Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2012-13
L 129 , L 129 A , L 129 B
Offentligt
1225933_0001.png
1225933_0002.png
1225933_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:14. marts 2013Kontor: UdlændingekontoretSagsbeh: Mette Kjølby Miller-HarrisSagsnr.: 2013-0037-0029Dok.:714510
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven (Bedre beskyttelse af ofre for menneske-handel og ret til fortsat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte) (L129), som Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet tiljustitsministeren den 8. marts 2013.
Morten Bødskov/Joachim Kromann
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven (Bedre beskyttelse af ofre for menneskehandel og ret til fort-

sat ophold for voldsramte ægtefællesammenførte) (L 129):

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 7. marts 2013fra Nina Weiss Madsen, Frederikssund, jf. L 129 - bilag 4.”

Svar:

Den henvendelse, der omtales i spørgsmålet, indeholder – med udgangs-punkt i en konkret sag – en række forslag til ændringer af den del af detfremsatte lovforslag (L 129), der vedrører ret til fortsat ophold for volds-ramte ægtefællesammenførte.Det foreslås for det første at lempe på kravet til dokumentation for volds-udøvelsen, herunder således at skadestuejournaler og udtalelser fra sags-behandlere mv. kan indgå i vurderingen af, om voldsudøvelsen skal ansesfor godtgjort.Justitsministeriet kan i den anledning henvise til pkt. 4.3 i lovforslagetsalmindelige bemærkninger, hvoraf det fremgår, at alle oplysninger i sagen,der kan belyse, om voldsudøvelsen har fundet sted, skal indgå i vurderin-gen af, om voldsudøvelsen skal anses for godtgjort. Således vil f.eks. ska-destuerapporter, lægeerklæringer, erklæringer fra krisecentre og samtalermed socialrådgivere mv. kunne indgå i vurderingen af, om der har fundetovergreb eller lignende sted. Der henvises herom i øvrigt til besvarelsen afspørgsmål nr. 10 vedrørende lovforslaget.Det foreslås i henvendelsen for det andet, at det skal sikres, at ofrene er in-formeret om loven, og at der anvendes uvildig tolk ved skadestuebesøgmv.Justitsministeriet skal hertil bemærke, at det fremsatte lovforslag har væretsendt i høring hos en lang række myndigheder og organisationer, herunderkvindekrisecentre og offerrådgivninger, der således alle er bekendt medlovforslaget og dets nærmere indhold. En ægtefællesammenført udlæn-ding, der udsættes for vold mv., vil endvidere ved henvendelse til Udlæn-dingestyrelsen blive vejledt om den pågældendes rettigheder.For så vidt angår spørgsmålet om tolkebistand kan Justitsministeriet henvi-se til pkt. 2.4.4 i den kommenterede høringsoversigt vedrørende lovforsla-get.2
I henvendelsen foreslås det for det tredje, at der i forbindelse med vurde-ringen af udlændingens evne og vilje til at integrere sig skal tages hensyntil ophold på krisecentre mv., idet der peges på, at et sådant ophold vanske-liggør gennemførelse af f.eks. en uddannelse eller arbejde.Som det fremgår under pkt. 4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,bør det fremover ikke tillægges betydning, at udlændingen kun har opholdtsig her i landet i kortere tid. Ved afvejningen efter udlændingelovens § 19,stk. 7, og § 26, stk. 1, jf. § 19, stk. 6, bør derimod udlændingens vilje ogevne til at integrere sig i det danske samfund indgå med betydelig vægt.Den fornødne tilknytning vil f.eks. kunne bestå i, at den pågældende harfået arbejde eller er under uddannelse her i landet.Er udlændingen ikke i arbejde eller under uddannelse, må det bero på ensamlet vurdering af sagens faktiske forhold, om den pågældende kan beva-re sin opholdstilladelse, herunder en vurdering af udlændingens tilknytningtil det danske samfund i øvrigt.Det skal i øvrigt indgå i vurderingen af udlændingens tilknytning til detdanske samfund, om udlændingens eventuelt manglende integration harværet vanskeliggjort af ægtefællens eller samleverens forbud herimod, in-despærring i hjemmet eller lignende, jf. pkt. 4.3 i lovforslagets almindeligebemærkninger.Endelig foreslås det i henvendelsen for det fjerde, at det skal sikres, atvoldsudøveren fremadrettet afskæres fra at opnå familiesammenføringmed en ny ægtefælle.Justitsministeriet kan oplyse, at der efter udlændingelovens § 9, stk. 10,som udgangspunkt ikke kan gives opholdstilladelse på baggrund af ægte-skab eller fast samlivsforhold, hvis den herboende person inden for en pe-riode på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold be-gået mod en ægtefælle eller samlever ved endelig dom er idømt en betingeteller ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af straffelovens bestemmelserom bl.a. vold (§§ 244-246), ulovlig tvang (§ 260) eller trusler (§ 266).
3