Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 129 Bilag 9, L 129 A Bilag 9, L 129 B Bilag 9
Offentligt
1237548_0001.png
Til lovforslag nr.
L 129
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 9. april 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel og ret til fortsat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte)
[af justitsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag om deling
af lovforslaget. Udvalget har tiltrådt delingen af lovforsla-
get.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. januar 2013 og var til
1. behandling den 8. februar 2013. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 21. december
2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del – bilag 54.
Den 30. januar 2013 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Amnesty International og Det
Frivillige Netværk for Voldsramte Udlændinge ved Nina
Weiss Madsen.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Det Frivillige Netværk for Voldsramte Ud-
lændinge ved Nina Weiss Madsen, mundtligt over for udval-
get redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, RV, SF og EL) vil stemme for det
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Flertallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Et
mindretal
i udvalget (V og KF) vil stemme for det stil-
lede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
og det
under B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) vil stemme for det
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindre-
tallet vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod
det under A nævnte lovforslag og indstiller det under B
nævnte lovforslag til
forkastelse.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) vil stemme for det
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindre-
tallet vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de un-
der A og B nævnte lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget kan ikke støtte en ændring af
reglerne for opholdstilladelse for familiesammenførte perso-
ner ved samlivsophør, dvs. den del af lovforslaget, som efter
delingen benævnes L 129 B. V, DF og KF er enige i den nu-
værende formodningsregel, hvorefter det antages, at en ud-
lænding, som har haft mere end 2 års lovligt ophold, har op-
nået en sådan tilknytning til landet – forudsat at den pågæl-
AX014908
L 129b - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. april 2013
1237548_0002.png
2
dende har gjort en indsats for at blive integreret i det danske
samfund – at det vil virke særlig belastende for den enkelte
at miste opholdstilladelsen. V, DF og KF mener, at en ud-
lændings tilknytning til Danmark skal spille en afgørende
rolle ved afgørelser om fortsat ophold i Danmark, hvorfor
længden af opholdet fortsat bør spille en væsentlig rolle.
Desuden er der i dag mulighed for, at volds- og misbrugse-
pisoder medtages i afgørelser om opholdstilladelser, selv om
den enkelte har opholdt sig i Danmark i mindre end 2 år. V,
DF og KF kan på den baggrund ikke støtte den del af lovfor-
slaget.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter en forlængelse af refleksionsperioden fra
100 til 120 dage, dvs. den del af lovforslaget, som efter de-
lingen benævnes L 129 A. V og KF deler ambitionen om at
styrke den enkeltes restitutionsperiode i Danmark såvel som
at forbedre planlægningen af den enkeltes hjemsendelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er af den op-
fattelse, at den del af lovforslaget, som efter delingen be-
nævnes L 129 A, er udtryk for symbolpolitik, som ikke for-
bedrer forholdene for handlede mennesker. DF vil ikke
stemme for et lovforslag, blot fordi det ser pænt ud på papi-
ret.
DF er optaget af at fange bagmændene og sikre ofrene
for menneskehandel de bedst mulige betingelser for et så
godt liv som muligt fremadrettet. Derfor er DF også med i
handlingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel, og DF
arbejder gerne videre med området. DF vil gerne se på, om
vi kan blive bedre til at hjælpe ofrene i hjemlandet eller i
nærområdet.
DF gør i øvrigt opmærksom på, at efter artikel 13 i Euro-
parådets konvention om indsatsen mod menneskehandel
skal ofre for menneskehandel indrømmes en refleksionsperi-
ode på 30 dage. Danmark overopfylder allerede i dag disse
bestemmelser, og derfor kan der heller ikke her findes argu-
menter for en udvidelse. Det er ligeledes DF´s opfattelse, at
justitsministeren ikke har svaret fyldestgørende på de
spørgsmål, som Folketinget har stillet i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen, hvorfor DF havde foretrukket en ander-
ledes tilgang til dette meget komplekse og vanskelige områ-
de.
DF er tvivlende over for, hvorvidt ændringerne vil gøre
den store forskel. DF undrer sig over, at regeringen bruger
tid og kræfter på at foreslå, at handlede kvinder skal kunne
tildeles en midlertidig opholdstilladelse af hensyn til politi-
ets efterforskning, når der allerede er mulighed for det i dag.
DF så hellere, at regeringen brugte tid på at udvikle samar-
bejdet med de organisationer, som kan hjælpe kvinderne til
en forbedret tilværelse i deres hjemlande. DF har nøje over-
vejet lovforslaget og er nået frem til, at lovforslaget er ud-
tryk for symbolpolitik, som reelt ikke får betydning for de
mennesker, som regeringen påstår at hjælpe med forslaget.
Dertil kommer, at det har fremgået af dagspressen og af svar
til udvalget, at flere udlændinge udebliver i forbindelse med
refleksionsperioden. Dette problem forholder regeringen sig
ikke til, hvilket er kritisabelt efter DF´s opfattelse. DF vil
som nævnt ovenfor gerne hjælpe handlede udlændinge til en
bedre tilværelse i deres hjemlande. På den baggrund opfor-
drer DF regeringen til at indkalde til forhandlinger, der først
og fremmest skal sikre handlede udlændinge en forbedret
hjemsendelse, ligesom der bør være bedre kontrol med de
udlændinge, som benytter sig af f.eks. refleksionsperioden.
På den baggrund stemmer DF hverken for eller imod, da den
del af lovforslaget hverken gør fra eller til.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter naturligvis
den bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel, der er af-
talt mellem regeringen og Enhedslisten i finanslovsaftalen
for 2013. Selv om vi bl.a. mener, at den udvidede reflek-
sionsperiode bør være længere end 120 dage, og at en hand-
let person skal tilbydes ophold – uanset om han eller hun
vidner mod bagmanden – er forslaget et klart skridt i den
rigtige retning. Ligeledes finder EL det positivt, at mulighe-
den for ophold for voldsramte personer (som oftest kvinder)
forbedres. EL er dog kritisk over for kravet om, at de volds-
ramte kvinder skal udvise »vilje og evne« til integration. De
voldsramte kvinder lever ofte isoleret og har derfor ringe
muligheder for f.eks. deltagelse på arbejdsmarkedet. Når EL
alligevel stemmer for lovforslaget, skyldes det naturligvis, at
forslaget trods alt forbedrer de voldsramte kvinders situati-
on.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven. (Bedre
beskyttelse af ofre for menneskehandel)« omfattende § 1, nr.
1, 3 og 4, og §§ 2 og 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af udlændingeloven. (Ret til
fortsat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte)« om-
fattende § 1, nr. 2, og §§ 2 og 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at forslag til lov om ændring af udlændin-
geloven. (Bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel og
ret til fortsat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte)
(L 129) deles i to lovforslag. Den ene del (A) omfatter lov-
forslagets bestemmelser om bedre beskyttelse af ofre for
menneskehandel, mens den anden del (B) omfatter lovfor-
slagets bestemmelser om ret til fortsat ophold for voldsramte
ægtefællesammenførte.
L 129b - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. april 2013
1237548_0003.png
3
Trine Bramsen (S)
fmd.
Jacob Bjerregaard (S) Karen J. Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S)
Ole Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe (RV) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF)
Peter Skaarup (DF)
nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
45
22
17
15
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 129b - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. april 2013
1237548_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 129
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra justitsministeren
Henvendelse af 7/3-13 fra Det Frivillige Netværk for Voldsramte Ud-
lændinge ved Nina Weiss Madsen
Meddelelse om supplerende materiale fra Det Frivillige Netværk for
Voldsramte Udlændinge ved Nina Weiss Madsen
Meddelelse om materiale udleveret af det Det Frivillige Netværk for
Voldsramte Udlændinge ved Nina Weiss Madsen ved foretræde for
udvalget den 19/3-13
Supplerende høringssvar af 15/3-13 fra Amnesty International
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 129
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om, hvilke muligheder for misbrug der opstår med de nye regler,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om myndighederne har et samarbejde med eksempelvis Kirker-
nes Integrationstjeneste, til justitsministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvilke overvejelser der ligger bag en udvidelse af reflek-
sionsperioden fra 100 dage til 120 dage, til justitsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvor længe en handlet kvinde i gennemsnit opholder sig i
Danmark i forbindelse med refleksionsperioden, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om lovforslaget på sigt vil medføre en udgift for staten, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan et krav om vellykket integration modvirker mis-
brug af de lovændringer, som foreslås for voldsramte familiesammen-
førte, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man vil sikre, at det ikke vil være muligt at misbru-
ge bestemmelsen om forsat ophold til voldsramte ægtefællesammen-
førte, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor loven ikke indeholder en ambition om at få voldeli-
ge ægtefæller dømt, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om et ophold i Danmark på ganske få dage vil kunne berettige
en opholdstilladelse, eller om man i praksis vil operere med en nedre
grænse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er korrekt, at en person efter lovforslaget kan få selv-
stændig opholdstilladelse efter skilsmisse, hvis personen over for
f.eks. en socialrådgiver har givet udtryk for, at den pågældende i ægte-
skabet er blev truet med vold, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
7
8
3
4
5
6
7
8
9
10
L 129b - 2012-13 - Bilag 9: Betænkning afgivet den 9. april 2013
1237548_0005.png
5
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Spm. om, hvornår en voldsramt ægtefællesammenført udlænding, som
har opholdt sig i Danmark under 2 år, kan siges at have udvist evne og
vilje til at lade sig integrere i det danske samfund, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om at gøre retstilstanden på området klar og overskuelig, til ju-
stitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 7/3-13 fra Det Frivillige Net-
værk for Voldsramte Udlændinge ved Nina Weiss Madsen, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om der i danskuddannelsen for nytilkomne flygtninge og ind-
vandrere eller i forbindelse med det introduktionsforløb, som nyan-
komne udlændinge tilbydes, kommer til at indgå en undervisning i
kvinders og børns rettigheder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til supplerende materiale fra Det Frivillige Net-
værk for Voldsramte Udlændinge ved Nina Weiss Madsen, til justits-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke former for misbrug de foreslåede regler åbner op for,
og hvordan dette søges imødegået med lovforslaget, til justitsministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm., om det efter regeringens opfattelse ville være hensigtsmæssigt,
at myndighederne i større grad inddrager f.eks. Kirkernes Integrations-
tjeneste, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til artiklen »Ren symbolpolitik mener DF: Slag-
smål om sexslaver«, til justitsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til materiale fra Det Frivillige Netværk for
Voldsramte Udlændinge ved Nina Weiss Madsen, udleveret ved fore-
træde for udvalget den 19/3-13, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om kommentar til supplerende høringssvar fra Amnesty Interna-
tional, til justitsministeren, og ministerens svar herpå