pkt., tagesder ikke højde for, at der fremover vil kunne opstå situatio-ner, hvor Energinet.dk vil kunne blive pålagt midlertidigt atvidereføre den forsyningspligtige aktivitet i områder, hvorforsyningspligten har været i udbud, og hvor prisregulerin-gen derfor sker efter § 71, stk. 1-3.I disse tilfælde vil det ikke være teknisk muligt for Ener-ginet.dk at fastsætte og udmelde priser efter bestemmelsernei § 72, fordi profilomkostningen for bevillingsområdet, derindgår i prisreguleringen efter § 72, ikke kendes.Det foreslås derfor, at Energinet.dk i disse tilfælde fast-sætter og offentliggør priser for forsyningspligtig el efterprincipperne i § 71 a, stk. 1-3, under anvendelse af det til-læg, som den tidligere bevillingshaver har tilbudt ved ud-buddet, med de nødvendige modifikationer. Heri ligger, atEnerginet.dk, som det også er muligt efter det gældende §54, stk. 8, 5. pkt., hvorefter Energinet.dk fastsætter priser ef-
ter principperne i § 72, stk. 1-4, 6 og 7, »med nødvendigemodifikationer«, kan indregne de nødvendige ekstraomkost-ninger, som overtagelsen af driften medfører, i det omfangde ikke kan dækkes af tillægget. Energitilsynets kontrol afpriserne vil i disse tilfælde ske efter § 77, stk. 1, således atEnergitilsynet vil kunne påse, at Energinet.dk ikke misbru-ger muligheden for at indregne nødvendige ekstraomkost-ninger i priserne.I forhold til de nærmere rammer for udførelsen af denforsyningspligtige aktivitet af Energinet.dk henvises der iøvrigt til forarbejderne til det gældende § 54, stk. 8(2005-06, L 156). De der beskrevne principper vil også fin-de anvendelse, når Energinet.dk overtager forsyningspligt-aktiviteten i et område, hvor prisreguleringen sker efter § 71a.Til nr. 14Ved ændringsnumrene 01 og 02, jf. ændringsforslag nr.12, ændres de bestemmelser, som § 2, nr. 3 og 4, i lov nr.576 af 18. juni 2012 vedrører. Indholdet af § 2, nr. 3 og 4, ilov nr. 576 af 18. juni 2012 er indeholdt i ændringsforslage-ne.§ 2, nr. 3 og 4, i lov nr. 576 af 18. juni 2012 er endnuikke sat i kraft, da de berører bestemmelser, som indeholderelementer af statsstøtte. Bestemmelserne er efter ændrings-numrene 01 og 02 ikke længere relevante, hvorfor de fore-slås ophævet.Til nr. 15Der er tale om en lovteknisk ændring på baggrund af æn-dringsforslag nr. 10. § 1, nr. 11, i lov nr. 1390 af 23. decem-ber 2012 skal ikke ophæves, da lovforslagets § 1, nr. 32, ef-ter den foreslåede ændring ikke længere berører § 1, nr. 11, ilov nr. 1390 af 23. december 2012.Til nr. 16Ikrafttrædelsestidspunktet foreslås udskudt til den 15. ju-ni 2013. Dette skyldes, at det ikke er muligt at få vedtagetlovforslaget så betids, at loven kan træde i kraft den 1. maj2013.Til nr. 17Det foreslås i det fremsatte lovforslag, at ændringerne iværditabsordningen skal have virkning for vindmøller, forhvilke det offentlige møde om værditab i § 9 afholdes den 1.maj 2013 eller senere. Den 1. maj 2013 er ikrafttrædelsesda-toen i det fremsatte lovforslag. Afholdes mødet før ikraft-trædelsen, vil de hidtidige regler gælde. Ved at lade skæ-ringstidspunktet følge ikrafttrædelsesdagen er der ikke tagethøjde for, at de nye regler indeholder et krav om, at opstillerfremover også skal give individuel og skriftlig meddelelseom bl.a. tidspunktet for afholdelse af det offentlige mødeom værditab. Denne indkaldelse ligger i sagens natur forudfor det offentlige møde. For at sikre en hensigtsmæssigovergang til de nye regler foreslås det derfor, at de nye reg-ler først får virkning for vindmøller, hvor mødet er afholdtden 1. juli 2013 eller senere. Herved udskydes virkningen afde nye regler med ca. 14 dage i forhold til lovens ikrafttræ-
6
den, idet ikrafttrædelsesdatoen samtidig foreslås udskudt tilden 15. juni 2013, jf. ændringsforslag nr. 16.Til nr. 18Der er tale om lovtekniske præciseringer istk. 5.Der erikke tilsigtet ændringer i overgangsreglens indhold.I forhold tilstk. 6foretages ligeledes en række lovtekni-ske præciseringer i forhold til virkningstidspunktet. De nyeregler om fremgangsmåden ved et udbud skal fortsat havevirkning for udbud af ejerandele i vindmøller, der annonce-res den 15. juni 2013 eller senere. Dette gælder også for re-laterede bestemmelser om retten til pristillæg og klagemu-lighed. I forhold til klagemuligheden følger dette imidlertiddirekte af henvisningen til VE-lovens § 13, stk. 8, i VE-lo-vens § 66, jf. det fremsatte lovforslags § 1, nr. 39, hvorfordet ikke er nødvendigt at nævne denne bestemmelse i over-gangsbestemmelsen. Henvisningen til § 1, nr. 39, udgår der-for.VE-lovens § 13, stk. 6, 3. pkt., indsætter et nyt krav om,at Energinet.dk skal orientere om udbuddet på mødet omværditab, jf. § 9, stk. 1 og 2. Dette møde afholdes før annon-ceringen af udbuddet. Det foreslås derfor at fremgå af lov-teksten, at hvis mødet er afholdt inden den 15. juni 2013,finder denne bestemmelse ikke anvendelse. Opstiller vilskulle indhente godkendelse efter § 13, stk. 8, selv om Ener-ginet.dk allerede måtte have godkendt udbudsmaterialet ef-ter det gældende § 13, stk. 4.Endelig foreslås det fortsat, at udbud af ejerandele i vind-møller, som er annonceret inden lovens ikrafttræden, fær-diggøres efter de gældende regler i VE-lovens §§ 13-16. Detforeslås dog tilføjet, at dette også gælder i forhold til detgældende § 54, stk. 1, nr. 3, i VE-loven. § 54, stk. 1, nr. 3,som affattet ved dette lovforslags § 1, nr. 34, skal såledesalene have virkning for udbud af ejerandele, der annonceresden 15. juni 2013 eller senere, jf. også forslaget til 1. pkt.Det bemærkes endvidere, at henvisningen til §§ 13-16 og§ 54, stk. 1, nr. 3, sammenholdt med bestemmelsen om, at
alene § 13, stk. 1, § 13, stk. 2, nr. 1-3, § 13, stk. 3-8, og §§14, 15 og 16 har virkning for udbud af vindmølleandele, derannonceres den 15. juni 2013 eller senere, betyder, at de nyeregler i §§ 14 a og 15 a, den ændrede § 17 og det nye § 54,stk. 3, også finder anvendelse på udbud, som er annonceretinden lovens ikrafttræden den 15. juni 2013.Til nr. 19Der henvises i det fremsatte lovforslag ved en fejl til §41, stk. 2, i den gældende lovgivning som ændret ved lov nr.1390 af 23. december 2012. Der skal i stedet henvises til §41, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 28, som vi-derefører den gældende afregning på 60 øre pr. kWh. § 41,stk. 2, som affattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 1390 af 23. de-cember 2012, og som ikke er trådt i kraft, er samtidig fore-slået ophævet ved det fremsatte lovforslags § 6, nr. 1.Overgangsreglen medfører således, at der ikke kan ydesforhøjet pristillæg efter det fremsatte lovforslags § 41, stk. 3,til vindmøller med en installeret effekt på 6 kW eller derun-der, som er tilsluttet i perioden fra den 20. november 2012til den 31. december 2013, hvis ejeren har indgået bindendeaftale om køb af vindmøller senest den 19. november 2012,og netvirksomheden senest den 20. december 2012 har mod-taget Energinet.dk’s stamdatablanket i udfyldt stand fra in-stallatøren med henblik på registrering i et register oprettetefter § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning. Disse anlægfår i stedet pristillæg efter det fremsatte lovforslags § 41,stk. 2, som viderefører den gældende afregning på 60 øre pr.kWh.Baggrunden for overgangsreglen er, at vindmøller, somer berettiget til nettoafregning på årsbasis i henhold til reglerfastsat efter elforsyningsloven, ikke også skal omfattes afdet forhøjede pristillæg i VE-loven for den del af elektricite-ten, som afregnes som leveret til det kollektive elforsynings-net.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S)Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)fmd.Jonas Dahl (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)nfmd.Henrik Høegh (V)Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen (DF)Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Vivi Kier (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)
47452217
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)
9811
7
Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
1512
Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
11
8
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 135Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og bygningsministe-ren2Henvendelse af 19/2-13 fra Videncentret for Landbrug3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Henvendelse af 13/3-13 fra Vindmølleindustrien5Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren6Præsentationsmateriale fra Vindmølleindustrien til brug ved den4/4-1371. udkast til betænkning82. udkast til betænkning9Materiale fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøllers foretrædeden 11/4-13 vedrørende L 13510Henvendelse af 17/4-13 fra Vindmølleindustrien11Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 135Spm.nr.1TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 19/2-13 fra Vi-dencentret for Landbrug, til klima-, energi- og bygningsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 13/3-13 fraVindmølleindustrien, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til det materiale, Vindmølleindustri-en præsenterede ved et foretræde den 4/4-13, samt om at redegøre forTrafikstyrelsens seneste regler om belysning af vindmøller m.v., tilklima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til det materiale, Brancheforeningenfor Husstandsvindmøller præsenterede for udvalget ved et foretrædeden 11/4-13, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at supplere bemærkningerne i høringsnotatets afsnit D omgarantifonden, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 17/4-13 fraVindmølleindustrien, til klima-, energi- og bygningsministeren, og mi-nisterens svar herpå
2
3
4
5
6