Retsudvalget 2012-13
L 131
Offentligt
1229841_0001.png
1229841_0002.png
1229841_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. marts 2013ProcesretskontoretChristina Hjeresen2013-0037-0028689500
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af konkursloven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurska-rantæne) (L 131), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 13. februar 2013. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra DennisFlydtkjær (DF).
Morten Bødskov/Nanna Fischer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af konkurslo-

ven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurskarantæne) (L 131):

”Offentligheden kan i dag få adgang til information om f.eks.volds- og voldtægtsforbrydere, ministeren bedes derfor redegø-re for, hvorfor offentligheden ikke skal have adgang til oplys-ninger om pålagte konkurskarantæner?”

Svar:

1.

Indledningsvis bemærkes det, at der i Det Centrale Kriminalregister(Kriminalregistret) opbevares oplysninger om afgørelser mv. i kriminellesager. Formålet med registret er bl.a. at tjene som internt arbejdsregisterfor politiet og at danne grundlag for udstedelse af straffeattester mv. Op-lysningerne i registret er ikke umiddelbart tilgængelige for offentligheden.Offentlighedens adgang til oplysninger om straffedomme, herunder omdomme for vold og voldtægt, består i praksis navnlig af muligheden for atovervære straffesager ved domstolene. Hertil kommer retten til aktindsigt idomme i straffesager efter retsplejelovens kapitel 3 a.

2.

Konkurskarantæne har efter lovforslaget karakter af en civilretlig foran-staltning. Oplysninger om pålagte konkurskarantæner vil således ikkekomme til at fremgå af kriminalregistret.Efter forslaget til konkurslovens § 169, stk. 1, skal Erhvervsstyrelsen der-imod føre et register over pålagte konkurskarantæner. Formålet med regi-stret er, at Erhvervsstyrelsen via it-systemerne skal hindre, at personer, derer pålagt konkurskarantæne, registreres som ledelsesmedlemmer i Er-hvervsstyrelsens it-system, og samtidig sikre, at eventuelle eksisterenderegistreringer i systemet af de pågældende personer som ledelsesmedlem-mer slettes.Formålet med registret er endvidere, at andre offentlige myndigheder kanfå oplyst, om en person er pålagt konkurskarantæne, når det er nødvendigtfor varetagelsen af deres opgaver.

3.

Spørgsmålet om privates adgang til oplysninger om, hvem der er pålagtkonkurskarantæne, er overvejet nøje af Konkursrådet og i forbindelse medlovforslagets udformning.
2
Det er Justitsministeriets samlede vurdering, at oplysninger om pålagtekonkurskarantæner ikke skal gøres tilgængelige for offentligheden. Ju-stitsministeriet tilslutter sig således Konkursrådets anbefalinger og forslag.Baggrunden herfor er bl.a., at en sådan offentlig adgang til oplysningernevil kunne medføre utilsigtede skadevirkninger. Der henvises nærmere tillovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 4.4.2, hvor der er redegjortfor Justitsministeriets overvejelser om problemstillingen.Der kan i forlængelse heraf henvises til pkt. 5 i lovforslagets almindeligebemærkninger. Som det fremgår heraf, finder Justitsministeriet det natur-ligt, at der foretages en evaluering af ordningen efter fem år. En sådan eva-luering vil bl.a. berøre spørgsmålet om offentlighedens adgang til oplys-ninger om pålagte konkurskarantæner.

4.

Det bemærkes, at lovforslaget ikke medfører begrænsninger i offentlig-hedens adgang til oplysninger om konkrete sager om konkurskarantæne iforbindelse med overværelse af skifterettens mundtlige behandling af sagerom konkurskarantæne. Lovforslaget medfører endvidere ikke begrænsnin-ger af retten til aktindsigt efter de almindelige regler i retsplejelovens kapi-tel 3 a.
3